Panasonic 37PX8 vs. 37PX80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic 37PX8 vs. 37PX80

Hei!
    Er det noen som har testet disse TVene opp mot hverandre?
    Det har kommet en god del kommentarer rundt omkring i forskjellige tråder om forskjellene mellom 37PX70 og 37PX80: PX70 virker til å være bedre enn PX80 på Analoge/SD-signaler, mens PX80 ser ut til å være best når det kommer til HD-kilder...
    Siden 37PX8 har "elektronikken" til PX70 og panelet til PX80 lurer jeg på hvordan den kommer ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Det er vel kanskje jeg som er skyld i denne "forvirringen". Men om den har kvalitetene til TH-50PX8, som kanskje kan omtales som en slags "hybrid" mellom PX70 og PX80, så vil jeg tro at din skjerm er veldig bra. Kan ikke du dele dine erfaringer med 37PX8 med oss? Uansett er det viktig å huske på at "feil og mangler" i eventuell bildebehandling (uansett skjerm) er mindre synlig på en 37 enn en 50-tommer.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gjøre et lite forsøk. Har lite peiling på de riktige tekniske uttrykkene - forsøker derfor å beskrive med vanlige ord...

Alle 3 skjermene som beskrives har blitt kalibrert med DVE etter Gorms enkle bruksanvisning (finnes i den klistrede kalibreringstråden).
    Signalkilden har vært Analog kabel.

Bakgrunn 1: Våren 2007 hadde jeg en Panasonic 42PX70 på hjemlån i en uke. Dette skulle jo være en fantastisk god skjerm, men den ble returnert da jeg aldri ble fornøyd med bildet: Uskarpt og uklart bilde. Ansikter så ut som en blanding av film og animasjon - og hadde ofte en unaturlig tone. Teksting fikk jeg aldri tydelig - så ut som om flere lag lå nesten sammen... Ved panoreringer så det ut som det lå et lag med "uklar skitt" oppå bildet. Overganger mellom objekter som var i fokus og objekter i bakgrunnen ble alt for skarp og unaturlig - og ofte med lyse skygger.
    Bakgrunn 2: Høsten 2007 forsøkte jeg på nytt - denne gang med en Pioneer 4280. Stort sett samme problemene her - men ikke like ille...

Nå har jeg slått til på et tilbud fra Expert på en Pana 37PX8. Har hatt den en ukes tid, og har altså ca 3 uker igjen av innbyttetiden igjen før jeg må bestemme meg endelig...
    I forhold til de to andre skjermene leverer den et helt fantastisk bilde. Målt opp mot min gamle SONY CRT har den en del svakheter...: (Bildemodus er Cinema + Varm).
    Det er klart grønnstikk i bildet - som tester angir for PX80. Bildet oppleves til tider litt vel soft/uklart - sees særlig om det er kjappe klipp mellom nærbilder (som blir sylskarpe) og vanlige bilder. Det er også fortsatt litt skygger i bildet... Og ved raske panoreringer sees fortsatt antydning til "skittent belegg"...
    Hmm - kommer ikke på noe mer akkurat nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig hadde jeg aldri testet en skjerms bildekvalitet med analoge signaler. CRT vil alltid være bedre, spesielt når du har en god en! Dessuten er det bare et spørsmål om tid før du blir "tvunget" over på digitale signaler. Så snart bakkenettet er heldigitalt vil vi nok se en annen praksis fra kabelselskapene. Ergo er det i disse omgivelsene tv'n bør prestere. Og om du er opptatt av bildekvalitet (og lyd), som du gir uttrykk for, så er jo digital-tv en annen verden. Men igjen kan det jo være en årsak til at du vil/må ha analoge signaler..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan jo være at han også mener analoge signaler i form av scart, s-video og komponent? I så fall er de alle tre relevante for å måle apparatets kvalitet.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kommentarer og tilbakemeldinger...
    Tenker mest på analog kabel, og siden jeg har en løsning som koster meg lite, og jeg bor på Sørlandet, vil jeg vente så lenge jeg kan med å skifte...
    DVD-spilleren min har kun analoge utganger - og jeg synes at bildet blir knall allerede med scart - noe som gjelder alle 3 TVene jeg har nevnt.
    HDD/DVD-opptakeren min har HDMI - skal få testet det så snart jeg har tid: Er alt for opptatt med lyd for tiden...

Anyway: Siden PX8 er en "hybrid" av PX70 og PX80 lurer jeg fortsatt på om jeg skal forholde meg mest til det som er skrevet om den ene eller den andre...

Og - J.Haugen: Er det mulig å "kalibrere bort" grønnstikket uten å gå inn i servicemenyen??

Når det gjelder min gode CRT er problemet her at den tar plass + at skjermen er 4:3...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og - J.Haugen: Er det mulig å "kalibrere bort" grønnstikket uten å gå inn i servicemenyen??
    Nei, dessverre. Du kan riktignok få endret litt på fargesammensetningen ved å skru av "Colour Management" i brukermenyen, men ellers er service-menyen eneste alternativ.

Men NB: Du må være forsiktig. Dersom du endrer noen av verdiene i service-menyen uten å skrive opp de opprinnelige fabrikk-innstilingene, kan bildet bli virkelig "skrudd".

Så i utgangspunktet bør du være forsiktig med dette. Jeg var innom service-menyen på en Panasonic TH-42PA50 en gang, nettopp fordi den hadde et grønnstikk (37-varianten av samme skjerm er litt mer balansert). Det hjalp, men der må man nesten vite hva de ulike HEX-verdiene betyr.

Men husk at ved tilkobling av DVD-spillere, satelitt-tunere o.l. , så har mange av dem muligheten for å justere "tint". Da kan du sette "tint" ett trinn mot rødt. Det kan hjelpe mot oversaturering av grønt.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Nei, dessverre. Du kan riktignok få endret litt på fargesammensetningen ved å skru av "Colour Management" i brukermenyen, men ellers er service-menyen eneste alternativ.
    Det var det jeg trodde...
    Men hva i all verden mener da Aftenposten med følgende??: "Best resultat fikk vi med bildetype "kino", fargetemperatur satt til lav, et par knepp opp på lysstyrken, og litt fintuning av kontrasten for å temme grønnstikket." (Sakset fra testen av 42PX80 - Budsjett-favoritten)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva i all verden mener da Aftenposten med følgende??: "Best resultat fikk vi med bildetype "kino", fargetemperatur satt til lav, et par knepp opp på lysstyrken, og litt fintuning av kontrasten for å temme grønnstikket." (Sakset fra testen av 42PX80 - Budsjett-favoritten)
    Vel. De ulike modiene STANDARD, DYNAMISK og FILM, sammen med fargetemperatur HØY/KJØLIG, NORMAL og LAV/VARM kan i ulike kombinasjoner gi litt forskjellig fargestikk. Testerne i den nevnte omtalen vil gjerne at du skal velge kombinasjonen FILM og VARM for å komme nærmest D65 standarden.

Problemet er at siden ikke alle fargene sitter som de skal i den tredimensjonale rec709 på PX80, blir bildet likevel ikke helt riktig. Som et kompromiss på flere av Panasonic-skjermene, så har jeg ofte falt ned på kombinasjonen FILM med fargetemperatur NORMAL. Det gir et litt kjøligere bilde enn den ideelle D65, men mange av de jeg har hjulpet, synes at dette ser mest "naturlig" ut. Kombinasjonen VARM-FILM blir gjerne litt for gul.

Det som uansett er fint, er at i FILM-modus, kan du ihvertfall gnu opp kontrasten ganske kraftig på disse skjermene (over 70%) og det samme gjelder fargen. Da kan du få et bilde med "trøkk i" selv i en forholdsvis lys stue.

Det hadde vært gøy om du kunne prøve deg fram, om noe av dette var forståelig.

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang: Takk for nyttig svar! Mye bedre å forstå enn Aftenpostens... ;-)
    Blir spennede å teste ut dette!

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tida flyr...
    Takker nok en gang for gode råd og tips J. Haugen!
    Her (ca 88 km sørøst for deg...) sitter jeg og blir bare mer og mer fornøyd med min PX8 ;-)
    ...Og guttene mine er ikke mindre fornøyd, siden de har fått den gamle 29 CRT til PS2...
    Med "Cinema" og "Normal" istedenfor "Varm" blir det klart mindre gulstikk - men litt er det fortsatt: ser det spesielt godt i scener hvor folk har på seg disse neongule "refleksvestene" (roadracing, fotball etc...)

Synes bildet har blitt en del bedre etter hvert - trolig en blanding av "fakta" og at jeg begynner å bli vant med hvordan PDP viser bildet ift CRT...

Det eneste jeg er litt bekymret for, er at jeg ikke har sett snurten til innbrenning!! Kan det være noe galt med skjermen - dette er vel ikke normalt for plasmaskjermer!! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tida flyr...
    Takker nok en gang for gode råd og tips J. Haugen!
    Her (ca 88 km sørøst for deg...) sitter jeg og blir bare mer og mer fornøyd med min PX8
    ...Og guttene mine er ikke mindre fornøyd, siden de har fått den gamle 29 CRT til PS2...
    Med "Cinema" og "Normal" istedenfor "Varm" blir det klart mindre gulstikk - men litt er det fortsatt: ser det spesielt godt i scener hvor folk har på seg disse neongule "refleksvestene" (roadracing, fotball etc...)

Synes bildet har blitt en del bedre etter hvert - trolig en blanding av "fakta" og at jeg begynner å bli vant med hvordan PDP viser bildet ift CRT...

Det eneste jeg er litt bekymret for, er at jeg ikke har sett snurten til innbrenning!! Kan det være noe galt med skjermen - dette er vel ikke normalt for plasmaskjermer!!
    Ja, gratulerer med flott skjerm. Det var noen på jobben som slo til på Elkjøp-tilbudet på TH-37PX8 sist uke (5990,-), og de var også strålende fornøyde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •