Plasma <-> LCD, valgets kval...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma <-> LCD, valgets kval...

Hei!

Skal om få dager innrede stua med ny flatskjerm. :-D Har lest timesvis her på forumet om forskjellige tv'er, men fortsatt ikke klart å bestemme meg... :-?

Har "budsjettert" med 10-15k, og valget står nå mellom:

Sony KDL-46W4500
    Samsung LE46a656

Eller LG's 50" PG6000 (evt. kanskje Panasonic TH-50PX8E). Sistnevnte liker jeg ikke designet på, men...

Problemet mitt er først og fremst - at på tross av mye studering fram og tilbake, klarer jeg ikke falle ned på om jeg bør gå for Plasmaskjerm, eller LCD.

Kommer hovedsaklig til å bruke skjermen til å se fotball og film. Noe "vanlig" tv-titting blir det nok også. På sikt vurderer jeg å kjøpe, og koble til HTPC. Er et poeng at skjermen egner seg til dette også.

Er det noen her på forumet som har stått overfor samme valg - evt, bare "vet" hva som vil være riktigst å velge. Kjenner forsåvidt til hovedfordelene til begge valgene, men har LCD'ene jeg nevnte ovenfor mye å stå tilbake for mot rimelige plasmaskjemer når det kommer til kvalitet på hurtige bilder, samt sortnivå?

Håper noen kan hjelpe meg... På forhånd takk!

Morgan

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp gått til innkjøp av LE-40A656, og lurte selv på om jeg skulle gå for plasma eller LCD, og er fornøyd med at jeg valgte LCD. Det er veldig greit i forhold til PC-bruk, lysstyrken er god når det er mye lys i rommet (for mitt vedkommende er det ikke hver kveld jeg skrur av lyset, selv om det måtte være en film som surrer på TVen), og jeg får en veldig god filmopplevelse når jeg først skrur av lyset, demper backlight på tven og lener meg tilbake i stolen. Det kan hende plasma-skjerm har hakket bedre svartnivå osv., men fordelene med PC-bruk (her ville jeg fått noe angst i forhold til innbrenningsproblematikken til plasma-skjermer også, selv om den bare er midlertidig) og lysnivå veier opp for det her. Når det kommer til stykket er det vel bare en prioriteringssak?

Må i alle fall si at bevegelser flyter godt på samsungen, og sortnivået er bra. Kan ikke uttale meg om Sonyen. Tror egentlig begge LCDer du nevner er gode TVer, men det er sikkert også veldig mange bra plasmaalternativer i den prisklassen, så hvem vet. Det er sikkert mange her som kan gi litt mer nyttige svar, men der har du mine tanker om saken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok gått for lcd tv. Kjøpte selv en Panasonic TH-42 plasma etter masse anbefalinger. Men må si jeg angrer litt , den er blass når det ikke er mørkt pluss masse gjenskinn fra vinduer og lamper , så det må møbleres om litt. Den er heller ikke perfekt på fotball , litt bedre enn min gamle Toshiba lcd , men ikke så mye.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lgrons
    Ville nok gått for lcd tv. Kjøpte selv en Panasonic TH-42 plasma etter masse anbefalinger. Men må si jeg angrer litt , den er blass når det ikke er mørkt pluss masse gjenskinn fra vinduer og lamper , så det må møbleres om litt. Den er heller ikke perfekt på fotball , litt bedre enn min gamle Toshiba lcd , men ikke så mye.
    ...etter masse anbefalinger?

Det du ramser opp her kan du med letthet se i en butikk...ops:
    Valget gjør man vel i butikken, og ikke foran pc'en.

Newcomer Marianne25 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

Veldig enig og det er faktisk stor forskjell på plasmaskjermer også på lystyrke og sprut i farger så gå ut å se på de forskjellige.

Nå er ikke LCD dumt å velge hvis man skal bruke skjermen til mye pc bruk grunnet høy lystyrke og kunstige farger selv om jeg personlig bruker min plasma også til dette og syntes den er strålende.

Det som slår meg med nesten alle LCD kjøpere er de er livredde for innbrenning og har derfor valgt etter dette noe som er synd da alvorlig fastbrenning på dagens kvalitetsplasmar så si er et "ikke" tema lenger.

Bor man i et glasshus så er også LCD å foretrekke.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

Ofte er innstillingene de har på skjermene i butikk helt røyka. For mye kontrast på noen, overdrevne farger eller skarphet på andre. Og alle vet jo at for å få optimalt bilde på både bildet må det kalibreres. Jeg kan rimelig sikkert da garantere at det ikke vil se ut slik det gjorde i butikken. Derfor stoler jeg mer på tester der flere skjermer kalibreres riktig og sammenlignes enn hva man tilsynelatende ser i en butikk...

Newcomer Marianne25 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Ofte er innstillingene de har på skjermene i butikk helt røyka. For mye kontrast på noen, overdrevne farger eller skarphet på andre. Og alle vet jo at for å få optimalt bilde på både bildet må det kalibreres. Jeg kan rimelig sikkert da garantere at det ikke vil se ut slik det gjorde i butikken. Derfor stoler jeg mer på tester der flere skjermer kalibreres riktig og sammenlignes enn hva man tilsynelatende ser i en butikk...
    Det er dessverre ofte slik men de ansatte i butikken er der for deg så bruk de, be om fjernkontrollene og lek deg med skjermene, still bildene, be om tips, spill av blueray etc. Er de ikke int til å yte maks service så gå til en annen foretning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Permanent innbrenning forekommer ekstremt sjelden på nyere skjermer ja. Har en kompis som bruker plasmaen mye til data og spill, han kan faktisk la desktoppen stå på i flere timer, og han har null innbrenning på sin skjerm. Dette er dog snakk om en 5080XA.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larseko
    ...
    Plasma er ikke bare hakket svartere. Bildedynamikken oppleves mer organisk (naturlig, levende) enn på LCD, synes jeg.
    Derfor ville jeg ikke anbefalt LCD til filmbruk, ikke med mindre vedkommende har ett hundre brennheite spotlights i stua og ingen dimmer.

Da undertegnede forkastet LCD til fordel for plasma skal det ærlig innrømmes at det var en viss bekymring for denne innbrenningsproblematikken, og om PC-bruk generelt. Gud hjelpe, plasma har jo "lav" og "rar" oppløsning! Men jeg skulle primært se film, så det får være som det er, tenkte jeg. Mytene ble heldigvis gjort ettertrykkelig til skamme. Det var ikke noe forskjell å se her i forhold til mine LCD-skjermer med "riktig" oppløsning. Windows-skrivebordet samt nettleser har ofte stått på i timevis, da har det såvidt vært tegn til midlertidig innbrenning, noe som har forsvunnet som dugg for solen etter kort tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye kvalitets-lcd tver gjengir forøvrig meget naturtro farger (selv om man kanskje må tweake litt mer), og forskjellene mellom plasma og lcd forminskes mer og mer. PLasma tar igjen lcd på lysstyrke, mens lcd tar igjen plasma på sortnivå, helt til begge teknologiene til slutt blir parkert av feks oled.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar...

Ble jammen en aldri så liten tråd her....

Takker for alle innspill som har kommet. Ble da kanskje ikke så veldig mye klokere, men fikk snarere bekreftet mitt inntrykk av at meningene om hva som "er best" er relativt delt.

Bor i Flekkefjord, og her er det lite butikker i omegn hvor man finner flere modeller utstilt, og kan sammenlikne opp mot hverandre. Får nok ta en tur til en større by (noen som har gode forslag på butikker i Kr.sand / Stavanger områdene?)

Men igjen, takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss tv skal brukes i en lys stue ville jeg valgt LCD. Men plasma er bedre på filmtitting og fotball.
    Jeg har en relativ lys stue men endte opp med plasma, pga jeg ser ikkje tv midt på dagen og bruker stort sett tv til film..

Finnes en hel masse butikker i Sandnes/Stavanger området. Du har siba på kvadrat. Lefdal, elprice, euronics og elkjøp på forus. Men ver obs på at det ikkje er alle modellene som er inne selv om di finnes på nett..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mle
    Bor i Flekkefjord, og her er det lite butikker i omegn hvor man finner flere modeller utstilt, og kan sammenlikne opp mot hverandre. Får nok ta en tur til en større by (noen som har gode forslag på butikker i Kr.sand / Stavanger områdene?)

Men igjen, takk!
    Både Expert og Elkjøp i Sørlandsparken har relativt solide utstillinger.
    ...og hvis de ikke har solgt den (neppe) så har Expert kanskje fremdeles den store LCD skjermen til 350.000 stående - ifall du nå skulle ha fått litt igjen på skatten :-D

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er den?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvor folk har det fra at nye lcd skjermer har falske farger. Tilogmed mitt "gamle" Sony w3000 har helt naturlige farger, og jeg er ikke fargeblind.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Hvor stor er den?
    Det er noen uker siden jeg var innom, men jeg mener å huske at den var 70"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Sto ovenfor samme valget selv for en stund tilbake. Valget ble plasma på grunn av dens gode bildeflyt, farge og sortnivå. En kompis hadde LCD, orket rett og slett ikke et slikt hakkende og ikke minst kornete bilde i min stue. Et annet argument var prisen, en får større tv per krone om en går for plasma. Nødvendighet for full HD følte jeg heller ikke var så stort når bildet var så bra som det var. TV`n brukes for det meste til film og tv titting, ble mindre playstation spilling enn først antatt, så da er det digg å ha en bra filmtv.

Nye LCD sjermer har jo komt seg betraktelig de også, men de koster noe mer, å hvor mye vil en legge i det, denne oled teknologien er vel rett rundt hjørnet uansett så da blir jo både lcd og plasma litt avdanket.

Velger du LCD er vel sony og samsung merkene å gå for.

Velger du plasma så er det panasonic og pioneer som er tingen.

Lykke til med valget.
    Ikke glem å prut i butikken, er nærmest en selvfølge å få veggfeste og hdmi kabel med på kjøpet, eller hvertfall til en godt redusert pris.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gundog
    Det er noen uker siden jeg var innom, men jeg mener å huske at den var 70"
    Jeg forventer nesten 100" til den prisen. Men skjermen er sikkert mektig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •