Snodig problem med Panasonic TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snodig problem med Panasonic TV

Morn,

Jeg har kommet over en snodig sak på TVen min (Panasonic TX32PL10). Ved enkelte farger/sortnivåer/kontraster (kombinasjon? er ikke helt sikker), hovedsakelig ved mørke farger (men ikke helt svart), får jeg to striper på skjermen. De er fire-fem centimeter brede, og går over hele skjermen, fra topp til bunn. Stripene er alltid på samme sted. Har begynt å irritere meg litt over dette nå, for nå kan jeg knapt se en film eller spille et spill uten å legge merke til det når det kommer.

Har noen noen idé om hva det kan være? Noe som lar seg fikse på garanti? Jeg tenkte jeg skulle ringe Expert i morgen, men tar gjerne imot forslag.

Bildet under er selvsagt sterkt overdrevet, men det får fram poenget. Stripene ligger litt mer mot høyre enn venstre.

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du disse stripene uansett programkilde; ved vanlig antenne, eller via scart? Har erfart at slik forstyrrelse kan oppstå hvis video/DVD står oppå tv'n eller for tett oppunder. Tv'n omgir seg med ganske sterk stråling, som kan plukkes opp av video/DVD.
    Regner med at dette er en 100Hz TV og da bør det brukes en spesiell kabel mellom antennekontakt og TV. Den er det montert en spole på, så det er en liten "klump" på kabelen.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVen er 100 Hz ja. Stripene oppstår uansett programkilde (PS2 og DVD-spiller) ja, og som sagt alltid på samme sted ved samme forhold, både via kompositt og RGB SCART. Når det gjelder antennekabelen har jeg ikke brukt den på et halvt år (har mistet interesse for TV), så det er vel liten sjanse for at det har noe med saken å gjøre.

Bildet under gir et inntrykk av hvordan TV-hylla er møblert. Tror du jeg burde flytte PS2 og DVD-spiller lengre ned, altså? Hva med forsterkere?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg sett på PX10 av panasonic. Forsvant med valg av RGB inngang, men er synlig på kompositt.

Har du dratt ut antenne kabel?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Dette har jeg sett på PX10 av panasonic. Forsvant med valg av RGB inngang, men er synlig på kompositt.

Har du dratt ut antenne kabel?
    Jeg bruker RGB der det er mulig, testet bare kompositt for å se hvordan det ble. Antennekabel bruker jeg som sagt ikke.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lat som jeg er har jeg ennå ikke fått undersøkt dette nærmere ennå, men en kamerat mente det kunne se litt ut som innbrenning. Hvorvidt jeg er enig i dette skal jeg ikke si for sikkert, da det som nevnt bare er synlig iblant. Men! Jeg har et spørsmål. Er innbrenning et reelt problem på moderne CRT-skjermer? Hvor lang tid må det samme bildet vises for at et slikt problem skal oppstå?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning er ikke noe problem på et moderne TV.

Innbrenning er ikke annet en ujevn slitasje av TV apparatets fosforbelegg. Fosforbelegget er blitt så holdbart nå at du skal ha TV¨'n på lenge før at fosforbelegget slites merkbart.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg trodde. Takker, Peakman, da tar jeg turen tl Expert imorra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problemet på min Pan PS11, bare enda flere striper/skygger vertikalt. Synes bare når det er lyse bilder, men det er det jo ganske ofte. Har skiftet scartkabel, men dette hjalp ikke selv om kabelen kostet 400 spenn. Kan noen si meg hva dette kan komme av?? Er det fjernsynets skyld, eller er det noe annet som gjør dette??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •