Pioneer 60" Plasma PDP-LX6090 KURO vs JVC DLA-HD100 D-ILA-projektor Full-HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer 60" Plasma PDP-LX6090 KURO vs JVC DLA-HD100 D-ILA-projektor Full-HD

Jeg rives mellom valg av disse to komponentene i min hjemmekino. Jeg har vel plass til et 100" lerret, men lurer på om jeg klarer meg med en rå 60" plasma i stedet. I et rom med lyskontroll, mørke flater og gjerne grått lerret, hvordan står de i forhold til hverandre mht sortnivå, kontrast, lystyrke, farger osv?

For min del ser jeg følgende ulemper og fordeler med å velge plasmaen:

Fordeler
    -Større plass til høytalere og bedre lyd
    -Bedre bilde?
    -Slipper å strekke og kjøpe lang Hdmi helt bak i rommet
    -Slipper viftestøy og pæreutgifter
    -Slipper hylle bak i rommet
    -Mindre følsomhet for refleksjoner i rommet (Slik som de lyse høytalerne)
    -Kan kjøpe meg en del komponenter i silver alikevel (Pre-ampen til Denon)

Ulemper
    -Liten skjerm (uff uff denne veier tungt)
    -Kan ikke bytte tv like enkelt som projektor

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tanke. Har vært inne på samme....
    Holder på med hjemmekino selv. Går uhyggelig tregt, men det er en annen sak.
    Så at Samsung har kommet med en 63" til en overkommelig pris
    https://www.netshop.no/aspx/loginVne...70&plid=112170

men det er størrelsen på skjermen som jeg sliter med.
    95" kontra 63" uff.......

Må nok ha en plasma på rundt 70" eller mer for at det skal være aktuelt, men da snakker vi nesten 6 siffrede beløp..grøss..

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma på 60" passer jo fint bak et tab-tension motorisert lerret som kommer ned i front .

Plasma først, så går du amok når feriepengene kommer til sommeren, hehe

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ender vel med at jeg ikke får råd til noen av alternativene

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har slått ifra meg en ny PJ fordi plasmaskjermene gir et mer tredimensjonalt og levende bilde enn PJ. jeg synes også at en PJ ikke kan stille opp med samme detaljnivå som en plasma i mørke scener. jeg prøver vertfall et år og to nå med kun plasma, og så får vi se hva som skjer emd størrelsene på plasmaskjermer i tiden som kommer. hvis ikke 70+ " blir mer vanlig, så får jeg ta en ny vurdering på PJ

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen her som både har sett 60"'eren til Pioneer og de nyeste projektorene til JVC som kan komme med noen betraktninger?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett 50" pioneer plasma (kjøpt i år, husker ikke modell) Så har jeg sett Nobleman sin jvc hd100. Jvc'en er bare helt rå i bilde...hadde ikke vært i tvil om å valgt den foran pioneer. Du får ikke noe kinofølelse på ett tv selv med 60", du må nærme deg hundre tommer eller mer for å få den følelsen.

For 65k Så får du en Samsung 55" LED Tv som har så og si like bra sortnivå som en crt tv + JVC HD350 som jeg tipper vil bli hakket bedre enn HD100 siden den har bedre optikk og bedre videoprossessor.

Newcomer Bassen min sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har jo også en versjon av jvc sin prosjektor som de har moddet, som ligger på 66 000,- i pris:P, dette er den råeste prosjektoren du får tak i, ville godt for denne framfor både sjermen og jvc prosjektoren.

Helt klart det er ikke mye som skiller jvc og pioneer sin kuro versjon, men i kuro versjonen får du mye mer av sortniva og fargekontraster osv...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett den pioneer pj'en, kunne ikke se noe forskjell ifra den og hd100. Den råeste projektoren du får idag er jvc HD750, og den koster 50k.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller vel mot en JVC-projektor. Sitteavstanden min blir ca. 2,8 og opptil 4 meter fra et lerrret på maskimalt 92". 60" blir vel litt for lite...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter ca. 3,3 meter fra ett 100" lerret og det er perfekt synes jeg. Du vil ikke angre på å kjøpe en jvc, for den gir ett rått bilde med skikkelig bra sortnivå og god 3d følelse. Så kjøper du deg en i1 LT probe så får du skikkelig kalibrering også.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må se meg nødt til å søke profesjonell kalibreringshjelp. Er helt grønn når det gjelder kalibrering så det er vel verdt pengene.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å lære det selv.

Denne guiden synes jeg var bra.
    GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har nylig tatt en titt på Pioneers 60-tommer, og selv om dette er en god TV er den MILESVIS og da snakker vi MILESVIS unna hva en HD100 kan prestere... HD100 er bedre på:

1. Sømløshet - en helt annen pikseltetthet!
    2. Stabilitet i mørke deler av bildet / maurtuing - her er HD100 ekstremt god, mens fenomenet er svært tydelig (i denne sammenheng) på Pioneeren
    3. STØRRELSEN! 60-tommer er jo INGENTING i kinosammenheng.....

Har du mulighet; gå for projektor, det vil du aldri i livet angre på! Kjøp deg heller en mindre kvalitets-TV i stua, f.eks. en LED-TV (Eh, som jeg har gjort... )...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Den råeste projektoren du får idag er jvc HD750, og den koster 50k.
    Det finnes da prosjektorer som er "råere" enn HD750, men de koster selvsagt mye mer. Så alt er relativt.

Selv har jeg 50" Pioneer Kuro, og skal ha prosjektor. Men TV`ene beholdes av følgende grunner:

-Jeg har ikke 100% lyskontroll og ønsker følgelig å ha mulighet til å se TV/Film, bilder etc også om dagen.
    -Konserter, film, spill etc er utrolig bra på prosjektor - TV foretrekker jeg på litt mindre format.

Hadde jeg vært så heldig å vært besittelse av et eget mørkt AV-rom (AKA Batcave), og hadde hatt en egen TV i et annet rom, hadde jeg ikke engang vurdert flatskjerm.

Det blir dog spennende å se når det dukker opp 80-100" OLED skjermer, men jeg frykter det blir så lenge til det blir økonomisk aktuelt selv for de mest hardbarkede entusiaster, at vi nok kan innse at prosjektor er veien å gå en stund til.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...projektorer vil være foretrukket i MANGE år fremover, bl.a. fordi TVene leveres i 16:9 (det slipper aldri noe annet enn 2.35:1 inn i min kino nei! ), noe de vil gjøre i overskuelig fremtid. Projektorer kan også benyttes mot lydtransparente lerretsduker, som jeg tror blir det neste store for folk, noe heller ikke TVen kan hamle opp med.

Når det gjelder en lyd stue har jeg selv valgt TV der av både estetiske, praktiske og ytelsesmessige vurderinger, så der er vi på samme linje, HåkonN... Samtidig kan en projektorløsning fungere godt også i en lys stue, men krever gjerne litt ekstra innsats om en også skal få det estetiske på plass, da f.eks. innbygget lerret / høyttalere samt selvsagt kontroll på lys fra vinduer. Rett og slett en hel del arbeid som en slipper om en har et dedikert rom (men det er jo en del jobb å sette opp et slikt rom også da).

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for avklaringen nå har dere feid all min tvil til side.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det finnes da prosjektorer som er "råere" enn HD750, men de koster selvsagt mye mer. Så alt er relativt.

Selv har jeg 50" Pioneer Kuro, og skal ha prosjektor. Men TV`ene beholdes av følgende grunner:

-Jeg har ikke 100% lyskontroll og ønsker følgelig å ha mulighet til å se TV/Film, bilder etc også om dagen.
    -Konserter, film, spill etc er utrolig bra på prosjektor - TV foretrekker jeg på litt mindre format.

Hadde jeg vært så heldig å vært besittelse av et eget mørkt AV-rom (AKA Batcave), og hadde hatt en egen TV i et annet rom, hadde jeg ikke engang vurdert flatskjerm.

Det blir dog spennende å se når det dukker opp 80-100" OLED skjermer, men jeg frykter det blir så lenge til det blir økonomisk aktuelt selv for de mest hardbarkede entusiaster, at vi nok kan innse at prosjektor er veien å gå en stund til.
    Nevn en som er egnet for hjemmekino som er bedre?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Nevn en som er egnet for hjemmekino som er bedre?
    http://www.meridian.co.uk/product-mo...eo-system.aspx

På en annen side så er "råest" et ganske diffust ord. Det blir som å snakke om hvilken bilmodell i verden som er råest. Det går også litt på preferanser og bruksområde. Samme med "egnet" - hva gjør en prosjektor uegnet for hjemmekino? Vil nå i høyste grad kalle de enorme Barco 3-rørskanonene for lite egnet i hjemmekino`er flest, allikevel var det ikke lenge siden det var en av de hotteste alternativene for entusiastene. Så lenge vi ikke snakker filmrull eller kastelengde på 20m+ så er vel det meste egnet om man virkelig vil/har ønske og/eller behov for noe.

Men JVC 750 er nok kanskje det mest naturlige valget for en "normal" entusiast med egen batcave som vil ha det beste med en normal lommebok - det skal jeg være fullstendig enig i. Kunne tenkt meg en 350 selv, men fristes av prosjektorer med 1600 ANSI for å fyre den opp også når det er litt lys i rommet. 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For å være helt ærlig er lys og projektor en svært dårlig kombinasjon, HåkonN, og har du litt kontroll på strølyset er uansett HD750 et langt bedre valg enn det meste annet, selv om lysutbyttet er høyere. Øyet er svært følsomt i nedre deler av lys-skalaen, men vender seg raskt til noe lavere lys i den øvre delen.

Uansett, den Meridian-saken er selvsagt helt vanvittig, men DEN er virkelig perler for svin i en stue uten skikkelig lyskontroll!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •