CRT vs Plasma vs LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CRT vs Plasma vs LCD

Hei,
    Er ny på forumet..
    Brukt søke funksjonen og lest gjennom en rekke poster..

Synes det ofte blir skrevet at plasma fungerer bra og at man får mye for penga.

Jeg vet det er forskjell på LCD skjermer på PC, og regner med at det er forskjeller på LCD skjermer til TV også.

Men det jeg ikke forstår er - er det virkelig så bra å se TV signaler (via kabel eller satelitt.. og da ikke fullHD signal) på en Plasma TV ?

Jeg så en plasma TV som hadde RiksTV - og for meg så blir ting rimelig "smooth" i forhold til en LCD tv..

Er det slik at flesteparten av dere på AV Forumet går for Plasma ?

Når jeg skal kjøpe LCD eller plasma - hvilke kilder bruker dere som referanser ? (Lyd&Bilde etc..)

ps; håper jeg ikke har skutt meg selv i beinet med denne "rett på" meldingen (men jeg ble ærlig talt litt overrasket over "plasma her og plasma der" meldinger, trodde "alle" gikk for LCD nå om dagen..)

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel hver sine bruksområder.

LCD fungerer bra dersom du skal bruke den mye med pc e.l. da slipper du innbrenning og slikt tull. Plasma har som regel bedre sortnivå, og egner seg derfor bedre til film, det finnes og mye billig plasma-tv der ute som gir utrolig god kvalitet i forhold til pris. F.eks. Panasonic`s PX80 modeller. Dersom TV`n skal stå i et veldig lyst rom er det dog ofte en fordel med LCD, da de som oftest er mer lyssterke og ikke har glassoverflate som gir mye refleksjoner.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg kjenner meg igjen i trådstarters post.

Når jeg nettopp var ute i ulike butikker å så på tv'er, virket lcd tv'ene mye bedre. De virket mye klarere, og sprekere i fargene. Samt selgerne sa at lcd var et mye bedre valg idag,da de har innhentet plasma der de var gode tidligere.
    Mens folka her på avforum, anbefalte plasma.

Så da ble det plasma på meg ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raske svar
    Sitter her og leser og googler.. hmm.. mye TVer å titte igjennom, puh..

Bruker også Amazon sine "kunder" for å se hva de synes om TVne.
    F.eks denne:
    Amazon.co.uk: Customer Reviews: Toshiba 37X3030 - 37" Widescreen 1080P Full HD LCD TV - With Freeview

Jeg ser for meg TV i stuen, og der er det lyst ja...

Dama vil ha ny flat-tv, og jeg "tvi-holder" på crt skjermen som jeg synes fortsatt har mye bedre bilde en lcd og plasma. (men så har jeg også plass til å ha det også) ...det må bli en flat-tv snart, og jeg pleier som regel når jeg skal handle se etter tester, tester tester.. og lese hva vi forbrukere menere om "tingen", være seg tv,pc,mc etc..

Hmm...vanskelig dette her :-/

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, er definitivt vanskelig, det er jo tross alt et valg man må leve med i mange år framover.

Er selv veldig fornøyd med Panasonic TH42PX80`en jeg har stående i stua, til 8000 kroner tviler jeg faktisk på at det finnes noe som matcher bildekvaliteten, jeg har iallefall til gode å se noe ennå.

Har kikka på noen av JVC sine LCD-modeller, og der finnes det mye bra. Dessuten har jo Pioneer faktisk også sluppet LCD-TV`er, viss de kan nevnes i samme setning som Plasmaskjermene deres skal jeg definitivt ha en slik en med tid og stunder

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ikke har grunnleggende kunnskaper om hva man skal se etter, fremstår LCD bedre enn plasma når de henger side om side på utstillingsveggen.
    Helt enkelt fordi det flombelyste lokalet favoriserer de mer lyssterke LCD-skjermene. Vel på plass i en riktig belyst stue fremstår plasma i et helt annet "lys" for de fleste dødelige. Bildet virker bedre balansert og naturligere. Dette uansett signalkilde, SD såvel som HD. Teknologien er nærmere CRT, og det synes godt. Mens LCD virker kunstigere på en måte. Det er som om en fargeblind robot med ADHD blander farger på en lampefabrikk. Jeg var selv en svoren LCD-tilhenger (les: fanatiker), men fikk en kraftig aha-opplevelse da jeg fikk sjansen til å sammenligne skjermer side om side under ideelle arbeidsforhold. LCD har dog sine styrker, den største styrken må være plasseringsvennlighet i forhold til solrike stuevinduer. Mens plasma briljerer med perfekt bildedynamikk, og ærlig talt så er innbrenningsfaren overdrevet. Det var et problem på eldre modeller, slik er det ikke lenger. Midlertidig innbrenning bør korrigeres til kortvarig, og permanent bør korrigeres til "tredagers bruk med statisk bilde".

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, fint innlegg, likte spes. godt delen med den fargeblinde roboten med ADHD :P

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    Må si jeg kjenner meg igjen i trådstarters post.

Når jeg nettopp var ute i ulike butikker å så på tv'er, virket lcd tv'ene mye bedre. De virket mye klarere, og sprekere i fargene. Samt selgerne sa at lcd var et mye bedre valg idag,da de har innhentet plasma der de var gode tidligere.
    Mens folka her på avforum, anbefalte plasma.

Så da ble det plasma på meg ;-)
    Du foretok et klokt valg.
    Selgere er en egen rase. De vil at vi forbrukere skal kjøpe det som er billigst for dem å frakte til butikken. LCD er i ferd med å innhente plasma på sortnivå, eller rettere sagt sort til hvitt, det gjenstår fortsatt detaljer i det sorte, som har en tendens til å bli litt grumsete.
    Samtidig er plasma i ferd med å innhente LCD på punkter der de var soleklart best, men det sier selgerne ingenting om.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    Hehe, fint innlegg, likte spes. godt delen med den fargeblinde roboten med ADHD :P
    Takker og bukker. :)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •