Spørsmål ang. plasma og hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang. plasma og hjemmekino

Jeg har alltid satt stor pris på en skikkelig film-opplevelse med en solid storskjerm og god lyd. Nå har endelig økonomien og opinionen her i huset endret seg så det har blitt mulig å lage til et HiFi-rom.

Jeg har fått et tilbud fra en forhandler om å kjøpe en Harsper Plasma-TV til om lag 10.000 kr, nærmere bestemt Harsper HP-5000V. Denne skal ha kostet ca 30.000 opphavelig, men er ikke lengre helt ny (gikk ut av produksjon rundt nyttårtider). Jeg lurer på om dette stadig er et bra tilbud, eller om dagens nye Plasma-TVer i samme prisklasse er like bra eller bedre? Detaljert informasjon om TVen finnes her.

Den vil primært brukes til film i og med at vi har en annen TV til dette.

Som man ser ut i fra den informasjonen, har TVen bare EN HDMI tilkobling. Og denne er av den gamle sorten, HDMI 1.0. Holder det?

Jeg er overhodet ikke oppdatert på nye standarder og har egentlig generelt lite peiling på hjemmekino. Planen er å koble den til et surroundanlegg i prisklassen 15-20.000 kr (altså totalt for alle komponenter). Vil dette kreve en HDMI tilkobling? Antakeligvis vil den også bli benyttet en del til TV-titting, og jeg har hørt at man gjerne bruker HDMI-tilkoblingen til å koble dekoderboksen til TVen, men vet ikke om det stemmer? Og jeg skal også koble TVen til en DVD eller Blu-ray spiller, krever det ytterligere én HDMI tilkobling? Jeg utelukker heller ikke at jeg kommer til å kjøpe en spillkonsoll, men jeg skulle vel klare å koble fra feks DVD-spilleren om jeg kunne skaffe en HDMI-forlenger (om noe slikt finnes)? Men om jeg trenger å bruke 2 HDMI-tilkoblinger på en gang har jeg et stort problem...

Kort sagt vet jeg ikke om dette "tilbudet" faktisk er et tilbud pga. den teknologiske utviklingen og om det er nok med én stk. HDMI-tilkobling.

Jeg er også i tvil om 50" blir i største laget når sitterekka ikke er lengre unna enn ca 2,5 meter.

Alle svar settes stor pris på, trenger å bestemme meg i løpet av de neste få dagene. Vil helst unngå å kjøpe katta i sekken!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av 50 stk som kan svare på noe av dette?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50" og den oppløsningen vil ikke bli bra ved sitte avstanden du oppgir.

Du MÅ ha Full-HD TV.

Det beste for deg ellers vil nok være en forsterker med flere HDMI innganger, slik at du også slipper lydkabler.
    Men med mange HDMI kilder så kan det fort bli en dyr forsterker hvis man skal ha en dedikert HDMI inngang for alle.
    Her kan man lett samle noen av komponentene i en HDMI switch før forsterker, noe som vil være mye billigere, og ikke forringe lyd eller bilde noe.

Det viktige med en forsterker er at den støtter HDMI 1.3, gjerne gjenkjennelig med at den har merker som sier Dolby True HD og DTS Master Audio

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke gå for dette "tilbudet" som du har fått. Det er sannsynligvis en utdatert skjerm som enkelt slås av de billigste 2008 modellene. Samsung har en del rimelige 50" under 10 lakser, men om du går opp i kvalitet så har LG en 50pg6000 modell som du får rundt 10 nå. Eller gå opp til full HD og vurder en 50pg7000 som snart er å få i handelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er absolutt ikke enig i at trådstarter trenger en fullhd tv! Eneste grunnen til å kjøpe dette er hvis du skal se mye bluray film. Er ikke dette aktuelt, eller i små mengder klarer man seg i massehvis med en vanlig hd ready skjerm. Det jeg er enig i er at det finnes bedre tv'er på markedet til samme pris. Panasonic, lg og samsung er bra tv'er som du får til en fin penge. Rundt 10 tusen for en 50 tommer. Du kan faktisk ikke gå så veldig galt med en av disse, og de har 3-4 hdmi porter =)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp

Tror også at jeg kommer til å gå for en LCD 46" eller 50" da disse er kommet ned på samme prisnivået. Da slipper jeg å være redd for fastbrenning og div. skader. Dessuten er vel LCD-skjermenes kontrakst & svartnivå blitt omtrent like bra som plasma til samme prisen noe som vel i praksis eliminerer grunnen til å kjøpe plasma, gjør det ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lcd har jo fortsatt grå flekker på svarten sin =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •