Hitachi 42PMA400E kontra PANASONIC TH42PW5 .

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hitachi 42PMA400E kontra PANASONIC TH42PW5 .

Hei.

Jeg er på leting etter en Plasma skjerm som skal få henge på veggen min. Smerte grensen min ligger på ca 40 000 kroner.
    Det står nå mellom Hitachi 42PMA400E til 38 000 (PS Data) eller PANASONIC TH42PW5 til 40 000 kroner (Elkjøp).

Kan noen komme med anbefallinger til meg?

Hva gir best opplevelse, mest for pengene og hva er mest fremtidsrettet etc?

Dersom noen har sett bedre pris enn det jeg nevner på disse Plasma skjermene så setter jeg pris på info vedrørende det.

Mvh
    AG

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Panasonic:

+ høy kontrast
    + 10 bits videoprosessering

- Litt lav oppløsning - trenger ikke være noe stort minus hvis en sitter 2-3x skjermens bredde unna.

Hitachi:

+ noe høyere oppløsning (1024x512 vs. 848x480 på PW5) - Hitachi oppgir selv 1024x1024, dette er FEIL, og kaller i tillegg oppløsningen UXGA, som rett og slett er villedende markedsføring og ulovlig etter mitt syn.

- Lav kontrast kombinert med høyt lysutbytte = lite optimalt for video

I tillegg tror jeg også Hitachi'en benytter 8 bits videoprosessering, og i så fall faller den helt ut som et videoalternativ mener nå jeg. Er forsåvidt ikke helt sikker på om Hitachi'en faktisk har 8 bits prosessering, men ser flere steder på nettet at den er oppgitt til å takle kun 256 gråtoner, noe som tilsier 8 bits videoprosessering... Dette må du imidlertid sjekke med leverandør, og kom gjerne tilbake hit med et svar. Min antagelse er imidlertid 8 bits, også etter å ha sett skjermen live, selv om Hitachi's representanter ikke var sikre. De fortalte i tillegg at den hadde 1024x1024 reelle pixler, og nektet for at den kun støttet 1024x512 progressive pixler... DET var spesielt, mener nå jeg. Spesielt da de fleste dødelige ikke vet bedre, og antar at de har kjøpt en HD skjerm som i praksis kun takler SVGA.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lygren,

jeg har sett du har nevnt 10 bit videoprosessering på den nye modellen i flere poster. Hvor har du lest det? Jeg har ikke sett på den tekniske dokumentasjonen selv, men jeg kom over dette for en tid tilbake (fra plasmatvbuyingguide.com):

--------------

TH-42PWD4UY (4) vs. TH-42PWD5UY (5)

The (5UY) replaces the (4UY) in September, 2002 as the new model. There are very few technical differences (not related to performance differences) to note as follows:

1) The new 5UY has some built in real gamma correction circuitry to further the number of levels of gray from 1024 to 2048.

2) The pixel cell structure has been changed and improved to an asymmetrical design to further “purify” reds and blues. This new structure may also improve light-emitting balance in the three primary colors.

3) The 5UY has a new phosphor type to help further enrich color reproduction.

4) One of the most noticeable differences is the new automatic contrast tracking control. With this feature selection the plasma display automatically adjusts the contrast of the display according to roomlight conditions.

5) The unit has an improved remote control with enhanced menu functions notably image reversal (to further prevent phosphor burn on display units)

6) The new unit has a DVI (Digital Visual Interface) optional video board that is available for purchase.

That’s it. Same pixel resolution. Same contrast ratio. Basically, the same unit at a lower price.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei igjen

Både PW4 og PW5 har som jeg har forstått det 10 bits RGB behandling. Når det står at PW5YU er har 2048 gråtoner, er vel egentlig det enda mer enn 10 bits? 8 bits tilsvarer iallfall 256 gråtoner, og jeg trodde 10 bits tilsvarte 1024. Med andre ord er kanskje PW5'en enda bedre enn jeg har antatt på fargebehandling.

Jeg har for øvrig lest mye om plasma på www.AVSforum.com.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 bit = 1024, 11 bit = 2048. Skjønner ikke hvordan de får ut 2048 gråtoner av 10 bit.

Skjønner heller ikke hvorfor fyren sier "very few technical differences (not related to performance differences) ". En endring fra 1024 til 2048 er jo en teknisk ytelseforbedring. Mulig at ikke det ikke er så lett for øyet å se, hmm...?

Vanlig "true colour" på pc med 24-bits fargedybde (256 gråtoner blir vel det) ser jo uansett bra ut. Når jeg tenker etter er det et eller annet som ikke stemmer helt her - uten at jeg klarer å sette fingeren på det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    24 bit true color ser definitivt ikke ut 8 bits på plasmaer... Overganger er langt mer data-aktig på 8 bits skjermer... 8x3 er jo 24 totalee bits... Merkelig. Vet jo at min single-link DVI kabel kun støtter 24 bit eller 8 bit pr. RGB kanal. Allikevel ser jeg svært lite til data-aktige overganger, slik jeg gjør på 8 bits plasmaer. I tillegg sies det jo at NEC har 10 bits videprosessering - men kanskje ikke det gjelder DVI.

Jeg er litt forvirret her!! :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •