Ny Plasma tv... er det noen forholdsregler ang innbrenning ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny Plasma tv... er det noen forholdsregler ang innbrenning ?

Jeg får meg en panasonic plasma tv om noen dager. Er det noen forholdsregler man må gjøre før man tar den i bruk for å unngå innbrenning? eller er det bare å peise på å se med engang?

Håper noen kan hjelpe meg

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan peise på. Det eneste du kanskje bør være oppmerksom på er at ikke tven står med f.eks tekst-tv på i timesvis, eller samme skjermbildet til pcen..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel sånn at man ikke skal ha så høy lysstyrke og kontrast de første 100timene eller så, la den få kjøre seg litt inn...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil bli brukt som pc skjerm mye ja. Men da er det snakk om å ha en url adresse oppe et par timer som er farlig du tenker på?

Newcomer Marianne25 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bgullet
    Den vil bli brukt som pc skjerm mye ja. Men da er det snakk om å ha en url adresse oppe et par timer som er farlig du tenker på?
    Anbefaler ikke å bruke en plasma til mye pc/internettbruk som du skriver da kan du lett få alvorlig innbrenning. Vær litt forsiktig med mye kontrast,lys og skarphet de første 200 timene ved innkjøring av skjermen.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marianne25
    Anbefaler ikke å bruke en plasma til mye pc/internettbruk som du skriver da kan du lett få alvorlig innbrenning. Vær litt forsiktig med mye kontrast,lys og skarphet de første 200 timene ved innkjøring av skjermen.
    Men med de siste plasmaskjermene skal man jo ikke kunne få innbrenning, hevdes det..

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det anbefales en slags innspillingsperiode etter det jeg har lest. Og etter det er vel innbrenning ikke et tema lenger

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv plasma har ikke noen form for innbrenning.Har bare justert den inn etter kunstens regler med dvd med den kontrast og lys styrke som trengs.Så bare peis på.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har plasma og bruker den ganske mye til pc, går fort 5 timer på en dag.

Ikke bekymre deg så mye for innkjøring, alt vil jevne seg ut med tiden uansett...

Kjør på og kos deg!

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bgullet
    Jeg får meg en panasonic plasma tv om noen dager. Er det noen forholdsregler man må gjøre før man tar den i bruk for å unngå innbrenning? eller er det bare å peise på å se med engang?

Håper noen kan hjelpe meg
    ISF anbefaler at du brenner inn panalet ved å bruke et hvitt 100 IRE bilde i minst 50 - 100 timer. Teorien er at dette brenner inn alle de ferske punktene likt, noe som er viktig da slitasjen på fosforen er størst helt i begynnelsen av levetiden. Alle helst skal man sykle av/på tiden litt, begynne med bare en time på, la apparatet kjøle seg ned tim romtemperatur, deretter doble på tiden, etc.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men med de siste plasmaskjermene skal man jo ikke kunne få innbrenning, hevdes det..
    Det er bare tull.

Det står advarsel mot å feks se på 4:3 materiale og 2,35:1 material på 16:9 panelet når det er nytt i alle manualene til Panasonic. Dette fordi man da vil slite mer på det aktive området og etterhvert får en forskjell i lysstyrken mellom partiene på panelet som du trolig aldri vil bli kvitt igjen. (Aldringen av panalet er størst når det er nytt.)

Hvis du ikke følge den ISF anbefalte "hvitt bilde"-innbrenningen i 50-100 timer så bør man som minimum kun se på 16:9 sendinger som fyller hele panelet de første par hundre timene. Og bytt kanal regelmessig så logoer ikke påvirker for mye.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvorfor alle entusiaster er så nervøse for sånt, hva gjør vanlige mannen i gata?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Lurer på hvorfor alle entusiaster er så nervøse for sånt, hva gjør vanlige mannen i gata?
    hehe meget bra poeng

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde noe ala det ISF anbefaler når min var ny, jeg svidde den inn med hvitvask i forskjellige styrker. Begynte med powersaving på maks for så gå gradvis over til full styrke. Noen ganger stod det på hele natten, andre ganger bare på dagen osv. Så det ble vel ganske variert, men uansett tror jeg det vil jevne seg ut med tiden under normal bruk. Innbrenninger er jo ulik slitasje på forsforet, så det skal en del timer til for å få ett permanent innbrent bilde.

Lysstyrken blir jo nå halvert etter 100k timer, så da kan en jo tenke seg selv hvor mange timer som skal til for at det blir litt forskjell...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Jeg gjorde noe ala det ISF anbefaler når min var ny, jeg svidde den inn med hvitvask i forskjellige styrker. Begynte med powersaving på maks for så gå gradvis over til full styrke. Noen ganger stod det på hele natten, andre ganger bare på dagen osv. Så det ble vel ganske variert, men uansett tror jeg det vil jevne seg ut med tiden under normal bruk. Innbrenninger er jo ulik slitasje på forsforet, så det skal en del timer til for å få ett permanent innbrent bilde.

Lysstyrken blir jo nå halvert etter 100k timer, så da kan en jo tenke seg selv hvor mange timer som skal til for at det blir litt forskjell...
    Aldringskurven er ikke linær, så det første femti-til-hundre timene sliter mye mer på forsforen en de flere tusen neste.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par tips til:
    1. Sett på skjermbeskytter på datamaskinen, i tilfelle du glemmer deg og går ifra den.
    2. Xbox har en funksjon som automatisk demper lysstyrken hvis du ikke bruker den i noen minutter. PS3 har sikkert også dette. Bruker du konsoll, pass på at slike funksjoner er aktivert.
    3. Hvis du ikke syns det er slitsomt, surf i fullskjermmodus.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Aldringskurven er ikke linær, så det første femti-til-hundre timene sliter mye mer på forsforen en de flere tusen neste.
    Ser den, men det vil jo uansett jevne seg ut vil jeg tro...

Sett at en kjører helt hvitt bilde i 50 timer på halve skjermen og andre halvparten helt svart. Nei, la oss heller kjøre ett ANSI sjakkbrett i 50 timer. Vi vil jo da garantert få kraftig IR, men dette må nødvendigvis ikke være permanent innbrent bilde. La oss si de sorte feltene har vært i "dvale", men så fort man tar i bruk disse så vil jo disse også bli slitt fortere enn det de som har blitt brukt? Ellers vil en jo kunne herde skjermen ved å kjøre helt sort bilde den første stunden, noe som er motsatt av anbefalingen fra ISF.

Så si en får en ulinærkurve på begge felter, men bare at den andre stuper litt senere og vil etterhvert legge seg tilnærmet parallellt med den andre. Med en halveringstid på 100k timer så er altså 50 timer ubetydelig bortsett fra kanskje de første 100-200 timene.

PS: Ingen halveringstider er linære.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare og la den gå på lite lys, kontrast og farge så elektronikken kommer seg i gang.

Nye plasma/lcd er faren for innbrenning minimal

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man prater om LCD er vel ikke innbrenning ett tema engang?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, dette kan forekomme, men det er mye mindre sannsynlig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •