Korleis fungerer 100hz?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Korleis fungerer 100hz?

Heisann!

Gjorde ett kjapt søk, men fant ingen tråder som besvarte spørsmålet mitt.
    Kom gjerne med link viss eg tar feil.

Men, tilbake til spørsmålet.. Korleis fungerer 100hz?
    TV-signaler, DVD filmer og Blu-Ray filmer blir vel ikkje sendt eller lagra med 100 bilder per sekund?

Lager TV-en nye bilder som den setter inn?
    Og viss det er tilfellet korleis fungerer det?

mvh Inge L

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hans navn var Bingo...

100hz = 100 bilder i sekundet
    50hz = 50 bilder i sekundet

http://avforum.no/forum/tv-apparater...-lcd-tver.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hans navn var Bingo...

100hz = 100 bilder i sekundet
    50hz = 50 bilder i sekundet

http://avforum.no/forum/tv-apparater...-lcd-tver.html
    Uttrykte meg kanskje ikkje klart nok.

Men eg forstår at 100hz betyr 100bilder i sekundet.
    Men det eg ikkje forstår er siden f.eks DVD-en som blir spelt av ikkje har lagra materialet sitt i 100hz kvifor er det då ein fordel med 100hz TV?

Dei "ekstra" bildene må jo komme frå ein plass? Blir dei produsert av TV-ens prosessor?

Har sett den demostrasjonen på sony.no der dei viser ein som sparker ein fotball. Og at TV-en "setter" inn nye bilder.. Blir dei bildene lagt av TV-en?

mvh Inge L

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye bildene lages ved hjelp av signalbehandlingen i tv'en. En enkel duplisering av de mottatte bildene gir ingen stor gevinst, men hvis tv'en kan beregne bevegelsen til bildepunktene ut fra de mottatte bildene kan den generere nye "mellombilder" som sammen med det originale signalet gir enda mykere bevegelser.

For mange år siden så jeg en Philips 100Hz bilderørstv med det Philips kalte Digital Natural Motion hjemme hos en kamerat. Det fungerte særdeles bra såvidt jeg kan huske

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    De nye bildene lages ved hjelp av signalbehandlingen i tv'en. En enkel duplisering av de mottatte bildene gir ingen stor gevinst, men hvis tv'en kan beregne bevegelsen til bildepunktene ut fra de mottatte bildene kan den generere nye "mellombilder" som sammen med det originale signalet gir enda mykere bevegelser.

For mange år siden så jeg en Philips 100Hz bilderørstv med det Philips kalte Digital Natural Motion hjemme hos en kamerat. Det fungerte særdeles bra såvidt jeg kan huske
    Takk for ett godt innlegg.

Men ved f.eks panoraringer over ett område.. Korleis kan TV-en gjette kva farge pikslene som kommer inn i bildet ska sjå ut? Viss du forstår kva eg meiner..

mvh Inge L

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret ligger i forsinkelse. TVen mottar bildene noen millisekund før de vises, og derfor har TVen allerede info om "neste" bilde.

Nå har vel dagens 100Hz fortsatt bare 50fps sikt jeg har forstått det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Svaret ligger i forsinkelse. TVen mottar bildene noen millisekund før de vises, og derfor har TVen allerede info om "neste" bilde.
    Ja du er kanskje inne på noke der.

Så TV-en lager ett "mellom"-bilde med informasjonen der henter frå bildet før og etter då med andre ord.

Det må vel trenge ganske stor prosessor kraft? Også må den kanskje oppskalere i tillegg.

mvh Inge L

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens 100 hertzere lager vel ikke nye bilder, men dobbler (kopierer) allerede eksisterende bilder og gjør litt tilpassninger. Neste generasjon 100 Hz skal lage nye mellombilder basert på bildet før og etter, samt interpolere i alle retninger (også skrått). På denne måten får man skikkelig 100 fps ved 100 Hz. Sony hinter så vidt frampå med 200 Hz (skikkelig, 200 fps), og jeg tror vi kommer til å se mer av dette på neste generasjons toppmodeller. Positive sider med dette er at videoeffekten skal reduseres vesentlig, samt at problemet med skygger rundt objekter som beveger seg raskt skal være fraværende. Så gjenstår det å se om det er så bra som de lover.

Det er sikkert noen her på forumet som har mer info om dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens 100 hertzere lager vel ikke nye bilder, men dobbler (kopierer) allerede eksisterende bilder og gjør litt tilpassninger. Neste generasjon 100 Hz skal lage nye mellombilder basert på bildet før og etter, samt interpolere i alle retninger (også skrått). På denne måten får man skikkelig 100 fps ved 100 Hz. Sony hinter så vidt frampå med 200 Hz (skikkelig, 200 fps), og jeg tror vi kommer til å se mer av dette på neste generasjons toppmodeller. Positive sider med dette er at videoeffekten skal reduseres vesentlig, samt at problemet med skygger rundt objekter som beveger seg raskt skal være fraværende. Så gjenstår det å se om det er så bra som de lover.

Det er sikkert noen her på forumet som har mer info om dette.
    Dagens 100Hz (og noen gamle CRT'er med Philips DNM eller Sony Advanced Digital+) interpolerer faktisk bildene (dvs. kalkulerer mellombilder). Det er ikke alltid de er like gode, men med bedre prosesseringskraft blir resultatet bedre og bedre. På min gamle Sony CRT tåler den ikke all verden av kompleks bevegelse før den ramler av, men er ganske god på panoreringer i alle retninger.
    For de med over gjennomsnittlig teknisk innsikt går det faktisk an å installere en slik interpoleringsmotor på Windows Mediaplayer, for bruk på helt vanlige PC-skjermer. Last ned AviSynth og MVTools (et lite ******* å installere, hvis jeg ikke husker feil), og bruk f.eks dette scriptet, som dobler frameraten:

loadplugin("C:\Program Files\Windows Media Player\mvtools.dll")
    source=last
    last.width<1000 ? Eval("
    speedup = FramerateNumerator(source)<12 ? 4 : 2
    # assume progressive PAL 25 fps or NTSC Film 23.976 source
    backward_vec = source.MVAnalyse(blksize=16, isb = true, chroma=false, pel=1, searchparam=1, idx=1 )
    # we use explicit idx for more fast processing
    forward_vec = source.MVAnalyse(blksize=16, isb = false, chroma=false, pel=1, searchparam=1, idx=1 )
    source.MVFlowFps(backward_vec, forward_vec, num=speedup*FramerateNumerator(source), den=FramerateDenominator(source), mask=0, idx=1)
    #last.LanczosResize(1680,1050)
    "):last

Her kan man også konfigurere blokkstørrelser for søk etter like bildeelementer osv. Bruker dette scriptet når jeg ser på film på PC'n, og denne algoritmen er vesentlig bedre enn min gamle CRT. Skulle vel egentlig bare mangle, siden den kjører CPU'n min nesten i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel ann på hva du legger til grunn for å dobble frameraten.
    Er det en kopi av eksisterende bilde, eller ett helt nytt bilde? Dagens 100 Hz skal, slik jeg har forstått det, kun kopiere opp eksisterende bilder. Dette kan du se om har en ball som beveger seg hurtig i en bue. En kan da, under visse omstendigheter, se flere baller. Bildene blir vel også bare interpolert horisontalt.

Nyere teknologi skal som sakt generere helt nye mellombilder og dermed interpolere i alle retninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel ann på hva du legger til grunn for å dobble frameraten.
    Er det en kopi av eksisterende bilde, eller ett helt nytt bilde? Dagens 100 Hz skal, slik jeg har forstått det, kun kopiere opp eksisterende bilder. Dette kan du se om har en ball som beveger seg hurtig i en bue. En kan da, under visse omstendigheter, se flere baller. Bildene blir vel også bare interpolert horisontalt.

Nyere teknologi skal som sakt generere helt nye mellombilder og dermed interpolere i alle retninger.
    Som jeg prøvde å forklare: dette er ikke kopier av de opprinnelige bildene. Nåværende 100Hz-teknologi lager "helt nye bilder" ved å analysere hvilke objekter som beveger seg i de opprinnelige bildene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at de ikke støtter ekte 120Hz med det samme. Altså mate tven med 1920x1080 120Hz. Det støtter de ikke. Der støtter de maks 60Hz. Så kan de doble dette til 120Hz med å gjette.

En pc f eks kunne utnyttet dette med å sette oppløsning til 1920x1080 120Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120hz er jo en perfekt refresh til ntsc... 120/5=24 og 120/2=60 =) slipper forskjellig refresh på ntsc, bare sette den på 120, så funker det =)

Eller det beste måtte jo være 600hz. Da ville du hatt 600/10=60, 600/12=50 og 600/25=24 =)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joona
    120hz er jo en perfekt refresh til ntsc... 120/5=24 og 120/2=60 =) slipper forskjellig refresh på ntsc, bare sette den på 120, så funker det =)

Eller det beste måtte jo være 600hz. Da ville du hatt 600/10=60, 600/12=50 og 600/25=24 =)
    NTSC og PAL dør jo ut med SD vel? HD bruker jo verken pal eller ntsc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaha? det gjør det da sannelig hos meg.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan en TV støtte 100hz og 24p? Hadde det vært 96hz hadde jeg skjønt det, men 100hz må da bruke pulldown for å vise 24p-materiale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, den støtter jo da ikke BARE 100hz, en tv som støtter 24p skikkelig bruker ofte 48,72,96hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste tingen med 100hz tv'er er at den bruker jo kun 100hz på pal materiale

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner selvfølgelig at en TV kan støtte mange forskjellige refresh-rater, men det er ofte vanskelig å finne ut hvilke.
    Mater du en LCD-TV med et signal fra et skjermkort vil jo TV-en kjøre på den aktuelle frekvensen, men er det noen som somregel ikke støttes?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skjønner det så godt, kan du jo heller formulere spørsmålet anderledes. Det står så og si i alle manualer hvilke refreshrates som støttes til de enkelte oppløsningene. For en TV er det vanligste 50/60 hz for 720p, 50/60 til 1080p, 1360x768x60hz. Nyere tv'er støtter også 24hz ved 1080p. Avhengig av type tv hva den gjør med signalet etter den har fått det spesielt på 24hz. noen kjører vanlig pulldown og spiller det av på 60hz, andre kjører 48/72/96.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •