Korleis fungerer 100hz? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg skulle vel egentlig brukt lenger tid på formulering. Jeg trodde bare ikke 3:2 pulldown kunne karakteriseres som "ekte" 24p, men det kan det jo.

Newcomer Frameless sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Ja, jeg skulle vel egentlig brukt lenger tid på formulering. Jeg trodde bare ikke 3:2 pulldown kunne karakteriseres som "ekte" 24p, men det kan det jo.
    Nei, det kan det ikke. Hvis 3:2 pulldown kunne blitt kategorisert 24p, kunne hva som helst form for pulldown blitt kalt 24p. 24p er filmmateriale på 24fps kjørt med samme bildeantall hele tiden. For eks vil 3:2 pulldown vise først 3 bilder, så 2 bilder, så 3 bilder, så 2 bilder osv.

En tv kan bare kategoriseres som å håndtere 24p hvis den kan kjøre en hz-rate multiplisert med 24 (dvs 24x2=47hz eller 24x3=72hz osv). Alt fra 2:2, 3:3, 4:4, 5:5 pulldown blir regnet som 24p.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    poenget er at mange tv produsenter sier de takler 24p, men i realiteten kjører de rett og slett bare pulldown på materialet. Dette kan da kalles "falsk" 24p. Her må man være obs hvis 24p er et argument for å kjøpe en tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

100Hz Pal progresiv

Hvis vi tar utgangspungt i en film, er den laget med 24 bilder pr.sek. For å kunne lage den til Pal som orginalt er 50Hz Økes filmens hastighet med 4% slik at vi får 25 bilder pr.sek. Så dobles hvert enkelt bilde bilde slik at vi får 50 bilder i sekundet. Men på en TV kan 50Hz oppfattes som litt flimret, og vi kan få et roliger og mer behagelig bilde med og doble hvert av de 50 bildene igjen. dermed har vi hundre bilder pr.sek. Men egentlig har vi 25 bilder som vi 4 dobler pr sekund.

Tv med støtte for 24p betyr rett og slett at vi kan se filmer i orginal hastighet med 24 bilder pr.sek hvis vi har medier med 24p noe som blant annet finnes på enkelte Blueray utgivelser i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    De nye bildene lages ved hjelp av signalbehandlingen i tv'en. En enkel duplisering av de mottatte bildene gir ingen stor gevinst, men hvis tv'en kan beregne bevegelsen til bildepunktene ut fra de mottatte bildene kan den generere nye "mellombilder" som sammen med det originale signalet gir enda mykere bevegelser.

For mange år siden så jeg en Philips 100Hz bilderørstv med det Philips kalte Digital Natural Motion hjemme hos en kamerat. Det fungerte særdeles bra såvidt jeg kan huske
    Ah, den linken til den andre tråen ble startet av idioten selv! *ler hånlig av den andre trådstarteren med selvironi*

Jeg husker jeg så en av de siste generasjons Philips CRT 100Hz tv'er i en sjappe på Ullevål Stadion.. Jeg ble dypt sjokkert over hvor bra bildet var med denne DNM skrudd på. Jeg planla å kjøpe denne tv'en, men den var svært dyr og det ble aldri noe av det.

Philips hadde noen av de beste, om ikke De beste 100Hz CRT'ene. Sony sine var langt i fra like bra. Hadde den første gode 100Hz'en til Sony. Bra bilde. Så lenge ting ikke rørte på seg. Og kom det en rød Ferrari inn i bildet ble det super-duper-lag-slør hengende etter bilen i bevegelse!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått måten Philips Digital Natural Motion fungerer på er grovt sett som følger (jeg går ut ifra at andre produsenter følger lignende prinsipper). Jeg ignorerer interlacing og "later som om" alt er progressivt:
    -Man buffrer opp to bilder.
    -Bildene deles inn i blokker/segmenter
    -For hvert segment i bilde#2 prøver man å finne et like stort område i bilde#1 som er mest mulig lik, og noterer seg x og y-offset
    -Når man har gjort dette for hele bildet, så har man et sett av vektorer som beskriver "mest sannsynlig" virkelig bevegelse inndelt i små segmenter fra tid#1 til tid#2

Noen utfordringer:
    -tv-en må ha tilgang til data fra tid#1 og tid#2 for å produsere output for "tid#1.5". Altså innfører den delay noe som kan være kjedelig for spillere
    -for jevne panoreringer så oppfører bevegelsen seg veldig homogent og forutsigbart, og det er lett å redusere hakking. For komplekse scener med objekter som forsvinner og gjenoppstår og beveger seg med forskjellig hastighet og retning så er det vanskeligere å spå. Man prøver å gjette seg til informasjon som ikke er der i utgangspunktet.
    -det er vanskelig å dele inn bildet i segmenter som passer perfekt med de virkelige objektene i scenen

Grunnen til at man kan ønske seg 100Hz på en lcd-tv er veldig forskjellig fra grunnen til å ønske seg det på en crt-tv. Interessant nok så driver film-projektorer med noe veldig lignende: de viser hver frame 2-3 ggr for å redusere flimring uten å gi hakkete bevegelser.

Jeg synes også at det er synd at vi ikke kan få tilgang på panelets kapabiliteter via HDMI-pluggen (eller lignende), slik at vi fikk flere muligheter. En 120Hz lcd-tv ville som noen nevner kunne være perfekt for "NTSC" og "24p" applikasjoner. Det som skjer i dag er visst at enkelte av de har en 60Hz prosesseringspipeline, og så skaper 120Hz rett før panelet. Altså har man så mange som 120 frames i sekundet fysisk på panelet men _fremdeles_ greier ikke produsentene å vise de fattige 24 fps som Hollywood filmer med en helt jevn multiplier (!)

IEEE Xplore - Login
    IC for motion-compensated 100 Hz TV with natural-motion movie-mode
    de Haan, G.; Kettenis, J.; Loning, A.; De Loore, B.
    Consumer Electronics, IEEE Transactions on
    Volume 42, Issue 2, May 1996 Page(s):165 - 174
    Digital Object Identifier 10.1109/30.494417
    Summary:An IC for consumer 100 Hz television has been designed and is described in this paper. It applies motion estimation and compensation algorithms for high-quality field rate upconversion and a judder-free motion portrayal of movie material. Noise reduction and vertical zoom are also included on-chip. The IC processes luminance as well as chrominance, and automatically adapts to movie-material. A new design methodology and new test concepts have been developed to meet the economical demands. Because the product readily fits in current 100 Hz TV concepts, increased functionality is added cost-effectively
    -k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg synes også at det er synd at vi ikke kan få tilgang på panelets kapabiliteter via HDMI-pluggen (eller lignende), slik at vi fikk flere muligheter. En 120Hz lcd-tv ville som noen nevner kunne være perfekt for "NTSC" og "24p" applikasjoner. Det som skjer i dag er visst at enkelte av de har en 60Hz prosesseringspipeline, og så skaper 120Hz rett før panelet. Altså har man så mange som 120 frames i sekundet fysisk på panelet men _fremdeles_ greier ikke produsentene å vise de fattige 24 fps som Hollywood filmer med en helt jevn multiplier (!)
    Jeg tror de fleste nye LCD-TV'er av kurant merke (dvs. Samsung :-) )har "riktig" håndtering av 24fps. Dvs direkte 5:5 pulldown opp til 120Hz, evt. med "motion prediction" påskrudd i tillegg . Jeg er ganske sikker på at de ikke kjører 3:2 pulldown til 60Hz og deretter 6:4 opp til 120Hz. Jeg er også ganske sikker på at de revers-prosesserer materiale som er 3:2 pulldown i 60 Hz og skaper 5:5 i 120Hz ut av det.
    Det eneste jeg har av ankepunkt på Samsungen min foreløpig er at det virker som om den ikke liker 120Hz påskrudd når materialet er 23.976 i stedet for 24p.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •