[LØST]Hjelp - Støy/uklare skyer rundt bokstaver på Samsung LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation [LØST]Hjelp - Støy/uklare skyer rundt bokstaver på Samsung LCD

Hei

Har en Samsung LE40R81B LCD-tv jeg kjøpte fra Komplett.no tideligere i år.

Lenge har det vært sånn at rundt bokstaver og tall spesielt, så er det det jeg kaller støy eller linjer/skyer som vibrerer. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Noen ganger er det også slik at man ser linjer/striper inne i bokstavene som skjelver. Det er ikke det jeg tror kaller hvit eller sort snø.

Feks på Vil du bli millionær, på bildet hvor de viser alle pengesummene man kan vinne. Da er det skjelve-striper nedover hele tven, spesielt da på den siden hvor alle tallene står.

Men denne skjelvingen/støyen kan også også sees rundt mennesker og andre ting på skjermen også.

Har fiberoptisk-kabel fra Lyse som tv-tilkobling, med PVR-boks tilkoblet med Monster Ultra 1000 hdmi-kabel.

Problemet er mest fremtredende når jeg ser på tv, men også enkelte ganger på dvd (Denon oppskalert 576i/p)

Noen som kan gi meg noen tips på hva jeg kan gjøre? Eller er det slikt man må leve med i dagen tv-marked når man ikke kun har kilder med Blu-Ray materiale?

Takker for alle svar!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står tvn i 50hz ?
    Er det for mye skarphet på ?
    Er tvn kalibrert ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Står tvn i 50hz ?
    Er det for mye skarphet på ?
    Er tvn kalibrert ?
    Hmm.. det må jeg sjekke når jeg kommer hjem fra jobb.

Har i alle fall ikke kalibrert den mer enn å endre på fargeinnstilling til normal.
    Kommer tver med for mye skarpet på som standard?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du bruker denon dvd spilleren så har den ganske bra inntern oppskalerer så anbefaler og stille inn på 720p eller 1080i.prøv hva som er best
    dvd burde se veldig bra ut på denne skjermen.
    har ikke hvert borti samsung sine skjermer.kjenner ensom hadde omtrent samme problem som deg med lg så ut som glorie runt personer og støre ting.måtte da slå av noen filtere og justere ned skarpheten og justre både lys/kontrast/farger .
    ble noe bedre med det ble ikke helt borte.
    vilken oppløsnig har du stilt ut på lyse boksen?.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trafik
    når du bruker denon dvd spilleren så har den ganske bra inntern oppskalerer så anbefaler og stille inn på 720p eller 1080i.prøv hva som er best
    dvd burde se veldig bra ut på denne skjermen.
    har ikke hvert borti samsung sine skjermer.kjenner ensom hadde omtrent samme problem som deg med lg så ut som glorie runt personer og støre ting.måtte da slå av noen filtere og justere ned skarpheten og justre både lys/kontrast/farger .
    ble noe bedre med det ble ikke helt borte.
    vilken oppløsnig har du stilt ut på lyse boksen?.
    Takker for svar!

Denon'en er av modell 1720, så den kan maks sende enten 576 interlaced eller progressivt på komponentutgang. (Bruker Monster THX Ultra 1000 komponentkabel) Valgte å sende interlaced, da jeg synes dette ser hakket bedre ut enn progressivt på denne spilleren.

Lyseboksen er satt til å sende 720p over hdmi.

Er akkurat slik du beskrev det, som en glorie rundt personer. Dette er mindre fremtredende på dvd enn på tv-signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mitt tips er at du har for mye skarphet på. prøv å still ned helt til du ser at det forsvinner.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn på "film" modus. Senk skarphet til 0-30 maks. Slå av alle bildebehandlinger. Så ser du om det er mindre "irr" rundt skrift. Prøv evt med strøm sparings program hvis de finnes. Senk lys styrke under 50 og øk kontrast til ca 90

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Gå inn på "film" modus. Senk skarphet til 0-30 maks. Slå av alle bildebehandlinger. Så ser du om det er mindre "irr" rundt skrift. Prøv evt med strøm sparings program hvis de finnes. Senk lys styrke under 50 og øk kontrast til ca 90
    Takker for tips, men fikk løst det før i dag

Feilen lå i at før jeg fikk kjøpt en hdmi kabel så brukte jeg scartkabel. Jeg hadde da i iveren glemt å ta ut scartkabelen, så det har vært koblet til både hdmi og scart fra dekoder til tven.

Etter jeg dro ut scartkabelen tideliger i dag, så har jeg ikke sett disse symtomene i det hele tatt :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •