lg pg6000 og "hakking" ved avspilling av blu ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lg pg6000 og "hakking" ved avspilling av blu ray

Jeg driver og leter etter ny TV for tiden og heller etter mye leting på 42" LG PG6000. Sto lenge mellom denne og Panasonic PX80, men pga at de fleste tråder ender opp med at de er så godt som like gode så tror jeg at jeg går for PG6000 pga designet.

For litt siden ble jeg likevel litt usikker etter å ha lest en tråd på et dansk forum: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=45229&sid... Her er det noen som mener at det oppstår en form for hakking ved avspilling av bluray på PG6000 pga ukorrekt avspilling av 1080p24. Jeg vil helst slippe å se hakking på TV'en når jeg ser blu ray filmer så dette vil være et stort minus på TV'en dersom dette stemmer.

Er det noen her som har noen erfaringer med dette?
    Hvordan er dette i forhold til PX80?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har lest har vel ikke PG6000 full støtte for 1080p24. Nå sies det også at P24 film skal hakke litt så jeg forstår egentlig ikke vitsen ved å bruke dette formatet. Har ikke merket noe hakking på min ved normal avspilling av Blu-ray.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, nå tror jeg jo at avax prater om unaturlig mye hakking ved 1080p24, og dette er et stort problem ved mange tv'er. Tror nok PX80 er bedre til dette ja. Mange tv'er sier de tar imot p24, men i realiteten så gjør de bare prosessen selv, altså omgjør bildet til 60hz. Tror nok lg'en er best hvis du setter den til 60hz, men da vil du selvfølgelig få 3:2 pulldown, noe som faktisk ikke er noe stort problem i mine øyne. Var ikke mange som klaga på dette før 24,48,72 tvene begynte å rulle inn. så og si alle NTSC dvd filmer kommer jo i 24fps, men det var ikke før bluray kom at dette ble et STORT problem, men noe må man jo bruke for å selge tv'er.

Tipset jeg kan komme med er at du må forsikre deg om at tv'en støtter skikkelig p24, gjør den det ikke vil du se det veldig tydelig, og da må du bruke vanlig 60hz.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett hvordan PG6000 leverer Blu-Ray så hvor markant denne hakkingen er vet jeg ikke. Dette er jo ikke et helt uvanlig fenomen og sjekker du ut Pioneer sin 8 generasjon kuro skjerm så hakker den ganske mye.

PX80 er en skjerm som står i min egen stue og jeg har ikke sett nevneverdig hakking på den hverken ved vanlig dvd eller blu-ray. Når det er sagt så er den ikke like myk som en lcd skjerm med 100hz. Hvis du søker glatte sømløse panoreringer så er nok ikke LG eller Panasonic noe å trakte etter. På film så hakker PX80 ca like mye som det du ser ved 24fps på kino. Personlig er jeg ganske kresen når det kommer til bevegelse på skjerm og øyenene mine er sensitive, men jeg trenger ikke interpolering for at dette problemet skal være løst. Kinobildet har nemlig ikke under noen omstendigheter plaget meg.

I dag har det blitt en hysteri rundt dette med hakking. Interpolering setter litt for mange spor i bildet etter min mening og video looken blir fryktelig fremtredende.

Det jeg har sett av PG6000 har vært meget bra og man får absolutt kinofølelse av å se film på den. Skjermen har flere innstillings muligheter enn Panasonic som har lagt seg på et svært folkevennlig system. Det er ikke en gang tall på indikatorene. Hvis man setter disse tv-ene mot hverandre blir det nok 50/50. Den ene fyller ut den andres svakheter og ingen av dem er helt perfekte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prater du nå om 100hz tv'er med frame creation? Dette er isåfall helt forferdelig, og anbefaler ikke dette til noen!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joona
    prater du nå om 100hz tv'er med frame creation? Dette er isåfall helt forferdelig, og anbefaler ikke dette til noen!
    Jepp, interpolering eller frame creation som du kaller det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    same same =) dette får i allefall bildet til å se ut som det er filmet med et handholdt kamera.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    same same =) dette får i allefall bildet til å se ut som det er filmet med et handholdt kamera.
    Vel, det blir kanskje ikke helt riktig, men det blir seendes ut som det er filmet med et video kamera. Personlig foretrekker jeg et bilde som er så nært kino som mulig for selv om dette hakker littegrann så gir det er bilde som i dybde, farger og skarphet minner mest om det bildet jeg se med mine egen øyne. Interpolering for ofte en fotballbanne til å se ut som

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det blir kanskje ikke helt riktig, men det blir seendes ut som det er filmet med et video kamera. Personlig foretrekker jeg et bilde som er så nært kino som mulig for selv om dette hakker littegrann så gir det er bilde som i dybde, farger og skarphet minner mest om det bildet jeg ser med mine egen øyne.

Interpolering får ofte en fotballbane til å se ut som en bordtennisbane osv osv osv. Ansikter blir voksaktige og dette ødelegger mye av film følelsen for meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg da har forstått dere rett så er altså ikke denne hakkingen på tv'er som ikke kan vise p24 korrekt noe problem? Jeg må si jeg aldri har tenkt over at et kinobilde hakker, i hvert fall så er det så lite at det ikke plager meg i det hele tatt. Men var det så at jeg burde stille tv'en ned til 60hz om jeg skal se bluray filmer eller vil dette skape mer bildeproblemer?

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken blueray spiller har du og er det over hdmi?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    hvilken blueray spiller har du og er det over hdmi?
    For tiden ser jeg bluray gjennom min ps3, men jeg har en eldre crt tv så hdmi kan jeg ikke bruke og tvkvaliteten er ikke noe å skryte av. Det er derfor jeg har lyst til å kjøpe meg pg6000, men hdmi vil brukes når jeg får en ny tv. Nå er jeg mest opptatt av at tv'en ikke blir flaksehalsen i avspillingen av bluray, så jeg ønsker at tv'en er så bra til dette (og mye annet) som mulig (til en fornuftig pris selvfølgelig)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er tingen er at hvis tv'en ikke støtter 24p bra, så vil det nok bli i overkant mye hakking hvis du bruker p24 modusen. Da må du bruke vanlig 60hz. Dette vil forsåvidt se bra ut, men vil ha såkalt 3:2 pulldown. Det skal altså ikke være HAKKING, men 24 fps ser ikke like glatt ut som f.eks 30, men det er jo fortsatt rimelig smooth.

Tipset er: Hvis du faktisk kan se at det er mye hakking, så støtter nok ikke tv'en 24p. Forde om filmen kjører 24fps, så går det jo rimelig smooth likevel, gjør det det ikke så er det noe som er galt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser hvertfall ut som om bare 50" og opp støtter 1080p24 korrekt, mens 42" og lavere kun kan ta imot signalene på PG6000 tv'ene. Har ikke fått sett dette selv, så jeg vet ikke hvor plagsom denne "hakkingen" vil være. Noen fler som har erfaringer fra dette på PG6000 fra 42" og ned? Begynner å komme til en konklusjon at dette problemet med at tv'en ikke støtter 1080p24 korrekt kanskje er litt overdimensjonert på forumer, og at det i realiteten ikke er så farlig.
    Hvordan er pg6000 tv'ene på 3:2 pulldown?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pg6000 er støtter jo kun 720P, da den kun er hd-ready. Har selv samme tven, tipper jeg kjøper med den nye Sony s550 blueray spillerne som kommer ut neste mnd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selve tv'en har vel en oppløsning på 1024x768, men mener den kan ta imot et 1080p signal og nedskalere dette. De fleste nye tv'er gjør dette selv om de er såkalte HD-ready skjermer.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, vet vet vertfall med Sony sine spillere kan du velge at den skal sende 720p

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vil jo bare være et spørsmål om hvilken enhet som gjør den beste nedskaleringen hva man velger. Dette må man nesten bare prøve.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •