Störning längs kanten på Panasonic TH-50PZ800E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Störning längs kanten på Panasonic TH-50PZ800E

Hej på er grannar!

Jag ber om ursäkt för att jag skriver på svenska, min norska läsförståelse är helt acceptabel men jag kan tyvärr inte skriva på norska själv. Hoppas det går bra ändå.

Hittade hit till ert forum efter en googlesökning på plasma-tv-modellen Panasonic TH-50PZ800E som så vitt jag förstår är ett syskon till den TH-50PY800MT som jag har handlat här i Thailand där jag bor.

TV:n levererades för två dagar sedan. Vid leverans märkte jag inga problem, men senare samma dag så upptäckte jag ett mörkt, transparent/genomskinligt orörligt band som löpte hela vägen längs med bildens överkant, cirka 1 centimeter brett.

Min första misstanke var inbränning (burn-in/image retention), men det märkliga var att jag inte hade visat något material där bildens kant låg precis i linje med den nya störningen. :-?

Efter att jag bytt kanal flera gånger på markbunden TV och växlat mellan extern matning via HDMI (Popcorn Hour A-100) och standard-TV så kvarstod störningen.

Jag stängde av TV:n och lade märke till, att även efter att skärmen var släckt och strömmen var helt avstängd så framträdde det mörkare bandet ännu tydligare.

TV:n stod sedan obrukad i några timmar medan jag var ute. När jag sedan kom tillbaka så hade det mörka bandet försvunnit, och fanns inte kvar när jag startade TV:n igen.

Dock så kom det tillbaka igen efter cirka en timmes tittande. På grund av att bandet är transparent (själva TV-bilden syns igenom) och eftersom det syns bättre/sämre beroende på vilken färg och ljusstyrka som bakgrundsbilden har, så märker man inte exakt när det kommer - det kanske är en gradvis förändring, jag är inte säker.

Det försvann dock igen efter att jag trixat fram och tillbaka med visning av olika kanaler och material. Dock kunde jag inte urskilja exakt när det försvann.

Sedan hände exakt samma sak igen - dock med en viktig skillnad - det mörka, transparenta 1 cm tjocka bandet löpte nu vertikalt, längs med bildens vänstra kant i stället.

Detta försvann dock också på samma sätt som det tidigare, efter ett tag, och har inte återkommit sedan dess. Däremot har det horisontella bandet i bildens överkant kommit och gått några gånger även idag.

Är det någon här som har någon teori om vad problemet kan bero på? Jag ringde upp försäljaren som sa att han skulle fråga teknikerna på Panasonic i Bangkok men risken är väl att jag inte får något svar därifrån förrän tidigast på måndag.

Bifogar en bild för referens. Lastar upp fler om fenomenet återkommer.

Måste tillägga att i alla övriga avseenden så är det en fantastisk TV.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei og velkommen til forumet ! Hyggelig med besøk fra andre siden av kloden. På meg høres det ut som en feil på TV'n. Jeg kan imidlertid ikke uttale meg om Panasonic da jeg ikke har det selv og har heller ikke lest om denne feilen. Hvis du har god tid kan du jo sjekke i Panasonic tråden:

http://avforum.no/forum/tv-apparater...-serie-47.html

Videre har vi et søkefelt oppe til høyre i bildet der du kan søke på din TV >> søk (__________ ) Gå

Ellers finnes det et svensk forum som kanskje er enklere for deg: Minhembio forum (Powered by Invision Power Board)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •