Stillestående bilder brennes fast på LCD-tv. Er det mulig da?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stillestående bilder brennes fast på LCD-tv. Er det mulig da?

Sliter med at det "brennes" fast bilder fra HD signalene på tv. (PS3,PC osv.)

For øyeblikket har jeg ganske tydelig Top Gear logoen over hele skjermen, etter jeg sovnet fra en episode i forrige uke.
    Godt blandet med dette er Firefox, med søkelinje og hele pakka.
    Spiller jeg spill blir ofte gjenstander på HUD`en hengende igjen i dagesvis.

Testet å ha strømmen av i 2 uker da jeg var på ferie, og da var det ganske bra igjen til jeg spilte et spill, og visa gjentok seg.

Trodde dette var et problem som plasma skjermer slet med, mens LCD slapp dette?
    Noen som har gode tips til hva man kan gjøre for å bli kvitt det enkelt, eller er det bare å sende inn tven til reperasjon??
    Vil jo nødigst være uten tv i såpass lang periode som en reperasjon tar.

Tv er en Tatung 42"

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 37" Full Hd Amoi og en 47" Full HD Toshiba. På Amoien får jeg også noe "image retention". Dette er kun midlertidig og forsvinner alltid etter en stund. Den tekniske forklaringen på dette fenomenet kan jeg dessverre ikke hjelpe med. Jeg har aldri sett dette forekomme på Toshibaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lese mer om fenomenet her : Image persistence - Wikipedia, the free encyclopedia

Det du beskriver høres imidlertid nokså ekstremt ut. Jeg har plasma selv og opplever ikke persistenceproblemer i nærheten av det du beskriver.

- Judaz

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galsmurf
    Sliter med at det "brennes" fast bilder fra HD signalene på tv. (PS3,PC osv.)

For øyeblikket har jeg ganske tydelig Top Gear logoen over hele skjermen, etter jeg sovnet fra en episode i forrige uke.
    Godt blandet med dette er Firefox, med søkelinje og hele pakka.
    Spiller jeg spill blir ofte gjenstander på HUD`en hengende igjen i dagesvis.

Testet å ha strømmen av i 2 uker da jeg var på ferie, og da var det ganske bra igjen til jeg spilte et spill, og visa gjentok seg.

Trodde dette var et problem som plasma skjermer slet med, mens LCD slapp dette?
    Noen som har gode tips til hva man kan gjøre for å bli kvitt det enkelt, eller er det bare å sende inn tven til reperasjon??
    Vil jo nødigst være uten tv i såpass lang periode som en reperasjon tar.

Tv er en Tatung 42"

kan det være at denne tven er av den billigere typen..
    På en litt mer kostbar tv så skal det VELDIG mye til for at bilde skal brenne seg...LCD tv skal jo ikk ekunne brenne seg egentlig..har ihvertfall aldri hørt om det.
    Lcd blir jo alltid solgt til de som øsnker og koble til en pc.
    Dette var et problem på plasma tidligere også, men dagens plasma skjermer er dette nesten umullig også.
    Trur det er noe sånt som 80 timer med stillbilde før det skal sette seg fast noe som helst..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på tven er ikke all verden og spiller nok inn her, men har 2 kamerater med samme tv, som begge bruker den som sin pc skjerm i tillegg til tv uten problem.
    Har selv sluttet å bruke pcen på tven da det ble for ille etter en stund, og altså Firefox henger fortsatt igjen enda.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galsmurf
    Kvaliteten på tven er ikke all verden og spiller nok inn her, men har 2 kamerater med samme tv, som begge bruker den som sin pc skjerm i tillegg til tv uten problem.
    Har selv sluttet å bruke pcen på tven da det ble for ille etter en stund, og altså Firefox henger fortsatt igjen enda.
    Høres ut som en reklamasjon sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser det kan hjelpe å sette et bilde med kun en sterk farge over tid.
    Er det bare å lage et helt normalt f.eks blått bilde i paint, eller trengs det høyere oppløsning e.l?
    Noen som i såfall har tips til nettsider som kanskje har slike bilder?

Vil helst ha prøvd alt før jeg sender fra meg tv-en.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...aldrig hørt det før..

Ring til de du har kjøpt den av..men det høres ut som om du må sende den inn..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en myte at LCD ikke er utsatt for innbrenning. Her på jobben må vi stadig skifte ut de middelmådige skjermene til Samsung som vi bruker i systemet vårt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det er en myte at LCD ikke er utsatt for innbrenning. Her på jobben må vi stadig skifte ut de middelmådige skjermene til Samsung som vi bruker i systemet vårt.
    Interessant. Hva skal de stakkarene som ikke tør kjøpe plasma pga at de er redd for innbrenning, gjøre nå ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Interessant. Hva skal de stakkarene som ikke tør kjøpe plasma pga at de er redd for innbrenning, gjøre nå ?
    CRT, eventuelt vente på ny revolusjonerende teknologi?
    :-D

La meg påpeke at når jeg skriver middelmådige skjermer fra Samsung, så mener jeg ikke at Samsung generelt lager middelmådige skjermer, jeg snakker kun om de pc-skjermene vi bruker på jobb. De sliter med innbrenning og enkelte skjermer må til stadighet byttes ut pga skjermene mister bildet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt om noe innbrenning på DLP, og ser ikke helt hvordan det skulle skje heller, så det er nok det sikreste. LCoS tør jeg ikke si noe om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    De kan jo ta mitt ord på å kjøpe en tv av bedre kvalitet enn Tatung som en start
    Kan ikke si jeg er veldig imponert over tven, men billig var den jo også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du vel litt ute på tynn is? Innbrenning (som i fast innbrtenning) er det kun Plasma og CRT av de etablerte teknologiene som er utsatt for. Retention kan også LCD være utsatt for. Det ser ut til å være "billigmerkene" som er utsatt for dette.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Nå er du vel litt ute på tynn is? Innbrenning (som i fast innbrtenning) er det kun Plasma og CRT av de etablerte teknologiene som er utsatt for. Retention kan også LCD være utsatt for. Det ser ut til å være "billigmerkene" som er utsatt for dette.
    Godt mulig, men jeg kan ikke skjönne annet enn at det er innbrenning og ikke retention som vi sliter med på våre skjermer. Man kan ikke få det bort på noen måte. Men det er altså ikke mulig på LCD?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRT, eventuelt vente på ny revolusjonerende teknologi?
    CRT er også en fosfor-basert teknologi som kan gi permanent innbrenning. CRT-basert bakprojection er svært utsatt for permanent innbrenning.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig, men jeg kan ikke skjönne annet enn at det er innbrenning og ikke retention som vi sliter med på våre skjermer. Man kan ikke få det bort på noen måte. Men det er altså ikke mulig på LCD?
    Jeg skal ikke hevde at det er umulig...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    CRT er også en fosfor-basert teknologi som kan gi permanent innbrenning. CRT-basert bakprojection er svært utsatt for permanent innbrenning.
    Than I stand corrected! :-D

btw: takk for info.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt om flere tilfeller av innbrenning på lcd.

Gjenskinn fra sollys er heller ikke så problemfritt som enkelte vil ha det til på lcd. Hele skjermen blir blass og er alt annet enn ideelt å se på, gardiner må til uansett. Syns det begynner og bli syltynt med argumenter for å kjøpe flatskjerm med lcd-teknologi.

mvh Plasmamur

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at du kan få innbrenning på LCD tv'er. Men jeg har bare vært borti det på billig modellene.

Har noen billige philips 22" tommere som er satt opp mot spill maskiner på jobben som har menyene "brent" fast til tider.

Min private 32" LG lcd tv som var toppmodell for 3-4 år siden får også til tider "innbrenning". Men det er bare hvis jeg feks spiller xbox 360 4-6 timer daglig i en uke. Da fikk jeg en del av GUI på spillet brent fast.

Men det fikset jeg fort. Slo bare tv'en av helt. Altså trakk ut kontakten og la den være av i ca 5-10 min. Når jeg slo den på igjen var det borte.

Så jegt anbefaler at du prøver det, fungerte til meg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •