Trenger hjelp til valg av tv etter mye om og men!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg av tv etter mye om og men!

Hei. Har hatt planer om å skaffe meg ny tv en stund nå, men endrer stadig mening og leser ofte ny informasjon. Forteller litt om hva jeg skal bruke den til, prisklasse, størrelse osv. Dette blir min første flatskjermtv, så jeg kan ikke tenke meg at jeg har bruk for det beste, ser sikkert ikke så mye forskjell. All hjelp mottas med takk!

Bruk: Tv-titting, xbox360/ps3, data
    Pris: Helst ikke over 10 000
    Størrelse: Mellom 37"-42", full HD

Jeg leste her inne for ikke så lenge siden at de som har kabeltv, bør velge plasma fremfor lcd pga. bildebehandlingen. Men med tanke på at jeg skal bruke både spillkonsoller og pc, innbiller jeg meg at lcd vil være best. Hvor dårlig er lcd ved kabeltv i forhold til plasma (er jo ikke sikkert jeg skal ha kabeltv så lenge)?

Tv`en bør ha 2-3 hdmi innganger, pc`en bruker vel dvi(?) og gjerne usb inngang og optisk utgang for surround.

Hva tror dere, må jeg opp i pris, eller er det noen gode allroundere som passer perfekt der ute?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kikket på tver i et prissjikte over 10', men kanskje følgende kan være tver for deg (dekker nok ikke alle ønskene dine, men burde dekke det meste)?

LCD:
    37" LG6000 (en kamerat av meg har denne og han er veldig fornøyd)
    40" W4000

Kan du klare deg uten full hd er vel også disse gode alternativer til godt under din maxpris:
    42" PX80 (plasma)
    42" PG 6000 (plasma)

Og hvis du kan gå opp til 11.000 ville jeg vurdert en rykende fersk 42" LG7000 som dekker enda flere av ønskene dine og som fikk 9 av 10 på trustedreviews.com (en større LG7000 som ble testet, men det bør ikke ha noe å si).

Noen som har kommentarer til tipsene ovenfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To ting jeg vil ha avklart: Plasma eller LCD? Jeg leser at plasma har blitt "gjennoppdaget" og er best uansett hva du skal bruke den til så lenge det ikke er som pc-skjerm. Er dette sant? Som sagt vil jeg bruke tv'n til tv-titting, film og konsoll. Blir også koblet opp mot pc hvis det går. Ser pc-signaler bra ut på plasma?

Full-HD: Er dette noe jeg virkelig trenger? Sitteavstand blir 2-3 meter. Hovedsaken til at jeg vil ha 1080p, er pga konsoll. men mener å ha hørt at det ikke er "merkbar" forskjell på 720p og 1080p på så små avstander.

HJELP!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er stort sett best til TV titting og film, da det gir riktigere farger og mer dybde og ikke minst kontrast i bildet. Når det gjelder PC vil LCD tegne et klart skarpere bilde og blir det mye PC er valget klart: LCD. Plasma vil gi deg et mer uskarpt, kornet bilde på PC.

En annen viktig ting er reflekser. Stort sett har plasma en blank glassflate i skjermen mens LCD stort sett er matt, men enkelt unntak som Samsung. Har du mye lys inn på TV og bruker den i en godt opplyst stue der ting eller lys lett speiler seg i skjermen er nok LCD tingen. Jo mindre reflekser og mer dempet belysning jo bedre blir plasma. Selv har jeg begge deler. LCD i stue og plasma i kino.

FullHD og HD spiller ikke stor rolle ved TV og film - du ser neppe forskjell. Imidlertid er det en stor fordel med fullHD ved bruk av PC
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe mer å komme med?