HDMI-problem på tv'en - feil på HDMI-inngangen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI-problem på tv'en - feil på HDMI-inngangen?

Har en SONY KLV-V32A10E lcd (jada, den er tre år gammel...) på stua. Det er først nå jeg har bruk for å koble til via HDMI, og det går ikke

Jeg har prøvd med dvd-spilleren (virker fint) og min nye RiksTV-dekoder (Grundig 8860), og med to kabler - en ny clas ohlson 1.5m og min velbrukte supra 12m. Begge kabler virker mot projektoren i kjelleren, så jeg tror ikke dette er et kabelproblem.

Bildet er svart, og flikker litt med noen sekunders mellomrom, men klarer ikke å detektere og låse et bilde. Har sjekket at oppløsning på kilden er kompatibel (og prøvd alle mulige).

Hva i alle dager er dette? Feil på tven?

Noen som har hatt tilsvarende problemer på andre tv-er?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er du skal koble på av utstyr med hdmi som skal inn på tv`en?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RiksTV DVB-T dekoder/pvr. Kjører nå scart/RGB inn på TVen. Fungerer fint, men girt vel bare 576i oppløsning. Skulle gjerne kjørt minst 720.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en meny i dekoderen da med innstillinger på hvilken oppløsning
    du ønsker å sette. Tenkte kanskje hvis denne sto på f.eks 1080p så ville det bli ingen bilder..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forslag - det har jeg prøvd. Både 576i/p, 720, 1080, og "auto". Det står ikke om 720 og 1080 er i eller p. Samme resultat. Skal prøve DVD-spilleren på lav oppløsning igjen for å se om det hjelper.

Har ellers vært i kontakt med forhandler, og de ser jo at dette kan være en reklamasjonssak. Men da blir jeg uten tv en stund....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhandler (en av de store kjedene) var bombesikker på at mine hdmi-kabler ikke holdt mål. Det til tross for at de har blitt brukt lenge mot projektor... Så før tv'en evt. skal inn på helsesjekk og antibiotika måtte jeg kjøpe en av deres svinedyre Monsterkabler (799 for 1m!). Den skulle i alle fall gruse min 12m supra. De lovte til og med et vesentlig bedre bilde (selv om jeg sa at mitt problem var at jeg slett ikke har noe bilde på tven).

Velvel, jeg gjorde som de sa, under forutsetning av at kabelen kunne returneres dersom det skulle vise seg at den heller ikke ga bilde.

Det gjorde den selvsagt ikke :shock:

Nå skal de få bryne seg på tven i stedet. Og jeg skal ha mine 799,- tilbake!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Forhandler (en av de store kjedene) var bombesikker på at mine hdmi-kabler ikke holdt mål. Det til tross for at de har blitt brukt lenge mot projektor... Så før tv'en evt. skal inn på helsesjekk og antibiotika måtte jeg kjøpe en av deres svinedyre Monsterkabler (799 for 1m!). Den skulle i alle fall gruse min 12m supra. De lovte til og med et vesentlig bedre bilde (selv om jeg sa at mitt problem var at jeg slett ikke har noe bilde på tven).

Velvel, jeg gjorde som de sa, under forutsetning av at kabelen kunne returneres dersom det skulle vise seg at den heller ikke ga bilde.

Det gjorde den selvsagt ikke :shock:

Nå skal de få bryne seg på tven i stedet. Og jeg skal ha mine 799,- tilbake!
    Lurer på når folk skal forstå at man ikke får bedre bilde med dyr dvi kabel. Signalet som sendes ut er digitalt og består av kun 2 signal..strøm av eller på som er bygget opp i ett 8 koders språk, 8 bits = 1 byte, hvis dette blir mottatt feil så vil bildet bli feil ved at man får mosaikk støy i bildet, og det skal mye til for at dette skal bli feil via en kabel.

Og så forresten så har jeg også problemer med dvi inngangene på min sony w3000. Når jeg kobler pc'en til tv'en så forsvinner bildet når jeg skifter fra dvi inngangen til en annen inngang og tilbake til den dvi porten jeg har koblet pc'en til, da får jeg bare sort skjermbilde. Samme gjelder hvis jeg oppskalerer bildet fra dvd'en til 1080p via dvi, da begynner sonyen å rote til bildet etter en kort stund. Men jeg gidder ikke å dra rundt på det tv'en mer..har byttet det en gang før pga pixel feil. Og det er andre ting som feil skalering av bildet (lyse kabel) halve teksten er utforbi skjermen, har prøvd alt men nytter ikke. Samsung tv neste gang.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Lurer på når folk skal forstå at man ikke får bedre bilde med dyr dvi kabel.
    For the record: Jeg er helt enig, men her var det snakk om å tekkes en meget bestemt selger. Jeg gadd ikke diskutere så lenge han var så påståelig og sa at dette er måten vi feilsøker på. Nuvel, tven skal på kjøretur. Kanskje i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig det kan ha noe med at tv og dvd spiller/decoder har forskjellige hdmi versioner, kanskje tven har en gammel version og utstyret nyere eller vice versa.

Bare slenger noe ut her jeg :P

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Funk
    Er det mulig det kan ha noe med at tv og dvd spiller/decoder har forskjellige hdmi versioner, kanskje tven har en gammel version og utstyret nyere eller vice versa.

Bare slenger noe ut her jeg :P

Tror ikke det, alle hdmi versjoner skal være bakoverkompatible.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett - nå er tven levert inn. Og jeg trodde ikke jeg hørte rett da service-mannen sa at sjekk og evt rep vil ta MINST FIRE UKER! Den kan da ikke hverken sjekkes eller repareres hjemme i Trondheim, må vite. Her skal det først sendes til Oslo, for deretter å videresendes til verksted i Kongsvinger. Og det til tross for at det finnes et serviceverksted fra samme firma I TRONDHEIM!

Ikke fikk jeg låne-tv heller, så nå står min gamle 29" Philips CRT i stua igjen.

Jaja, det finnes ting det er mer verdt å irritere seg over.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor jeg ikke gidder å levere inn mitt, må være uten tv i ørten uker da.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Uansett - nå er tven levert inn. Og jeg trodde ikke jeg hørte rett da service-mannen sa at sjekk og evt rep vil ta MINST FIRE UKER! Den kan da ikke hverken sjekkes eller repareres hjemme i Trondheim, må vite. Her skal det først sendes til Oslo, for deretter å videresendes til verksted i Kongsvinger. Og det til tross for at det finnes et serviceverksted fra samme firma I TRONDHEIM!

Ikke fikk jeg låne-tv heller, så nå står min gamle 29" Philips CRT i stua igjen.

Jaja, det finnes ting det er mer verdt å irritere seg over.
    Hvis dette dekkes på reklamasjon plikter de å skaffe låne-TV hvis rep tar mer enn 1 uke.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke unormalt med slik servicetid hvis du vil ta det igjennom kjeden. Butikkene har faste rutiner for hvor de sender det meste, og hvilke verksteder de har avtaler med.

Hvis man har kvitering kan man levere inn TVen til alle verksteder som har en avtale med Sony, i hvert fall hvis det går på garantien. Litt usikker om man kan gjøre dette hvis det er reklamasjonssak.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamation må alltid gå igenom den butiken/kedjan du köpte tv:n hos. På garanti så kan man gå direkt till en verkstad som har avtal med tex Sony.

Stämmer som Ingeniør'n säger, du har krav på lånetv efter 7 dagar.

Hoppas det löser sig med din tv.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelle1
    Reklamation må alltid gå igenom den butiken/kedjan du köpte tv:n hos. På garanti så kan man gå direkt till en verkstad som har avtal med tex Sony.

Stämmer som Ingeniør'n säger, du har krav på lånetv efter 7 dagar.

Hoppas det löser sig med din tv.
    Flott, da vet jeg i alle fall det!
    Men nå koser jeg meg faktisk litt med gammel-tven.... utrolig mye flottere farger enn på LCDen! God lyd og godt bilde har jeg ikmidlertid i kjeller'n, så oppe i stua betyr høy WAF og at flatskjermen er penere å se på mest. Tror ikke jeg gidder å hente en lånetv.

Men jeg er veldig spent på hva de gjør, og om de i det hele tatt finner feilen. Har dessverre ikke alt for gode erfaringer med innsatsen på slike verksted.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo høres ut som du bør skaffe deg en skikkelig plasma. Der får du riktige farger som er tett på CRT, kanskje bedre...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kan jo høres ut som du bør skaffe deg en skikkelig plasma. Der får du riktige farger som er tett på CRT, kanskje bedre...
    What??? Det var jeg virkelig ikke klar over. Hmmmm..... Akkurat det der har jeg på sett og vis unngått å sette meg inn i av rent økonomiske årsaker :?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var sonyen tilbake fra service. Det tok vel ca 3 uker. Først ble den sendt internt i Trondheim, deretter til Kongsvinger og så tilbake igjen. Det fine var at Expert ga meg et servicenummer der jeg kunne følge status på serviceinfo.nu. Litt betryggende og på sett og vis tilfredsstillende å kunne følge med på at tven ikke bare sto på lager.

Nuvel - kretskort for HDMI ble byttet, og nå virker tven som den skal. Må si at bildet faktisk ble bedre enn da jeg kjørte analogt komponent (prøvde RGB også) fra Grundig PVR8860VOD (rikstv dekoder). Spesielt gjelder det grafiske sendinger som barnetv.

Det er likevel litt surt å bli påmint hvor mye bedre farger og kontrast og innsynsvinkel det er på den avlagte Phillips-tven....:???:

Kanskje plasma er tingen, men utfordringen er at vi slett ikke vil ha noe større enn 32" i stua. Får bruke pengene i hjemmekinoen i stedet :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •