"Nye TV-er sluker strøm"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 109
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Nye TV-er sluker strøm"

Lest en artikkel på VG.no akkurat:
    Nye TV-er sluker strøm - VG Nett om Lyd og bilde
    om hvordan nye flat tv'er bruker rundt tre ganger så mye strøm som vanlig CRT tv'er. Har egentlig aldri tenkt på det, men dette er jo ganske skremmende og negativ utvikling. Plasma er vist også den største synderen blant flatskjermene. Når OLED kommer for fullt (hvis det gjør) så vil vel strømslukingen bli betraktlig mindre.

Har selv gått til innkjøp av en Samsung 42" plasma og merker en enorm varmeutvikling, men får se litt positivt på det, slipper i alle fall varmeovn denne vinteren i min lille hybel

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...i dette iskalde landet ser jeg liksom ikke helt problemet, men jeg vet jo at strømforbruk er noe produsentene er veldig opptatt om dagen, og neste generasjons Panasonic-plasmaer skulle benytte vesentlige mindre strøm enn dagens... LCD-TVer benytter også mindre strøm, og enda mindre benytter de nye LED-LCDene, noe de var svært opptatt av å vise frem på IFA-messen i Tyskland i år.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...i dette iskalde landet ser jeg liksom ikke helt problemet, men jeg vet jo at strømforbruk er noe produsentene er veldig opptatt om dagen, og neste generasjons Panasonic-plasmaer skulle benytte vesentlige mindre strøm enn dagens... LCD-TVer benytter også mindre strøm, og enda mindre benytter de nye LED-LCDene, noe de var svært opptatt av å vise frem på IFA-messen i Tyskland i år.
    Hvordan er det og sammenligne en projektør med flarskjermene i strømforbuk ?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Empty
    Lest en artikkel på VG.no akkurat:
    Nye TV-er sluker strøm - VG Nett om Lyd og bilde
    om hvordan nye flat tv'er bruker rundt tre ganger så mye strøm som vanlig CRT tv'er. Har egentlig aldri tenkt på det, men dette er jo ganske skremmende og negativ utvikling. Plasma er vist også den største synderen blant flatskjermene. Når OLED kommer for fullt (hvis det gjør) så vil vel strømslukingen bli betraktlig mindre.

Har selv gått til innkjøp av en Samsung 42" plasma og merker en enorm varmeutvikling, men får se litt positivt på det, slipper i alle fall varmeovn denne vinteren i min lille hybel
    Vel, er økningen egentlig så markant sett i forhold til at skjermstørrelsen også har økt betydelig?

At en 29" tommer CRT bruker mindre strøm enn en 42" plasma er liksom ingen sensasjon mener nå jeg.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den svenske testen det vises til - er veldig forsiktig.

Min 42" full hd plasma bruker lett over 500W (oppgitt til 494W) I Dynamic modus (ekstra lyst bilde) nærmet man seg 1000W. Min gamle 32" crt brukte maksimalt 130W - vanlig rundt 100W. Begge deler har jeg målt.

Det merkelige er at den gamle JVC crt tven hadde en automatisk lysmåler som anpasset tven optimalt til rommet den sto i. Det har ikke den nye plasmaen.

Plasmaen brukte også 25W (oppgitt 0,5W) i stand-by. Dette har jeg ordnet med en ekstern av og på bryter.

Man ser lett at strømforbruket har økt med flere prosent på strømregningen.

På vinteren så er denne ekstra varmen i stuen velkommen. Jeg trenger ikke å fyre med ved før det blir kuldegrader. Tven varmer såpass.

Men i den varme årstiden - halve året så er dette masse cash ut av vinduet.

Jeg ser at den nyeste Panasonic 65" plasmaen er oppgitt til å bruke maks 800W, noe jeg ville tatt med meget stor skepsis.

Hadde jeg visst at plasma brukte så mye strøm så ville jeg heller kjøpt en lcd.

Man kan vel sammenligne plasmaens økte forbruk til det samme som å ikke skifte 10 stk lyspærer til sparepærer eller å kutte ut nattsenking i en enebolig osv...

Er man litt miljøorientert så er dette egentlig en katastrofe som ingen har rotet i enda.

Enkelt regnestykke for meg:

Tven på 6 timer om dagen, 500W forbruk = 3kWh er døgn.
    Får utnyttet varmen halve året, 183 dager = 549kWh per år.
    Sommer strømpris (håper ikke det stiger?) kr 1 per kWh = kr 549,- per år.

Ti års levetid - kr 5490,- i strømutgifter, eller det samme som 25 kasser med godt Grans øl!

PS - dette gjelder kun en liten 42" stilt på auto i alle bildemodus.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Enkelt regnestykke for meg:

Tven på 6 timer om dagen, 500W forbruk = 3kWh er døgn.
    Får utnyttet varmen halve året, 183 dager = 549kWh per år.
    Sommer strømpris (håper ikke det stiger?) kr 1 per kWh = kr 549,- per år.

Ti års levetid - kr 5490,- i strømutgifter, eller det samme som 25 kasser med godt Grans øl!

PS - dette gjelder kun en liten 42" stilt på auto i alle bildemodus.
    Slapp av, Spockey. Det er bare å IKKE kjøpe den signalkabelen testet i Fidelity til kr 48000 pr meter (!) så har du "spart" strøm til din Plasma i 87 år !!!
    Og innen den tid er du nok beamet bort vekk herfra denne kloden

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At min 50" bruker mere enn en 28" overrasker ikke meg. I motsetning til andre her så vil jeg heller ha best mulig TV-bilde enn å betale noen kroner mindre i mnd på strøm.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Mjolnir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Slapp av, Spockey. Det er bare å IKKE kjøpe den signalkabelen testet i Fidelity til kr 48000 pr meter (!) så har du "spart" strøm til din Plasma i 87 år !!!
    Kommer helt an på hva man prioriterer.:!:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om vinteren får du også litt igjen for det. For da vil 50" Tv'en din også avgi mer varme enn en 28"

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da en fullstendig tåpelig sammenligning :-(

Da er det heller slik: For den kabelen du nevner, (man må jo bruke 2 stk mellom cd-spiller og pre - og 2 stk mellom pre og effekt - alle på 1,5m lengde) - 48k per m, som vi trenger totalt 6m av så kan vi heller kjøpe ca 1350 kasser godt Grans øl. Da har vi ikke tatt med plugger.

Ellers så er jeg imponert over miljøengasjementet her inne
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da en fullstendig tåpelig sammenligning :-(

Da er det heller slik: For den kabelen du nevner, (man må jo bruke 2 stk mellom cd-spiller og pre - og 2 stk mellom pre og effekt - alle på 1,5m lengde) - 48k per m, som vi trenger totalt 6m av så kan vi heller kjøpe ca 1350 kasser godt Grans øl. Da har vi ikke tatt med plugger.

Ellers så er jeg imponert over miljøengasjementet her inne
    Tåpelig eller ikke - rent matematisk var den grei nok den.

Tror ikke du skal være så bekymret over miljøengasjementet. Det er nok av fehoder i politikken som skal være PK på dette temaet.
    Men egentlig så er det slettes ikke dårlig miljøpolitikk å bruke plasma. Som lygren sier, her på berget er det en super varmekilde. Om sommeren skal man uansett ikke være inne, men ute i det fri og nyte en iskald Gran sammen med noen kilo av havets røde delikatesse (det finnes bare én).

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tåpelig eller ikke - rent matematisk var den grei nok den.

Tror ikke du skal være så bekymret over miljøengasjementet. Det er nok av fehoder i politikken som skal være PK på dette temaet.
    Men egentlig så er det slettes ikke dårlig miljøpolitikk å bruke plasma. Som lygren sier, her på berget er det en super varmekilde. Om sommeren skal man uansett ikke være inne, men ute i det fri og nyte en iskald Gran sammen med noen kilo av havets røde delikatesse (det finnes bare én).
    Enig med du!

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvor mye effekt en 50" CRT ville slukt??

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med du!
    Selv om du bor i "sydlige strøk" tror jeg du trenger varme litt mer enn 6 mnd i året. Rundt regnet trenger vi vel å fyre i minst 9 mnd eller mer i dette landet. Strøm er også en ren energi i Norge selv om avgiftskåte politikere liker å prediker noe annet.

Det er nesten til å grine av når du hører om folk som har byttet ut alle prærene i huset til sparepærer for å spare strøm. Det som imidlertid ikke er miljøvennelig er at disse produktene ofte laget på andre siden av jorda og fraktes over store strekninger før de når oss. Dette har mye mer å si for miljøet enn at TV'n bruker 200 eller 500W i Norge !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Lefse sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 22" LCD PC-monitor, har ca. dobbelt så høyt oppgitt strømforbruk som TVen i stua, som er en 28" CRT.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Selv om du bor i "sydlige strøk" tror jeg du trenger varme litt mer enn 6 mnd i året. Rundt regnet trenger vi vel å fyre i minst 9 mnd eller mer i dette landet.
    Tja, jeg bor på Sola i Rogaland, og jeg skrudde av all form for varme i mai. Jeg har enda ikke skrudd på noen form for varme enda, og jeg lufter veldig, veldig mye. Men nå skrur jeg ikke på noen varme før det blir 18-19 grader, og på sommeren (som endelig er mer eller mindre over, da det har vært et sant mareritt hva varme angår) så unngår jeg mest mulig ting som kan skape enda mer varme. 24-26 grader inne i stua er ikke noe artig.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke disse tallene til å stemme.
    Min Panasonic 42" plasma er oppgitt til 240W. Det er absolutt ikke 3 ganger mer enn en CRT.
    Den bruker dessuten bare 0.7W i standby. Det er jevngodt med null.

At noen har en plasma som trekker inntil 1000W og 25W i standby syntes jeg høres merkelig ut. Kanskje måleutstyret ikke er helt å stole på?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Får ikke disse tallene til å stemme.
    Min Panasonic 42" plasma er oppgitt til 240W. Det er absolutt ikke 3 ganger mer enn en CRT.
    Den bruker dessuten bare 0.7W i standby. Det er jevngodt med null.

At noen har en plasma som trekker inntil 1000W og 25W i standby syntes jeg høres merkelig ut. Kanskje måleutstyret ikke er helt å stole på?
    Måleinstrument en Fluke til en god del tusenlapper - jeg som målte - jobber med slike ting.

Jeg regner med at du antageligvis har en HD Ready sak? Med nesten halv oppløsning i forhold til en full hd tv så bruker den mye mindre strøm.

Men kanskje det viktigste - oppgitt effekt må du på ingen måte stole på - det er garantert målt på den mest gunstigste måten som går an.

Stand by effekten er den som forbryller meg mest - men dette kan være andre ting som foregår med tven, men jeg gadd ikke å måle over et døgn.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har kunnskap om effektmåling:
    Som kjent er det vanskelig å måle effekt på elektronikk med switchmode strømforsyning.
    Er det noe forskjell på å måle med en dyr Fluke og en billig effektmåler (som PM300)?
    Og hva med vanlig strømmåler som faktisk måler det vi betaler for? Vil den mekaniske typen måle det samme som en Fluke?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Siden du har kunnskap om effektmåling:
    Som kjent er det vanskelig å måle effekt på elektronikk med switchmode strømforsyning.
    Er det noe forskjell på å måle med en dyr Fluke og en billig effektmåler (som PM300)?
    Og hva med vanlig strømmåler som faktisk måler det vi betaler for? Vil den mekaniske typen måle det samme som en Fluke?
    Er det kjent at det er problem med å måle effekt på flat-tver?

Vet at det er switch mode - men tror du at den har en effektfaktor stor nok til at vi bør ta hensyn til det?

Fasekompensering er en meget kjent ting når det gjelder switch mode - eller vet du noe som jeg ikke har fått med meg? Jeg gidder ikke å skru ned tven min for å se merkingen bak - men hvis du gidder (å skru ned din tv altså ) så kan du se om det står effektfaktor der? Så kan jeg ta med det i regnestykket

Når jeg måler effekt så liker jeg best å bruke et instrument til å måle strøm og et til å måle spenning - også tar jeg kalkulatoren

Jeg har selv en slik effektmåler fra Clas Ohlsson - synes den er fin å bruke til å finne strømforbruk på apparater over tid. Nøyaktigheten vet jeg lite om.

Måleren du har i skapet måler strøm og spenning på helt vanlig måte.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •