"Nye TV-er sluker strøm" - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 109 av 109
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Virker ikke som du tar enøk særlig alvorlig unge mann

Jeg tar det forsåvidt alvorlig, men synes denne tråden beveget seg litt vekk i fra hovedtemaet og kunne egentlig ikke la være og sleive ut noen kommentarer ;-) Jeg kan jo alltids forsvare meg med uttrykket, "Alle monner drar!"

Og det i uthevet tekst, den tar jeg som et komplement! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Hmm. Byttet kjøleskap og fryser her. Gammel fryser 1020kWh/år, ny fryser (A++) 270kWh/år. Gammel kjøleskap 900kWh/år, nytt kjøleskap (A+) 275kWh/år. Målt med COs enegimåler.
    Vår gamle vaskemaskin brukte 20kWh/mnd, den nye 25kWh/mnd.
    Også målt md COs energimåler...
    (Tror ikke vi har endret vaskevaner så mye).

I tillegg så kan man jo regne på hvor mye strøm man kunne fått kjøpt
    for det man betalte for det nye utstyret. Men det er jo kjekt med nytt da...:smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Joa. Men jeg skal komme med et godt tips til de som ikke vil bruke strøm på stand-by.

Receiverne bruker som regel SVÆRT lite strøm på stand-by. Min slår ikke ut på måleren engang så det er under 1W. Den har strømuttak bak. Dessverre kun to og feil type plugg samt begrenset belastning gjør at man ikke kan koble på all verdens utstyr.

Derfor har jeg bygd en releboks. En standard kapsling med 230V rele inni, der releet styres av receiver-strømuttaket. Dermed slår jeg på absolutt alt via receiveren. Bakkenett-tuner, prosjektor, fjernstyringsreleer til blendingsgardiner og lerret, DVD, laserdisc, sub ++. Alt dette trakk tilsammen over 50W i standby. Det er 4-500kWh spart i året og jeg slipper å slå av/på en bryter på en strømpadde. Må bare huske på å ikke slå av før prosjektoren har kjølt seg ned...
    I 1987 fikk jeg en svoger til å legge 2 separate kretser i stua med bryter. Den ene kretsen brukte jeg til alt av utstyr som ikke behøvde strøm hele tide, sånn som f.eks. TV, og en som måtte ha strøm hele tiden, sånn som videospiller (siden jeg hadde blitt innlagt om jeg måte sitte å se på en blimkende klokke...).
    Så når det var kvelden var det bare å trykke på bryteren ved siden av døra, og alt som skulle skrues av ble avskrudd. Og når man da gikk inn i stua var det bare å trykke på bryteren igjen, og alt var klart til bruk.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av InsideBevel
    Vår gamle vaskemaskin brukte 20kWh/mnd, den nye 25kWh/mnd.
    Også målt md COs energimåler...
    (Tror ikke vi har endret vaskevaner så mye).

I tillegg så kan man jo regne på hvor mye strøm man kunne fått kjøpt
    for det man betalte for det nye utstyret. Men det er jo kjekt med nytt da...:smile:
    Mesteparten av strømmen en vaskemaskin bruker går jo til å varme opp vann.

Enkelt sagt så vil en maskin som bruker lite vann i selve vaskedelen av programmet bruke mindre strøm. Typisk så vil en vaskemaskin bruke mindre strøm på sommeren da vannet i springen er varmere enn på vinteren.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er for galt at de nye tvene bruker så mye strøm i forhold til de gamle. Her burde regjeringen ta i et tak, å legge på en strømavgift på tvene slik at vi tenker oss litt mer om før vi henger 50" skjermen på veggen!!!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frezzaldo
    Ja det er for galt at de nye tvene bruker så mye strøm i forhold til de gamle. Her burde regjeringen ta i et tak, å legge på en strømavgift på tvene slik at vi tenker oss litt mer om før vi henger 50" skjermen på veggen!!!
    Ikke nevn det, selv om det er ment som en spøk. Kan jo hende at Stoltenberg har sine avgiftssnushaner snokene rundt på denne tråden også. Ikke sikkert de skjønner spøk for de skjønner jo ingen ting :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke nevn det, selv om det er ment som en spøk. Kan jo hende at Stoltenberg har sine avgiftssnushaner snokene rundt på denne tråden også. Ikke sikkert de skjønner spøk for de skjønner jo ingen ting :-D .
    Plasma-TVer er så vidt jeg skjønner forbudt (eller i ferd med å bli forbudt) i enkelte land pga. høyt strømforbruk. Det er vel ikke usannsynlig at det på sikt kommer krav til energiklasser her til lands ( og i EU) også. F.eks ikke lov å selge kjøleskap dårligere enn A, TVer dårligere enn B osv.

Personlig tror jeg plasma er borte fra markedet innen 5 år ettersom LCD blir stadig bedre og tilbyr en brøkdel av strømforbruket. Ihvertfall gode LCDer gjør det...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - SV ville vel at alle skal kjøre EL-bil også og forby biler som benytte fosilt brennstoff. Det ble vel stille om saken når de hadde fått tenkt seg om litt. (strøm levert fra kullkraftverk og en batteripakke på 500 kg vesentlig bestående av giftig bly !, for ikke snakk om person sikkerheten ved kollissjon)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ja - SV ville vel at alle skal kjøre EL-bil også og forby biler som benytte fosilt brennstoff. Det ble vel stille om saken når de hadde fått tenkt seg om litt. (strøm levert fra kullkraftverk og en batteripakke på 500 kg vesentlig bestående av giftig bly !, for ikke snakk om person sikkerheten ved kollissjon)
    Det er vel ingen som seriøst vurderer blybatterier i nye el-biler bortsett fra de ekstreme billigprodusentene med knøttesmå biler. Ellers er det Li-Ion evt. nano-baserte batterier som gjelder.

Framover er det nok plug-in hybrider som vil slå igjennom, slik som GMs Volt. Kjører kanskje 5-10 mil på strøm og har en liten forbrenningsmotor som lader batteriene og leverer strøm til fremdrift når batteriene er tomme.

Men nå er vi ihvertfall langt OT...

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •