"Nye TV-er sluker strøm" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 109
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Da er det bare å vente på neoPDP fra Panasonic (neste års premium modeller), samme lysstyrken med halve strømforbruket.
    Høres jo veldig bra ut, kanskje det skjer mer enn man får med seg?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Ser ikke problemet. Jeg skrur av tven totalt (altså ikke til standby) når jeg ikke bruker den. Om noen ser på tv hele dagen lang blir jo saken en annen.
    Men det går overhodet ikke an å skru de fleste nye TV'er HELT av uten å ta strømmen...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jammen så fint da.

For jeg jobber selv til en del med CE merking. Jeg deltok også i kommiteer den gangen vi gikk vekk i fra den obligatoriske testingen som Nemko eller likeverdig hadde før. Så du kan si at jeg har vært med på utformingen av deler av det regleverket vi har i dag. Gjeldende produkter som kan tilkoples 230V nett.

Men du er visst enda mer informert - jeg kan ikke annet enn imponeres :-D

Så jeg gjentar:

Prinsippet er at det ikke er krav til godkjenning noe mer. Det eneste kravene som stilles er at produsenten skal kunne legge frem dokumentasjon på at produktet er godt nok - hvis de blir spurt.

Visse bransjer/spesialområder kan ha større krav - for eksempel bruk av elektrisk utstyr i eksplosjonsfarlige områder osv.

Les selv:

standard.no - CE-merking

Fortell meg om hvilke produkter du er borti som må godkjennes av en test?

Fordi at i dag er det blitt slik at produsenten selv må sørge for at produktet er bra nok, dette gjelder nesten overalt.

Ta for eksempel merkingen av emballasje for mat - ikke rare kravene her heller:

Matportalen: Emballasje og mat

Akkurat som for CE merket så forteller ikke dette merket noe mer enn at produsenten selv mener at produktet er godt nok.
    Jammen da er det vel klart da :-D - rakk aldri å snakke med noen men tror de tester i veldig stor grad på utstyr for ekslosjonsfarlig område som du nevner. Men samtidig synes jeg du og Standard.no maler fanden litt på veggen - kanskje fordi standardiseringsorg. lenge har levd godt på sine egne merkeordninger.... Kravene til produktene ligger jo der selv om det når er opp til produsentene i større grad å kontrollere seg selv og dokumentere dette ved en samsvarserklæring. Hvis man mener dette ikke fungerer må jo myndighetsorganet gjøre noe slik at merkingen trekkes for de som ikke gjør jobben sin.

Minirenseanlegge og slamavskiller må typetestes ved første gangs merking. Gjør produsenten nye vesentlige endring som kan påvirke produktets yteevne, skal der foretas ny typetest. Dette er det imidlertid produsenten selv som må ta stilling til og ta initiativ til og det er vel her kjernen i problemet ligger.

Uansett hva som skjer er det produsentens ansvar å holde produktet innenfor standard, uansett bransje, slik at hvis vi er i tvil bør vi klage produktet inn hos myndigheten slik at produsenten må stå til rette for å si det slik. Jeg synes standard.no har en noe fjollete holdning til merkeordningen men de er vel som nevnt litt sure på hele ordningen :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kunne stole på at alle produsenter bestandig vil sette kundenes helse foran mulighetene for å spare penger - så vil jo systemet være perfekt
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kunne stole på at alle produsenter bestandig vil sette kundenes helse foran mulighetene for å spare penger - så vil jo systemet være perfekt
    Men en så perfekt verden vil nok aldri oppnå, men det går jo an å håpe...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå målt min Pioneer 508XD og den bruker i gjennomsnitt vesentlig mindre enn oppgitt ihvertfall. Satte den i Dynamic-modus (kjører vanligvis i Movie-modus), og da varierte forbruket mellom 150-350W alt etter hvor mye lys det var i bildet - og ja, dette er jo slik det skal være på plasma. Det høyeste jeg så var 352W, målte i ca 10 minutter, på masse ulikt programmateriale. Ifølge Pioneer er strømforbruket 364W, og jeg vil da definitivt tolke dette som maks, i og med at jeg aldri klarte å oppnå dette. Men var i korte (og sjeldne) øyeblikk veldig nær. I gjennomsnitt lå den rundt 220-270W ca. I standby målte den 25W i ca 30 sekunder etter jeg slo av, deretter kunne man tydelig høre et relè skru seg av, hvorpå måleren etter det vekslet mellom 1-2W (altså omtrent i samsvar med det oppgitte som er 1W).

Så for min TV sin del, så er det tydeligvis maksimal effekt som er oppgitt - den bruker ikke mer enn det, uansett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimi
    Har nå målt min Pioneer 508XD og den bruker i gjennomsnitt vesentlig mindre enn oppgitt ihvertfall. Satte den i Dynamic-modus (kjører vanligvis i Movie-modus), og da varierte forbruket mellom 150-350W alt etter hvor mye lys det var i bildet - og ja, dette er jo slik det skal være på plasma. Det høyeste jeg så var 352W, målte i ca 10 minutter, på masse ulikt programmateriale. Ifølge Pioneer er strømforbruket 364W, og jeg vil da definitivt tolke dette som maks, i og med at jeg aldri klarte å oppnå dette. Men var i korte (og sjeldne) øyeblikk veldig nær. I gjennomsnitt lå den rundt 220-270W ca. I standby målte den 25W i ca 30 sekunder etter jeg slo av, deretter kunne man tydelig høre et relè skru seg av, hvorpå måleren etter det vekslet mellom 1-2W (altså omtrent i samsvar med det oppgitte som er 1W).

Så for min TV sin del, så er det tydeligvis maksimal effekt som er oppgitt - den bruker ikke mer enn det, uansett.
    Intressant

Er det en Full HD tv? 50"?

Målte du nå på kvelden? Har ikke de Kuroene en slik automatisk lyskontroll? Altså at tven anpasser lys og kontrastforhold etter lyset i rommet?

Hvis du prøvde nå på kvelden - prøv å mål på dagtid en dag hvor det er godt med sol.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en skal måle maks forbruk så er det jo bare å kjøre på med kontrast og lysstyrke samt ett helt hvitt bilde. Feks på min LG PG6000 så kan jeg jo bare sette på hvitvask... Litt usikker på om denne er berørt av innstillingene, så mulig den ikke kjører helt på maks...

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant

Er det en Full HD tv? 50"?

Målte du nå på kvelden? Har ikke de Kuroene en slik automatisk lyskontroll? Altså at tven anpasser lys og kontrastforhold etter lyset i rommet?

Hvis du prøvde nå på kvelden - prøv å mål på dagtid en dag hvor det er godt med sol.
    Det er en 50" ja, men ikke Full HD. Automatisk lyskontroll er avslått, slikt tull bruker man ikke om man vil ha skikkelig bilde. Kjørte som sagt i Dynamic-modus, og der er alle innstillinger utilgjengelig og er den modusen som bruker definitivt mest strøm fordi lys- og kontrastintensitet i bildet er justert høyest. Men jeg kjører jo vanligvis i Movie-modus, fordi det gir best bilde, og da var resultatet enda lavere - så den aldri over 300W uansett hvor mye lys det var i bildet som ble vist.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synes mye kan sammenlignes med hvitevarebransjen, før energimerkingen kom ble det ikke gjort mye for at produktene skulle bli mer effektive. Nå som alle produkter skal merkes tydelig, så lager de stadig mer energigjerrige produkter - og utviklingen er enorm. Strømforbruket på et moderne kjøleskap i dag er flere ganger mindre enn det som var vanlig for noen år siden.
    Tja, er ikke så imponert over de "energigjerrige" hvitevarene.
    Kjøpte nylig en ny vaskemaskin i "Energiklasse A", og det viser seg at
    den bruker mere strøm enn vår over 10 år gamle vaskemaskin.
    (Jeg har hatt den samme effektmåleren stående på begge maskinene).

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimi
    Det er en 50" ja, men ikke Full HD. Automatisk lyskontroll er avslått, slikt tull bruker man ikke om man vil ha skikkelig bilde. Kjørte som sagt i Dynamic-modus, og der er alle innstillinger utilgjengelig og er den modusen som bruker definitivt mest strøm fordi lys- og kontrastintensitet i bildet er justert høyest. Men jeg kjører jo vanligvis i Movie-modus, fordi det gir best bilde, og da var resultatet enda lavere - så den aldri over 300W uansett hvor mye lys det var i bildet som ble vist.
    Ok, men tven er altså ikke kalibrert for et mørkt rom da går jeg ut i fra.

Ser ut da til at Pioneer ligger langt foran Panasonic når det gjelder å lage energieffektive tver.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut da til at Pioneer ligger langt foran Panasonic når det gjelder å lage energieffektive tver.
    Det ligger i navnet - Pioneer er pioneerer på plasma/LCD - no doubt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en oversikt over målt effekt på en del tver, LCD er jo i særklasse.

HDTV power consumption compared - TV power consumption

Blir ikke helt klok på beskrivelsen av hvordan tvene var instilt på under måling.

How we test TV power consumption - TV power consumption

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av InsideBevel
    Tja, er ikke så imponert over de "energigjerrige" hvitevarene.
    Kjøpte nylig en ny vaskemaskin i "Energiklasse A", og det viser seg at
    den bruker mere strøm enn vår over 10 år gamle vaskemaskin.
    (Jeg har hatt den samme effektmåleren stående på begge maskinene).
    Hmm. Byttet kjøleskap og fryser her. Gammel fryser 1020kWh/år, ny fryser (A++) 270kWh/år. Gammel kjøleskap 900kWh/år, nytt kjøleskap (A+) 275kWh/år. Målt med COs enegimåler.

Blir litt penger av det.

Har tidligere byttet til sparepærer i utelampene. Fra 5x55W til 5x4W sparer ca. 1100kWh/år. Ny TV (80W mot tidl. 150W) sparer 150kWh/år.

Lista er ganske mye lengre enn det også. Feks bruker ny tørketrommel (energiklasse A) ca. halvparten så mye strøm som den gamle i tillegg til at den varmer opp rommet (kondens, gamle var utlufting). Induksjonstoppen bruker 40% mindre strøm som den gamle keramiske toppen.

Resulatet er at vi over 10 år har senket forbruket fra 32.000kWh/år til 20.000kWh/år samtidig som vi har byttet ut oljefyren med vann/vann varmepumpe. Bare den bruker 8-9000kWh/år, istedenfor 2500 liter olje som oljefyren brukte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Hmm. Byttet kjøleskap og fryser her. Gammel fryser 1020kWh/år, ny fryser (A++) 270kWh/år. Gammel kjøleskap 900kWh/år, nytt kjøleskap (A+) 275kWh/år. Målt med COs enegimåler.

Blir litt penger av det.

Har tidligere byttet til sparepærer i utelampene. Fra 5x55W til 5x4W sparer ca. 1100kWh/år. Ny TV (80W mot tidl. 150W) sparer 150kWh/år.

Lista er ganske mye lengre enn det også. Feks bruker ny tørketrommel (energiklasse A) ca. halvparten så mye strøm som den gamle i tillegg til at den varmer opp rommet (kondens, gamle var utlufting). Induksjonstoppen bruker 40% mindre strøm som den gamle keramiske toppen.

Resulatet er at vi over 10 år har senket forbruket fra 32.000kWh/år til 20.000kWh/år samtidig som vi har byttet ut oljefyren med vann/vann varmepumpe. Bare den bruker 8-9000kWh/år, istedenfor 2500 liter olje som oljefyren brukte.
    Nå begynner dette virkelig å bli off-topic...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Nå begynner dette virkelig å bli off-topic...
    Joa. Men jeg skal komme med et godt tips til de som ikke vil bruke strøm på stand-by.

Receiverne bruker som regel SVÆRT lite strøm på stand-by. Min slår ikke ut på måleren engang så det er under 1W. Den har strømuttak bak. Dessverre kun to og feil type plugg samt begrenset belastning gjør at man ikke kan koble på all verdens utstyr.

Derfor har jeg bygd en releboks. En standard kapsling med 230V rele inni, der releet styres av receiver-strømuttaket. Dermed slår jeg på absolutt alt via receiveren. Bakkenett-tuner, prosjektor, fjernstyringsreleer til blendingsgardiner og lerret, DVD, laserdisc, sub ++. Alt dette trakk tilsammen over 50W i standby. Det er 4-500kWh spart i året og jeg slipper å slå av/på en bryter på en strømpadde. Må bare huske på å ikke slå av før prosjektoren har kjølt seg ned...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en skjermsparer som slår seg på etter 15min og trådløs mus+tastatur (som kun bruker batterier) til min datamaskin, så jeg sparer nok noe kW/h i året jeg også

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Joa. Men jeg skal komme med et godt tips til de som ikke vil bruke strøm på stand-by.

Receiverne bruker som regel SVÆRT lite strøm på stand-by. Min slår ikke ut på måleren engang så det er under 1W. Den har strømuttak bak. Dessverre kun to og feil type plugg samt begrenset belastning gjør at man ikke kan koble på all verdens utstyr.

Derfor har jeg bygd en releboks. En standard kapsling med 230V rele inni, der releet styres av receiver-strømuttaket. Dermed slår jeg på absolutt alt via receiveren. Bakkenett-tuner, prosjektor, fjernstyringsreleer til blendingsgardiner og lerret, DVD, laserdisc, sub ++. Alt dette trakk tilsammen over 50W i standby. Det er 4-500kWh spart i året og jeg slipper å slå av/på en bryter på en strømpadde. Må bare huske på å ikke slå av før prosjektoren har kjølt seg ned...
    Det er jo glimrende!

Jeg hadde akkurat det samme systemet før Ja eller nesten - styrte lys og annet via rele og stikk bak på receiveren.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo glimrende!

Jeg hadde akkurat det samme systemet før Ja eller nesten - styrte lys og annet via rele og stikk bak på receiveren.
    Jeg bruker fjernkontroll for styring av belysning. Det sparer miljøet for øket CO2 utslipp, fordi at jeg da slipper å gå bort til bryterne som videre ville ført til øket forbrenning i min kropp (økt CO2 utslipp), og jeg sparer også litt på at lysene blir raskere slukket.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg bruker fjernkontroll for styring av belysning. Det sparer miljøet for øket CO2 utslipp, fordi at jeg da slipper å gå bort til bryterne som videre ville ført til øket forbrenning i min kropp (økt CO2 utslipp), og jeg sparer også litt på at lysene blir raskere slukket.
    Virker ikke som du tar enøk særlig alvorlig unge mann

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •