"Nye TV-er sluker strøm" - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Tenk om barnet blir veldig miljøbevist, omvender andre og kommer å jobbe med miljøvern?

Du har et veldig merkelig syn på ting.......
    på ingen måte. kommentaren er å anse som en hypotese, ikke et uttrykk for mitt menneskesyn.

liker tanken din, barnet kan kanskje bli den som redder miljøet, men sjansen er uansett så liten at det statistisk sett vil være best (for miljøet) å la det være ufødt.

å utrydde halvparten, eller for den saks skyld hele jordens befolkning ville vært svært bra for miljøet, uten at det var mitt poeng. etisk sett ville det beste vært å drepe alle.. ingen ville sittet igjen med sorg over tapet, samtidig som miljøet ble reddet. en klassisk vinn-vinn-situasjon.

nå skal det sies at denne posten hadde hørt hjemme på et filosofi- og/eller miljøvernforum, ikke i en tråd om flatskjermers strømforbruk. til mitt forsvar vil jeg fremheve at det ikke var jeg som startet avsporingen.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    på ingen måte. kommentaren er å anse som en hypotese, ikke et uttrykk for mitt menneskesyn.

liker tanken din, barnet kan kanskje bli den som redder miljøet, men sjansen er uansett så liten at det statistisk sett vil være best (for miljøet) å la det være ufødt.

å utrydde halvparten, eller for den saks skyld hele jordens befolkning ville vært svært bra for miljøet, uten at det var mitt poeng. etisk sett ville det beste vært å drepe alle.. ingen ville sittet igjen med sorg over tapet, samtidig som miljøet ble reddet. en klassisk vinn-vinn-situasjon.

nå skal det sies at denne posten hadde hørt hjemme på et filosofi- og/eller miljøvernforum, ikke i en tråd om flatskjermers strømforbruk.
    Det var vel å ta i? Doktor Online eller "Fri Narkotika Til Alle NÅ!" nettsider tror jeg hadde passet bedre

til mitt forsvar vil jeg fremheve at det ikke var jeg som startet avsporingen.
    Nei det har du rett i, den var han andre fyren - han som skreiv hypotesen. Kan jeg tippe favorittfilmen? Må jo være: Me, Myself & Irene
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nå skal det sies at denne posten hadde hørt hjemme på et filosofi- og/eller miljøvernforum, ikke i en tråd om flatskjermers strømforbruk. til mitt forsvar vil jeg fremheve at det ikke var jeg som startet avsporingen.
    :shock: Synes tåden fikk en ganske skremmende vending her nå... :cry:
    ( )

Ellers så kan vel hypotesen din også beskrives som "å hive ut barnet med badevannet". Hvis ikke det er for de fremtidige generasjoner man tenker miljøværn, hva er da i det hele tatt poenget.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt regnestykke for meg:

Tven på 6 timer om dagen, 500W forbruk = 3kWh er døgn.
    Får utnyttet varmen halve året, 183 dager = 549kWh per år.
    Sommer strømpris (håper ikke det stiger?) kr 1 per kWh = kr 549,- per år.
    Det er mange måter å presantere et regnestykke på.
    Et strømforbruk på kr. 1,50 per dag skremmer ikke meg...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CE merking betyr egentlig bare at produsenten selv mener at produktet følger de krav og standarder som finnes.

Det finnes ingen krav til at produktet "må" testes, men produsenten skal kunne fremlegge dokumentasjon som viser at produktet er "bra" nok hvis de blir bedt om det.

Det finnes heldigvis en del instutisjoner (som for eksempel NVE) som utfører stikkprøver - disse har i stor grad vist seg at man til stor del kan stole på produktene.

Man kan jo lure på hvorfor man ikke ville ha ordningen vi hadde før med at alt skulle testes og godkjennes av Nemko for å få lov til å koples til det norske strømnettet. Jeg har en følelse av at det ikke var oss forbrukere som ønsket å skrote ordningen.
    Nå er det vel krav om at dette skal dokumenteres med tester av godkjente laboratorier, så det er vel ikke så enkelt som at dette er helt opp til produsenten å avgjøre dette selv. Og er ikke krav oppfylt er det produsentens ansvar og retten til merking og dermed salg kan trekkes tilbake. Men cowboy'er har man alltid hatt i alle bransjer.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Nå er det vel krav om at dette skal dokumenteres med tester av godkjente laboratorier, så det er vel ikke så enkelt som at dette er helt opp til produsenten å avgjøre dette selv. Og er ikke krav oppfylt er det produsentens ansvar og retten til merking og dermed salg kan trekkes tilbake. Men cowboy'er har man alltid hatt i alle bransjer.
    Nei!

Slik var det den gangen vi hadde Nemko, ikke nå mer.

Hvis produsenten nå har rivd i en test av en vel ansett testinstutisjon så pleier de å reklamere for dette.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av InsideBevel
    Det er mange måter å presantere et regnestykke på.
    Et strømforbruk på kr. 1,50 per dag skremmer ikke meg...
    Jeg har en 40", en 32" LCD TV og en 24" LCD monitor stående på +/- 16 timer om dagen. Så har jeg 2 PC'er, 2 kabel-TV tunere + satellittuner, 2 DVD harddiskrekordere, minst 20 eksterne harddisker, printer og hjemmekinoanlegg etc stående innen 1.5 meter fra meg. DET blir mye varme (og penger...) av strømmen da

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange fine regnestykker her, men dere glemmer det vesentlige..

Mange henger flatskjermen på veggen. Altså den tar ikke opp noe plass.
    En CRT TV må stå på en benk og tar opp 1 m2 plass.
    Du har frigjort 1 m2 i kåken din.
    Bor du sentralt så er kvm prisen ca 30.000kr pr m2.

Da har du en selvfinansiert flatskjerm, med gratis strøm i mange år....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

Har lest den sammenligningen før - litt morsom, og helt korrekt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

Jeg kjøpte en Philips 36" på slutten av 80-tallet. Den kostet 36.000 kr da....

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp Sony LCD...

Sier bare en ting jeg; kjøp Sony LCD om dere er interessert i lavt strømforbruk. Min KDL-40W3000 bruker kun 80W, KDL-32V2500 kun 75W. Den gamle Panasonic 32" CRTen brukte 150W kontinuerlig....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei!

Slik var det den gangen vi hadde Nemko, ikke nå mer.

Hvis produsenten nå har rivd i en test av en vel ansett testinstutisjon så pleier de å reklamere for dette.
    Der tror jeg ikke du helt vet hva du snakker om... men jeg skal høre med noen som driver med testing av elektriske produkter som CE merkes og høre hva som er dagens krav. Har de på huset :-D .

Selv er jeg også borte i produkter som testes for CE merking men det er ikke elektriske produkter. Her er det bl.a. krav om typetesting, i prinsippe det samme som Nemko drev med og det kan ikke være så store forskjellene mellom det jeg er bort i og elektriske produkter.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Der tror jeg ikke du helt vet hva du snakker om... men jeg skal høre med noen som driver med testing av elektriske produkter som CE merkes og høre hva som er dagens krav. Har de på huset :-D .

Selv er jeg også borte i produkter som testes for CE merking men det er ikke elektriske produkter. Her er det bl.a. krav om typetesting, i prinsippe det samme som Nemko drev med og det kan ikke være så store forskjellene mellom det jeg er bort i og elektriske produkter.
    Jammen så fint da.

For jeg jobber selv til en del med CE merking. Jeg deltok også i kommiteer den gangen vi gikk vekk i fra den obligatoriske testingen som Nemko eller likeverdig hadde før. Så du kan si at jeg har vært med på utformingen av deler av det regleverket vi har i dag. Gjeldende produkter som kan tilkoples 230V nett.

Men du er visst enda mer informert - jeg kan ikke annet enn imponeres :-D

Så jeg gjentar:

Prinsippet er at det ikke er krav til godkjenning noe mer. Det eneste kravene som stilles er at produsenten skal kunne legge frem dokumentasjon på at produktet er godt nok - hvis de blir spurt.

Visse bransjer/spesialområder kan ha større krav - for eksempel bruk av elektrisk utstyr i eksplosjonsfarlige områder osv.

Les selv:

standard.no - CE-merking

Fortell meg om hvilke produkter du er borti som må godkjennes av en test?

Fordi at i dag er det blitt slik at produsenten selv må sørge for at produktet er bra nok, dette gjelder nesten overalt.

Ta for eksempel merkingen av emballasje for mat - ikke rare kravene her heller:

Matportalen: Emballasje og mat

Akkurat som for CE merket så forteller ikke dette merket noe mer enn at produsenten selv mener at produktet er godt nok.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes den løsningen din Mr_Spock med å ha en egen bryter som kobbler skjermen vekk fra el.nettet høres meget fornuftig, med tanke både på strømforbruk og for å redusere faren for brann osv.

Vurderer fortiden selv å investere i en løsning med en overspenningsvern sikkret fjernkontrollert styrt kurs i sikkringsskapet, som kun AV elektronikk i hjemmekinoen og kanskje TVopsettet i stua kunne benytte. Tror det ville vært en grei løsning på stanby strømforburket.

Synes (mens man er inne på regelverk og CE merking osv i denne tråden) det er merkelig rart at det finnes såpass mye stanby basert utstyr fortiden, at det ikke er lover og regler for dette i vårt "miljøbevviste" samfunn, og at alt av dagens elektrisk forbruker utstyr har en god løsning for å kobble bort alt forbruk av strøm med en lett tilgjengelig Hoved bryter på apparatet direkte.

Nå var vel feil på selve strømbryteren på CRT tver var et ganske vanlig TV problem tidligere(kanskje ikke så rart når vel startstrømmen ble ganske høy pga CRT TV en var satt til å kjøre avmagnetisering i det man trykket inn strømbryteren.), og det kanskje er defor produsentene ikke bruker en slik løsning lenger.

Ellers synes jeg som en litt "økonom-paranoide-ingeniør", at det lukter litt "økonom" av den kosant standby vennlige trenden.... :?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Litt" OT: Kanskje en del bør tenke over hvor mange poster og kommentarer de legger igjen som ikke har noen betydelig mening, og redusere internett-surfingen sin. Faktisk 2% av alt CO2-utslipp skyldes World Wide Web :twisted:

Hvis noen seriøst mener at man bør velge skjerm utifra effektforbruk og virkningsgrad eller i det hele tatt diskutere det, blir jeg skremt. Hvorfor ikke begynne å kjøpe forsterkere med lavest mulig effekt også da? ...må jo spare miljøet! For de som allikevel insisterer på å spare miljøet, finnes det en ordning som kalles "CO2 kvoter". Bare å kjøpe litt ekstra neste gang du flyr, så har du dekket inn den dårlige samvittigheten for å ha sett litt vel mye på TV. Det er jo greit å sponse feks Kina til økt miljøsatsing for å redusere utslippene sine. (PS! Kina bygger omtrent ett nytt kullkraftverk HVER uke, det forurenser det!).

Selv har jeg hele anlegget og skjermen koblet i et overspenningsvern med en hovedbryter, så skal jeg bort noen dager slåes alt av på den. Tenker minimalt på strømforbruket i standby, er heller brannfaren jeg tenker på.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke problemet. Jeg skrur av tven totalt (altså ikke til standby) når jeg ikke bruker den. Om noen ser på tv hele dagen lang blir jo saken en annen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes den løsningen din Mr_Spock med å ha en egen bryter som kobbler skjermen vekk fra el.nettet høres meget fornuftig, med tanke både på strømforbruk og for å redusere faren for brann osv.

Vurderer fortiden selv å investere i en løsning med en overspenningsvern sikkret fjernkontrollert styrt kurs i sikkringsskapet, som kun AV elektronikk i hjemmekinoen og kanskje TVopsettet i stua kunne benytte. Tror det ville vært en grei løsning på stanby strømforburket.

Synes (mens man er inne på regelverk og CE merking osv i denne tråden) det er merkelig rart at det finnes såpass mye stanby basert utstyr fortiden, at det ikke er lover og regler for dette i vårt "miljøbevviste" samfunn, og at alt av dagens elektrisk forbruker utstyr har en god løsning for å kobble bort alt forbruk av strøm med en lett tilgjengelig Hoved bryter på apparatet direkte.

Nå var vel feil på selve strømbryteren på CRT tver var et ganske vanlig TV problem tidligere(kanskje ikke så rart når vel startstrømmen ble ganske høy pga CRT TV en var satt til å kjøre avmagnetisering i det man trykket inn strømbryteren.), og det kanskje er defor produsentene ikke bruker en slik løsning lenger.

Ellers synes jeg som en litt "økonom-paranoide-ingeniør", at det lukter litt "økonom" av den kosant standby vennlige trenden.... :?
    Ja, jeg er overasket over at det ikke er fokusert mer på strømforbruket på AV utstyr. Det er snakket mye om brannsikkerhet. Synes ikke du er paranoid.

TV-benken min bruker over 50W i stand-by, der står det reciever dvd-spiller, Wii, Xbox360 osv.... Men jeg har plassert en bryter lett tilgjenglig for betjening med foten, slår av denne hver kveld. Elimininerer både brannfare og sparer strøm.

Faktum er at jeg ikke har en eneste "dings" på stand by nattestid.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    "Litt" OT: Kanskje en del bør tenke over hvor mange poster og kommentarer de legger igjen som ikke har noen betydelig mening, og redusere internett-surfingen sin. Faktisk 2% av alt CO2-utslipp skyldes World Wide Web :twisted:

Hvis noen seriøst mener at man bør velge skjerm utifra effektforbruk og virkningsgrad eller i det hele tatt diskutere det, blir jeg skremt. Hvorfor ikke begynne å kjøpe forsterkere med lavest mulig effekt også da? ...må jo spare miljøet! For de som allikevel insisterer på å spare miljøet, finnes det en ordning som kalles "CO2 kvoter". Bare å kjøpe litt ekstra neste gang du flyr, så har du dekket inn den dårlige samvittigheten for å ha sett litt vel mye på TV. Det er jo greit å sponse feks Kina til økt miljøsatsing for å redusere utslippene sine. (PS! Kina bygger omtrent ett nytt kullkraftverk HVER uke, det forurenser det!).

Selv har jeg hele anlegget og skjermen koblet i et overspenningsvern med en hovedbryter, så skal jeg bort noen dager slåes alt av på den. Tenker minimalt på strømforbruket i standby, er heller brannfaren jeg tenker på.
    Nå er det fullt mulig å ha to tanker i hodet på en gang.

At elektriske produkter har meget høy virkningsgrad betyr på ingen måte at de er dårligere. Heller omvendt......

Det finnes klart "entusiast" komponenter som man ikke kan gjøre så mye med, for eksempel klasse A forsterkere.

Men vanlige ting som plasma og lcd tver, receivere osv... Her er det mye å hente. Her skjer det en del, plasma tvene blir stadig mer effektive, men det går sent, mye på grunn av at de ikke har spesielt stort press på seg.

Som du selv bemerker - databransjen har nok også en vei å gå. Når det gjelder spillkonsoller så er det vel bare Wii som har giddet å tenke litt energi-effektivitet?

Jeg synes mye kan sammenlignes med hvitevarebransjen, før energimerkingen kom ble det ikke gjort mye for at produktene skulle bli mer effektive. Nå som alle produkter skal merkes tydelig, så lager de stadig mer energigjerrige produkter - og utviklingen er enorm. Strømforbruket på et moderne kjøleskap i dag er flere ganger mindre enn det som var vanlig for noen år siden.

Tester viser at de gjerrigste skapene på ingen måte er de dårligste.....

Hvis man sliter med å velge miljøvennlige produkter fordi man ikke bryr seg - så skal man jo vite at det ofte lønner seg økonomisk?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic om måling av strømforbruket (i siste Viera brosjyre, høst 2008):

"Panasonic has concluded that the most suitable method is to measure power consumtion while displaying an actual broadcast programme. Therefore, Panasonic has adopted an specification called "assumptive actual use power consumption". The consumtion value is obtained by measuring the electrical power that is consumed during selected actual broadcast programmes for a period of ten minutes, then multiplying the results by six."

Det oppgitte strømforbruket er mao basert på et segment med 10 minutters test materiale med ukjent lysstyrke...

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis man sliter med å velge miljøvennlige produkter fordi man ikke bryr seg - så skal man jo vite at det ofte lønner seg økonomisk?
    Da er det bare å vente på neoPDP fra Panasonic (neste års premium modeller), samme lysstyrken med halve strømforbruket.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •