"Nye TV-er sluker strøm" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 109
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...i dette iskalde landet ser jeg liksom ikke helt problemet, men jeg vet jo at strømforbruk er noe produsentene er veldig opptatt om dagen, og neste generasjons Panasonic-plasmaer skulle benytte vesentlige mindre strøm enn dagens... LCD-TVer benytter også mindre strøm, og enda mindre benytter de nye LED-LCDene, noe de var svært opptatt av å vise frem på IFA-messen i Tyskland i år.
    Jeg skrev faktisk om dette her for meget lenge siden. Her sør hvor jeg bor trenger jeg vanligvis ikke den ekstra varmen dette gir. Her jeg bor nå har jeg ikke brukt annen varme enn på gulvet i gangen og på badet bortsett fra 2 ganger jeg har startet opp en gassovn for kort tid de 3 siste vintrene... Defor vil jeg ikke ha plasma...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Jeg skrev faktisk om dette her for meget lenge siden. Her sør hvor jeg bor trenger jeg vanligvis ikke den ekstra varmen dette gir. Her jeg bor nå har jeg ikke brukt annen varme enn på gulvet i gangen og på badet bortsett fra 2 ganger jeg har startet opp en gassovn for kort tid de 3 siste vintrene... Defor vil jeg ikke ha plasma...
    Da har du selvsagt ICE-moduler i stedet for rør -eller transistorforsterkere?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at det er litt forskjell på hva man bruker tven til. Selv bruker jeg tven til - nettopp mest tv-titting. Nyheter og aktualitetsprogram. Også en del spilling da

For dette kunne jeg like godt ha handlet meg en lcd tv.

Film ser jeg på proj.

Ellers så prøver man jo å være så miljøbevist man kan? Kildesortere, har bil som bruker 0,5 på mila, slår av alt som står på stand-by, sparepærer, nattsenking, kjøpe hvitevarer med A+ merking ... osv

Har barn og prøver å være en rollemodell.

Så - på min neste tv så kommer jeg ikke å bare sjekke bildekvaliteten for å si det slik.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    har bil som bruker 0,5 på mila, .
    Diesel - det største miljøsvinet på 4 hjul bortsett fra at den kanskje slipper ut litt mindre CO2 enn bensin. I japan, hvor de føler på kroppen hva forurensing er, er diesel forbudt. Alle som har ligget bak en diesel som sliter litt i en bakke kan vel skrive under på det. Men sånn blir det når politikere bestemmer - for ikke å si klimapanelet .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Har barn og prøver å være en rollemodell.
    det absolutt verste du kan gjøre mot miljøet er å produsere nye mennesker i en allerede overbefolket verden. de 100 wattene din nye tv sparer er en promp i galaksen sammenlignet med hva barna dine vil forurense gjennom sin livstid.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Diesel - det største miljøsvinet på 4 hjul bortsett fra at den kanskje slipper ut litt mindre CO2 enn bensin. I japan, hvor de føler på kroppen hva forurensing er, er diesel forbudt. Alle som har ligget bak en diesel som sliter litt i en bakke kan vel skrive under på det. Men sånn blir det når politikere bestemmer - for ikke å si klimapanelet .
    Nå finnes det biler med bensinmotor som bruker 0,5 liter pr mil på langkjøring - Yaris og de i den kategorien.

Min Focus har også et snilt forbruk på langkjøring - ligger på rundt 0,6 når hastigheten er jevnt rundt 70-80.

Diesel - uff ja, mange som er "lurt" til å kjøpe det og som etter noen år får seg en gledelig overraskelse på verkstedet med beskjed om at partikkelfilteret må byttes ut eller renses............

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bensin bil

Er ellers enig med deg - det er ikke moro å ligge bak diesel biler.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trippelpost!

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OT dieselbil

Partikkelfilter? Da er det vel bare litt høyere utslipp av NOx i forhold til bensin?
    Men det er store forskjeller mellom ulike bilmerker. Jeg har ennå tilgode å se noe som helst synlig utslipp fra min dieselbil.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fire ganger!

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    At noen har en plasma som trekker inntil 1000W og 25W i standby syntes jeg høres merkelig ut. Kanskje måleutstyret ikke er helt å stole på?
    Detvser ut til at flatskjermer med innebyd DVB mottaker ligger på rundt 20 watt i standby!? Mot 0.5 watt uten DVB mottaker!

Står DVB mottakeren på til en hver tid da vil jeg tro?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Siden du har kunnskap om effektmåling:
    Som kjent er det vanskelig å måle effekt på elektronikk med switchmode strømforsyning.
    Er det noe forskjell på å måle med en dyr Fluke og en billig effektmåler (som PM300)?
    Og hva med vanlig strømmåler som faktisk måler det vi betaler for? Vil den mekaniske typen måle det samme som en Fluke?
    Ville også mistenke at måleren på en måte kan bli lurt av switchmode strømforsyningen når avviket med produsentens effekt målinger er så stort som Mr_Spock angir.

At plasma skjermer omsetter mange watt i andre ting enn å skape synlig lys, har jeg vel hatt en mistanke om etter å ha kjent varmestrålingen slå imot en ved demoveggene i butikken, men at det også i Mr_Spock sin plasma, skal være 25w i standby, det var litt overraskende synes jeg.

Strømfosyningen som er der for holde liv i ir sensoren og omsette dette til et oppstart signal for elektonikken , det synes jeg kanskje som du hårek, det "lukter" litt luring av målerinstrumentene av.....

Har ellers en bensinbil med et gjennomsnitts forbuk ved langkjøring på 0.8l/mil (noe som vel ca blir 2kg/CO2 pr mil også), men skjønner ikke helt hvor effekt forbruket til plasma flatskjermen kommer inn her, da vel slike ikke liker å henge trygt i ro i stua, og ikke ligge bak i diesel eller bensin biler....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Detvser ut til at flatskjermer med innebyd DVB mottaker ligger på rundt 20 watt i standby!? Mot 0.5 watt uten DVB mottaker!

Står DVB mottakeren på til en hver tid da vil jeg tro?
    Ja hvis det hele tiden kører en DVB mottaker når skjermen ellers er i standby, vil jo det kanskje forlklare noe av denne problemstillingen.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    det absolutt verste du kan gjøre mot miljøet er å produsere nye mennesker i en allerede overbefolket verden. de 100 wattene din nye tv sparer er en promp i galaksen sammenlignet med hva barna dine vil forurense gjennom sin livstid.
    Et fullstendig merkelig argument, som altså vil gjøre det miljøvennlig å DREPE folk :evil:

For ikke snakke om hva slags menneskesyn det er!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    Tenk om barnet blir veldig miljøbevist, omvender andre og kommer å jobbe med miljøvern?

Du har et veldig merkelig syn på ting.......

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ville også mistenke at måleren på en måte kan bli lurt av switchmode strømforsyningen når avviket med produsentens effekt målinger er så stort som Mr_Spock angir.

At plasma skjermer omsetter mange watt i andre ting enn å skape synlig lys, har jeg vel hatt en mistanke om etter å ha kjent varmestrålingen slå imot en ved demoveggene i butikken, men at det også i Mr_Spock sin plasma, skal være 25w i standby, det var litt overraskende synes jeg.

Strømfosyningen som er der for holde liv i ir sensoren og omsette dette til et oppstart signal for elektonikken , det synes jeg kanskje som du hårek, det "lukter" litt luring av målerinstrumentene av.....

Har ellers en bensinbil med et gjennomsnitts forbuk ved langkjøring på 0.8l/mil (noe som vel ca blir 2kg/CO2 pr mil også), men skjønner ikke helt hvor effekt forbruket til plasma flatskjermen kommer inn her, da vel slike ikke liker å henge trygt i ro i stua, og ikke ligge bak i diesel eller bensin biler....
    Måling av switch mode er ikke noe problem for oss her i Europa - vi krever fasekompensering - i andre deler av verden så er ikke dette så nøye.

Jeg målte 25W i en halv time - jeg vet ikke hvorfor, men tven kan jo ha oppvarmingsrutiner - eller funksjoner i tuneren som jeg ikke vet om.

Dette vil jeg uansett unngå - og har en ekstern bryter foran hele tv-benken for alt utstyret.

Når jeg slår på denne bryteren så hører jeg tydelig et par releer som slår inn på tven.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja hvis det hele tiden kører en DVB mottaker når skjermen ellers er i standby, vil jo det kanskje forlklare noe av denne problemstillingen.
    Hmm - fikk ikke med meg denne - ja her har vi nok løsningen på mysteriet

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Et fullstendig merkelig argument, som altså vil gjøre det miljøvennlig å DREPE folk :evil:

For ikke snakke om hva slags menneskesyn det er!

Helt off-topic, men har du hørt om steinmonumentet i georgia, USA?

The Georgia Guidstones:

The Georgia Guidestones

Punkt en det mest aktuelle i denne sammenhengen

1. Maintain humanity under 500,000,000 in perpetual balance with nature.

Mao, noen mener at kloden per i dag er overbefolket har satt opp et enormt steinmonument i USA for å få frem budskapet. At monumentet er lite kjent er bare en av merkelige ting rundt det.

EDIT:

Video:
    YouTube - Georgia Guidestones

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel her forståelsen av hva som er miljøvennlig for naturen generellt eller hva som er effektene i nærmiljøet kommer inn. At en Diesel bil er konstuert for å la CO2 komme ut i form av sotpartikler og ikke like mye i gassform som en Bensinbil, kan vel være bra for miljøet det, hvis man bare slipper å puste inn disse partikklene direkte.

Det er ellers som andre veldig enig i at det mye rart når det gjelder miljøværn og energi forbruk. Tenk f.eks på El.biler som drives av støm generert av kull kraftverk, Hydrogen teknolog der hydrogenet blir fremstillt av ikke miljøvennlige energi kilder.

Når det f.eks gjelder solcelle paneler har vel fremstillingen av disse ofte vært så energi krevende at vinningen mye har gått opp i spinningen for miljøet, og de må gjerne brukes i mange år før man får en possitiv avgitt effekt.

Det er vel også mange faktorer rundt innføringen av sparepærer, der de ofte inneholder div elektronikk som er mere energikrevende å produsere og inneholder miljøfarlige deler, mens de vel ikke heller i kalde strøk ikke har så mye for seg hvis de ikke brukes utendørs osv.

Innføring av LED teknologi for å produsere lys, er vel så vidt jeg vet ganske så interessant, og vil vel komme vise seg å være ganske possitivt når mer og mer utsyr er basert på den teknologien.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •