40-42 tommers TV, eksperthjelp søkes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

40-42 tommers TV, eksperthjelp søkes

Er på jakt etter flatskjerm, men er dessverre ingen ekspert. Etter å ha lest litt på forumet her, og forstått at det er mange som besitter høy ekspertise, prøver jeg meg med et innlegg slik at jeg forhåpentligvis kan få litt hjelp:-)

Jeg skal kjøpe TV til 10k-12k. 40 eller 42 tommer.

Jeg kommer til å bruke TVen til vanlig TV- titting, med fotball som en viktig ingrediens, samt noe film.

Jeg har lest meg opp litt på nettet i tillegg til at jeg har vært innom diverse forhandlere. Jeg har likevel ikke greid å få noe klart svar på om plasma er "my thing" eller om LCD er mest fornuftig. Èn "ekspert" sa at plasma var klart best til mitt behov. Snakket om at sportssendinger var best på en plasmaskjerm. Hurtige bevegelser osv ble jevnest og skarpest med plasma. En annen "ekspert" mente at jeg burde gå for LCD.

Jeg kikka litt og prøvde å sammenligne litt i butikken, men ble ikke så veldig mye klokere. Sendinga var av dårlig kvalitet slik at bildene var litt "rufsete" på alle skjermene.

Hadde nesten bestemt meg for Samsungs LE40a656 før jeg fikk øynene opp for at plasma kanskje burde vurderes. Har kikket litt på Panasonics Viera- skjermer(fortrinnsvis th42pz80). Andre TV- er er selvsagt også aktuelle, men har sett at disse modellene har fått gode kritikker på diverse nettsteder.

Håper noen kan hjelpe meg litt med valget ut ifra ovenstående kriterier:smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan hjelpe?:-D Flytter inn i ny leilighet til uka og vil gjerne ha TVen på plass med en gang

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ditt bruk = Plasma uten tvil.

Kjøp en 42 tommer panasonic Px80 til 7300kr +frakt , eller en Pz80 til 10600kr+frakt .. Er det som gir mest for pengene.

Jeg personlig hadde vært helt 100% fornøyd med en Px80 og spart resten til en PS3/bluray spiller, eller annlegg o.l

Sitter selv med "gamle" modellen Px70 her og er storfornøyd med tven til fotball titting ( canal digital box ) og tv titting generelt, spilling er knall og film blir en kjempe opplevelse = )

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremdeles gir plasma skjermene de beste SD(standard definition) bildene. Er det vanlige tv sendinger og dvd du skal se så er plasma det beste valget. Når det gjelder bevegelse så har lcd produsentene utstyrt lcd skjermene med en rekke funksjoner som tar seg av problemet med den lave responstiden. Interpolering øker antall frames i sekundet slik at bildet flyter bedre og detaljene blir tydeligere. Det er dette en del lcd entusiaster er opptatt av, nemlig skarphet og detaljer for der har lcd skjermen et lite fortrinn. Plasmaen er skarp, men den er softere enn lcd skjermen og skal man sammenligne den med noe så er det den gamle rør tv-en.

Stiller du spørsmålet om hva som er best så vil du nok få masse for og imot både plasma og lcd. Ganske enkelt fordi det er smak og behag.

Skal du vurdere lcd så er Samsungs 6 serie et bra valg. Her om dagen kikket jeg litt på de nye skjermene jvc og de er hellet ikke så dumme. Deres interpoleringsmotor er ganske velfungerende faktisk.

Til sist: Det er nevnt både Pz80 og PX80 her, men du kan slenge LG's PG6000 på listen så har du mer å velge mellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode tips. Tror nok jeg ender på plasma, selv om jeg ikke helt har gått bort ifra Samsungs 6- serie(mye pga design )

Har også hørt fra andre at Px80 kan være et godt valg. Hvor mye bedre er Pz80 og hvor viktig er det med full HD?

Skal ta en titt på LGen du anbefaler også.

Igjen, tusen takk.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aldo21
    Tusen takk for gode tips. Tror nok jeg ender på plasma, selv om jeg ikke helt har gått bort ifra Samsungs 6- serie(mye pga design )

Har også hørt fra andre at Px80 kan være et godt valg. Hvor mye bedre er Pz80 og hvor viktig er det med full HD?

Skal ta en titt på LGen du anbefaler også.

Igjen, tusen takk.
    Omsider har vel de fleste tatt til seg at full hd har liten betydning før tv-en kommer over 50". Det er klart du ser forskjell når du stikker nesa oppi skjermen, men ved vanlig sitteavstand så har ikke dette så mye å si. Det er viktigere med fargebalanse, kontrast, bevegelse og ikke minst sortnivå.

Hvis det er design du er etter så er LG-en en meget pen tv...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Omsider har vel de fleste tatt til seg at full hd har liten betydning før tv-en kommer over 50". Det er klart du ser forskjell når du stikker nesa oppi skjermen, men ved vanlig sitteavstand så har ikke dette så mye å si. Det er viktigere med fargebalanse, kontrast, bevegelse og ikke minst sortnivå.

Hvis det er design du er etter så er LG-en en meget pen tv...
    ...med mindre du bruker den som PC monitor eller til fremvisning av bilder. Da ser du lett forskjell mellom HD og FHD under 50" og...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ...med mindre du bruker den som PC monitor eller til fremvisning av bilder. Da ser du lett forskjell mellom HD og FHD under 50" og...
    Joda, men det er ikke nevnt slik bruk her. Skal man bruke pc så er det greiere med en lcd skjerm også. Plasmaen er ikke super egnet som monitor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår det slik at i øyeblikket så er ikke Full HD en nødvendighet, men hva om 5 år når det blir flere HD- sendinger? Idag er det kun et knippe HD- kanaler, blant annet et par-tre sportskanaler. Vil en merke stor forskjell fra HD- ready til Full HD på disse kanalene idag?

Newcomer Just-Me sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aldo21
    Forstår det slik at i øyeblikket så er ikke Full HD en nødvendighet, men hva om 5 år når det blir flere HD- sendinger? Idag er det kun et knippe HD- kanaler, blant annet et par-tre sportskanaler. Vil en merke stor forskjell fra HD- ready til Full HD på disse kanalene idag?
    Nei du vil ikke merke noe forskjell på dette, jeg hadde en full HD PZ80 men byttet til LG PG6000 HD ready og jeg syntes den leverer best på alle ting også HD matriale og jeg har 50 tommer.. Da jeg snakket med Panasonic så sa den teknikeren jeg snakket med seg enig at full HD propaganda var uheldig og at man kalte det full HD for at mennesker var villige til å betale for dette selv om man ikke har mulighet til å se forskjell ved HD sendinger/HD matriale som Blueray etc på skjermer under 50 tommer og vanlig sitteanstand 3-6 meter. Spør du en selger så sier han at du må ha full hd samt LCD skjerm grunnet butikken tjener klart bedre på dette "sånn har det blitt" dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No har eg både plasma og lcd i huset. En panasonic PX80 plasma og en 32' Panasonic lcd på gutterommet. Begge helt ny.
    Til tv og film er plasma overlegen. Sortnivået vil du merke sto forskjell på, og det er viktig ved film\tv-titting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •