Hvordan koble opp diverse til TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble opp diverse til TV?

Prøver igjen... :smile:

Har kjøpt en LG 42PG6000 og prøver nå å koble HD-boksen min fra Canal Digital og surround-anlegget til TV. I tillegg til å se TV via HD-boksen vil jeg at TV-lyden skal kunne spilles via surround. Er det noen som kan gi meg en "inn med teskje"-oppskrift på hvordan jeg skal koble de forskjellige kablene opp mot TV?

I tillegg er det noen som har sagt at jeg bør bruke HDMI-kabel fra HD-boksen til TV. For å klare dette må jeg velge HDMI-utgang på menyen på boksen min. Saken er den at jeg finner ikke noen HDMI-utgang som menyvalg på boksen. Prøvde å ringe Canal Digital for å spørre om hjelp til dette. Da satt jeg i 45 minutt å venta på svar før jeg kom igjennom, og før jeg hadde forklart problemet ble vi brutt. Nekter å ringe tilbake - og ønsker nå Canal Digital dit peppern gror!!!

Noen som har en slik HD-boks og surround som kan forklare hvordan de har koblet disse tingene sammen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Mona

Jeg gruer meg når jeg er nødt til å ringe til CD. Sitter i gjennomsnittet i 45 minutter, altså av og til en time, men når jeg er heldig "kun" en halvtime. Så mange abonnementer og så få kundebehandlere. De oppfører seg som en vernet bedrift.

Det du skal gjøre er som sagt å koble til tven via HDMI og vanlige rød/hvit-lydkabler (RCA) fra dekoderen til surround-anlegget. Det er snakk om slike kabler.

Så slår du på HD-signaler, altså aktiverer HDMI-utgangen, i selve dekoderen. Du trykker på MENU, deretter DEKODER INNSTILLINGER, så VIDEOINNSTILLINGER, så huker du av for AKTIVERING AV HD SIGNAL, velger 1080i og navigerer med pilen ned til OK og trykker på OK på fjernkontrollen.

Når du skal få lyden fra tven over til surround-anlegget og ut av samtlige høytallere så må du velge AUX på selve surroundanlegget.

Det er alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg forsøkt å koble til HDMI-kabelen. Det som skjer da er at strømmen til dekoderen kuttes. Vet noen hva dette kan være? Jeg tror dekoderen heter HD103-C.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke du har mulighet til å kjøre både lyd og bilde via HDMI fra dekoder til forsterker og HDMI fra forsterker til TV, vil jeg anbefale å kjøre lyden i en optisk kabel fra dekoder til forsterker. Du vil da ha muligheten til surroundlyd i motsetning til hvis du bruker slike røde/hvite RCA-kabler.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hvis ikke du har mulighet til å kjøre både lyd og bilde via HDMI fra dekoder til forsterker og HDMI fra forsterker til TV, vil jeg anbefale å kjøre lyden i en optisk kabel fra dekoder til forsterker. Du vil da ha muligheten til surroundlyd i motsetning til hvis du bruker slike røde/hvite RCA-kabler.
    Beklager at jeg er sånn amatør, men når du sier forsterker - mener du da surroundanlegget?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mona35
    Beklager at jeg er sånn amatør, men når du sier forsterker - mener du da surroundanlegget?
    Alle må begynne en plass, Mona35.:wink:
    Ja, jeg mener forsterkeren i surroundanlegget ditt. Hvis den har HDMI-innganger på baksiden kan du kjøre HDMI fra dekoderen og inn i forsterkeren og fra forsterker og opp til TV.
    Hvis den ikke har HDMI har den sikkert en optisk inngang.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må fortelle hva slags merke/type anlegg (suroundanlegget) du har også ? Har du ikke bruksansvisning til dette ? Der står det normalt relativt greit fortalt hvordan ting kobles.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Merk dere likevel at boksen kun gir stereo-lyd via HDMI-kabelen. Vil du ha full dolby digitallyd fra de sendingene som har dette, må du altså i tillegg bruke en dedikert koaxial-kabel. Dette synes vi er unødvendig tungvint."

TEST: Suveren HD-PVR fra Canal Digital - Dingz : Dingz Test

Ikke mye hjelp i å koble HDMI på den måten altså.. tåpelig.. Ikke sikkert surroundanlegget takler koaksial..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå kjenner jeg at jeg har lyst å knuse både TV og dekoder!!! Hvem skulle tro dette var så vanskelig??? Trodde det bare var å putte en kabel i et hull ( ) og så var det gjort, men åååå så feil jeg tok!!! Skjønner jo ikke begrepene dere bruker, så nå har jeg nettopp surfet og funnet ut hva en optisk kabel er, men det har jeg altså ikke...

Håper dere har et haaav av tålmodighet, eller så er det jo et alternativ å melde seg ut å tenke at jeg er et "håpløst case"

Må oppsummere her litt: har et LG-Tv (PG6000), dekoder fra Canal Digital og et Panasonic SA MT-1 (er noen år gammelt). Nå tror jeg at jeg har prøvd alle varianter av koblinger, men får det ikke til helt å stemme. Med en gang jeg kobler HDMI-kabelen mellom TV og dekoderen så kuttes strømmen på dekoderen. Det kan vel ikke stemme??? Akkurat nå ser jeg på TV med vanlig antenne, men det er jo litt trist å ikke kunne bruke de "duppedittan" som man har... Eller mulig det er det eneste alternativet for meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Tror du må fortelle hva slags merke/type anlegg (suroundanlegget) du har også ? Har du ikke bruksansvisning til dette ? Der står det normalt relativt greit fortalt hvordan ting kobles.
    Nei, den er nok kastet for leeenge siden...ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er denne dekoderen jeg har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en gang jeg kobler HDMI-kabelen mellom TV og dekoderen så kuttes strømmen på dekoderen. Det kan vel ikke stemme???
    Har du koblet til HDMI mens både TV og dekoder er av?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RadHaz
    Har du koblet til HDMI mens både TV og dekoder er av?
    Nei, det har jeg ikke, men hvordan jeg skal jeg klare å slå på dekoderen når den er helt død? Det virker som at den ikke tar strømmen - vet ikke hvordan jeg bedre kan forklare det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det har jeg ikke, men hvordan jeg skal jeg klare å slå på dekoderen når den er helt død? Det virker som at den ikke tar strømmen - vet ikke hvordan jeg bedre kan forklare det.
    Ok, trodde du forsøkte å koble denne opp mens maskinen var igang..:roll:

Prøv å bare la den stå surround, ikke i TV, kommer den på da?

Du har vel ikke tilfeldigvis en kabel til som du kan teste.. Tenker først og fremst på om det er kortslutning i den eller på TV'n...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Slå av TVen, decoderen og anlegget.
    -Koble HDMI kabelen mellom TV og decoder.
    -Koble RCA kablene (de som er hvit og rød) fra decoderen til anlegget. Fra decoderen skal de være koblet i "Audio" og på anlegget i "Audio in".
    -Se til at kabelen fra antennen er koblet til decoderen og at kortet står i rett vei, se bruksanvisningen
    -Slå på alt sammen. Hvis det står "init" i displayet på decoderen, la den stå og gjøre seg ferdig.
    -Hvis du enda ikke får bilde, gå til TV3 og la det stå på til det kommer bilde.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du koblet til strømmen? Er en sort tynn kabel som kommer fra transformatoren (medfølgende sort boks som kobles i stikkontakten)... skal kobles helt til venstre på baksiden av decoderen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble dekoder fra nettet - dra ut stømkontakten.
    Slå av TV
    Koble til en scart kabel mellom dekoder og TV slik at du får bilde fra dekoder
    Koble til HDMI kabel til dekoder og TV.
    Koble til strømmen på dekoder og slå på TV. Nå skal du normalt få bilde hvis du velger AV ingang på TV
    Gå inn i menyen til dekoder
    Sett: "Aktivereing av HD signal til JA og Oppløsning til 1080i
    Velg HDMI ingangen du har koblet til på TV
    Nå skal du normalt sett ha bilde. Det er mulig du må restarte dekoder ved å koble fra/til strømmen.

Hvis dekoderen din slår seg av når du har HDMI tilkoblet mellom dekoder og TV må det være noe galt et sted.

Som nevt over kan du få analoge TV bilde direkte gjennom kabelen men dekoderen må i tillegg ha kortet rett satt i og søke opp kanaler før du får digitale bilder. Dette gjelder både bilder over scart og HDMI.

Vær tålmodig - det er vi. Løser vi det ikke i kveld så er det flere kvelder denne uka, og neste og neste....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke manualen på Panasonc anlegget ditt hos Panasonic.
    Panasonic - ideas for life - Downloads

Har du angitt rett type ?

Ser at dekoderen din har både : Stereo L/R - analog utgang, S/PDIF - digital utgang. Dermed skulle det ikke være problemer med å få lyd ut til anlegget ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic SC-MT1 Support and Service Information

Tror det er denne det er snakk om.. eller ikke Mona?

Den ligner i utseende på de som blir benevnet som sa mt-1 tilsalgs på nett..
    *google skills*

Den har ikke noen annen lydinngang enn RCA, vet ikke hvordan det fungerer med 5.1 lydoverføring.. Ingeniøren?

Men det blir jo bedre lyd i det minste. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Koble dekoder fra nettet - dra ut stømkontakten.
    Slå av TV
    Koble til en scart kabel mellom dekoder og TV slik at du får bilde fra dekoder
    Koble til HDMI kabel til dekoder og TV.
    Koble til strømmen på dekoder og slå på TV. Nå skal du normalt få bilde hvis du velger AV ingang på TV
    Gå inn i menyen til dekoder
    Sett: "Aktivereing av HD signal til JA og Oppløsning til 1080i
    Velg HDMI ingangen du har koblet til på TV
    Nå skal du normalt sett ha bilde. Det er mulig du må restarte dekoder ved å koble fra/til strømmen.

Hvis dekoderen din slår seg av når du har HDMI tilkoblet mellom dekoder og TV må det være noe galt et sted.

Som nevt over kan du få analoge TV bilde direkte gjennom kabelen men dekoderen må i tillegg ha kortet rett satt i og søke opp kanaler før du får digitale bilder. Dette gjelder både bilder over scart og HDMI.

Vær tålmodig - det er vi. Løser vi det ikke i kveld så er det flere kvelder denne uka, og neste og neste....
    Tuuusen takk for skikkelig "step-by-step" forklaring, men beklageligvis er dekoderen helt død!!! Ikke et eneste lys i boksen. Har leita litt rundt på nettet for å prøve å løse problemet mitt, og på min ferd kom jeg på en side der det stod et eller annet om problemer med HDMI-kabel og min boks. Nå klarer jeg selvfølgelig ikke å finne igjen den siden... typisk... Skal lete litt mere. Mener det var på et annet forum.

Jeg er optimist - holder man på lenge nok så får man det til...:-D

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •