Ny TV: Pioneer PDP-5080 VS Sharp LC-52X20E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny TV: Pioneer PDP-5080 VS Sharp LC-52X20E

Jeg skal nå handle meg en ny TV på rundt 50".

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Pioneer's PDP-5080 (fjorårsmodellen som koster rundt 17000 på Elkjøp) men når jeg var hos Elkjøp og så på TV'er så bemerket jeg meg også Sharp Aquos 52" LC-52X20E (LCD). Denne var matet med en Bluray film (Stardust) direkte fra en dedikert Sharp Bluray spiller. Jeg synes bildet på Sharp'en var helt fantastisk - men den hadde jo perfekte vilkår for å "vise seg" på. Sortnivået på denne var fantastisk i forhold til at det var en LCD-TV synes jeg.

Pioneer'n var koblet til den vanlige demo-greia til Discovery HD, og jeg mistenker at den var dårlig kalibrert. Sharp'en derimot så helt overlegen ut i forhold. Den var heller ikke som "alle" LCD TV'er, dvs. at den var ikke så lyssterk som alle de andre... Mistenker at denne var godt kalibrert. Begge disse TV'ene ligger på rundt 18000 hvis man ser på nettpris. Sharp'en har Full HD og 3x HDMI og sånt, men ikke 100Hz. Den har også 4ms responstid.

Jeg sliter med å finne noen gode tester av Sharp'en. Pioneer'n finner man jo tester av overalt.

Er det noen her som har litt kunnskap om denne Sharp TV'en? Jeg synes bilde på den var strålende, og sortnivået var meget bra i forhold til alle de andre LCD TV'ene jeg så på (men de var muligens ikke ordentlig kalibrert). Designet på Sharp'en var også veldig fint... Og forskjellen på 52" vs 50" var større enn jeg trodde. Jeg trenger litt råd til å velge her;

Mitt bruk vil inkludere: Vanlig TV-titting, se filmer via PS3/PC (men ikke noe "PC-bruk" dvs surfing og sånt på TV'en), både HD filmer og Bluray filmer. Noe spilling via PS3 også, men ikke sånn at jeg sitter i 4-5 timer i strekk å spiller. Rommet TV'en skal være i er normalt opplyst, har ikke mange lamper på normalt sett - liker beroligende lys, men dagslyset vil jo fortsatt være til stede spesielt på sommerhalvåret.

Hvilken TV er mest egnet for mitt bruk? Har den Pioneer'n slitt med innbrenning? Jeg vil ikke ha en TV jeg må være redd for å bruke og/eller glemme å slå av et par timer... En glemmer jo TV'en innimellom.

Noen som kan gi meg noen råd her?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Lefdal og oppdaget det samme,så ut som denne var i en egen klasse sammenlignet med de andre LCD'ene ved siden av.Ekspiditøren sa at dette var den beste (LCD)tv'en de hadde .Lurer på hvorfor ikke Sharp er noe serlig''in'' i Norge?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg storebroren til x20, xl2. men eneste forskjell på disse er 100hz og design. Er meget godt fornøyd med den jeg. Er vel kansje litt hardt å ta i at det er den beste LCD`en de hadde, men personlig synes jeg bare det er Sony som har like gode, om ikke bedre. Mange vil nok rope samsung her, men synes de har alt for kunstige farger. Hvorfor Sharp ikke er større i Norge har nok flere grunner. De har jo hatt ganske lite utvalg i forhold til resten, og prisene på de er ganske stive. Men de har jo et meget bra sortnivå, flotte farger og takler bevegelser med glans. Er også blant kremen på SD-signaler etter hva jeg har sett, og jeg har jobbet i butikk noen år nå.
    Men igjen så er jo Pioneer kongen på haugen da, ihverfall når det kommer til naturlige farger og sortnivå. Innbrenning er vel nesten utryddet, men det kan bli litt midlertidige i begynnelsen før den har fått kjørt seg inn skikkelig. Så tror ikke du skal være redd for det. Blir rett og slett en smakssak, for begge er gode tv`er som jeg er sikker på at du blir fornøyd med

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holdt på å si at du skulle kjøpe Sharp, om ikke annet for konkurransen. Man trenger flere merker slik at ikke noen får får for stort salg, blir for dominerende og kan bruke dette til å skru prisene opp.

Du må ikke glemme at LCD er best i dagslys og plasma best når det mørkner. Selv har jeg begge deler og plasma har lett for å slite med reflekser men har normalt best billedkvalitet med det rette lyset. Plasma kan fort bli seende litt blass ut i store lyse lokaler som hos Elkjøp. Vil normalt også se mer kornet og flimret ut. LCD gjør seg best i slike lokaler med har normalt med kunstig bilde.

Husk og at Elkjøp har 30 dagers åpen kjøp. Ikke problem å angre hvis du ikke er fornøyd. Det beste intrykket får du hjemme i egen stue. Kjøpe begge og kjøre en parallelltest som du poster her og så returner du den ene .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du er imponert over svartnivået på Sharp'en, men jeg gjentar til det kjedsommelige at et flombelyst butikklokal gir tilnærmet ingen grunnlag for å bedømme faktisk svartnivå. Spesielt i forhold til at du liker dempet belysning (slik jeg tolker det) i stua, så bør du ha i tankene at Pioneeren garantert vil fremstå med mye bedre svartnivå. Sharp TV'en er sikkert ikke dårlig på dette området, men selv om du sitter midt foran den og dermed oppnår best mulig forutsetninger for svartnivå er den ikke i klasse med Pioneer. Og beveger du deg litt på siden av skjermen, blir den enda dårligere på svartnivået og kontrast generelt - slik det er med alle LCD'er.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at Pioneer'n helt sikkert vil gi et bedre bilde generellt sett. Jeg tenker også på å anskaffe en Dreambox etterhvert for å få inn litt kanaler...

Men hvordan vil Pioneer'n være med PS3? Vil Sharp'en gi et bedre bilde på spill enn Pioneer'n? Hva med Bluray? Jeg får jo ikke utnyttet 1080p på Pioneer'n? Jeg har ikke råd til årets modell til Pioneer med FullHD, den ligger jo på rundt 30000 og det er 10000 for mye for min del.

Finnes det andre tv'er (både LCD og Plasma) i prisklassen opp til 20000 på 50-52" som er bedre alternativ enn disse to? Regner med jeg handler i løpet av et par dager, så det hadde vært flott med masse meninger her!

Vil jeg merke forskjell på lysstyrken veldig mye på Pioneer'n og Sharp'en (eller LCD generellt)?

Ang. å handle begge TV'ene fra Elkjøp og prøve dem hjemme så har jeg tenkt på det, men det betyr et utlegg på nærmere 50000kr og det har jeg ikke råd til rett å slett! Men det hadde jo definitivt vært den beste løsningen, uten tvil!

EDIT: Leste nettopp om Sony' KDL-52W4500 og den så jo unektelig fristende ut, og ligger tilgjengelig på akkurat under 20000kr. Men den finnes vel neppe i butikkene enda? Noen som vet?

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker PS3 på min Pioneer 508XD, og jeg synes spillgrafikk ser helt kanonbra ut. Mulig det hadde blitt enda bedre med 1:1 pixelmapping og 1080p, men jeg hadde det på min forrige tv (Samsung 40M87) og synes ikke jeg merker noen kvalitetsforskjell fra da når det gjelder detalsjgrad/skarphet. Og kontrasten er jo mye bedre på Pioneer-en, så bildet generelt ser bedre ut - også på spillgrafikk.

Når det gjelder Sony W4500 så er vel den hakket over Sharp'en vil jeg tro, så hadde nok gått for den om du ikke velger Pioneer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •