LCD eller Plasma 50" til PC-bruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD eller Plasma 50" til PC-bruk?

Skal kjøpe ny TV til stua og tenkte først på plasma-TV; men en arbeidskollega mente at hvis jeg skulle koble en PC til den, så ville jeg ikke få så bra bilde som med en LCD TV. Stue-PC'n har foreløpig bare VGA, men jeg tenkte på å spandere et nytt skjermkort med DVI eller HDMI til den når den nye TV'n var i hus.
    Jeg har kikket på denne plasma-TV'n her: Phillips 50PFP5532D: http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSH...ductTabcontent , samt denne LCD-TV'n:Andersson A520FD: http://www.netonnet.no/?iid=no113956
    Som dere sikkert skjønner, er jeg ute et etter en ganske stor TV til en rimelig penge (minimum 50" og maksimum kr. 15.000,-). Får kanskje nevne at TV'n skal selvfølgelig også brukes til: kabel-TV (Get digital), parabol (Dreambox) og XBOX-360.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lcd hvis du bruker mye pc. Finnes vel "ikke" noe datamonitorer i plasma gjør det vel? Man slipper da innbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning hadde jeg jammen ikke tenkt på - trodde det var et tilbakelagt stadium...

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kollegaen din har helt rett. Med lcd og pc, så slipper du at skjermen skal brenne seg..selvom dette ikke er et så stort problem som det engang var.

Men hvis du ser mere på film....så er Plasma OVERLEGEN!
    Kommer selvføleglig ann på hvilken skjerm du velger da.

Men det må du jo se etter selv...
    Selv så er jeg en ihugga Pioneer fan...disse skjermene har jo et eksepsjonelt bilde...de har også begynnt og bli veldig mye rimeligere også(relativt).
    Som denne f.eks med hdd opptager..
    Plasmaskjermer | Bilde | Soundgarden

På LCD siden, så er det LG som ruler(min mening) 42LG6000 f.eks. fåes også i mindre str. det kommer også en ny serie om ikke så lenge LG7000 heter denne.
    LCD-skjermer | Bilde | Soundgarden

JVC har også kommet med noen lekre skjermer..tro det eller ei..Har sett en del på denne skjermen..Og om jeg skal være helt ærlig...så er bilde ganske nærme LG6000 serien..Kankje litt bedre...

Ta en titt på denne f.eks
    LCD-skjermer | Bilde | Soundgarden
    Skikkelig nice.

Enkelt og greit..hehe

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av argumentene for å kjøpe LCD fremfor plasma, er jo akkurat det hvis man har tenkt å bruke skjermen en del som PC monitor. Man trenger da ikke tenke på innbrenning.

Til film og spesielt fotball er plasma bedre: pga bedre fargegjengivelse, mindre bakgrunnsbelysning som er sjenerende hvis det er mørkt i rommet og ikke minst mindre etterslep.

Men for all del, LCD er blitt mye bedre i det siste og konkurrerer godt med plasma. Alt kommer an på hva man bruker skjermen til primært sett, og hvilken egenskaper man foretrekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Nå er ikke valget så enkelt lenger; du sier at plasma-TV er overlegent på film fremfor LCD-TV. Nå er det slik at jeg bruker PC'n til å vise film, da...hmmm...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runea
    Nå er ikke valget så enkelt lenger; du sier at plasma-TV er overlegent på film fremfor LCD-TV. Nå er det slik at jeg bruker PC'n til å vise film, da...hmmm...
    Det vi mener med PC bruk er jo hvis du feks holder på med surfing, bildehandling, tekstredigering eller annet... da er det en del statiske elementer i bilde som vil kunne utgjøre en fare for innbrenning.
    Det beste er jo at du får sett på noen skjermer i butikken, sammenlign og se hva DU liker best.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En plasma skjerm kan jo fortsatt vise film fra pc... Er bare at plasma skjermer har større sjanse for at ting skal kunne brenne seg..Og så blir det ikke like bra bilde fra pc på en plasma som en lcd..
    Men skal du seinere invistere i en blu ray spiller, så er en plasma bedre...Men...ta en kikk i butikkene, smak og behag vettu...

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke si meg uenig i at LCD er bedre enn plasma til PC bruk..

Men det betyr ikke at en Plasma kan fungere fint til PC bruk heller!

Jeg har nå brukt min Panasonic 50" Plasma til "PC skjerm" i 8mnd (surfing/spilling). Og jeg har enda ikke hatt problemer med "innbrenning" og slikt tull. Om jeg f.eks har spillt et spill 5 timer i strekk, der du har samme "bildet" på skjermen gjennom hele spillet --- om jeg da går i windows og har en hvit bakgrunn - så kan jeg se omrisset av det bildet som var statisk i spillet.. om du skjønner.. dette går bort etter 20 sekunder snøstorm though. Og det er ikke noe problem for min del iallefall.. Det sjenerer jo ikke når du spiller. Og skal du gjøre noe annet, så går det bort etter 20 sekunder som sagt.

Noe annet som er verdt å merke seg er jo at Plasma har ganske lav responstid (0-3ms har de fleste for tiden). noe som er nice mtp. FPS spill.

Jah

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Takk skal dere ha

Takk for alle svar og innspill!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermoppløsning er vel også et litt viktig poeng for hvor praktisk f.eks en 50" skjerm vil være, når man man har planer om å bruker en PC som kilde for skjermen, samt at man kanskje vil sitte litt nærme for å fylle hele sunsfeltet når man spiller spill osv.
    Både Plasma og LCD kommer med 1920x1080 FullHD skjermoppløsning osv, men hvis man tenker pris så har vel LCD oftere en litt hyggeligere pris på FullHD paneler enn det man fortiden finner av Plasma.

Lysforholdene i rommet når man bruker skjermen er vel også et tema man burde tenke litt på. Der ser LCD typisk flott ut i opplyste rom, men vil ofte ikke se like bra ut som en Plasma skjerm ved dempet rombelysning.
    Det er det også litt viktig å være klar over i butikken når du får demonstrert skjermene.

Innbrennings problematikken er vel ikke så reell på de nye plasma skjermene (hvis man ikke makser kontrast instillingene), men den minne effekten (retension) som vel er det Egil_M beskriver tidligere, er det vel en del plasma skjermer som har litt av.

Det er vel sånn sett ikke noe fasit svar på hva som er den beste teknologien til ditt bruk runea. Vil bare oppfordere deg til å få noen demoer av de forskjellige skjermene som er i din prisklasse osv, ta med rådene fra denne tråden din her, og ta den skjermen du liker best og som passer best for deg og hvordan du har tenkt at den skal brukes.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer StoneCold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig!

Enig med Ask4Me2 mtp at det ikke er noe fasit svar. Se hva du liker i butikken. Selv bruker jeg en lcd-skjerm fordi jeg spiller mye. Det betyr ikke at jeg ikke ser ulempene med lcd vs plasma :|

Det viktige er jo at du liker det du ser når tven kommer på plass i stua

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •