Hjelp ønskes: Tips til kjøp av 42"-47"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp ønskes: Tips til kjøp av 42"-47"

Håper noen kan hjelpe meg å finne den beste tven som passer følgende kriterier:

Bruker mest til: TV-titting (mye fotball), DVD og X Box 360 / Wii. Kommer til å skaffe HD-PVR fra Get. Jeg har en bra Philips 28" CRT TV og jeg gidder derfor ikke å kjøpe flatskjerm som ikke duger bra på vanlige TV-signaler. Med andre ord, jeg vil ha vesentlig større TV uten at det skal gå utover kvaliteten på TV-bildene. Drømmen er selvsagt Pioneers 5090, men inntil videre får det bli med drømmen...

Budsjett: Helst under 15 000, men kan strekke meg til 20 000 dersom det gir vesentlig forskjell.

Jeg har en Yamaha RX-V661 receiver som jeg kommer til å kjøre lyden gjennom, så det er ikke viktig med bra høyttalere i TV'en (må ikke følge med høyttalere en gang).

Lysforholdene i stuen er ikke noe stort problem og jeg kommer til å sitte ca 3,5 m unna skjermen.

Har lest masse her inne, men hver gang jeg tror jeg har bestemt meg så dukker det opp noe nytt og så blir jeg helt sprø i huet av alle mulige modellene hos hver enkelt produsent, så jeg takker for all hjelp!!!!!

Noen av modellene jeg har vurdert:
    Panasonic 46PZ85
    Samsung 46A656
    Philips 42PFL9703
    Philips 47PFL9632

Tar også imot innspill til modellen listet opp ovenfor. Hvorfor bør jeg / bør jeg ikke kjøpe en av disse?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjøpe panasonicen og samsungen. Begge har viftekjøling og liker ikke dette .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dei modellane du har lista opp er absolutt dei mest aktuelle. Legg til Sony W4500 og Philips 7603 så vil eg seie at jaktlista er tett på komplett. Om Pioneer er draumen ville eg nok og lagt til forrige generasjon, 8. gen, sidan desse absolutt ligg innafor budsjettet ditt.
    Beste tipset eg kan gje ang. dessa skjermane er at du tek deg ein grundig kikk på dei i forretning. Det er stort sett berre små marginar som skil mellom dei, då det er kjempeskjermar alle saman. Tvilar på at du ville verte skuffa uansett kva for ein du vel. Likevel er det er det noko som utkrystalliserar seg, då du vil ha noko som er knall til fjernsynsendingar. Der er det liten tvil om at det er pioneer og Philips som gjer den aller beste jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Hvilke av de tre Philipsene ville dere gått for (dvs inkludert 7603). Hva er de største forskjellene av betydning? Jeg må selvsagt ta meg en tur i butikkene å kikke, men sliter med å finne 9632 noe annet sted enn internettbutikker. Noen som vet om butikker som har den i utvalget enda? Jeg er så fornøyd med Philipsen jeg har nå at det fort ender opp med en ny Philips, men ikke lett dette her :?

Samsungen var i utgangspunktet førstevalget, men har lest enkelte negative ting om den i forumet her inne, så det blir nok ikke den. Skal også kikke litt mer på 8. generasjonen til Pioneer :razz:

EDIT: Jeg ser at det finnes en Philips - butikk på Ryen Prisene er litt vel stive, men bør være mulig å få sett på en del aktuelle modeller der. Tror jeg også skal ta en titt på 9732 når jeg først er i gang.

Newcomer Just-Me sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imimad
    Takk for svar! Hvilke av de tre ville dere gått for (dvs inkludert 7603). Hva er de største forskjellene av betydning? Jeg må selvsagt ta meg en tur i butikkene å kikke, men sliter med å finne 9632 noe annet sted enn internettbutikker. Noen som vet om butikker som har den i utvalget enda? Jeg er så fornøyd med Philipsen jeg har nå at det fort ender opp med en ny Philips, men ikke lett dette her :?

Samsungen var i utgangspunktet førstevalget, men har lest enkelte negative ting om den i forumet her inne, så det blir nok ikke den. Skal også kikke litt mer på 8. generasjonen til Pioneer :razz:
    Skal man ha Philips så bør man gå for 9000 serien det er hverfall det de fleste anbefaler, det eneste negative jeg har hørt om Philips serien er at den er svak på sidevinkler og at man må ha tvn rett mot ansiktet. Jeg syntes ditt bruksomerådet heller mot plasma og ville vurdert Pioneer Kuro som er en bedre tv en alle du har listet opp..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Pioneer Kuro ville du gått for da hvis jeg skal klare å holde meg innenfor 20'?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imimad
    Hvilken Pioneer Kuro ville du gått for da hvis jeg skal klare å holde meg innenfor 20'?
    Jeg hadde kjøpt meg Kuro XD den får du rimligst hos MPX samt du kan prute et par tusen på prisen i følge egenerfaring.

Edit - Husk at denne selges uten høytalere og bordstativ/veggfeste dette kommer i tillegg..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du har planar om å spela på fjernsynet, ville eg styrt langt unna 9732. Alle skjermane til Philips innan xx32 serien slit med etterslep. xx03 serien retta opp dette.
    9xxx serien er sjølvsagt den beste, men eg ville ikkje ha kimsa av 7603 heller. Veldig bra bilete og får god omtale. Ikkje minst er dette eit billigare alternativ. Her vert det snakk om kor mykje betre dei andre dyrare skjermane er, etter din smak.
    Sjekk for all del ut 8. gen til Pioneer, men eg vil sei meg uenig i at det passar betre med plasma til ditt bruksområde. Dei gode LCD skjermane har meir eller mindre teke att plasma på nesten alle punkt, og eg meiner, personleg, at Philips har eit mykje betre bilete enn pioneeren har, då eg synest biletet på Pioneer er litt grumsete. I tillegg syns eg Philips er mykje betre på panorering og har generelt betre biletbehandling.
    Godt poeng at Philips har litt dåleg innsynsvinkel. Det er faktisk ikkje så ille på dei nye, men dei ligg dårlegare an der enn mange andre.

PS! til trådstartar:
    Trudde du hadde lista opp 9703 og 9603, la ikkje merke til at du hadde skrive 9632...Som nemnt lenger opp: til spel er ikkje xx32 serien noko å satse på...

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så vi ikke misforstår, 9632 og 9732 serien sliter ikke med etterslep,
    men med "lagg" tidsforsinkelse fra inngang til bilde kommer på skjermen (ca 100ms)
    Dette er et resultat av mye bra bildebehandling.
    F.eks. den nye 9603 har minst like mye "lagg" (jeg har testet dette) som
    9632 osv. bortsett fra i "gaming" mode, da går signalene utenom de
    avanserte bildekretsene (da kan men jo også se forskjell med og uten, ja
    den er stor).
    Hvis en ikke har behov for ambilight, så er den nye 7403 serien en bedre
    TV en 7603, spesielt på bevegelse, den har 100Hz og 3ms, ellers er de like.
    Hvis en bruker antenne og digitalt bakkenett, bør man også velge en Philips
    modell som har "H" til slutt i typenr. for å få Mpeg4 tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for alle svar!

Har etter innspill her og enda mer finlesing veldig lyst på 9703. Jeg er relativt trygg (med forbehold om at jeg kan endre oppfatning etter å sett den "live") på at jeg vil bli veldig fornøyd med kvaliteten på TVen. Det som gjør at jeg fortsatt er litt usikker er at det blir en veldig dyr 42" i forhold til det øvrige på markedet. Spørsmålet blir vel egentlig da om det er verdt de ekstra 1000 lappene i forhold til en dårligere skjerm, eventuelt om jeg for samme pris (dvs ca 18-19 000) kan få en like bra, men større plasma skjerm, men som kanskje er noe eldre. Hadde jeg fått 47" 9703 for ca 20 000 hadde ikke valget vært vanskelig Er det noen som vet om (internett)butikker som har 9703 D i 47"? Jeg finner kun H versjonen...

9703 er vel en ganske ny modell, så det er vel rimelig å anta at den vil falle en noe i pris frem til jul (dersom jeg skulle ønske å vente - gidder ikke vente for lenge for det vil alltid komme noe nytt og bedre og da blir man aldri klar til å kjøpe...).

Med mindre noen kommer opp med forslag som gir bedre valuta for pengene enn 9703 blir det nok den (eller en av Pioneers 8. generasjon skjermer).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du rettar på meg i ny og ne Halvor.:-) Meinte sjølvsagt lagg då eg sa etterslep, beklagar at eg vart litt utydeleg...
    Det med 7403 var eg ikkje klar over. Har forelska meg i ambilight, så den har vel ikkje vore så interessant av den grunn!? Høyrtes likevel interessant ut det du seier om den.

imimad: Du vil garantert verte nøgd med 9703. Dette er, i mine augo, det beste fjernsynet på marknaden i dag, og då inkluderar eg Pioneer sin 9.gen. Sjølvsagt er dette subjektivt, derfor du må sjå på dei sjølv. Har du tid til å vente litt kjem 9803 etterkvart, og denne skal ha LED bakbelysing som skal gje endå betre svart nivå og endå litt betre bilete. Sansynlegvis kjem dette til å verta dyrt, men kan hende det er verdt å vente litt på likavel? Gler meg i alle fall til å sjå på det!:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kommer forresten 9803? Verdt å vente på i stedet for 9703? Og blir det stor prisforskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meiner å ha høyrt at 9803 kjem ei gong i oktober, og det vil nok verte ein god del betre enn forgjengaren, eller det håpar eg i alle fall og trur. Eit ankepunkt her vil sjølvsagt vera at dette er heilt ny teknologi, i fjernsyn, og Philips sleit lenge med bornesjukdomar då dei entra marknaden med flatskjermane sine i utgangspunktet...
    Prismessig vert det nok av den dyre sorten, då det ligg an til å få ein prislapp på mellom 20K og 30K for 42". Den kjem forøvrig berre i 42". Ventar i alle fall i spaning etter å få sjå denne skjermen live!
    Philips har i alle fall trua sjølve, då dei i eit intervju gjekk ut og sa rett fram at 9803 var betre enn pioneers ny 9.gen plasma skjermar på dei fleste punkt. Dei hevda i same slengen at deira nye skjerm var starten på slutten for plasma som teknologi. Det skortar i alle fall ikkje på trua på eget produkt med andre ord.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg KingOnan at ambilight faktiskt er en veldig fin/stilig ting. Men
    hvis veggen bak TVn er mørk, eller man putter TVn inn i en reol/TV møbel
    så blir jo effekten liten.
    Jeg klarte ikke å la vær å kommentere ang. etterslep, fordi der er de jo best
    av alle LCD produsenter .
    9803 blir helt klart interessant å se på ja, kommer ikke Sony sine X4500 til
    å ha noe lignende baklys?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok en tur innom nse butikken på lørdag for å kikke på 9703.

Jeg har en Yamaha RXV 661 med HDMI 1.2a switching. For å få best mulig lyd har jeg tenkt å kjøre lyd gjennom forsterkeren (fra Get HD PVR og DVD-spilleren). Er vel da en fordel å bruke HDMI kabel fra PVR/DVD-spilleren og til receiveren og deretter en kabel fra receiver til TV. Går dette utover bildekvaliteten i forhold til om jeg hadde koblet PVR/DVD-spilleren direkte til TV'en og så kjørt lyden via en annen type kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp 9703!!! finnes ikke bedre tv!!
    Den er helt rå,og knuser konkurentene glatt!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Napa
    Kjøp 9703!!! finnes ikke bedre tv!!
    Den er helt rå,og knuser konkurentene glatt!

He he den testen har ikke blitt skrevet hvorfor ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal dra å se på 9603 og 9703 nå

Ingen som har noen innspill til spørsmålet mitt om tilkoblinger?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten prøve det selv for å se hvordan det fungerer, jeg har en gammel
    receiver med HDMI 1.0?, den er ødelegger bildet. Du må også ha tidsforsinkelse
    på lyden i receiver for at dette skal fungere tilfredstillende.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært og kikket på 9603 og 9703 og må bare si wow!!!! Det var utrolig bra bilder og jeg tror det skal mye til for å slå de to skjermene. Jeg har kikket på mange tv'er og foreløpig er det kun Pioneer 5090 som har gitt meg bedre bildeopplevelse. (selvsagt mulig at jeg ikke har fått med meg alle tv'ene som MÅ sees...)

Jeg tenker som så at dersom jeg først skal ha ambilight så er det like greit å kjøre på og få det fullt ut, det vil si på toppen også slik det er på 9703. I tillegg virket det som om bildene var bedre også (men 9603 var selvsagt mer enn bra nok for mitt bruk, så det er vel egentlig et spørsmål om jeg vil bruke 4 000 ekstra på å få lys på toppen også...).

Eneste problemet nå er at mye vil ha mer, så istedet for å kjøpe 42" og bli ferdig med det så har jeg begynt å sikle på en 47" 9703, selv om den kanskje er i dyreste laget for mitt budsjett. Som nevnt ovenfor hadde jeg kjøpt en slik TV så snart jeg hadde sett den til 20 000 kr eller mindre

Er det noen som har erfaring fra både 9703 og 9603 og kan si noen vettuge ord om det faktisk er verdt 4 000 kr ekstra? (dvs ikke kun sett dem i butikken, men som har hatt begge hjemme eller sett dem flere ganger hos kompiser e.l). Hva med 42" vs 47", vil jeg merke stor forskjell når jeg sitter på ca 3 - 3,5 m avstand? Jeg har prøvd å måle opp størrelsen på de to skjermene, men jeg klarer ikke å få godt nok inntrykk av hvorvidt det er verdt det. Når jeg er i butikken er selvsagt større bedre, men vil jeg merke stor forskjell i tv-kroken?

Hvilke andre modeller (utover Philips 9803) bør jeg følge med på frem mot jul dersom kjøpet skulle bli noe utsatt? Det vil si hvilke nye, men ikke utgitte modeller er det som er kjent pr i dag og som det er gitt såpass mye informasjon om at man kan sammenligne de med 9703 mht kvalitet og pris (eventuelt enda mer valuta for pengene)? Jeg er ikke interessert i å høre om modeller som kommer til å koste godt over 20 000..

Merkelig hvordan jeg kan bruke så mye tid på å kjøpe noe som faktisk ikke koster mer enn knappe 20' når man bestemmer seg for å kjøpe et bestemt hus e.l i løpet av en visning eller to... til ofte mer enn 100 ganger prisen...:wink:

Blir det forresten noe powerbuy på en av disse modellene og i 42" eller 47"?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •