Samsung LE-55A956D1 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo
    Neste steg:
    - Koble til Media Centeret mitt, min primære TV/video kilde.
    - Teste HD sendinger.
    - Teste input lag for XBOX'en
    - Kalibrere TV med DVE.
    - Teste tuneren mot Canal Digital DVB-C & Conax CAM (regner med at det ikke funker, men verdt et forsøk)
    - Teste nettverksfunksjonalitet selv om det neppe kommer til å benyttes.
    - Koblet til media center. Vesentlig skarpere bilde. Får veldig smooth playback i 1080p, selv med en singlecore AMD og nVidia 8600gt. 100Hz modus på animasjonsfilmer er HELT fantastisk. Utrolig flyt og skarphet i bildet. På vanlig film ser det nesten litt komisk ut, så der tror jeg den skal være "off" eller "low". Har bare testet vanlig DVD, ikke blu-ray, men skaleringen er veldig bra på standard materiale. På 6 meters avstand vil du ikke se forskjell allikevel.
    - HD er fantastisk på denne!
    - Kan bare bekrefte at det er input lag på XBOX'en. Har prøvd ulike moduser som HDMI2/PC, Game mode etc. og det lagger litt. Har ikke prøvd så veldig mye og ikke prøvd spill som krever presisjon (eks. Mirrors Edge, online spilling etc.) Muligens ikke noe stort problem, ettersom jeg nesten ikke spiller online.
    - Har ikke fått kalibrert riktig enda.
    - Kan bare bekrefte at tuneren fungerer fint med Canal Digital! Fikk inn kanaler, også i HD, så det er god støtte for CD, selv om det ikke er offisielt bekreftet Får også inn EPG, men kun 2 programmer av gangen. Det er CD sin feil og ikke TV'en. Kjapp oppskrift: Du må ha en Conax CAM. Velg Finland som land ettersom du da får valg om å velge digital kabel. Kjør et manuelt søk med følgende parametere: frekvens: 314.000, QAM 64, Symbol rate: 6950. Da bør du få inn NRK kanalene + en del flere. Hvis du vil teste HD, kan du bruke: 466.000, 256QAM, 6950. Det gir Voom HD, Nat Geo HD og Silver HD. Sjekk dekoderen din for resterende frekvenser. Kommer neppe til å bli brukt her i gården, da jeg bruker Media Center.
    - Testet nettverksfunksjonalitet. Finner Home Serveren min automatisk og får tilgang til alt av tilgjengelige mapper. Får spilt av avi filer (divx), men ikke wmv filer. Fikk ikke lest JPEG bilder av en eller annen grunn, så ganske ubrukelig for dere som har HTPC. Testet også værmelding etc. Fikk opp værmeldingen for Stockholm . Det er også noen spill og matoppskrifter etc. men responstiden er for høy, så hvis du er tålmodig har det kanskje noe for seg.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innstillinger

Etter litt trykking i menyen på TVen og bruk av Joe Kane Digital Video Essentials - HD Basics har jeg kommet frem til noen innstillinger som jeg synes ser meget bra ut på BD fra PS3 via HDMI, ut-signal er satt til YCbCr med "Super-hvit" i ON, og det er fra denne det er kalibrert etter. Også bilde fra CD tuner via HDMI og Xbox360 via komponent ser bra ut, med riktige farger og god kontrast.

Mode: Standard
    Bakbelysning: 6 (5 - funker også fint, kommer an på lyset i rommet)
    Kontrast: 80
    Lysstyrke: 47
    Skarphet: 5 (kan også settes til 0, da det er tilnærmet ingen endring)
    Farge: 48
    Tint: 50/50

RGB offset og gain er alle satt til 25, altså standard.

Color space: custom
    Red: red 50, green 0, blue 0
    Green: red 0, green 57, blue 0
    Blue: red 0, green 0, blue 50
    Yellow: red 50, green 61, blue 0
    Cyan: red 4, green 48, blue 50
    Magenta: red 48, green 0, blue 50

Strømsparing: Av
    Svartnivå for HDMI: Lavt
    Smart LED: På
    Gamma: 0
    Fargetone: Normal
    Juster svart: Av
    Dynamisk kontrast: Lav
    Digital NR: Av
    100Hz: Lav
    Størrelse: Bare skann

Jeg legger dette opp så det eventuelt kan sammenlignes hva andre kommer frem til på sine TVer etter kalibrering, kunne vært kjekt å sammenligne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innstilingene. De ser bra ut fra Vista Media Center også. Prøvde meg frem med Video Essentials, spesielt i Movie modus, men ble liksom ikke helt fornøyd. Det ble for blasst. Det er mer fargerikt og mer kontraster i standard modus, noe jeg liker. Det ser mye bedre ut med dine innstillinger. :-D
    Kjører nå DVI/HDMI fra et nVidia 8600 GT kort i YCbCr mode. Ellers standard innstillinger.

Når det gjelder input lag, synes jeg det fungerer bra med XBOX på HDMI2 i PC modus. Har testet Rock Band, Mirrors Egde og Fallout, og merker ikke noen problemer i game play. Har ikke testet online, da single player spill er pri 1 her i gården.

Og, TV'en er jo helt rå. Milevis fra min forrige LCD...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innstilingene. De ser bra ut fra Vista Media Center også. Prøvde meg frem med Video Essentials, spesielt i Movie modus, men ble liksom ikke helt fornøyd. Det ble for blasst. Det er mer fargerikt og mer kontraster i standard modus, noe jeg liker. Det ser mye bedre ut med dine innstillinger. :-D
    Kjører nå DVI/HDMI fra et nVidia 8600 GT kort i YCbCr mode. Ellers standard innstillinger.

Når det gjelder input lag, synes jeg det fungerer bra med XBOX på HDMI2 i PC modus. Har testet Rock Band, Mirrors Egde og Fallout, og merker ikke noen problemer i game play. Har ikke testet online, da single player spill er pri 1 her i gården.

Og, TV'en er jo helt rå. Milevis fra min forrige LCD...
    Så kjekt at det ser bra ut, men det er vel best i kalibrere selv da det kan være små forskjeller på panelene.
    Jeg er enig at i "Movie" mode ser det litt blasst ut, nesten som en plasma TV ;-)

Jeg har spilt en del nå, både online og 1-player. Jeg føler at det er et aldri så lite input-lag på online spilling (Battlefield: Bad Company og GoW2), men ikke noe som ødelegger opplevelsen og prestasjonen. På 1-player modus merker jeg ikke noe til lag...

TVen er rå, på BD er det på grensen til sykt... for en dybde og 3D følelse 8) Savner ikke den forrige plasmaen min ihvertfall!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har justert farger, kontrast etc. litt mer for å få det litt mer etter min smak. Får et bilde med mye mer "smell" i nå enn det jeg fikk tidligere, skal poste detaljer litt senere.

Ellers vil jeg bare si at den interne dekoderen ikke er fullt så god som jeg trodde på digitale signaler. Sammenliknet med VMC og standard MS dekoder er bildet mer grøtete og detaljene er ikke fullt så bra. Så til dere som kjører HTPC med digitale signaler er dette å foretrekke fremfor dra signalene rett inn i TV'en.
    SD oppskalert i 1080p ser veldig bra ut gjennom VMC. På 2,5m avstand er det nesten på høyde med HD. Selv HD ser bedre ut gjennom HTPC enn å bruke dekoderen i TV'en. Bruker et standard nVidia 8600GT skjermkort, ikke ffdshow eller andre filtre, kun standard MS dekoder. Kjører signalet inn gjennom FireDTV dersom noen skulle lure.

EDIT: Etter noen dager med TV titting kan jeg også rose 100Hz teknologien. Til å begynne med ser det veldig rart ut, men når man venner seg til det er det veldig å foretrekke etter min mening. Noen steder ser jeg artifakter, spesielt i scener hvor noe står stille og noe beveger seg veldig raskt. Men, likevel foretrekker jeg nå 100Hz på high. Og som jeg sa tidligere er animasjonsfilmer helt RÅTT med 100Hz.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har justert farger, kontrast etc. litt mer for å få det litt mer etter min smak. Får et bilde med mye mer "smell" i nå enn det jeg fikk tidligere, skal poste detaljer litt senere.

Ellers vil jeg bare si at den interne dekoderen ikke er fullt så god som jeg trodde på digitale signaler. Sammenliknet med VMC og standard MS dekoder er bildet mer grøtete og detaljene er ikke fullt så bra. Så til dere som kjører HTPC med digitale signaler er dette å foretrekke fremfor dra signalene rett inn i TV'en.
    SD oppskalert i 1080p ser veldig bra ut gjennom VMC. På 2,5m avstand er det nesten på høyde med HD. Selv HD ser bedre ut gjennom HTPC enn å bruke dekoderen i TV'en. Bruker et standard nVidia 8600GT skjermkort, ikke ffdshow eller andre filtre, kun standard MS dekoder. Kjører signalet inn gjennom FireDTV dersom noen skulle lure.

EDIT: Etter noen dager med TV titting kan jeg også rose 100Hz teknologien. Til å begynne med ser det veldig rart ut, men når man venner seg til det er det veldig å foretrekke etter min mening. Noen steder ser jeg artifakter, spesielt i scener hvor noe står stille og noe beveger seg veldig raskt. Men, likevel foretrekker jeg nå 100Hz på high. Og som jeg sa tidligere er animasjonsfilmer helt RÅTT med 100Hz.
    Angående 100Hz:
    Det er en vanesak, noen opplever det nesten som "hurtigfilm" og litt unaturlig. Det kommer av at ting i bevegelse ser unaturlig skarpt ut. Nå er jeg vandt til det, skarpheten og dybdefølelsen kan jeg ikke være foruten.

For meg funker ikke 100Hz i high, det er rett og slett for mye halo rundt objekter i bevegelse. I low beholder man effekten med de skarpe bildene, med minimal/ingen halo.

Ps! Er det noen som ser forskjell med NR innstillingen? Jeg har den alltid av, men har prøvd alle innstillingene (low/medium/high) uten å se noe forbedring/forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Angående 100Hz:
    For meg funker ikke 100Hz i high, det er rett og slett for mye halo rundt objekter i bevegelse. I low beholder man effekten med de skarpe bildene, med minimal/ingen halo.

Ps! Er det noen som ser forskjell med NR innstillingen? Jeg har den alltid av, men har prøvd alle innstillingene (low/medium/high) uten å se noe forbedring/forskjell.
    Skal teste halo i high vs. low, kan ikke si at jeg har lagt så mye merke til det. Synes kanskje at low gir litt lag i enkelte scener, noe jeg merker mindre til i high. Vet du hva som er forskjell i low/medium/high, sånn rent teknisk?

Har NR off. Har ikke sett noen forskjell i det hele tatt med denne på.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et utdrag fra testen hos HDTVtest:

"The virtues of [100Hz Motion Plus] deserve a mention here. Normally we would refrain from applying motion-compensated frame interpolation (MCFI) to film-based content (e.g. movies, American dramas like Pushing Daisy) for fear of spoiling the cinematic 24p look, but in the LE55A956’s case the “video effect” was surprisingly mild – even tolerable – on the “Low” setting."

Selv om de egentlig ikke nevner high innstillingen i denne testen. Det er stor forskjell på high og low, ihvertfall i mine øyne. Jeg ser effekten av 100HZ i low i positiv forstand, uten å gå på bekostning av artifakter eller overbehandling av bilde.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har foretatt en gråskala-kalibrering av denne TVen?
    Pga. av blåstikk og lesing i en annen tråd her inne som omhandler 46A786 som er et ganske likt panel, er jeg veldig nyskjerrig. Prøvde selv å redusere litt på B-kontrast og så vidt øke B-gain og merket straks at blåstikket ble redusert. Men det er umulig å få det korrekt uten en skikkelig kalibrering...

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gråskala

Link til oppdatering etter installering av nye drivere:

http://www.avforums.com/forums/lcd-televisions/794090-samsung-lcd-series-a950-led-28.html#post8157209

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering engelsk utgave 1010 på 55"

Jeg har fått denne innstallert på min tv, det eneste negative med denne
    oppgradering er :

På info live været, så er info kun i england, og du kan kun velge engelske byer

På tidligere versjon var dette ikke noe problem.

Hva kan jeg gjøre for å få ny info fra Norge?

AVforum.no - raeggis's hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raeggis
    Jeg har fått denne innstallert på min tv, det eneste negative med denne
    oppgradering er :

På info live været, så er info kun i england, og du kan kun velge engelske byer

På tidligere versjon var dette ikke noe problem.

Hva kan jeg gjøre for å få ny info fra Norge?

AVforum.no - raeggis's hjemmekino
    Hva er fikset i denne firmwaren ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Hva er fikset i denne firmwaren ?
    Samsung LCD series A950 LED - Page 28 - AVForums.com

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering - innstillinger

Pga. av blåstikk og unøyaktig gråskala med Mode som Standard i fabrikkinnstillingene, har jeg nå prøvd i kalibrere på nytt i Film som har en mer nøyaktig gråskala. Dessverre har jeg ikke måleprobe for kalibrering av dette selv, enda. Bildet er fabelaktig! 8)

Kalibreringen er gjort fra med Joe Kane Digital Video Essentials - HD Basics Blu-ray fra PS3 via HDMI, ut-signal er satt til YCbCr med "Super-hvit" i ON, og det er fra denne det er kalibrert etter.

Mode: Film
    Bakbelysning: 5
    Kontrast: 90
    Lysstyrke: 44
    Skarphet: 5
    Farge: 48
    Tint: 50/50

RGB offset og gain er alle satt til 25, altså standard, da jeg ikke har mulighet for å foreta en gråskala-kalibrering selv.

Fargerom: Tilpasset
    Rød: R 35, G 0, B 0
    Grønn: R 53, G 59, B 3
    Blå: R 0, G 0, B 50
    Gul: R 50, G 60, B 8
    Cyan: R 50, G 50, B 50
    Magenta: R 40, G 8, B 55

Strømsparing: Av
    Svartnivå for HDMI: Lavt
    Smart LED: På
    Gamma: 0
    Fargetone: Normal
    Juster svart: Av
    Dynamisk kontrast: Av
    Digital NR: Av (gir liten til ingen forandring, derfor har jeg valgt å ha den av)
    100Hz: Lav (eventuelt av, individuelt hva man liker)
    Størrelse: Bare skann (eventuelt 16:9 hvis man får synlige felt/siganl utenfor bilde)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •