Stolt eier av 42PG6000, men hva nå???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stolt eier av 42PG6000, men hva nå???

Der var flatskjermen i hus, og den ser jo kjempebra ut!!!!

Vet ikke helt hva jeg skal si om bildet, syns det ser litt kornete ut... Nå har jeg ikke gjort noe annet enn å koble til antennen som går via HD-boksen fra Canal Digital. Er dette noe som vil bli bedre etter hvert?

Og hva skal jeg gjøre videre nå da? Har lest litt om at man må la TV "gå seg til". Hvordan gjør jeg det? Hvilke forsiktighetsregler må jeg ta?

Lurer også på hvordan jeg skal koble til TV'en? Har som sagt fått inn de digitale sendingene, og klarer å se film via sorroundanlegget (både lyd og bilde). Problemet er at når jeg skal se på TV og ha lyd via sorroundanlegget, så får jeg lyden, men ikke bildet... Noe som vet hvordan jeg skal få det til?

Og til sist... Har lyst å se film direkte fra PC til TV, men så viser det seg at jeg ikke har HDMI-utgang på PC'en min. Lar det seg gjøre likevel å se film via PC.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny tv

Ser du mest på vanlige tv-sendinger så anbefaler jeg å bruke scartkontakt fra hd-boksen, men da får du ikke utbytte av hd-kanalene om du har de. Det andre alternativet er å bruke hdmi fra hd-boksen til tv, husk da å still inn hd-boksen til 1080i.

Når du har gjort dette så bør du stille på bildet fra tv, da går du inn og endrer bildemodus til cinema eller expert 1! Still så ned skarpheten til ca 25-30, da blir det nok ikke så kornete lengre

Tv'en har også vga-inngang, så du kan bruke vga fra pc'en til tv'en og se film. Om du ikke har vga eller hdmi, så har du garantert dvi, da kan du bare kjøpe en overgang fra dvi til hdmi og koble pc'en opp mot en av de 4 hdmi inngangen. hdmi 1 har støte for flest oppløsninger og er mest kopatibel med pc.

Newcomer Just-Me sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mona35
    Der var flatskjermen i hus, og den ser jo kjempebra ut!!!!

Vet ikke helt hva jeg skal si om bildet, syns det ser litt kornete ut... Nå har jeg ikke gjort noe annet enn å koble til antennen som går via HD-boksen fra Canal Digital. Er dette noe som vil bli bedre etter hvert?

Og hva skal jeg gjøre videre nå da? Har lest litt om at man må la TV "gå seg til". Hvordan gjør jeg det? Hvilke forsiktighetsregler må jeg ta?

Lurer også på hvordan jeg skal koble til TV'en? Har som sagt fått inn de digitale sendingene, og klarer å se film via sorroundanlegget (både lyd og bilde). Problemet er at når jeg skal se på TV og ha lyd via sorroundanlegget, så får jeg lyden, men ikke bildet... Noe som vet hvordan jeg skal få det til?

Og til sist... Har lyst å se film direkte fra PC til TV, men så viser det seg at jeg ikke har HDMI-utgang på PC'en min. Lar det seg gjøre likevel å se film via PC.
    Vel for det første så gratulere med et godt valg av tv:-P

At du får et kornete bilde er nok en dårlig kobling men du bruker vel HDMI kontakt?

Du bør la tvn gå seg til et 200 timer og mitt tips er så enkelt å velge ekspert 1i bidemenyen samt gå inn på "ALT" meny og velge Orbiter på ISM-metode da flytter tvn bilde litt hvert 2 min for å slippe innbrenning.. Hvis du ikke har HDMI utgang på din PC så kan du bruke VGA til din tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du DVI utgang på pc'en kan du koble denne til tven med en HDMI adapter. Jeg personlig liker å koble pcen til på hdmi siden du da kan velge 1080/24p. Du kan også velge andre 16:9 oppløsninger som f.eks 1280x720. VGA inngangen trur jeg bare klarer 1024x768, noe som er 4:3. Da må du bruke en videoavspiller som lar deg sette aspect ration rett, slik at du får rette mål på bildet. Det værste som finnes er jo å se disse nydelige hollywood damene med litt ekstra på baken ;P

Litt kornete bilde må man nesten regne med på en plasma, dette tror jeg er noe som ligger i selve teknologien. Dog dette vil selvfølgelig variere litt fra tv til tv. Men generelt er bildet litt mer kornete og uskarpt enn f.eks LCD. Dette er ikke noe større problem hvis du sitter over 2 meter unna. Mange som "klager" litt på dette, men de har ofte nettopp kjøpt tv'en og studerer bildet fra ca. 20 cm unna

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. og så kan du dra ned kontrasten til ca 50 den første tiden og øke til ca 70 når du har kjørt 50 timer eller så.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Just-Me
    Vel for det første så gratulere med et godt valg av tv:-P

At du får et kornete bilde er nok en dårlig kobling men du bruker vel HDMI kontakt?

Du bør la tvn gå seg til et 200 timer og mitt tips er så enkelt å velge ekspert 1i bidemenyen samt gå inn på "ALT" meny og velge Orbiter på ISM-metode da flytter tvn bilde litt hvert 2 min for å slippe innbrenning.. Hvis du ikke har HDMI utgang på din PC så kan du bruke VGA til din tv.
    Jeg bruker en scart-kabel fra tuneren til TV. Er det feil?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du får et kornete bilde er nok en dårlig kobling men du bruker vel HDMI kontakt? tv.
    Hvordan får man kornete bilde med dårlig kontakt og hdmi?

Mona: Det fungerer helt greit med scart så lenge du ikke skal se på HD-sendinger. I mange tilfeller er scart bedre enn hdmi fra CD's HD-boks pga av dårlig deinterlacing og ikke minst dårlig oppsett på bildevisning mellom 16:9 "widescreen" og eldre 4:3 tv-sendinger.

Ellers anbefaler jeg som sagt cinema eller expert 1 på bildemodus, juster gjerne ned skarpheten til 25-30, eller prøv deg frem og se hva du liker best. Ikke vær bekymret for innbrenning, det er egentlig bare en innkjøring av gass og fosfor, noe som vil jevne seg ut med tiden uansett.

Uansett, så er det jo du som skal se på tv'en så prøv deg derfor frem med innstillinger selv og se hva du liker best... Er ikke alle som liker mest mulig korrekt bilde, men heller litt med mye kontrast og smell i fargene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Hvordan får man kornete bilde med dårlig kontakt og hdmi?

Mona: Det fungerer helt greit med scart så lenge du ikke skal se på HD-sendinger. I mange tilfeller er scart bedre enn hdmi fra CD's HD-boks pga av dårlig deinterlacing og ikke minst dårlig oppsett på bildevisning mellom 16:9 "widescreen" og eldre 4:3 tv-sendinger.

Ellers anbefaler jeg som sagt cinema eller expert 1 på bildemodus, juster gjerne ned skarpheten til 25-30, eller prøv deg frem og se hva du liker best. Ikke vær bekymret for innbrenning, det er egentlig bare en innkjøring av gass og fosfor, noe som vil jevne seg ut med tiden uansett.

Uansett, så er det jo du som skal se på tv'en så prøv deg derfor frem med innstillinger selv og se hva du liker best... Er ikke alle som liker mest mulig korrekt bilde, men heller litt med mye kontrast og smell i fargene.
    Så justering av farger og kontrast kan man gjøre så mye man vil? Hva er det man må være forsiktig med i begynnelsen da? Ser at noen skriver at de gleder seg til de kan begynne å "et eller annet"...

Har forandret litt på farger o.l. og ser at bildet er bedre nå - ikke så skarpt. Har og vært og fått inn noen orbiter eller hva det nå var det het...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart du får bilde med Scart, bedre med Komponent og klart best med HDMI.

Selv har jeg fibernett inn i huset så kilden er det ikke noe i veien med . Har også koblet både Scart, Komponet og HDMI slik at jeg kan skifte mellom disse og det er stor forskjel mellom scart og HDMI. Scart gir litt flimring, Komponet litt utflyting i farger mens HDMI er perfekt/best.

Nå har du kanskje ikke HDMI og Komponent, men hvis du har det så skaff deg kable til den beste overføringen du har. Om du bare har scart så sjekk at utgangen er satt til RGB Scart hvis du har denne muligheten. Den vil gi deg det beste Scart bildet. PS du trenger ikke kjøpe de dyrerse HDMI kabler. En rimelig kabel til et par hundre kroner er like god. Komponetkabel og scart bør være av god kvalitet da de er analoge.

Alternativt kan du høre med leverandøren din om du kan bytte til en boks med HDMI. Det vil du ikke angre på :razz: .

Av innstilling kjører jeg:

Modus: standard
    Contrast: 70
    Brigthness: 45
    Sharpness: 25
    Color:40
    Tint: 0
    Advanced: M-L-L-L-M-L

Lykke til men ny TV. Hvis du sammenlikner med LCD vil bildet ditt se litt kornet ut - det synes jeg også med en gang. Det vil imidlertid raskt overskygges av naturligheten, dybden og kontrasten i bildet som du ikke finner hos LCD. Jeg har begge deler så det vet jeg en del om. Jeg har også testet en av de bedre LCD TV du får i dag, Sony KDL 40W4000, bildet var glatt og fint men ikke naturlig. Nyhetsoppleserne på TV fikk over natten mange flere rynker m.m. Den gikk i retur. Men for al del, blir du ikke fornøyd så finnes det altids en LCD som kan gjøre jobben.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så justering av farger og kontrast kan man gjøre så mye man vil? Hva er det man må være forsiktig med i begynnelsen da? Ser at noen skriver at de gleder seg til de kan begynne å "et eller annet"...

Har forandret litt på farger o.l. og ser at bildet er bedre nå - ikke så skarpt. Har og vært og fått inn noen orbiter eller hva det nå var det het...
    For å skru på orbiter fungsjonen så gjør du følgene.. Trykk på knappen meny så velger du kofferten som det står ALT på, der har du et valg som heter ISM-metode trykk og velg orbiter kontra normal.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Klart du får bilde med Scart, bedre med Komponent og klart best med HDMI.

Selv har jeg fibernett inn i huset så kilden er det ikke noe i veien med . Har også koblet både Scart, Komponet og HDMI slik at jeg kan skifte mellom disse og det er stor forskjel mellom scart og HDMI. Scart gir litt flimring, Komponet litt utflyting i farger mens HDMI er perfekt/best.

Nå har du kanskje ikke HDMI og Komponent, men hvis du har det så skaff deg kable til den beste overføringen du har. Om du bare har scart så sjekk at utgangen er satt til RGB Scart hvis du har denne muligheten. Den vil gi deg det beste Scart bildet. PS du trenger ikke kjøpe de dyrerse HDMI kabler. En rimelig kabel til et par hundre kroner er like god. Komponetkabel og scart bør være av god kvalitet da de er analoge.

Alternativt kan du høre med leverandøren din om du kan bytte til en boks med HDMI. Det vil du ikke angre på :razz: .

Av innstilling kjører jeg:

Modus: standard
    Contrast: 70
    Brigthness: 45
    Sharpness: 25
    Color:40
    Advanced: M-L-L-L-M-L

Lykke til men ny TV. Hvis du sammenlikner med LCD vil bildet ditt se litt kornet ut - det synes jeg også med en gang. Det vil imidlertid raskt overskygges av naturligheten, dybden og kontrasten i bildet som du ikke finner hos LCD. Jeg har begge deler så det vet jeg en del om. Jeg har også testet en av de bedre LCD TV du får i dag, Sony KDL 40W4000, bildet var glatt og fint men ikke naturlig. Nyhetsoppleserne på TV fikk over natten mange flere rynker m.m. Den gikk i retur. Men for al del, blir du ikke fornøyd så finnes det altids en LCD som kan gjøre jobben.
    Jeg har HDMI og har prøvd å bruke denne kabelen mellom Hd-boksen og skjermen, men da får jeg ikke frem bildet fra boksen - kun fra vanlig antenne...

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener men har du kabel så må du koble den til boksen og da videre med HDMI til tv. Når du får kun lyd fra hjemmekino og ikke bilde så går jeg ut fra at du ikke har funnet kilden på riktig måte.. På fjernkontrollen til ditt hjemmekinoanlegg så har du en knapp for å velge kilden og det er gjerne en knapp som heter AV som du styrer dette med.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener men har du kabel så må du koble den til boksen og da videre med HDMI til tv. Når du får kun lyd fra hjemmekino og ikke bilde så går jeg ut fra at du ikke har funnet kilden på riktig måte.. På fjernkontrollen til ditt hjemmekinoanlegg så har du en knapp for å velge kilden og det er gjerne en knapp som heter AV som du styrer dette med.
    Nei, det er ikke helt lett å forklare for jeg er ganske usikker på hva jeg har gjort selv... Kobler muligens litt i villa her...:-D Men, skal prøve å forklare etter beste evne hvordan jeg har gjort det. Jeg har en vanlig antennekabel (koax tror jeg den heter) fra antenneuttaket i veggen til HD-boksen min. Ifra HD-boksen til TV har jeg også en koax-kabel. I tillegg har jeg hatt en scart-kabel fra HD-boksen til TV. Så da fikk jeg inn både en "uklar" og en "klar" variant av TV-sendingene. Nå har jeg byttet ut scart-kabelen med en HDMI-kabel, og da får jeg kun inn den "uklare" varianten av TV-signalene. Ifra sourrondanlegget går det en scart-kabel tll HD-boksen (det høres ikke helt rett ut... ) Noen som skjønner hva jeg mener???

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke helt lett å forklare for jeg er ganske usikker på hva jeg har gjort selv... Kobler muligens litt i villa her...:-D Men, skal prøve å forklare etter beste evne hvordan jeg har gjort det. Jeg har en vanlig antennekabel (koax tror jeg den heter) fra antenneuttaket i veggen til HD-boksen min. Ifra HD-boksen til TV har jeg også en koax-kabel. I tillegg har jeg hatt en scart-kabel fra HD-boksen til TV. Så da fikk jeg inn både en "uklar" og en "klar" variant av TV-sendingene. Nå har jeg byttet ut scart-kabelen med en HDMI-kabel, og da får jeg kun inn den "uklare" varianten av TV-signalene. Ifra sourrondanlegget går det en scart-kabel tll HD-boksen (det høres ikke helt rett ut... ) Noen som skjønner hva jeg mener???
    Vel du må koble antenne ledningen til HD boksen slik du har gjort, kjør så videre en HDMI kabel fra boksen og rett inn i tvn. Koble en scart kabel til ditt hjemmekino og videre HDMI/scart spørs vilke muligheter du har.. Får du dårlig bilde med HDMI direkte til tv fra boksen så prøv og bytt denne kabelen ut med en ny.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du vel normalt TV signal og digitalt signal via Scart. Antagelig må du velge utgang HDMI på dekoder i en eller annen meny på dekoderen. Scart er normalt satt som førstevalg i slike bokser. Selv må jeg inne i menyen på min boks for å velge HDMI, ellers får jeg ikke signal slik den kommer fra Lier Fibernett. Hvis du opplyser leverandør og type dekoder er det sikkert noen som vet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet har Canal Digital kun to dekodere som tar HD, den ene er en dårlig dekoder og den andre en pvr. Den vanlige HD-dekoderen har jeg også, regner med det er den du har mona?

Har du den vanlige hd-dekoderen fra CD, så har du vanlig antenne kabel fra veggen til dekoder slik du har nå, også tar du hdmi fra dekoder til tv. Det skal a komme bilde, mulig du må starte dekoderen på nytt. Det følger også med bruksanvisning fra canal digital. Du må inn i menyen og aktivere hd-signal også sette oppløsningen til 1080i, dette gir best bilde. For dere andre som tror 720p kan bli bedre så er det feil, for da blir det elendig deinterlacing fra dekoderen.

På tv'en så kan du stille den inn akkurat som du vil, ikke noe som blir ødelagt her. Men jeg anbefaler uansett at du holder deg innen for en hvis ramme på innstillingene slik at det ikke blir ett svært unaturlig bilde.

Ingeniøren har jo postet sine innstillinger, jeg kan jo også poste noen av minde, de er kun ca verdier.

Modus: Cinema eller Expert 1
    Contrast: 70-80
    Brigthness: 45-50
    Sharpness: 25-30
    Color:50

Inne på advance så setter du fargetemp til normal eller varm, jeg har varm da dette gir mest korrekte farger, mens normal gir litt mere smell i bildet. Alt som heter dynamisk har jeg slått av, blacklevel tror jeg har på høy, men dette må tilpasses kilden. (tror høy blir rett med CD's hd-boks.)

Ellers bør du skru på orbiter som just-me nevner, denne hjelper litt mot "innbrenninger". Du kommer sikkert til å se litt midlertidlige innbrenninger, dette er helt normalt og ikke farlig. Det er ett irritasjonsmoment en bare må venne seg av.

Det er dette jeg kommer på i farten, sikkert noe jeg har glemt, men det er uansett ikke så farlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Da har du vel normalt TV signal og digitalt signal via Scart. Antagelig må du velge utgang HDMI på dekoder i en eller annen meny på dekoderen. Scart er normalt satt som førstevalg i slike bokser. Selv må jeg inne i menyen på min boks for å velge HDMI, ellers får jeg ikke signal slik den kommer fra Lier Fibernett. Hvis du opplyser leverandør og type dekoder er det sikkert noen som vet.
    Har nå vært inne på menyen til HD-boksen min. Der gikk jeg inn på videoinnstillinger og der fant jeg noe som het aux scart, og der kunne jeg velge mellom PAL og S-VIDEO... Finner ikke noe HDMI. Bør det ikke være det når jeg har en HDMI- utgang/inngang på boksen. Mulig jeg må prøve kunderservice i morgen. Der var det selvfølgelig stengt nå....

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr du ikke bruksanvisningen?

Tror ikke det står noe om hdmi heller, bare hd-signal. Uansett så skal det komme bilde over hdmi selv om du ikke har hd-signal aktivert. Det er i allefall slik på boksen min. Jeg vet desverre ikke hva feilen kan være, men du kan jo bruke scart så lenge.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første skal det ikke være noen coax kabel mellom HD boksen og tv.

Antageligvis må du aktivere HDMI som foretrukket video utgang på din HD mottaker.

Koble til scart kabelen og HDMI kabelen på (HDMI 2), Nr 1 er greit å spare til PC bruk av diverse grunner som er forklart lenger opp.

Velg scart ingangen på tv'en slik at du får bilde fra mottakeren. Gå inn i menyen på HD mottakeren (ikke tv) velg innstallasjon eller bilde innstillinger. Avhengig av menyen på mottakeren..

Der har du garantert et valg som heter noe i duren av video innstillinger. Velg output (utgang) til HDMI og Resolution (Oppløsning) til 720p eller 1080i. Min erfaring er at LG foretrekker 1080i signaler. Etter du bekrefter dette er det stor sannsynlighet for at bildet forsvinner. Du må da bytte over kanalen på tv'en til HDMI 2 som mottakeren står tilkoblet på. Bildet skal da komme her og du kan fjerne scart kabelen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •