Panasonic PX80 brukererfaring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic PX80 brukererfaring

Har nå eid PX80 42" i rundt 3 uker, og brukt den rundt 100 timer.

Bildekilder:
    1. PC med blu-rayspiller (HDMI).
    2. Nintendo Wii (vanlig scart).
    3. Kabel-TV fra get (vanlig antenneledning inn i veggen).

For å ta TV-signalene og Wii-signalene først: Det er helt okey å se på i forhold til CRT-tven jeg hadde før (definitivt dårligere, men ikke irriterende dårlig, og størrelsesøkningen gjør at det til sammen blir en bedre opplevelse alt i alt). Synes tven gjør en god jobb på Wii også, selv om man ser at fargene blander seg mye og det er på høy tid å få bestilt en RGB-kabel fra dealextreme snart). Å stille inn kanalene er enkelt og menyene er fine på TVen. Synes også selve designet på TVen, da spesielt foten, har fått ufortjent mye slakt. Den ser fin ut! Og jeg har bare fått komplimenter på TVen. Finnes da selvsagt penere TVer der ute, men den er ikke direkte stygg på noen måte.

Koblet til PC som har HDMI ut er TVen helt super. 720p er en mye bedre oppløsning å surfe på enn 1920p, som er for smått. TVen kjenner igjen oppløsningene man kaster på den automatisk og skalerer sine ekte 1024*768 pixler til å passe til dette. Dette betyr da at pixlene er nødt til å være avlange (siden dette er et 4:3 format). Som igjen betyr at man må gi skjermen 720p eller 1920p for å få riktig aspekt på materialet man mater med. Jeg surfer og leser tekst helt fint på denne skjermen selv om det ved nøye ettersyn ikke er "pixel perfect".

I forhold til prisen må jeg si at du må se film i HD-kvalitet på skjermen for å se hvor mye du faktisk får for pengene.

Både til film og TV-bruk (hd og spesielt SD) påstår jeg at denne skjermen er overlegen LCDskjermer i samme klasse.

Bildet er mykt og behagelig, og fargene er utrolige.

Det som er negativt med bildet er at svart er ikke absolutt svart. Det er veldig svart, men definitivt grått i forhold til ramma på skjermen.

Gir man skjermen bra kildemateriale så er bevegelsene bra. Det er tendenser til hakking med sideveis kamerabevegelser men det er ikke plagsomt mye å spore. Ellers er den rask og fin i vendingen.

Retention/innbrenning:
    Jeg har brukt den til timesvis med pokerspilling på nettet, og surfing etc. Jeg trodde først den var immun mot retention, men plutselig fant jeg en lys linje øverst som var "brent inn" og farget bildet svakt (pga windows). Denne forsvant etter noen timer med blandet materiale, snø, etc. Men det var en lærepenge om at man må passe litt på. Jeg spiller fortsatt poker og surfer mye på den, men jeg kommer ikke til å sitte å skrive i word for å si det sånn, og jeg er bevisst på at jeg har gjort alle linjer i windows mørke der dette er mulig å forandre farge på. Ellers så bruker jeg full screen til surfing, og hide menubar. Så oppsummert om retention har jeg ikke merket noe spesielt, unntatt på sterke lyse objekter som står på i lengre tid (20 minutter +++). Da får man retention. Dette går bort.

Sin City i HD er det mest fantastiske jeg har sett noen gang. Her viser skjermen at den har bra gråtoneskala, fin svartfarge, og gode bevegelser. Jessica Alba har aldri sett mer ekte ut, eller vært deiligere, for å si det rett ut.

Jeg merker at det kan bli en del bildestøy (kornete i mørkepartier) i skumringsscener på visse filmer. Er nok en kombinasjon av kildemateriale og at TVen lett produserer en del støy.

Derimot er dette ikke mye lydstøy. Jeg sitter 2 meter unna og hører den ikke i det hele tatt. Absolutt null standby-støy også.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd med kjøpet! Og jeg er en som lett irriterer meg over ting. Tommelen opp! Mitt tips er kjøp denne skjermen til rundt 7000 nå, og så kjøper du heller en ny TV til rundt samme pris om 1-2 år som slår de beste TVene som er på markedet i dag ned i støvlene. For så bra som denne TVen er, vet jeg ikke om det er verdt å betale så mange tusen mer for å komme på neste "nivå" (minimal forskjell sett i lys av prisforskjellen).

Håper testen kan være til hjelp.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Foreslår at du poster dette under den andre tråden som omhandler brukererfaringer med PX80.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •