Min erfaring med TH-42PZ85E (mini-review)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min erfaring med TH-42PZ85E (mini-review)

Har nå hatt en TH-42PZ85 i ca en måneds tid, og tenkte det var på tide med noen tilbakemeldinger og tanker.

Tv-en ble innkjørt med Plasma Break-in DVD Images:
    http://www.eaprogramming.com/downloa...kIn_Images.zip
    Satt på slideshow, med 5 sekunders intervall.

Bildet ble betraktelig bedre etter 200 timer, spesielt på sd materiale. (som fra starten av så forferdelig ut, og som nå er ok)

Video Sources:

Lyse Altibox: Scart RGB (576i)
    Gamecube: Scart RGB (576i & 480i), Component (576i, 480i & 480p)
    Playstation 2: Scart RGB (576i & 480i), Component (576i, 480i & 480p)
    Xbox : Scart RGB (576i & 480i), Component (576i, 480i, 480p, 720p & 1080i)
    Xbox 360: HDMI (720p50/60 & 1080p50/60)
    PC 1 (E8400, 8800GT, 4GB DDR2, Win XP): DVI->HDMI (1080p50/60)
    PC 2 (P7350, 9600GT, 3GB DDR2, Vista): HDMI (1080p50/60 & 24)

HD Video Playback: HD-DVD (via pc & 360)

HD så bra ut fra starten, men ser meget bra ut nå. Er da litt støy og dårligere farge transition (posterization) en min gamle crt, men det er jo en del av plasma teknologien. En del støy var også å se fra hd-dvd-er, men dette var mye filmene selv, med en del grain og ikke perfekte transfers.

Retention:
    Litt retention er det på tv-en. Kommer veldig raskt, selv etter få strakser med statiske bilde elementer, men forsvinner raskt også. Som oftest ikke veldig synlig, men med svart bakgrunn/bilde fra min sitte avstand som varierer fra 1,5 til 2.0m ser jeg den lett.

Låste/døde pixler:
    Hadde flere låste pixler helt fra starten. De fleste syntes kun på blått, og mange av disse blinket eller var mørke, og dermed ikke veldig synlige.
    En vises kun på rød, og er helt mørk, og syns derfor en del Men da bildet sjelden er låst til rødt for lenge omgangen, er den levbar.
    Den som var aller verst var en som viste på alle farger utenom rødt, og som nok hadde drevet meg gal, hadde det ikke vært for at den etter litt over en uke med innkjørings "dvd"-en forsvant (pixelen våknet til live).

Jeg gjorde iallefall rett i å kjøpe et tv med 1080p panel. For ved 1024*768, ville en låst pixel vært såpass mye større, at jeg garantert ikke kunne levd med en/flere.

Instillinger:
    Kjører Cinema mode: (på alle inputs)
    Contrast ca 50% (default setting)
    Brightnes ca ca 40% (7 hakk til venstre fra default setting)
    Color ca ca 40% (7 hakk til venstre fra default setting)
    Sharpness ca 50% (default setting)
    Color balance: Warm
    Color managment: On
    P-NR: Off

Overscan skrudd av som oftest på 1080p.
    IFC: Nesten aldri i bruk, da det gir en unaturlig altfor rask flyt i bildet.
    Kan kun brukes til enkelte tegneserier og dokumentarer etter min mening.

Skal til å kalibrere tv-en skikkelig i disse dager med DVE HD Basics. Bildet med de nåværende/innkjørings innstillingene gir et brukbart bilde, om litt blasse farger. Spesielt ved tilkobling av pc, men det er mulig det er litt pga av det sitter nvidia skjermkort i begge pc-ene prøvd tilkoblet (8800gt og 9600gt), for xbox 360 med ATi skjermkort gav absolutt bedre farger.

Phosphor trails:
    Phosphor trails/ghosting/lag er et problem. Ser dem både på video og i spill. Oftest er det til å leve med, men da jeg skulle prøve å spille Call of Duty 2 her om dagen, fikk jeg for første gang erfare hvor pyton skikkelig trails er. Testing av Sin City på DVD, gav også alfor forstyrrende trails for meg.

Forhåpentligvis blir enten tv-en bedre med tiden, eller jeg mer vant til dem. Ellers vil det være en del materiale jeg ikke kan bruke på tv-en, og det er jo litt irreterende på en tv til ca 13 tusen.

Mangler:

Ingen Skjermrens: for å rense vekk retention. (Jeg aktiverer innkjørings SD kortet for å rense skjermen nå)

Zoom modes:
    Generelt et problem på alle tv-er, men syns pz85 skulle hatt noen flere alternativer. Ville gjerne hatt muligeheten til å f.eks strekke 2.35:1 / 2.40:1 vertikalt, uten at bildet blir strukket ut horisontalt, og dermed mister litt av bildet. Selv om jeg egentlig ikke liker å strekke bilder, så gjør jeg det iallefall nå i starten, til jeg har nådd 1000 timer.
    Skjønner ikke hvorfor ikke ikke alle tv-er kunne hatt en custom stretch mode, der du selv kunne strukket bildet vertikalt og horisontalt til eget ønske.

Noen ting jeg savner på Europa moddellen i forhold til det jeg har lest om PZ85U:

Ingen "advanced settings" i meny-en, dvs ingen "Black Level" "HD Size"( mulig dette blir det samme som å skru av overscan) options.

Ingen "game mode" bilde modus. Selv om jeg ikke har merket noe særlig input eller audio lag til nå.

Ingen "Anti-Image Retention Features" option. Kan dermed ikke stille "pixel orbiter" setting. (da stod heller ingenting om at det var noen pixel orbiter i manualen til tv-en, men jeg regner jo nesten med at det er en)

Oppsumering
    Som dere forstår finnes det ikke kun positive aspekter med denne tv-en. Men den er da også den eneste tv-en som er ute nå, som eg god nok, i forhold til mine strenge krav på mange områder. (også i forhold til bang for the buck).

Kommer til å redigere innlegget ettersom jeg finner skrivefeil :P, eller finner ting å tilføye.

Vennlig Hilsen
    Ketil

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint med en ærlig test !!!

De fleste som skriver slike tester er så forelska at de ikke ser feil . Greit å vite at det er litt midlertidig innbrenning på Pana også. Mange som sier at det ikke finnes på pana men det har jeg ikke trodd så mye på ( som for Pioneer). Selv har jeg en LG PG6000 og den har også dette uten at det er noe problem da det forsvinner på meget kort tid.

Interesant det du skriver om at TV blir bedre etterhvert, spesielt på SD. Har selv testet fHD TV og forkastet de pga dårlig bilde på SD. Noen sier at plasma ikke trenger innkjøring i dag men det stemmer altså ikke. Videre kan det være greit for enkelte å høre at pixsel som svikter kan gå seg til. Det med skygger i spill er det vel flere som har opplevd.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Cpt. Spectacular sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Vurderer å kjøpe denne TV'n.

Er Phosphor trails/ghosting/lag fortsatt et problem Ketil?
    Andre som har erfaringer med denne TV'n?

Jeg skal bruke TV'n til HD-film fra blueray-spiller og PC, kommer også til å koble til Grundig RiksTV-boks og er inneforstått med at ingen høyoppløste flatskjermer gir så godt bilde på SD-signaler som gamle CRT-skjermer.

Vil noen anbefale denne (PZ85E)?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •