Samsung PS42Q96 eller Panasonic TH-42PX80E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung PS42Q96 eller Panasonic TH-42PX80E

Hei!

Det er helt sikkert mange lignende spørsmål på dette forumet, men jeg spør likevel. Har gått å sett på ny tv i det siste, og har kommet til at plasma er det jeg vil ha, ettersom den skal brukes mest til å se på film.

Jeg har nå klart å komme til to valg:
    - Panasonic TH-42PX80E til 7995,-
    - Samsung PS42Q96 til 6995,-

Når jeg så på disse i butikken, så virket det som at Samsungen hadde det beste bildet, men jeg er litt usikker likevel grunnet foruminnlegg om bildeproblemer.

Hvilken av disse to ville dere har gått for, eller har dere noen andre forslag til rundt den samme prisen?

Takk for alle svar.

Newcomer caines sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig vil jeg anbefale Panasonic når man ligger i denne prisklassen. PX80 har bra bilde og er sikkert en tv du vil bli fornøyd med.

Her er link til en test: Panasonic TH42PX80 Review: 42” Viera 24p 100Hz Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare sett "ut-av-esken" instillinger på disse to, men mitt intrykk er at PX80 har en del mindre støy i bildet, og bedre enn Q97 på å takle SD-signaler.

Så vidt meg forstått er Q96 og Q97 samme tven.

Newcomer rampi sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var en tur på expert idag og så på Q97 mot PX80.

Nå vet jeg ikke hvordan instillingener de hadde på px80, men når jeg så mot den skjermen så følte jeg det hakket i bildet på PX80, akkurat som det var tja "lagg".
    mens jeg så opp på Q97 der sklei personen henover gulvet.

samme feilen var det på Pioneeren PDP-428XD også, den hakket.

hva kan dette være? noe man kan skru og og på på disse tvene?

har selv en px80e, men vet jo ikke om jeg ser det selv på bildet hjemme hvis jeg ikke har Q97 vedsiden av...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PX80 er en mye bedre tv enn q96/97, bedre sortnivå, mye bedre farger, bedre på panoreringer, og sist men ikke minst MYE MYE MYE mindre plaget med retention.

Selv PX8 er minst to divisjoner bedre enn Q96/97!

Men dette skulle bare mangle, da Q96/97 begynner å bli virkelig gamle!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du si det, zaico?
    Q96/Q97 har da vesentlig bedre sortnivå enn PX80. Faktisk er sortnivået til disse TVene noe av det nærmeste som har vert Pioneer. Samsungs toppmodeller har også alltid hatt bra behandling av SD-signaler, og Q9 er inget unntak.
    Det stemmer at PX80 er mer fargenøytral, men siden begge kommer godt fra D65 har det igrunnen lite å si. Q9 er også litt mer vrien å jobbe med på dette punktet.
    Ingen av disse TVene er heller særlig plaget av retention. PX80 har derimot mindre ditheringstøy.

Faktisk er PX8 og PX80 også to forskjellige modeller. Ingen av de knuser Samsung Q9 direkte. Alle har sine kvalitetsområder.

Det stemmer at Q9 nå begynner å bli gammel, men det gjør den nødvendigvis ikke til en dårlig TV. Jeg har sett en skikkelig kalibrert Q9, og det fikk meg til å føle at 8. gen Pioneer ikke akkuratt var ett kupp til dobble prisen. Sett mot Panasonic PX80 var det mer gnist og skarphet (på den positive måten) i bildet fra Samsungen - mye takket vesentlig bedre sortnivå.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... har jeg virkelig gått glipp av noe her?

Trodde samsung sine plasma tv'er ikke var noe tess.

Trodde det var var Pioneer som var referransen, mens Panasonic og LG er de som ligger under. Trodde ikke andre merker hadde plasma tv'er som kunne konkurrere med disse.

Samt dette med sortnivå, her er Pioneer også ledende, mens Panasonic ligger litt under, med LG "hakk i hæl". Andre merker hadde ikke noe sortnivå det var vits å diskutere engang.

Jaja, da har jeg misforstått fryktelig :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Samsungs toppmodeller har også alltid hatt bra behandling av SD-signaler, og Q9 er inget unntak.
    Hvilke instillinger må du endre for å få til dette?
    Prøvde å se 720p på PS50P96, enorm forskjell fra PDP5080. Måtte gi den 1080p før det ble greit.
    Som jeg sa tidligere syns jeg Q9 har alt for mye støy i bildet, hvis man ikke kan endre instillingene for å fjerne dette problemet da.

Newcomer Just-Me sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boy2star
    Hvilke instillinger må du endre for å få til dette?
    Prøvde å se 720p på PS50P96, enorm forskjell fra PDP5080. Måtte gi den 1080p før det ble greit.
    Som jeg sa tidligere syns jeg Q9 har alt for mye støy i bildet, hvis man ikke kan endre instillingene for å fjerne dette problemet da.
    Q9 har fått store kritikker om at den er veldig svak på analoge tv signaler og er nærmest laget for digitalt tunere her er Panasonic og LG klart bedre..

Utdrag fra Aftenposten sin test!

TV-signaler
    Som en del av vårt testprogram må TV-ene vise hvordan de håndterer analoge TV-signaler av hva vi vil kalle en heller gjennomsnittelig kvalitet. Samsung har tydeligvis tatt for gitt at kundene har tilgang på digitale TV-sendinger, for de analoge TV-bildene er og blir både ulne og forholdsvis støyfulle sammenlignet med hva Panasonic og LG får til. Dette er med andre ord en TV hvor man bør la den innebygde tuneren få hvile i fred.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Q97 siden juni nå, og den har imponert meg storveis til å være en 7000kr-tv.

Jeg har Canal Digital, analog foreløpig men digital hd-dekoder er mottatt. Mangler bare programkortet. Og tv`n leverer flotte bilder den. Selvfølgelig er de litt ulne, hva forventer du når normale signaler blir blåst opp til 42" ? De fleste må uansett ordne seg pga bakkenettet. Du kjøper uansett ikke en storskjerm for å bruke bordantenne i 10 år fremover.

Fargene er flotte, og det finnes innstillinger som vil mette de fleste behov. Bare husk å slå av DNIe og Movie Plus. Da får du et bilde som er rent for støyfilm rundt bevegende objekter. BluRay-filmer går som smurt med PS3, og alt ser bare fantastisk ut. Å spille Gears of War med PS3 gikk også helt fint.

PC-inngangen fungerer knallbra, ikke noe støy, og bildet fyller hele skjermen. Unreal Tournament gikk kjempeflott å spille.

Har en kompis som kjøpte seg Samsung Le52A656, og LCD til tross, sortnivået på min plasma var mye bedre enn på den, etter min mening.

Ang "retention" eller "burn-in", så opplevde jeg dette første gang da WindowsXP-logoen kom på skjermen første gang. Logoen satt i en liten stund, men det innebygde "all-white"- og "pattern"-programmet fjernet dette i løpet av 20 sekunder.

Noe mer du lurer på, spør i vei!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes du skal kjøpe deg PX81 som kommer i disse dager, dette er en forberdret utgave av PX80. Å kjøpe en Samsung tv med nesten 1,5 år gammel teknologi når du får en bedre tv for en tusenlapp ekstra nei det blir egentlig bare dumt. De som påstår at Samsung Q er bedre tv en PX80/81 må bare ha argumentet at de har en slik tv selv... Slik jeg ser det så blir dette "man får det man betaler for"

Newcomer rampi sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal du ha en god tv som har alt, så er det Pioneer.
    De er klart best, men koster dobbelt.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q96 har faktisk ett ganske godt sortnivå, bedre enn min PG6000. Jeg har hatt begge, men ikke samtidig, men har vært hos bror og tittet flere ganger og har bemerket meg at Q96 har vesentlig bedre sortnivå. Det som fikke meg til å selge Q96 var ditheringstøy og dårlig gråtoneskala som jeg aldri fikk helt dreisen på. Ang IR så sliter også Q96 med det, i forhold til min PG6000 så sitter IR litt lengre på Q96, men begge får det relativt lett.

Pg6000 gir bedre bilder, men må si jeg blir imponert over hver gang jeg er hos bror og ser på Q96. Den er kanskje ikke så dårlig som jeg skulle ha det til da jeg solgte den. Problemet med Q96 er en del ditheringstøy som er veldig synlig om en sitter for nærme tv'en, men på avstand så ser man ikke dette og da leverer tv'en ganske gode bilder med bra dydbe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skrev posten i går prøvde jeg mer å veie opp en tråd sterkt tyngdet av PX80, enn å si at Q9 nødvendigvis er ett bedre valg. For det kommer faktisk helt ann på bruk, og hvilke kvaliteter en vektlegger.

Gjevnt over, objektivt sett, er nok PX80 en bedre TV. For meg er ingen aktulle, men hadde nok kikket mer mot Q9 pga bedre sortnivå. Personlig er jeg svært opptatt av dette, og synes fort det kan bli den avgjørende faktor for hvor vidt jeg liker bildet.

Q9 har jeg så vidt testet på analoge signaler. Har ikke sett nok av dette til å uttale meg. Jeg kan derimot si at jeg ikke la merke til at den utpekte seg i noen retning. SD fra digitale kilder er den derimot veldig bra på, spesielt om signalet får være digitalt hele veien. Det finnes nok TVer som er bedre på dette, men synes Q9 gjør en mer enn tilstrekkelig jobb i normal sitteavstand. En sammenlikning mot Pioneer blir ikke helt riktig da det blir to forskjellige segmenter.

Focalom. Pioneer er nok fortsatt referansen ja. De har også det beste sortnivået, men blandt andre produsenter er Q9 muligens den TVen som har vert nærmest på dette punktet. Samsung har aldri vert noen annenrangs plasmaprodusent, men blandt toppen med LG pg Panasonic. Samsungs modeller har derimot fått mye mindre oppmerksomhet. Nå skal det også sies at Samsungs nye plasmaserie har dårligere sortnivå enn Q9, men er bedre på på gråtone.

Alt i alt sitter jeg igjen med mye av de samme erfaringene som Herminator. Q9 har en fin glød, og en litt ubeskrivelig wow-effekt til å være i denne prisklassen.

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv så har jeg en Q97, dog i 50".. Denne imponerer iallefall meg i billedkvalitet og i sortnivå, men nå er jeg ingen ekspert da.. Er bare min 2. plasma, men til den prisen jeg gav i sommer på 10k levert, så er dette en knall tv... Bruker selv CD parabol som billedkilde, og kan jo se at noen av kanalene sliter litt, men det har nok noe med den kvaliteten og båndbredden de leverer i... F.eks. så er ikke tv3 noe særlig, mens tv2 og nrk1 er helt super..

Vet at pana er veldig bra, men skjønner ikke helt de som sier at Samsung suger på plasma...

Uansett, så er det DU som skal sitte og titte på denne tv'n, og DU må selv avgjøre hva du liker og ikke liker

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Just-Me
    De som påstår at Samsung Q er bedre tv en PX80/81 må bare ha argumentet at de har en slik tv selv... Slik jeg ser det så blir dette "man får det man betaler for"
    Å eie en tv, og ha erfart hva den kan yte i forhold til prisen må vel sees på som et av de bedre argumentene, enn de som vaser rundt i utallige butikker og ser på fabrikkinnstilte tv`er uten å ha opplevd samtlige "first hand" og fullt innstilt?

Jeg argumenterer ikke mot PX80, jeg bare valgte Q97 siden jeg fikk en god pris og designet var mye bedre. De fleste tv`er i anstendig prisklasse/merke kan bli dugbare så lenge man tar tid til å kalibrere tv`n ordentlig. Og så lenge signalkilden er anstendig også, selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q96/Q97 har da vesentlig bedre sortnivå enn PX80. Faktisk er sortnivået til disse TVene noe av det nærmeste som har vert Pioneer. Samsungs toppmodeller har også alltid hatt bra behandling av SD-signaler, og Q9 er inget unntak.
    Det stemmer at PX80 er mer fargenøytral, men siden begge kommer godt fra D65 har det igrunnen lite å si. Q9 er også litt mer vrien å jobbe med på dette punktet.
    Ingen av disse TVene er heller særlig plaget av retention. PX80 har derimot mindre ditheringstøy.

Faktisk er PX8 og PX80 også to forskjellige modeller. Ingen av de knuser Samsung Q9 direkte. Alle har sine kvalitetsområder.

Det stemmer at Q9 nå begynner å bli gammel, men det gjør den nødvendigvis ikke til en dårlig TV. Jeg har sett en skikkelig kalibrert Q9, og det fikk meg til å føle at 8. gen Pioneer ikke akkuratt var ett kupp til dobble prisen. Sett mot Panasonic PX80 var det mer gnist og skarphet (på den positive måten) i bildet fra Samsungen - mye takket vesentlig bedre sortnivå.
    Q96/97 har ikke bedre sortnivå enn PX80! Jeg vurderte for en tid tilbake siden å bytte ut min pv45 med Q96, men etter en grundig test hos en kamerat som har Samsungen, ombestemte jeg meg.

Jeg syntes også Q96 hadde for mye retension!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q96/Q97 har da vesentlig bedre sortnivå enn PX80. Faktisk er sortnivået til disse TVene noe av det nærmeste som har vert Pioneer..
    Hvis man anser et blå/sort bilde for bra så velg q96/97.. så fotball em i hd fra canal digital på q97, og idet ballen ble sparket så hakket bildet innmari mye..

px80 banker samsungen!:-o

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madgibber
    Hvis man anser et blå/sort bilde for bra så velg q96/97.. så fotball em i hd fra canal digital på q97, og idet ballen ble sparket så hakket bildet innmari mye..

px80 banker samsungen!:-o

Og jeg så mye på Ol-sendingene i sommer og der var bildene nydelige Seeing is believing

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes i grunn denne tråden bare har blitt latterlig spesielt etter at trådstarter ikke deltar en gang:roll: Det betyr sannsynelig at han har gitt blanke i begge disse to alternativene....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •