Har du lyst til å vise ditt feinschmecker-syn på TV? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har lyst til å være med selv, men det passer dårlig. håper noen andre her bidrar!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ja det er nå en form for tidsfordriv....:razz:
    Jeg blir veldig overrasket om det kan oppleves forskjell. Digitalt=100% bilde eller ikke bilde mener jeg. En dårlig kabel kan gi bitfeil i handshake prosessen spesielt ved lengre kabler grunnet at spenning synker ned i grenseland for hva som oppfattes som tallet 1 som ideelt er 5V i bit strømmen. Typisk rundt 3V+ kan havne i grensesjiktet og oppfattes som 0. Dermed kutter handshake ut bildet eller starter å blinke.

Ser positivt på om det er mulig å lære noe nytt ut av denne testen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herminator

Hvis du sender meg en mail med kontaktinformasjon på hjelperdeg@tv2.no så kan jeg jo ringe deg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    ...
    3. Test både under "ekstreme" forhold (10 meter lang kabel, 1080p60 og HD-lyd), og moderate forhold (1.5 meter lang kabel, 1080i50)
    ...
    Et forslag til en ekte og lett tilgjengelig 1080p60 kilde kan kanskje være PS3?

-k

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MastiffTV
    Herminator

Hvis du sender meg en mail med kontaktinformasjon på hjelperdeg@tv2.no så kan jeg jo ringe deg
    Har sendt en mail Så kan vi jo ta det videre over telefon.

Mvh Herman

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke at folk er vilt entusiastisk for dette.

Vi snakker om søpleprogrammet "Tv2 hjelder deg" som selvfølgelig ikke har tid til noen inngående analyse el. Dette er for mannen i gata hvor en billig kabel gjør jobben. Det er sikkert det de vil frem til også.

I tillegg tar jeg det for gitt at de synes det er en selvfølge at noen skal kjøre og jobbe gratis for de i flere timer, evt mot en brus og pizzabit. Det er direkte frekt å komme her på forumet og spamme med reklame. Hadde det vært mitt forum hadde de røket på hue og ræva ut.

Generelt synes jeg det er en uting at pressen og andre forventer at publikum skal stille opp gratis og gjerne utlevere sitt tragiske liv så de tjener mere penger på reklamen ol.

Men, men, folk er prkåte.. Lykke til.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da en relativt stor mengde sure oppstøt på få linjer.

Kan ikke se at det er noe annet enn positivt at de tar kontakt via dette forumet som er for og av entusiaster for å skaffe ekspertise, om det er det vi kan bidra med.
    Vil kanskje tro at dette kan bli lærerikt for dem som blir med om det er gjennomført på en skikkelig måte, noe medlemmene her kanskje kan bidra til.

At det er noen som skal utlevere sitt tragiske liv kan jeg heller ikke se at skal bli nødvendig, men dersom du ønsker det kan du sikkert få et minutt eller to.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen forslag:
    1. Benytt to identiske flatskjermer av høy kvalitet, og sørg for at de er kalibrert noenlunde likt. Kjør flere serier hvor "høyre" og "venstre" display veksler mellom kabel A og kabel B for å eliminere evt gjenstående forskjeller.

2. Benytt begrenset mengde seere i gangen (evt flere puljer)

3. Test både under "ekstreme" forhold (10 meter lang kabel, 1080p60 og HD-lyd), og moderate forhold (1.5 meter lang kabel, 1080i50)

4. Begrens antall kabler under test. F.eks en "svært billig", en "moderat" og en "så dyr som mulig".

5. Dobbeltblind er best (dvs at ingen i rommet vet hva som er hva). Det kan ordnes praktisk ved at en assistent bytter om på kablene, og forlater rommet før testpanelet kommer inn.

6. Pass på at ingen (uforvarende eller av nysgjerrighet) kan finne ut hvilken kabel som er hvilken ved å se på dem. Dvs pakk dem inn, stuv dem vekk eller begrens området hvor testpanalet får bevege seg.

-k

Er forsåvidt helt enig,men kjør heller en 1 til 8 splitter og 8 identiske skjermer så får man sett om lengder på kabler,kvalitet osv har noen betydning samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Er forsåvidt helt enig,men kjør heller en 1 til 8 splitter og 8 identiske skjermer så får man sett om lengder på kabler,kvalitet osv har noen betydning samtidig.
    Et problem med mange skjermer er at innsynsvinkel har betydning. Ved 8 skjermer så må skjermene bortimot være arrangert sfærisk rundt seeren for at alle skal gi samme visuelle inntrykk.

Det betyr både at man må få tak i og kalibrere et relativt stort antall skjermer, og at sfærens diameter må være liten (plass til få seere), eller at diameteren må være stor (og avstanden til hver enkelt skjerm dermed stor).

-k

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor ikke kjøre noen lengder opp til maks anbefalt HDMI kabel lengde ( 15meter ) og hva med og dra den enda lenger feks 25 meter med Cat5 kabel og en omformer ?

Tror personelig at korte lengder på 1.5 meter ikke vil gi noen store utslag på selve kabelen men det kan jo være forskjeller på kontakt kvalitet som vil gi utslag.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et problem med mange skjermer er at innsynsvinkel har betydning. Ved 8 skjermer så må skjermene bortimot være arrangert sfærisk rundt seeren for at alle skal gi samme visuelle inntrykk.

Det betyr både at man må få tak i og kalibrere et relativt stort antall skjermer, og at sfærens diameter må være liten (plass til få seere), eller at diameteren må være stor (og avstanden til hver enkelt skjerm dermed stor).

-k
    Helt klart ett godt poeng,men det burde ikke være umulig,desuten hvis du får dårlig signalkvalitet er det relativt enkelt og se i form av støy.

Newcomer n5k sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan man jo i samme slengen kjøre standard nettkabel oppmot Nordost Valhalla til 20 lapper, så kan folk som mener den er verdt det bevise dette på tv

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n5k
    Her kan man jo i samme slengen kjøre standard nettkabel oppmot Nordost Valhalla til 20 lapper, så kan folk som mener den er verdt det bevise dette på tv
    Hvorfor ikke, to identiske skjermer og HDMI kabler og forskjellig nettkabel,spennende :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Og hvorfor ikke kjøre noen lengder opp til maks anbefalt HDMI kabel lengde ( 15meter ) og hva med og dra den enda lenger feks 25 meter med Cat5 kabel og en omformer ?

Tror personelig at korte lengder på 1.5 meter ikke vil gi noen store utslag på selve kabelen men det kan jo være forskjeller på kontakt kvalitet som vil gi utslag.
    For den store delen av TV2 hjelper deg sitt publikum så vil jeg tro at det relevante spørsmålet er "bør jeg kjøpe Elkjøps super-kabel til 500,- eller holder det med biltemas kabel til 150,- for mine 50cm mellom playstation3 og flatskjerm?"

Kabler på 15 meter er strengt tatt mest relevant for installatører og eiere av projektor. Det er kanskje et tema mer for avforum enn TV2?

Men for all del, jeg er nysgjerrig på korrelasjonen mellom pris og signalkvalitet ved lengder på 15-20 meter også. Intuisjonen min sier "lineær sammenheng mellom pris og kvalitet opp til punkt X, deretter ingen korrelasjon" :-)

-k

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mer interresant å ta for seg lydkabler når en først skal lage program?

Når det gjelder klvaliteten på HDMI kabler så er vel de fleste enige om at så lenge en har bilde så er bildet like bra på samtlige kabler.

(bortsett fra situasjonen som AK nevner, der en er i grenseland på lengde så kan en av og til se artifakter)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for oss andre dødlige så kan vi bytte ut ordet korrellasjon med sammenheng :roll:

(Jada Knut,men vi gjør det enkelt her :grin: )

Ps

Korrelasjon, samvariasjon, er i statistikk og sannsynlighetsregning et mål på styrken og retningen på den lineære avhengigheten mellom to variabler. Empirisk observert samvariasjon en nødvendig men ikke tilstrekkelig forutsetning for å avdekke om det er kausalitet (dvs. at en variabel forårsaker en annen).

Ds

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må det bare kjøres blur-ray? I testen bør det også brukes SD-kilder, som f.eks. 720 x 576i, slik at man får testet om det er lettere å oppdage forskjeller mellom kablene ved lav oppløsning.

Og hva med scart? Mange kommer mye sannsynlig til å brukes scart-kabler i minst 10 år til i Norge, og der er det faktisk mulig å se noe forskjell (analog overføring). Men 1m HDMI? Det kan vel neppe bli den store forskjellen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    ...Men 1m HDMI? Det kan vel neppe bli den store forskjellen?
    Alle linkene under er til HDMI-kabler på mellom 1 og 1.5 meter:

Kabler - Bildekabel | Hi-Fi Klubben: TARA LABS Prism HDMI kabel
    2m - 898,-
    Med denne kabelen får du med de siste, mikroskopiske detaljene og nyansene, som forsvinner i billigere kabler
    Kabler - Digitalkabel | Hi-Fi Klubben: VAN DEN HUL The VDH HDMI ULTIMATE kabel
    Van den Hul
    1m - 1498,-
    Har du en high-end HD-prosjektor – eller går med planer om å skaffe en – er det nesten ingen vei utenom The VDH HDMI Ultimate. Deretter kan du lene deg tilbake i sofaen i trygg forvissning om at filmopplevelsen din ikke blir forurenset av signaltap og støy på vei til prosjektoren.
    ...
    De nye HD-formatene krever svimlende datamengder – opp til flere gigabits pr. sekund. Å overføre denne massive datastrømmen tapsfritt i en lang HDMI-kabel krever teknologi fra den ytterste grensen for hva som er mulig i dag. Men The VDH HDMI Ultimate leverer krystallklar kvalitet, også der hvor billige HDMI-kabler kun leverer støy.
    ...
    ekstremt høy båndbredde, minimalt signaltap og ultralav jitter-støy – og selvsagt suveren lyd- og bildekvalitet!
    ...
    Bildekabler | Kabler | Soundgarden
    Nordost Silver Screen HDMI
    1m - 1,695,-
    ...signalet får reise uhindret gjennom kabelen noe som gjør den til en av de absolutt beste kablene på markedet i dag.
    ...
    Det betyr at denne svært store båndbredden kombinert med høy hastighet på signalet (Nordost er kjent for å fremstille kabler som er raskere enn det som er vanlig) gjør Silver Screen HDMI til det eneste valget om du vil ha den ultimate hjemmekino opplevelsen!
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    HDMI-kabel,
    1m - 129,-
    hvit. For diskret bruk i hjemmemiljøer uten bruk av kabelkanaler.
    https://www1.elfa.se/elfa~no_no/cata...scenario=query
    Kablage HDMI flat 1,5m 134,-
    Det ser ut til at landets kabelselgere har flere kvaliteter, også på HDMI-kabel på 1m. Jeg vil fremdeles hevde at det er interessant å få belyst for forbrukerne hva de får igjen for 1m Van Den Hul til 1698,- kontra 1m hvit HDMI-kabel til 129,-

-k

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil fremdeles hevde at det er interessant å få belyst for forbrukerne hva de får igjen for 1m Van Den Hul til 1698,- kontra 1m hvit HDMI-kabel til 129,-

-k
    Og nettopp det er jo det som er poenget med denne testen! Ikke alt mulig annet tull...

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke annet enn å glede meg. Håper for all del innslaget blir bra, selv om det kunne blitt en helaftens film, for min del!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •