[Løst] Koble tven til pc med s-video

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[Løst] Koble tven til pc med s-video

Har en gammel tv som jeg gjerne vil koble til min pc slik at jeg kan spille av filmer og serier som jeg har på dataen på tven. Tven er en gammel Bang & Olufsen som har én scartkontakt. Dette har jeg (selvsagt) ikke på pcen så jeg kjøpte scartovergang slik at jeg tok en s-video ut fra pcen og innpå overgangen. Jeg stilte overgangen på "input" og så om jeg kunne finne "AV" knappen på fjernkontrollen, men har aldri vert borti en slik kontroll før og da var den rene labyrinten. PC'en oppdaget at det var en tv der men det kom ikke noe bilde på tven. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Altså PC ----s-video--->overgang------>scart på tven er slik jeg har koblet det. Valgte dualview (independent) på skjermkortet (POV 7900gt). Om det er mer dere må ha av informasjon så si det

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomp
    Har en gammel tv som jeg gjerne vil koble til min pc slik at jeg kan spille av filmer og serier som jeg har på dataen på tven. Tven er en gammel Bang & Olufsen som har én scartkontakt. Dette har jeg (selvsagt) ikke på pcen så jeg kjøpte scartovergang slik at jeg tok en s-video ut fra pcen og innpå overgangen. Jeg stilte overgangen på "input" og så om jeg kunne finne "AV" knappen på fjernkontrollen, men har aldri vert borti en slik kontroll før og da var den rene labyrinten. PC'en oppdaget at det var en tv der men det kom ikke noe bilde på tven. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Altså PC ----s-video--->overgang------>scart på tven er slik jeg har koblet det. Valgte dualview (independent) på skjermkortet (POV 7900gt). Om det er mer dere må ha av informasjon så si det
    Sjekk oppløsning og frekvens PCen sender ut. 800x600 50 Hz tror jeg er mest riktig.

Sjekk om det er noen innstillinger på TVen for at den skal godta S-video signal på scart.

Sjekk om du har valgt riktig inngang med AV-knappen. På min gamle Sony CRT er det slik at flere trykk på AV-knappen skifter mellom disse inngangene: TV -> AV1-kompositt -> AV1-RGB -> AV2-kompositt -> AV2-S-video -> AV3-kompositt -> AV3-S-video.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å regn med å få sort/hvitt bilde på tven hvis du går fra S-video til scart. Du må lodde om scart-pluggen for å få farger... ganske vanlig problem.

Denne kan hjelpe deg :

A nice place where to stay...

Har gjort det selv, det fønker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke peiling på hva man trykker på for å få av. Det står en AVknapp der, men det skjer ingenting når man trykker på den. Kontrollen er en beolink 1000 og tven en beovision L2800.

Og coaslip: Tusen takk for link. Skal bruke den om jeg får svart/hvitt-bilde, men først må jeg få noe bilde i det hele tatt.

Er det noen som kan noe om bang & olufsen kontroller? skjønner meg ikke på dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Her kan løsningen være veldig enkel. Det er mulig du må inn på skjermkortet til pcen og omstille det til å gjelde visning på både pc og TV/ekstern kilde. Kan være lurt å koble til tven først, så pcen oppdager at den er tilkoblet flere kilder. Jeg opplevde samme som deg med kun lyd, men straks skjermkortet ble endret så ble det bilde også. Svart/hvittproblematikken oppstår hvis du kun har gammel scarttilkobling/RGB på tven og ikke sRGB. Har du flere scartinnganger, så prøver du deg bare frem med hvilken som gir best bilde. Forsøk og gi tilbakemelding om det funka.

Filmer fra pc på TV er helt genialt.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig løst dette problemet etter hjelp fra en som har langt mer peiling på dette en jeg. Her er løsningen:

Det var ingen problemer å se på DVD på denne tven da det ble sendt et 12V signal fra DVD-spilleren som "tvangsstyrte" tv'en til å vise bilde fra denne AV-inngangen. Siden det ikke blir sendt ut noe 12V via S-video så dukket ikke PC-bildet opp automatisk. Det gikk heller ikke an å velge AV-inngang med fjernkontrollen av en eller annen grunn.

Løsningen var da å kjøpe en scart-forgreiner som ble koblet til scart inngangen. En scartkabel der alle lyd/bildesignalene var koblet vekk (bare 12V igjen) ble koblet til forgreineren. Jeg koblet også signalet fra PCen (s-video til scart) på forgreneren og da kom det bilde. Bildet ble helt O.K., men nå sikler jeg etter en ny TV (mye vil ha mer )

Håper dette hjelper noen andre som kanskje har samme problem en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kan du hjelpe meg er du snill?

hei, jeg leste nettopp innleggene dine om hvordan du løste problemet med å få pcbildet på tven. Jeg har akkurat samme tv og sliter med å forstå hvordan du løste saken. Hva hjelper scartforgreineren deg egentlig med? Kunne du være så snill å sende over en skisse over alle komponentene fra svideo til scart på tv hadde jeg blitt meget glad ettersom jeg har flyttet inn et sted totalt uten tvsignaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du har en DVD. Da har du sikkert merket at dersom man slår på DVD-spilleren vil TVen automatisk. Dette er fordi DVD-spilleren vil sende et signal i form av noen volt eller hva det nå er (kan ikke det tekniske) slik at TVen vil slå over på den Scartinngangen. Det er, så vidt jeg vet, ikke mulig å tvangsstyre TVen til å velge denne innganen via kontrollen, ikke som jeg vet i alle fall.

Problemet er at når man bruker s-video vil ikke det bli sendt ut signal av noe slag. Derfor må man ha tilkoblet både en scart fra DVD-spilleren (for å få TVen til å velge denne inngangen) og en s-video fra PCen for å vise bildet.

Når man da tilkobler begge på en scartforgrener vil man jo få både bildet og signalet på samme inngang.

Da kan man koble til som en vanlig TV.
    Her er et tilkoblingsskjema:
    -tilkoblingsskjema-gif

MEN: Mest sannsynlig vil du da få bilde både fra DVD-spiller og PC. For å fikse dette må man opne scartpluggen og klippa av noen ledninger. (Man slipper selvsagt å gjøre det i begge ender). Det skal være mulig å opne plasten rett bakenfor pluggen på de fleste kabler. Dette er individuelt for hver kabel, så du må nesten prøve deg frem selv.

Kablene du skal kutte vekk er merket røde. Du tar vare på de grønne.
    -scart-jpg

Konfigurasjon på PC varierer veldig med skjermkort og operativsystem. Jeg har et POV 7900gt (nvidia) kort og bruker funksjonen "run television setup wizard" og velger at den automatisk skal finne tven ved oppstart. Står du stuck her kan jeg prøve å hjelpe deg, men dette er ikke noe jeg kan spesielt mye om.

Dersom det var noe uklart med beskrivelsen, eller noe du lurer på, så bare spør

Edit: Det skal mye til for å ikke få hodepine av å surfe på TVen. Det er kort sagt ikke brukelig. Serier og filmer derimot fungerer bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •