Og nå er forvirrelsen komplett!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Og nå er forvirrelsen komplett!!!

Har i dag tatt meg en runde på butikkene som selger flatskjerm her i byen, og nå har jeg mistet all oversikt...

Hadde endelig bestemt meg for å gå for en plasma på 42 tommer, og vinglet mellom LG 42pg6000 eller Panasonic TH42px80... På første butikk fikk jeg vite at jeg ABSOLUTT ikke burde gå for LG sine skjermer - og han hadde flere grunner til det. I stede anbefalte han meg en Samsung PS42Q97, som jeg skulle få til 8999 (utstillingsmodell). Hvis ikke burde jeg ta Panasonicen.

Den andre butikken anbefalte helt klart LG (LG 42LG6000), men da LCD - ikke plasma! Samsungen mente han var gått ut av produksjon... Og i tillegg sa han at LG ikke hadde plasma i 6000-serien...

Fikk også beskjed om at jeg burde gå for Full HD siden jeg skal kjøpe meg en HD PVR-dekoder. Han mente at jeg helst burde går for FULL HD/100 Hz, men disse Tv'ene er svært kostbare. Nest best var FULL HD med 50 Hz, og det framfor HD Ready og 100 Hz.

Så nå er jeg enda mer forvirret enn før jeg begynte å undersøke: Plasma eller LCD, Samsung, LG eller Panasonic, Full HD eller HD-ready, 100 Hz eller 50 Hz??? I tillegg hadde jeg i utgangspunktet satt en øvre grense på 8000, men ser jo at den og beveger seg oppover... :roll: Det eneste som står klart er vel at det blir en 42 tommer...

Så, hva skal jeg gjøre??? Noen gode råd??? :-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic i 42" er et sikkert kjøp.

Men det kommer litt an på hvordan romet den skal stå i er...

Er det mye sol og mye lys i romet ?
    Sitteavstand til tvn ?
    Bruk... Film ? Tv ? Spill ?

Slike ting er greit og vite :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Panasonic i 42" er et sikkert kjøp.

Men det kommer litt an på hvordan romet den skal stå i er...

Er det mye sol og mye lys i romet ?
    Sitteavstand til tvn ?
    Bruk... Film ? Tv ? Spill ?

Slike ting er greit og vite :-)

Det vil komme lys inn fra siden, der det er 3 store stuevindu, men har persienner jeg kan ta ned. Sitteavstanden blir ca 3 - 4 meter, og TV skal brukes til vanlig TV- og filmtitting.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til klubben!

Mitt tips:
    Ikke les deg blind på subjektive innlegg på diverse foumer, ei heller på netthandel-sider...
    Og hvertfall ikke stol blindt på butikkselgere..

Bruk magefølelsen i kombinasjon med lommeboka, og prøv å få stilt opp potensielle tv'er ved siden av hverandre for å se selv;-)

Det er etter min oppfatning tilnærmet umulig å ta en avgjørelse basert på andres meninger, og egentlig også tekniske beskrivelser på nett eller annonser.

Ta gjerne utgangspunkt i tester og omtaler, men det må helt klart være en fordel å få sammenlignet aktuelle tv'er mens du har dem ved siden av hverandre, og demonstrerer relevante signaltyper.

Lykke til:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grohl
    Velkommen til klubben!

Mitt tips:
    Ikke les deg blind på subjektive innlegg på diverse foumer, ei heller på netthandel-sider...
    Og hvertfall ikke stol blindt på butikkselgere..

Bruk magefølelsen i kombinasjon med lommeboka, og prøv å få stilt opp potensielle tv'er ved siden av hverandre for å se selv;-)

Det er etter min oppfatning tilnærmet umulig å ta en avgjørelse basert på andres meninger, og egentlig også tekniske beskrivelser på nett eller annonser.

Ta gjerne utgangspunkt i tester og omtaler, men det må helt klart være en fordel å få sammenlignet aktuelle tv'er mens du har dem ved siden av hverandre, og demonstrerer relevante signaltyper.

Lykke til:-D

Takker

Hmmm... Magefølelsen min sier LG... men det er fordi den har et stilig design Vet ikke om det funker i lengden?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes de to kandidatene du i utgangspunktet hadde plukket ut virket bra!

Skal du se film (dvd ? ) og vanlig tv så er vel disse midt i blinken?

Skal du bruke spillkonsoll, se Blueray eller kople til pc så har vel full hd sine fordeler.

Lcd bruker mye mindre strøm :-D

Selgere er vel egentlig kun intressert i å selge det de har mest av på lager og det de har høyest avanse på? Tror ikke det har noen sammenheng med bildekvalitet
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LGs nye LCD-TVer har svært bra bilde og er et kanonkjøp til prisen.
    6000-utgaven er meget god og har utrolig bra bilde på HD-materiale. Jeg har 5000-utgaven selv, som er så godt som identisk som 6000 med noe nedskalert i utstyrsnivå samt at den ikke har 100hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    LGs nye LCD-TVer har svært bra bilde og er et kanonkjøp til prisen.
    6000-utgaven er meget god og har utrolig bra bilde på HD-materiale. Jeg har 5000-utgaven selv, som er så godt som identisk som 6000 med noe nedskalert i utstyrsnivå samt at den ikke har 100hz.
    Men hva med den kommentaren at det er bedre med full HD og 50 Hz enn HD ready og 100Hz siden jeg skal kjøpe meg en HD PVR-dekoder?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en 42" og 4m avstand er full HD ikke et must. Jo større skjerm du har og kortere avstand til sitteposisjon, jo større er forskjellen fra 720 til 1024.

Du vil nok se forskjell, men den er ikke stor. Hvorvidt 100hz er viktigere tør jeg ikke uttale meg om, men forståsegpåere mener det er en vesentlig forbedring når man f.eks ser på fotballkamp e.l.

Ikke tenk så mye på oppløsning og oppfriskningsfrekvens!
    Se på de selv og kjøp den DU og lommeboken liker best! :smile:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mona35
    Men hva med den kommentaren at det er bedre med full HD og 50 Hz enn HD ready og 100Hz siden jeg skal kjøpe meg en HD PVR-dekoder?
    I dag er det ingen grunn til å ikke kjøpe en TV med full HD. Dette med 50 eller 100hz hadde jeg ikke brydd meg noe om. Det eneste du bør legge vekt på er hvordan bildet ser ut. Spesifikasjoner kan du bare ignorere i de fleste tilfeller, siden de betyr absolutt null dersom bildet likevel er dårlig. Mitt råd er å dra i butikken og se kritisk på bildet.

Du bør kjøpe en TV med full HD, HDMI-kontakter etter behov og så bra bilde som mulig.

Det er på dette grunnlaget jeg absolutt kan anbefale 42LG6000. TVen har rett og slett meget bra bilde, full HD, 100hz og mer enn nok HDMI kontakter og andre input muligheter.

Har du valget mellom full hd og 50hz eller hd ready og 100hz ville jeg definitivt kjøpt full hd, siden sannsynligheten er stor for at dette da er et mer moderne panel og ergo bedre bilde (men selve oppløsningsbiten er nok neppe særlig merkbar på en 42")

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også det enkle stalltips: LCD passer best for rom med en del sol-lys i, plasma best der det stort sett er mørkt.

Utover dette ville jeg definitivt gjort som flere her antyder, nemlig å se selv. Det er så vanvittig smak og behag når det gjelder bildekvalitet, men også når det gjelder design. Selv er jeg ikke så rent lite opptatt av nettopp design..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Med en 42" og 4m avstand er full HD ikke et must. Jo større skjerm du har og kortere avstand til sitteposisjon, jo større er forskjellen fra 720 til 1024.
    Vi med årntli håde har no 1080 ja
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en stue med tre store vinduer, men tenkte likevel at jeg skulle satse på plasma... Etter det jeg har lest meg til her inne er ikke refleks et så stort problem. Har mulighet til å trekke ned persienner når det er mye lys. I tillegg foregår jo en god del TV-titting på kveldstid. Tenker jeg feil her? Er det slik at de som satser på plasma kun har mørke stuer med lite lys?

LCD-skjermen til LG synes jeg er for dyr. Ser at Netshop har plasmaen til 7956,-. Noen som vet om noe billigere? Og hva kan frakten komme på? Og forresten, noen som vet om hvilket rykte Netshop har? Det er jo litt "skummelt" å kjøpe fra en nettbutikk...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du bare skal glemme helt den LCD eller Plasma greia. Kjøp den skjermen som du liker best og ikke bry deg om det er det ene eller andre. Begge teknologier har nå blitt så bra at det har svært lite å si hvilken du velger.

Det eneste unntaket er om du skal bruke skjermen veldig mye til PC-bruk hvor LCD egner seg bedre.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart gått for PG6000 eller PX80, med mindre du har mye lys inn mot tv'en. Du har sikkert hatt en gammel bilderørs tv og en plasma vil ikke være noe værre på refleksjoner enn disse.

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Vi med årntli håde har no 1080 ja
    Hehe, ja, men jeg tipper fortsatt at både PG6000 og PX har bedre bilde mtp farger og konstrast osv. Har set alle tv'ene men ikke sammenlignet side om side. Fra det jeg hukser så var pz70 eldig blass og matt, men dette har vi diskutert før.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en stue med tre store vinduer, men tenkte likevel at jeg skulle satse på plasma... Etter det jeg har lest meg til her inne er ikke refleks et så stort problem. Har mulighet til å trekke ned persienner når det er mye lys. I tillegg foregår jo en god del TV-titting på kveldstid. Tenker jeg feil her? Er det slik at de som satser på plasma kun har mørke stuer med lite lys?
    Nei - visse plasmaer fungerer perfekt i en lys stue!

Min Panasonic PZ70 har en matt skjerm - akkurat som lcd modellene, dette gjør at det ikke er noe problem med reflekser. Faktisk er det den beste oppgraderien ved å bytte ut den gamle "blanke" crt/bilderørs-tven - nettopp den matte skjermen på Panasonicen. Å se tv på solskinnsdager har aldri vært bedre!

MEN - jeg vet ikke om dette finnes på den nye PZ80 modellen.

Det var noen testere (blant annet i norske blader) som synes dette ga et litt uskarpt bilde når du satte nesa oppi skjermen. Håper ikke Panasonic har hørt på disse men fortsetter sitt geniale opplegg

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Fra det jeg hukser så var pz70 eldig blass og matt, men dette har vi diskutert før.

Hehe, den var sleip!

Bare "slakte" skjermen fullstendig - og så si at diskusjonen er ferdig?

Vel jeg eier nevnte tv og er kjempefornøyd.

Skal holde meg for god for å klage på din TV.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du først og fremst ser TV/film når det er relativt mørkt ute og i tillegg har mulighet til å trekke ned persienner, så kan du fint velge plasma ja. Men å hevde at man kan 'glemme' hele LCD/plasma 'greia' ift lysmengden i rommet er litt drøyt. Mange her på forumet trenger noe å forholde seg til/ønsker gode tips før kjøp. Da blir det litt enkelt å bare si at 'du får velge selv' (det er jo nettopp dette som er vanskelig). Man må sågar huske at de butikkene man kan se bildet i er helt forskjellig fra der TVen kommer til å plasseres i ditt hjem! Som regel er butikken mørkere (større areal pr vindu). Dette gir bedre bilder spesielt i dagslys. Så skal du ha en TV på kjøkkenet hvor det er masse vinduer og sol rett inn ---> velg for all del LCD (de som sier det ikke spiller noen rolle kan du bare glemme..)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spock: hehe, ikke sånn ment da... jeg vurderte lenge pz70 en stund, men ble egentlig bare skuffet når jeg så den. Likte faktisk PX70 mye bedre. Ikke meningen å disse, men jeg er vel litt på andre siden av streken enn deg. Du virker jo veldig pro fullhd, mens jeg mener det ikke har så mye å si. Men alt er relativt og kommer ann på bruken.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Herm... Ved mye bluray og HD TV er Full HD tingen. Blir det mye standard DVD og SD TV er trolig en standard HD tingen da den ikke trenger å skaler opp bildet så mye og gjette en haug med punket. Gir fort et kunstig bilde.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •