Er LCD'er like varme som plasma-skjermer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er LCD'er like varme som plasma-skjermer?

Sitter med en Panasonic PV-70, men synest den blir fryktelig varm, er dette ett vanlig problem for plasmaer? Og hvordan er dette på LCD-skjermer?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD'er har som regel lavare forbruk i forhold til størrelsen enn det plasma har, dette gjenspeiler seg også i hvor mye varme tv'en avgir.

Generelt bruker lcd vesentlig mindre energi enn plasma og vil derfor være litt kaldere.

Tror ikke du skal bekymre deg for varmen om du har god lufting rundt tv'en, det er vel heller energiforbruket eller varmen tilført rommet som vil være ett problem? Tv'en klarer seg sikkert helt fint.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regner også med at det står spesifisert i bruksanvisningen hvor mye lyft det skal være rundt, min LG PG6000 kjenner jeg varmen fra på 10 cm holdt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    regner også med at det står spesifisert i bruksanvisningen hvor mye lyft det skal være rundt, min LG PG6000 kjenner jeg varmen fra på 10 cm holdt.
    Kjenner den der jeg sitter da den varmer opp hele rommet :-D. Det skal da sies at jeg har en liten kino på ca 15 m2....

Generelt trekker vel plasma rundt 50-100% mer effekt enn LCD. På den annen side kan ofte LCD kjennes varmere da det stråler mer varme fra panelet i forkant, mens det på plasma gjerne blir varmest i overkant bak på den siden som strømforsyningen sitter. Uansett går varmen til oppvarming 3/4 av året og da spiller det ikke så mye rolle at det går litt strøm.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingneiøren: Min erfaring er at det stråler mere varme av panelet foran på plasma enn lcd.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kjenner den der jeg sitter da den varmer opp hele rommet :-D. Det skal da sies at jeg har en liten kino på ca 15 m2....

Generelt trekker vel plasma rundt 50-100% mer effekt enn LCD. På den annen side kan ofte LCD kjennes varmere da det stråler mer varme fra panelet i forkant, mens det på plasma gjerne blir varmest i overkant bak på den siden som strømforsyningen sitter. Uansett går varmen til oppvarming 3/4 av året og da spiller det ikke så mye rolle at det går litt strøm.
    :-D skjer hos meg å, slipper panelovn på vinteren.( sammen med resten av elektronikken)
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg låner denne tråden, siden jeg har et spørsmål om kjøling. Nå har jeg nettopp montert et slikt møbel: Bestå. TV-en: Samsung 42" plasma. Avstand fra høyeste del av utlufting til topplate er ca. 5-6 cm. Er det krise da? Hva skjer om det er for tett? Tar TV-en skade?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg låner denne tråden, siden jeg har et spørsmål om kjøling. Nå har jeg nettopp montert et slikt møbel: Bestå. TV-en: Samsung 42" plasma. Avstand fra høyeste del av utlufting til topplate er ca. 5-6 cm. Er det krise da? Hva skjer om det er for tett? Tar TV-en skade?
    Høres litt trangt ut, men har TV'n termperaturstyrte vifter er det gjerne ikke noe problem.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg vet ikke om TV-en har vifter overhodet. :) Litt nøyere utmåling viser at avstanden er 6,5 cm. Jeg får vel slå det på og overvåke nøye hva som eventuelt skjer. Blir det kokvarmt bør jeg kanskje montere et par PC-vifter på bakveggen, i høyde med utluftingen?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gikk overraskende bra. Er bare en svak lunk mellom TV-en og møbelet.
    :-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er ståa her nå da? Panasonics nye plasmaskjermer har vel redusert strømbruken ganske kraftig, men har LED gjort det samme for LCD?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •