"Du kjøper vel ikke stereo, der de selger kjøleskap"..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Du kjøper vel ikke stereo, der de selger kjøleskap"..?

Noe i den duren spørres det av en de største Hi-fi kjedene i landet, antagelig for å illustrere at de er faghandlere spesielt myntet på entusiaster.

De har muligens et lite poeng når det gjelder lyd, men hva er det disse såkalte faghandlere "pusher" når det kommer til bilde?

Jo, utstilt i vinduene i en årrekke hos f.eks. Hifiklubben har det kun stått LCD-skjermer i heller tvilsomt kvalitet. De lyser i grått alle sammen, fraværet av sort er totalt. Størrelse 21 t.o.m. 37 tommer. Aldri større! Kilden er alltid DVD, aldri Blu-ray. Skal du se bilde i et større format med en high def kilde må du lengre inn i lokalet og lete. Entusiamen overfor plasma og Blu-ray er imidlertid nedslående. Noe utvalg har de da heler ikke! Neida, kostbare DVD spillere til over 10.000 og en liten grå LCD skjerm er tingen. Hvem er det Hifi-klubben henvender seg til egentlig - for slike TVer egner seg ikke til annet enn spill i godt opplyste små gutterom.

Soundgarden og Tonart er heller ikke bedre. Stolt viser de fram sine lysegrå små LCD-skjermer i samvirkelagkvalitet i sine utstillingsvinduer. (ofte LG)
    Går man lengre inn i lokalet kan det hende man finner en ekte filmframviser (f.eks Kuro plasma), men tro ikke de har tilkoblet disse flotte TVene en Blu-ray spiller av den grunn! Neida, kun SD DVD.

Konkl; skal man ha en skikkelig TV til en god pris, så må man nettopp til disse selgerne av kjøleskap. Et visst utvalg av Blu-ray spillere har de t.o.m også. "Faghandlerne" bryr seg nemlig ikke om bilde i det hele tatt!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring så er kunnskapene om lyd like variabel på Hifiklubben som på Expert og Elkjøp. Jeg blir bare provosert over selskaper som markedsfører seg ved å rakke ned på andre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Etter min erfaring så er kunnskapene om lyd like variabel på Hifiklubben som på Expert og Elkjøp. Jeg blir bare provosert over selskaper som markedsfører seg ved å rakke ned på andre.
    Enig. Det er ikke alle på Klubben som er guruer akkurat heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes egentlig at det er litt "snert" i akkurat den reklamelinjen.

Ellers er min respekt for produktinformasjon og selgere generelt i hele bransjen så som så. Noen individuelle positive unntak finnes dog.

-k

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik er det vel på Soundgarden også. Dessuten er det bare til å be om å få snakke med noen erfarne når du er i butikken. Det du må huske på er at ikke alle Hifiklubb butikkene i landet satser på det samme. I Sandnes har de satset litt mer på surround enn stereo, Stavanger motsatt. Dessuten har ikke Hifiklubben begynnt å selge Blue-ray noe skikkelig før. Dette fordi de ikke valgte å velge side før det ble klart om hva som gikk av med seieren. Altså mellom hd dvd og blueray. Dessuten har ikke merkene til hifiklubben begynnt å lage blueray spillere enda. Denon har begynnt nå. Så det er bare til å vente litt. Det kommer!!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg synes egentlig at det er litt "snert" i akkurat den reklamelinjen.
    Reklamekampanjen er "kul" den - ingen som helst tvil om det.

Ellers er min respekt for produktinformasjon og selgere generelt i hele bransjen så som så. Noen individuelle positive unntak finnes dog.

-k
    Når en kunde på klubben blir frarådet å prøve seg på å benytte romkorreksjon, da begynner jeg å tvile om dem faktisk har forsøkt det selv... Helt sikkert flere som ikke har vellykkede forsøk med romkorreksjon, men vil tippe flesteparten har nytte av det. Synes slike uttallelser minner om uvitenhet - eller mangelende ønske om å skaffe seg kunnskap.

Heldigvis finnes det også flere personer som er dyktige. Er vel egentlig bare å gå når man for dem som er under middels....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også merket meg mye av det samme som trådstarter beskriver, og stusset på dette i disse HD tider. Tror vel egentlig ikke det er motvilje fra disse mere rene AV butikkenes side dette, men kanskje mer at mange av kundene til nå har sittet og ventet på gjerdet når det gjelder BD, og da er det vel litt fristende for butikkene å gjøre det samme. Nå som BD spillere og filmer blir mere folkelig priset og fullHD skjermvisnings utstyr også blir det, så vil jeg tro at slikt utstyr blir mere fremtredende og vist i tiden fremmover.

At ikke de beste og dyreste High End produktene er utstillt i butikk vinduene osv, er det kanskje andre årsaker til, så som mindre verditap på i utgangspunktet billigere produkter som kan kjøres 24/7 og kanske billigere produkter frister enkelte litt mindre og reduserer faren for sjokkbrekk osv.

Når det gjelder Hifi klubben, er vel de kankje litt mere Audio Hifi og litt mindre surrond og Video "hifi" fokuserte, det er i alle fall mitt inntrykk rundt dette.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundgarden Trondheim påstod de skulle ha en flatskjermvegg oppe i løpet av kort tid, jeg ble også fortalt at TVene som hang der kom til å være godt kalibrert.

Har ikke sjekket nedom om det er noe hold i disse uttalelsene, men har min tvil egentlig. Ikke hadde de planlagt mulighet for å kunne dempe belysningen ved denne flatskjermveggen heller.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes kanskje man burde ha i bakhodet i en slik debatt som dette rundt hvor mye innsats og penger de forskjellige dedikerte butikkene bruker på dette med utstilling og demo, at de "fysiske" butikkene faktisk i praksis konkurerer med nettbutikker, og vel for ofte bare brukes av nettbutikk kunder til å få demonstrert utstyr de vurderer å bestille.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes kanskje man burde ha i bakhodet i en slik debatt som dette rundt hvor mye innsats og penger de forskjellige dedikerte butikkene bruker på dette med utstilling og demo, at de "fysiske" butikkene faktisk i praksis konkurerer med nettbutikker, og vel for ofte bare brukes av nettbutikk kunder til å få demonstrert utstyr de vurderer å bestille. Her må jeg inrømme at jeg møter meg selv litt i døra.....
    Jeg har inntrykk av at Sony-centeret på Carl Johan fungerer etter det prinsippet.

Det er på mange måter synd at folk bruker lokale butikker for å bestemme seg, og så bestiller produktene fra nettbutikk.

Jeg tror likevel at lokale butikker har mer å tjene på å yte god service enn dårlig.

-k

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes kanskje man burde ha i bakhodet i en slik debatt som dette rundt hvor mye innsats og penger de forskjellige dedikerte butikkene bruker på dette med utstilling og demo, at de "fysiske" butikkene faktisk i praksis konkurerer med nettbutikker, og vel for ofte bare brukes av nettbutikk kunder til å få demonstrert utstyr de vurderer å bestille.

Du har selvsagt et poeng i at nettbutikkene er farligere konkurrenter, men de bedrer jo ikke situasjonen ved å være bakstreberske.

Jeg skjønner meg rett og slett ikke på "faghandlerne". Vil de noe i det hele tatt med bilde-biten, eller er det bare lyd som gjelder?

F.eks. selger Hifi-klubben nesten utelukkende skjermer fra Samsung, og det til ikke særlig konkurerbare priser. De promoterer ikke Blu-ray på noen måte (tvert imot snakker de nedsettende om spillerne som er på markedet), så da får jeg problemer med å forstå hva de egentlig ønsker å oppnå med denne "strategien".

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Du har selvsagt et poeng i at nettbutikkene er farligere konkurrenter, men de bedrer jo ikke situasjonen ved å være bakstreberske.

Jeg skjønner meg rett og slett ikke på "faghandlerne". Vil de noe i det hele tatt med bilde-biten, eller er det bare lyd som gjelder?

F.eks. selger Hifi-klubben nesten utelukkende skjermer fra Samsung, og det til ikke særlig konkurerbare priser. De promoterer ikke Blu-ray på noen måte (tvert imot snakker de nedsettende om spillerne som er på markedet), så da får jeg problemer med å forstå hva de egentlig ønsker å oppnå med denne "strategien".
    Er faktisk enig med deg i det du skriver her, og det hadde kanskje vært bedre for brangsjen å ta dette rundt hjemmekino produkter og HD litt videre. Hva med å f.eks lage glitrende hjemmekino rom oppsett (med og uten høy WAF faktor) og selge mere av de tingene som går med til å lage slike rom også, både når det gjelder akustikk, lyskontroll, fjernstyring, kino stoler osv.

Det er vel en del neggativ omtale av div butikker i denne tråden, så jeg synes kanskje man burde prøve å anbefale butikker med gode opsett også. Highend oppsettet til Soundgarden i Kristiansand bør kanskje nevnes i den forbindelse, det er noe av det råeste jeg har sett.....

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag kan du kjøpe BenQ W5000 pj,Abrahamsen stereo og Pioneer Kuro tv,alt for den kresne forbruker så nå kan du faktisk kjøpe "highend" der de selger kjøleskap

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Idag kan du kjøpe BenQ W5000 pj,Abrahamsen stereo og Pioneer Kuro tv,alt for den kresne forbruker så nå kan du faktisk kjøpe "highend" der de selger kjøleskap
    Det største problemet dem er: "se i stede her på denne flotte lcd skjermen - mye bedre enn Plasma. Visste du forresten at plasma er utdøende? Ikke det nei. Sats på lcd. Best bilde og det tryggetse valget." Hvor mange har ikke opplevd disse selgerenes harde pushing av lcd tv'er? Som mest sannsynligvis skyldes at dem tjener mer på utdaterte lcd skjermer enn siste generasjons plasma skjermer.

Selvsagt er dette satt på spissen, men hvem har ikke opplevd dette? Klart dem har gode produkter, men dem ønsker mest av alt å selge de produktene de tjener mest penger på helt uten å tenke på kundens ønsker og behov. Å sette høyere fortjeneste foran å skaffe kunden hva den behøver/ønsker er for meg helt feil - det er et problem!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det største problemet dem er: "se i stede her på denne flotte lcd skjermen - mye bedre enn Plasma. Visste du forresten at plasma er utdøende? Ikke det nei. Sats på lcd. Best bilde og det tryggetse valget." Hvor mange har ikke opplevd disse selgerenes harde pushing av lcd tv'er? Som mest sannsynligvis skyldes at dem tjener mer på utdaterte lcd skjermer enn siste generasjons plasma skjermer.

Selvsagt er dette satt på spissen, men hvem har ikke opplevd dette? Klart dem har gode produkter, men dem ønsker mest av alt å selge de produktene de tjener mest penger på helt uten å tenke på kundens ønsker og behov. Å sette høyere fortjeneste foran å skaffe kunden hva den behøver/ønsker er for meg helt feil - det er et problem!
    Det virker på meg som om du ganske ensidig har bestemt deg for hva som er best?

Min erfaring med de store elektrokjedene er ikke at de pusher en bestemt teknologi, men en eller annen tilfeldig vare som de har høyere avanse på, og som blir stilt opp ved siden av dagens tilbud (som ofte er et godt tilbud), og hvor de skrur på innstillinger for å overbevise kunden om at den de tjener mest på er best.

Det virkelige "problemet" (i den grad det egentlig er noe problem) er at 95% av kundene ikke bryr seg om hva de kjøper, og/eller tror at selgeren kun vil deres eget beste. Hvis de hadde lest en test eller to, eller sjekket specs før de dro hjemmefra så hadde selgeren hatt mye mindre "makt". De siste 5% er antageligvis de som er aktive på et forum som dette...

Ved nærmere ettertanke så kan jeg egentlig ikke bebreide dem, for det er nøyaktig den innstillingen jeg selv har når jeg kjøper vaskemaskin. "Hvor er den billigste som fungerer sånn noenlunde?"

-k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved nærmere ettertanke så kan jeg egentlig ikke bebreide dem, for det er nøyaktig den innstillingen jeg selv har når jeg kjøper vaskemaskin. "Hvor er den billigste som fungerer sånn noenlunde?"

-k
    Innertier.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker på meg som om du ganske ensidig har bestemt deg for hva som er best?
    Du må ikke lese innlegget så bokstavlig - det er et eksempel. Noe jeg sikkert kunne vært klarere på. Jeg kjenner faktisk ganske mange som har bestemt seg for en spesiell skjerm de vil ha - som regel en plasma skjerm. Ofte etter å ha lest tester. Stort sett alle har gått på selgere som sier det jeg sa i mitt eksempel.

Min erfaring med de store elektrokjedene er ikke at de pusher en bestemt teknologi, men en eller annen tilfeldig vare som de har høyere avanse på, og som blir stilt opp ved siden av dagens tilbud (som ofte er et godt tilbud), og hvor de skrur på innstillinger for å overbevise kunden om at den de tjener mest på er best.
    Det er vel det som var meningen bak mitt eksempel, som sikkert ikke kom klart nok frem.....

Det virkelige "problemet" (i den grad det egentlig er noe problem) er at 95% av kundene ikke bryr seg om hva de kjøper, og/eller tror at selgeren kun vil deres eget beste. Hvis de hadde lest en test eller to, eller sjekket specs før de dro hjemmefra så hadde selgeren hatt mye mindre "makt". De siste 5% er antageligvis de som er aktive på et forum som dette...
    95 % er nok et veldig drøyt tall. Jeg tør ikke stadfeste noe tall på hvor mange som lar seg fall inn i selgers makt. Og spec er ikke alt - tester sier derimot mye mer (så fremt dem er objektive).

-k
    For min egen del gjør jeg litt undersøkelser i forhånd. Også når det gjelder vaskemaskiner. AEG feks er holdbare, har godt service system og er generelt gode.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    95 % er nok et veldig drøyt tall. Jeg tør ikke stadfeste noe tall på hvor mange som lar seg fall inn i selgers makt. Og spec er ikke alt - tester sier derimot mye mer (så fremt dem er objektive).
    Det er helt sikkert en flytende grense. Avhengig av hvordan vi definerer grensen kan vi komme til at tallet er 1% eller 99% :-)

Jeg blir uansett slått over hvor passiv kjøpere av ting er. Denne passiviteten kan like gjerne slå ut i at man melder seg inn på avforum og spør "hvilken skjerm skal jeg kjøpe", uten å orke å tenke igjennom hvilke krav man stiller, eller muligheten for at rådene man får er biased eller endog kommer fra noen med økonomiske interesser.

Hele forumet hviler selvsagt på at man kan stole på hverandre, men dersom man bruker et par timer så får man et vesentlig bedre inntrykk av hvordan det fungerer og hva posterne baserer sine innspill på.

-k

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    For min egen del gjør jeg litt undersøkelser i forhånd. Også når det gjelder vaskemaskiner. AEG feks er holdbare, har godt service system og er generelt gode.
    Jeg er også veldig grundig i de fleste tilfeller. Det hender selvfølgelig at jeg kjøper katta i sekken, men aldri når det kommer til dyrere varer heldigvis.

Som knutinh skriver så er det utrolig mange passive kjøpere i markedet. Se bare på hvordan en markedsfører digitalkamera med flere og flere megapixler uten at bildene blir noe særlig flottere av den grunn. Folk hiver seg over og handler ukritisk som bare det.

Fakta er jo at ca halvparten av befolkningen er mindre enn gjennomsnittelig intelligente! Av og til bekymrer jeg meg over hvilken halvdel jeg hører til, men det er vel ca 90% som innbiller seg at de hører til det øvre skiktet! :lol:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på nå, er om det er greit å handle kjøleskap der de selger stereo?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •