LG 42Pg6000 VS Sony 40W4000 -Ferdig test!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG 42Pg6000 VS Sony 40W4000 -Ferdig test!

Jeg har nå testet disse 2 tvene hjemme i dag, jeg er selv eier av Lgèn, og har fått lånt Sonyen av en kompis. Jeg var i begynnelsen skråsikker på at det skulle bli Sony, men forandret mening etter jeg hadde lest litt om plasma. Merk: Denne testen er gjort etter innkjøp av LG, jeg er heller ingen ekspert, da dette er kun en hobby. Testen er primært for film titting og sort nivå.

Disse er testet på en Sony ns-905v dvdspiller med 2 stk monster scart av samme type igjennom en forgreningsboks. Testen har hatt en varighet på 5 timer, da 2 av dem har gått til kalibrering for å få mest mulig likt bilde.

Jeg kan si med en gang at Sony lcd har bedre svart enn LGen, her går det ikke ann å diskutere, bedre sort med flere detaljer, vi var 3 personer og det var enstemming. Men LGen er avhengig av å ha det mørk rundt seg, så ettersom mørket falt på ble det sorte i LGen noe bedre, men Sonyen var et hakk foran, se bilde(dårlig bilde, men man ser forskjell, Sony til venstre, her skal man kun se på svart nivået). Vi prøvde også å kalibere LGen under noen mørke scener for å matche Sonyen men det klarte vi ikke da den har meget bedre sort nivå.

Det som irriterer meg litt er filmer som vises i 2:35:1 format, jeg føler da at de sorte strekene oppe og nede trekker opp det grå slik at bildet virker mere grått enn det egentlig er, da det sorte kunne ha vært bedre i LGen. I filmer som dekker hele skjermen synes jeg det sorte blir bedre.

Når det kommer til farger så har LGen mere naturlige farger, hvit er faktisk veldig bra, på Sonyen var det gult stikk. Man hadde få innstillings muligheter på sonyen så det var lite man fikk gjort med selve fargene. Sonyen hadde også et svak grønn stikk i noen av scenene som vi ikke fikk vekk, LGen hadde mere natulige farger samt mange flere muligheter for å stille de inn. LGen vinner her, den eneste svakheten LGen hadde var fine overganger fra lys til noe mørkere farger, her var det brudd i fargen da ikke LGen klarte de fine overgangene. Noen man så veldig godt i Master and Comander tåke scene i begynnelsen av filmen, så ikke dette i noen av de andre filmene.

På Lgen har jeg opplevt noe innbrening med det forsvinner iløpet av 15-20 sekunder. Det er kun hvis der er en dvd menu eller noe slikt har stått en stund. Dama liker å spille sims så jeg skal da sette tven til Orbiter og sjekke om da det blir innbrenning når man spiller ps2. Orbiter er en funksjon som flytter bildet uten at man ser det for å hindre innbrenning. Tven min har kun gått 40 timer så mulig dette blir bedre etter hvert. Lcd har ikke dette problemet.

I scener med panorering og kjappe bevegelser ligger de ganske så likt, vi var enige at LGen var da noe bedre. LGen er 100 hz som hjelper noe, og vi kunne skimte noe problem med etterslep på sonyen, men det var lite. Sony kommer jo med w4500 som har 100hz og her skal det være borte, men w4500 er en helt annen tv enn w4000 teknisk.

Med innsynsvinkelen vinner LGen med glans da det var likt uansett hvor man så fra, man kunne bare bøye seg litt til siden så ville man se at bildet på sonyen ble dårligere, rett å slett grusomt. Han som satt ved siden av meg hadde et helt annet inntrykk av bildet enn meg, hos han var det sorte mere grått.

Jeg vil også si at var helt nøytral i denne testen, selv om jeg eier LGen. Jeg var villig til å bytte den ut i morgen hvis det viste seg at Sonyen var bedre. "Men det som er bra på den ene var dårlig på den andre". Det er nesten delt førsteplass, men LGen kom noe bedre ut. Jeg setter sort nivået veldig høyt på lista, men det var flere ting med sonyen jeg ikke likte, så da kan jeg leve med noe dårligere sort-nivå. Dette var gøy så mulig jeg skal prøve å sjekke noen andre tver mot LG, Samsung LE40A656 virker som en bra kandidat. Synes Sony priser seg veldig høyt i forhold til hva de klarer å levere, etter min mening skulle w4000 ha ligget på rundt 8000,- da LGen koster nesten halve prisen, og har flest positive ting. Eieren av w4000 støtter denne testen.

Design er også viktig hvis man har en bedre halvdel i huset, og her vil jeg si at LGen er meget bra, glassplaten gjør denne om til et "smykke" i stua. På sonyen er det brukt hardplast og en tynnere type, som både ser og føles dårlig ut når de står ved siden av hverandre, den sorte lakk fininshen som begge tvene har, er bedre på lg. På Sonyen er den noe mattere. Lgen er nesten halvparten av dybden av Sonyen. LGen veien 34 kg og Sonyen veier 17 kg.

Filmer: Master and commander, gladiator, darkness falls, Austin powers: Goldmember, underworld og final fantasy.

Hvis det noen tekniske detaljer jeg har glemt så kom med spørsmål.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test, enkel og grei for oss som ikke er så altfor tekniske! Savner kanskje en test av litt dagligdagse program og ikke minst fotball! =)

Og en test opp mot feks den samsungen hadde ikke vært dom, heller ikke en mot PX80.

Takk for flott test og kom gjerne med flere!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har snakket med en annen som har en w4000 og han sier er at på fotball kamper så er den grønne matta, VELDIG grønn med stor G. Men han så ikke så mye fotball at han viste noen om åssen panoreringen var.

Jeg bruker selv analog tv signal og er ikke så veldig imponert, helt greit. Man er veldig avhengig av bra signaler inn, de fleste tver i dag er best med digital dekoder.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å test TV'ene på Scart yter de vel ikke disse optimalt. Har selv testet Sony KDL40W4000 i ca 14 dager før jeg byttet den til LG 42PG6000. Har ikke testet de samtidig men kan si meg enig med dag at Sony har relativt bra sort nivå, men et elendig bilde på SD sendiger. Der er LG atskillig bedre. Har fiber så signalet var optimalt over HDMI.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du ser forskjell på Scart og hdmi som ikke er digitalt? Direkte koblet til tv? Som jeg også skriver så er man avhengig av en bra kilde også, siden du har fiber så kan jo ikke du få noe bedre. Tror ikke signalet blir noe bedre med hdmi når man har et signal som ikke er laget for det, har man digital tv så skjønner jeg at det er best, da man kan få 720p.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt og greit konkludert, fin test!
    Litt morsomt allikevel, idet minusene på Sony'n var stort sett det jeg var/er veldig fornøyd med på min 40W4000! :?
    Sammenlignet med min (ur)gamle 27" Samsung LCD, kjøpte jeg nettopp W4000 fordi Sonyen hadde utrolig mye bedre innsynsvinkel, kjempenaturlige farger og et fint design :-D
    Sortnivået derimot regnet jeg med var bedre på plasmaskjermer..............

Så lærte jeg litt i dag også. :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •