Nok et spm ved tv-kjøp: 42" plasma, HD osv..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok et spm ved tv-kjøp: 42" plasma, HD osv..

Hei,

jeg står nå på randen av å kjøpe meg ny tv.

som så mange andre vender jeg meg til dette forumet for å høre hva folket har å si.

Jeg innser at det kanskje bare er nok en kanne bensin på et allerede passe stort bål,
    men hovedvekten av det jeg nå går og lurer på er det evinnelige HD-spørsmålet...
    Ready or Full?

Jeg har landet på et valg av 42" plasma, og har mer eller mindre bestemt meg for Panasonics TH42PZ85.
    Grunnen er enkelt og greit at så vidt jeg forstår er dette den nyeste modellen med den "beste" teknologien,
    sett i forhold til PX80 og PZ80.

Prisen spiller selvsagt en rolle, men jeg har ikke så veldig lyst til å kjøpe en tv som jeg vil angre på om et par år,
    at jeg da valgte å spare en tusenlapp eller tre, og kompromissere med en "dårligere" tv siden signaltilgangen er det den er pr dags dato.

For øyeblikket har jeg Rikstv. Men en DM800 er planlagt, og jeg får en dårlig følelse av å vurdere HD-Ready i forhold til Full-HD, da det vel er fastslått
    at Full-HD er jo fremtiden, mens HD-Ready er nå.. og fortid...
    Men hvor lang er den fremtiden skal tro?
    Vil en tv jeg kjøper i dag være moden for skraphaugen innen tv-kanalene har klart å oppgradere sine sendinger?
    Jeg sitter vel ca 3m fra tven, og ser for det meste diverse tv, en del fotball (hvertfall etterhvert som jeg får PL og CL), dvd-film, og foreløpig bruker jeg fremdeles min gamle xbox
    som et slags mediasenter... 360 eller ps3 vil nok etterhvert vurderes, dersom kontoen fylles oppigjen etter både tv og dreambox
    Ps3 med sin BluRay vil nok muligens ligge godt an.

Jeg innser at jeg kanskje formulerer meg litt kronglete og muligens litt teknisk diskutabelt, men det er det beste jeg klarer, da jeg føler jeg har lest meg nærmest ordblind på alle mulige diskusjoner,
    omtaler, tester og beskrivelser på nett i det siste....

Er det for eksempel noe hold i det at en såkalt HD-Ready tv vil være "bedre" på SD-sendinger enn en såkalt Full-HD tv??
    Hva med dvd?

Det jeg på en måte er ute etter, er innspill fra folk med egne erfaringer i tillegg til teknisk og objektiv innsikt.
    Kan noen bidra med saklige argumenter for eller imot det å gå til anskaffelse av en PZ85, istedet for å gå for ett av de to andre alternativene?
    Jeg lurer på om en PZ85, i tillegg til det åpenbare 1080p, er bedre på andre egenskaper som mange vekter mer ved valg av tv, som svartnivå, kontrast, panorering,
    100Hz osv... enn en PX80? eller forsåvidt PZ80..?

Andre alternativer er selvsagt ikke helt uaktuelt, da jeg ikke er "fan" av noe spesielt merke egentlig, men dette er en tv jeg har kommet frem til
    på bakgrunn av prissammenligninger, omtaler, diskusjoner mellom brukere, tester på diverse sider osv....

Takker for svar som kan være til hjelp i dette valgets kvaler!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev "HD-ready" i søkefeltet til høyre og fikk 52200 treff. Jeg kan ikke tenke meg at noen spørsmål du kan tenke deg angående vs HD-ready kontra Full-HD ikke er dekket i noen av de postene :-)

Dette er de fire første treffene:
    AVforum.no - Hva er HD? Hva er HD-ready? Trenger jeg HD?Hvis du kjøper en "HD-ready" tv kan du være rimelig sikker på å kunne ta imot nåværende og framtidige HD signaler ved hjelp av en ekstern tv-
    ...
    AVforum.no - HD-Ready vs Full-HDMulig dette er besvart mange ganger tidligere, men jeg kunne ikke finne den infoen jeg er ute etter. Et par generelle spm om HD: 1) Når "de"
    ...
    AVforum.no - Hdready-FullhdJeg er litt lost, si jeg spiller av en bluray film på mitt nåværende HDready tv fra Panasonic px70 ellernoe sånn. Vil jeg da merke vesentlig forskjell.
    ...
    AVforum.no - HD ready eller ikkeEr litt forvirret i begrepet HD ready. Er dette produktet HD- Ready? Elprice | Scansonic 19" LCD-TV m/DVD - 19LCDDVDP1 Ser at de skriver det,
    ...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp heller PX80 42"

Jeg valgte selv å kjøpe en PX80 for 7.700 og er kjempefornøyd. Jeg resonnerte slik:

1. På en 42" er behovet for full-HD mindre enn på feks. 50".

2. HD-ready er gjerne bedre på SD-sendinger, feks. tv.

3. Utviklingen går hurtig på flatskjermer. Om man kjøper en PX 80 nå for 7.700 så kan man kjøpe en tv som er vesentlig bedre enn PZ85 for 7.700. Full-HD kommer til å rase i pris, og i mellomtiden er PX80 en knall tv. Er veldig fornøyd med bildene. En klar forbedring fra standardoppløste tver.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh:

Skjønner det, men tiden og teknologien går fremover, og det som var "best" for en måned siden er ikke nødvendigvis "best" nå.

Er i akkurat samme problemstilling som trådstarter, ny tv: plasma, 42".
    men hva liksom.. Kommer til å lese meg opp etter hvert, men har det hektisk nok i forbindelse med semesterstart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    knutinh:

Skjønner det, men tiden og teknologien går fremover, og det som var "best" for en måned siden er ikke nødvendigvis "best" nå.
    "Teknologien" bak synet vårt har f.eks neppe endret seg nevneverdig de siste 10.000 årene. Dermed kan vi kanskje slutte at poster fra 2005 som omhandler synet fremdeles er relevant ;-)

En rekke av spørsmålene til trådstarter er diskutert og tatt opp igjen og igjen på forumet. Jeg mener ikke å være vanskelig, og jeg forstår at søkefunksjoner og google kan være overveldende i dette spørsmålet, men jeg forstår ikke verdien av at jeg og andre sier på nytt det samme som vi sa for en mnd siden og for 2 år siden?

Hva med å søke først, tenke igjennom problemet, og så spørre i de aktuelle trådene om utdyping og om ting har forandret seg de siste to mnd?

Er det for eksempel noe hold i det at en såkalt HD-Ready tv vil være "bedre" på SD-sendinger enn en såkalt Full-HD tv??
    Hva med dvd?
    http://avforum.no/forum/generell-vid...skalering.html
    http://avforum.no/forum/generell-vid...ert-1080p.html

Dersom du eller trådstarter vil ha hjelp til å søke på forumet, forslag til gode søkeord eller lignende så skal jeg selvfølgelig prøve å hjelpe til.

-k

Newcomer Just-Me sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Full-HD er jo fremtiden, mens HD-Ready er nå.. og fortid..."

Nei nei nei og atter nei hvor er det folk får ting fra eller kommer så på villedet? Kjære deg det har ikke noe med fremtid eller fortid å gjøre og du vil heller ikke kunne se forskjell på en slik tv du ønsker å kjøpe deg....

Mitt eksempel= Kjøpte en PZ80 full hd og samme tv som PZ85 kontra IFC som man ikke bruker men var ikke fornøyd grunnet blast,uskapt,lysvakt bilde og byttet til LG PG6000 ikke full HD men HD ready den leverer skapere,friskere,lysterke bilder samt også er bedre på HD sendinger. Blås i full HD propoganda som DU betaler 5000,- ekstra for og se heller tvene live opp mot hverandre og vurder selv...

PS-Du får vel så gode HD bilder/sendinger med en HD ready som full HD også på en 50 tommer som jeg kjøpte.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva med å søke først, tenke igjennom problemet, og så spørre i de aktuelle trådene om utdyping og om ting har forandret seg de siste to mnd?
    ...
    Dersom du eller trådstarter vil ha hjelp til å søke på forumet, forslag til gode søkeord eller lignende så skal jeg selvfølgelig prøve å hjelpe til.

-k
    Åltså.. Jeg har søkt, lett, surfet, googlet, og FUNNET en hel bråååte med informasjon angående temaet HD-ready vs full-HD.
    Og grunnen til at jeg likevel velger å starte min egen tråd om noe som er diskutert schpent ihjel bare her på dette forumet, er nettopp derfor:-?

Her virker det som det sitter noen som mener noe sterkt om det ene eller det andre, og kverulerer til de ikke orker mer...
    DETTE gjør meg og andre i min situasjon IKKE noe klokere, snarere tvert imot.

HVEM skal du tro på

Det er ikke alle som har mulighet til å hente hjem f.eks to tv'er for å sammenligne disse i det som skal bli deres hjem, når/hvis deres potensielle nye eier klarer å velge..
    Da må man ty til andre midler for å få hjelp når man er usikker på hva man skal velge.

Mens jeg leser gjennom en typisk tråd om temaet her, har jeg følt at jeg har kunnet gjort meg opp en mening på grunnlag av det som publiken skriver.
    Det som ofte er tilfelle dessverre, er at det blir objektivt, subjektivt, meninger og fakta i en hærlig smørje...
    Da kan det hende HD-ready vant på side 3, mens når side 7 er ferdiglest så er det plutselig Full-HD:?

La meg prøve å endre, eller spesifisere hovedspørsmålet en smule:
    I stedet for HD som tema for min tråd, så er det PX80 vs PZ80/85 som virkelig er det store spørsmålet mitt.

takk til chessguy som kom med et greit lite resonnement!

@just-me:
    Hva får meg til å tro at HD-ready er historisk sett "gammelt" og Full-HD er det nye store?
    Vel; HD-ready kom vel først, og det går mot Full-HD som standard...?
    HD-ready er lavere oppløsning....osv?

Beklager hvis dette innlegget fikk en litt småkrass tone over seg, det var ikke meningen. Jeg blei bare litt frustrert av å bli "tilsnakket" som en giddaløs newbie som ikke søker før han spør, da det ikke er tilfelle :wink:

Har lyst på det nyeste, for ja, jeg antar naturlig nok (vil jeg påstå) at siden utviklingen går så fort som den sies å gjøre, så vil nok årets modell være bedre enn fjoårets på mer enn bare ett område, vel?

Hadde jeg kunnet stille opp PX'en og PZ'en ved siden av hverandre hjemme, så hadde nok vært lettere.
    Men, jeg har altså valgt å prøve å stille dem opp ved siden av hverandre HER på forumet.
    Så får vi se da, hva som kommer ut av det

Newcomer Just-Me sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips dine øyne er veien til fakta!

Gå til en storkjede å få de til å sette opp to alternativer eller 10 la de jobbe litt for å selge deg et resultat "funker hver gang"....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stod overfor samme valget for en drøy mnd siden da jeg kjøpte TV. Valget falt på PZ85. Det kan virke som denne TV'en er mye mer kresen på SD signaler; på gode signaler ser det veldig bra ut, men på dårlige signaler ser det skikkelig ræva ut.

HD ser fantastisk bra ut! Det er kjipt hver gang jeg må switche tilbake til en kanal med SD-sendinger.

En viktig årsak til at jeg valgte PZ85 over en del andre modeller var også designet som jeg liker godt. Salgsargumentene for å kjøpe PZ85 over PZ80 er få, bortsett fra design. Dette viste nok Panasonic når de lagde disse TV'ene og de klarte å lure meg til å bruke noen tusen ekstra på IFC som jeg ikke bruker. Design er selvfølgelig høyst subjektivt og for andre uviktig. For meg var det viktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grohl
    Åltså.. Jeg har søkt, lett, surfet, googlet, og FUNNET en hel bråååte med informasjon angående temaet HD-ready vs full-HD.
    Og grunnen til at jeg likevel velger å starte min egen tråd om noe som er diskutert schpent ihjel bare her på dette forumet, er nettopp derfor:-?

Her virker det som det sitter noen som mener noe sterkt om det ene eller det andre, og kverulerer til de ikke orker mer...
    DETTE gjør meg og andre i min situasjon IKKE noe klokere, snarere tvert imot.

HVEM skal du tro på
    Dette er et problem. Men I alle trådene om "er FullHD bedre enn HD-ready" så har det vært sterke meninger på begge sier (akkurat som du sier), og til slutt ender det i full krangel og personangrep.

Dette tyder på at forumets medlemmer ikke greier å enes om hva som er mest "rett". Jeg kan fortelle deg min mening, men jeg garanterer at innen to dager så kommer en post som erklærer at jeg tar feil og ikke har peiling. Så hva gjør man?

Som noen er inne på så teller dine opplevelser mer enn alle verdens synsere. De fleste tettsteder i Norge finnes det vel en elkjøp hvor man kan be selgeren om å vise en 720p og en 1080p modell side by side med samme (høykvalitets) innhold?

Jeg blei bare litt frustrert av å bli "tilsnakket" som en giddaløs newbie som ikke søker før han spør, da det ikke er tilfelle
    Jeg beklager hvis jeg ble oppfattet som nedlatende. Jeg er litt opptatt av "de store linjene", og når jeg ser at nesten samme spørsmål blir stilt veldig ofte, så ønsker jeg at det hadde vært mulig å lage en guide, en sticky eller noe lignende hvor spørsmålene blir besvart mer grundig og mer nøytralt enn det man gidder når man skriver nesten samme svar på nesten samme spørsmål for ørtende gang :-)

-k

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte også på hva jeg skulle kjøpe for snart et år siden. Full HD eller HD-Ready.

Heldigvis ble det ganske enkelt, jeg så PZ70 (forrige full hd modell fra Panasonic) hos en kompis, da var valget enkelt.

Det er mulig tven er dårlig på sd signaler? Siden jeg sitter 3-3.5m fra tven så ser faktisk analog kabel tv bra ut. Oppskalert dvd ser også knall ut. Har sett PX og andre hd-ready modeller og har aldri synes at de er noe bedre enn min PZ. Dette kan jo klart ha noe med avstanden jeg bruker? Eller kanskje jeg ville synes noe annet side by side?

Jeg trenger vel ikke fortelle en gang hvordan Xbox360, pc eller andre HD kilder ser ut? Eller hvor perfekt det fungerer med 1:1 pixelmapping og uten overscan? Det er utrolig smidig med en oppløsning som er standard.

Jeg kunne kjøpt en PX modell og spart 2k. Men en god tv kan jo lett vare i 10-15 år?? Kan være greit å kjøpe noe som takler det som kommer? Nei vent litt - det er jo allerede her

Jeg er utrolig fornøyd med min full hd plasma og anbefaler å kjøpe det!

MEN - tven har utrolig dårlig lyd og den bruker kvalmt mye strøm. ops:

Leser at noen synes at PZ80 gir et blast, uskarpt, lyssvakt bilde? Kan jo kanskje være feil instillinger, ikke innkjørt, eller rett og slett et mandags-ex? Foreslår å lese noen tester? Har ikke sett en eneste seriøs aktør teste noen av PZ typene uten at de kommer ut som "Highly Recommended"

Panasonic TH-PZ80/PZ80E Series TV(42",46",50") test - alaTest.com - hdtvtest.co.uk

IMO
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi ser utenom HD-faktoren et lite øyeblikk, så lurer jeg litt på hva forskjellen i kontrastnivå har å si?

PX 15000:1
    PZ 30000:1

Det er jo ikke bare oppløsningen som har noe å si for bildekvaliteten så..

Noe inputs på dette?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •