Hvordan blir videoinnstillinger ved scarttilkobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer ken40 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan blir videoinnstillinger ved scarttilkobling?

For det føste så har ikke jeg peiling derfor kanskje dette dumme spørsmålet.

Det snakkes jo om 1080i/P-720P-576P men har dette noe med om selv tven er koblet til med hdmi eller scart? Jeg lurer på hvordan det blir å koble til en tv som er klargjort for opptil 1080i da man bruker en vanlig dekoder fra canal digital/ parabol og scart altså ikke Hdmi?
    Har dette noe og si for kvaliteten på selve bilde fra tv tenker da på vanlige tv sendinger?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med SCART får du bare vanlig TV, dvs 576i. Progressive signaler er ikke mulig.
    Signalet blir forresten skalert opp og omgjort til progressiv inne i TV'en, men dette er bare for å tilpasse det til selve skjermen. Kvaliteten blir ikke bedre.

Du må ha komponent eller HDMI (evt VGA) for å få HDTV. Ingen HD tuner har bare SCART.

Newcomer Just-Me sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått deg riktig så lurer du på om bildet blir dårligere ved vanlige tv sendinger/ikke HD sendinger med scart en med HDMI? I såfall kan jeg svare NEI på dette og du vil få et like klart og fint bilde ved vanlige tv sendinger med scart som ved HDMI tilkobling.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Just-Me
    Hvis jeg har forstått deg riktig så lurer du på om bildet blir dårligere ved vanlige tv sendinger/ikke HD sendinger med scart en med HDMI? I såfall kan jeg svare NEI på dette og du vil få et like klart og fint bilde ved vanlige tv sendinger med scart som ved HDMI tilkobling.
    Dette er vel helt avhengig av kvaliteten på skalering og deinterlacing i henholdsvis TV og dekoder? Ved HDMI slipper man også to konverteringer fra digitalt signal til analogt og tilbake til digitalt.

Min erfaring er i hvertfall at kvaliteten blir mye bedre med en HTPC koblet til TVen med DVI/HDMI enn min CDC-7000ST koblet til via scart. Jeg har testet dette på to TVer, en 720p og en 1080p, og her er det snakk om det samme satellittsignalet inn på boksene.

Newcomer Just-Me sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Dette er vel helt avhengig av kvaliteten på skalering og deinterlacing i henholdsvis TV og dekoder? Ved HDMI slipper man også to konverteringer fra digitalt signal til analogt og tilbake til digitalt.

Min erfaring er i hvertfall at kvaliteten blir mye bedre med en HTPC koblet til TVen med DVI/HDMI enn min CDC-7000ST koblet til via scart. Jeg har testet dette på to TVer, en 720p og en 1080p, og her er det snakk om det samme satellittsignalet inn på boksene.
    Vel da har han to erfaringer å forholde seg til, jeg kjører tv signaler via HDMI 1080i men kan også se tv sendinger via hardiskopptageren som da er koblet via dekoder med scart også videre til tv ved hdmi 576 dvs to farsdumper på veien til singnalene uten at det gjør de store forskjellene men men..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Just-Me
    Dette kommer helt ann på utstyret hva som blir best. Hvor er det best deinterlacer? Skjer det noen annen bildebehandling noen av stedene(tv/dekoder)?

HDMI er som oftest bedre enn scart selv på SD, men det finnes også mange tilfeller der scart kan være bedre enn hdmi. Feks den elendige hd-dekoderen jeg har sender kun ut 576p som SD signal, altså ikke interlaced. Dvs at dekoderen deinterlacer før den sender til tv, men deinterlaceren i denne dekoderen er så elendig at selv en billig tv vil gjøre en bedre job. Hvordan? Jo, man bruker scart i stedefor da denne sender ut 576i og lar tv'en ta seg av deinterlacingen. Man vil derfor få ett bedre bilde, men hdmi vil sannsynligvis være skarpest.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •