Gjenskinn i plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gjenskinn i plasma

Hei,

Jeg hadde kjøpe PX80 hadde jeg vært trygg på dette med refleksjoner i tven. Synes også LG 42" Plasma-TV 42PG6000 ser ut som en ypperlig TV. Med PVR fra CD, så høres det ut som om bildene ville blitt bra på tven, og de begge er trygge og gode kjøp.

Det jeg derimot er skeptisk til er refleksjoner. Har i dag en Sony 29" CRT tv som er relativt flat i skjermen.
    Jeg har tven inntil en vegg (hvor jeg kunne tenke meg og henge en flatskjerm), på motsatt side og rett i mot har jeg et vindu på 3mx1.6m som sola titter inn gjennom på ettermiddagen og kvelden (ihvertfall om sommeren). Jeg har markise ute og persienne i vinduet. Persiennen dekker hele vinduet. Med dette nede og CRT tven på, så er det ikke noe problem å se på tv.
    Det jeg lurer på er om det er noen som har en plasma (gjerne PX80 eller P6000) som opplever noen utfordringer/problemer med dette i flat-tven sin? Gjerne om det er noen som har slike vindu/lysforhold som meg.
    Tror dere at dette ikke vil bli noe problem slik jeg skisserer det? Stua forøvrig vil jeg karakterisere som lys/middels lys. Med persienner og evt markise ute så er det altså helt ok å se på CRT'en i dag. Uten persiennene nede med sola inn, så er det håpløst å se på CRT tven i dag.

Mvh
    Sand-Strand

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du direkte sollys mot vil du se refleksjoner. Har en 42pg6000 Har også en sony 32" crt og den får også reflekjoner på dagen da sola titter inn vinduet, det hjelper med markiser på dagen uansett om man har crt eller plasma. Etter mitt øye er det så å si lik refleksjon på begge når sola titter inn når jeg ikke har noe markiser nede.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret ditt! Høres ut som om du "lik" crt, og en plasma som jeg trolig kjøper inn.
    Med markiser og persienner, så tror jeg plasma vil funke fint ut fra det du skriver.

Sand-Strand

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Panasonic PZ70 plasma som har "matt" skjerm slik som lcd tvene har. Gjennskinn eksisterer ikke.

Faktisk er den matte skjermen den største forbedringen jeg opplevde fra den gamle crt tven. Å se tv på dagtid nå er helt topp! Husker med gru hvordan det var å se Formel 1 når det var sol ute :-?

Jeg vet ikke om det er modeller av Panasonic som har dette nå? PZ80 eller PX80?

Det rare er at i et par tester i norske fagblader så ble dette bemerket som meget negativ???

Vel det sier vel egentlig hvor mye en kort test av en fagmann har å si i forhold til hva du som eier opplever ved å ha tven et års tid ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaen er som CRT-en. Har du ikke problemer med refleksjoner fra CRT-en, vil du heller ikke få problemer med plasma. Men husk også på at plasmaen er endel tommer større enn din CRT-TV, så gjennskinnet har større flate å reflektere fra/i.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg har en Panasonic PZ70 plasma som har "matt" skjerm slik som lcd tvene har. Gjennskinn eksisterer ikke.

Det rare er at i et par tester i norske fagblader så ble dette bemerket som meget negativ???
    gjennskinn eksister på pz70 også, men er litt mere diffust enn hos skjermer uten denne diffuse filmen/laget utenpå glasset.

Jeg har selv sammenlignet px70 med pz70 ved siden av og må si meg enig at dette diffuse laget gjør pz70 blassere og mattere i bildet, altså negativt med tanke på bildekvalitet. Den er noe bedre på gjennskinn, men det til sin pris. Men jeg så helt klart gjennskinn, så det kan fortsatt være ett problem for de med masse sterkt lys foran tv.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    gjennskinn eksister på pz70 også, men er litt mere diffust enn hos skjermer uten denne diffuse filmen/laget utenpå glasset.

Jeg har selv sammenlignet px70 med pz70 ved siden av og må si meg enig at dette diffuse laget gjør pz70 blassere og mattere i bildet, altså negativt med tanke på bildekvalitet. Den er noe bedre på gjennskinn, men det til sin pris. Men jeg så helt klart gjennskinn, så det kan fortsatt være ett problem for de med masse sterkt lys foran tv.
    Mattere og blassere - ja kanskje det, mulig synlig i en test side by side ? , men ikke noe du tenker over. Skarphet og dynamikk er ikke mangler på min tv ihvertfall.

Ja det finnes vel en tanke gjenskinn - men i forhold til en "standard" plasma så er forskjellen enorm, jeg vil nesten kalle den for avgjørende i en lys stue.

Som jeg har sagt - det beste med denne tven er faktisk den matte overflaten. Ser hos andre som har speilblanke plasmaer, veldig synbare refleksjoner og tenker hver gang hvor heldig jeg er som slipper det.

Men dette er jo egentlig noe man kanskje ikke tenker over før man på en måte slipper problemet? Jeg har sett crt tv siden 60 tallet og har aldri vært spesielt plaget av refleksjoner........ liksom - visste jo ikke bedre ops:

Jeg kan jo nevne at jeg i mange år har jobbet med prosjektering av lys på arbeidsplasser - blant annet lys på kontorer hvor man benytter datamaskiner.

Tidligere var dette en ganske omfattende jobb med luxberegninger og ta hensyn til refleksjoner på dataskjermen. Bruke avanserte lysarmaturer med reflektorer uten blendig, uplight osv....

Men nå har alle lcd-skjermer - så nå trenger man ikke å ta hensyn lenger - fantastisk????

Slik har jeg det også hjemme - ingen refleksjoner det er så utrolig deilig!!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •