Ny tv - fargegjengivelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tv - fargegjengivelse

Jeg har vært på utkikk etter en ny tv en god stund, og etter mye lesing av forum og anmeldelser falt valget på Sonys W4000-serie. Det jeg var på utkikk etter var en tv med bra bilde (hovedfokus på korrekt fargegjengivelse og sortnivå), samt fravær av inputlag og andre iriterende ting som flimring/ghosting som jeg erfaringsmessig vet at jeg er sensitiv mot. Rent tidsmessig vil tven bli brukt til 30% vanlig tv (kabeltv analogt), 50% TV-spill (HDMI), og 20% film (fra PC - vanlig dvd eller hd, via HDMI).

Etter en uke med Sony-tven 40W4000 vil jeg ikke si meg fornøyd med fargene som den viser, verken fra kabel-TV eller fra PCen. Sterke farger er veldig bra gjengitt, og tven er ellers veldig god! - men, i mørke eller svake farger faller den igjennom både på metningen og fargetemperaturen. Illustrasjonsbildet fra denne topicen illustrerer best hvordan bildet oppleves: Greyscale & Color Calibration for dummies (det er ikke like ekstremt som bildet 'before', men gir en god indikasjon på hva jeg mener).

Som mange før meg så merket jeg raskt at tven ikke var stor nok likevel :P Siden jeg har 30-dagers retur så har jeg bestemt meg for å levere den tilbake.

Det jeg er på utkikk etter er nå er en tv som, ved hjelp av de vanlige instillingene, har bra fargegjengivelse rett ut av esken, samt de kriteriene og bruksområder som nevnt over. Noen som har forslag og innspill, eller må jeg regne med å kjøpe inn et kalibreringsverktøy for å bli fornøyd (her er det etter det jeg forstår forskjell på hvilke innstillinger som det er mulig å endre på de forskjellige tvene, hvor lett tilgjengelige de er og hva slags konsekvenser som kan oppstå om noe går galt)?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jibarm
    Det jeg er på utkikk etter er nå er en tv som, ved hjelp av de vanlige instillingene, har bra fargegjengivelse rett ut av esken, samt de kriteriene og bruksområder som nevnt over. Noen som har forslag og innspill, eller må jeg regne med å kjøpe inn et kalibreringsverktøy for å bli fornøyd
    Regn med å måtte kalibrere. Rett fra eska er de fleste tv'er i 'demomodus' og bortimit ubrukelige. Justering 'på øyet' er i beste fall gjetting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •