Er klar for min første flatskjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er klar for min første flatskjerm

Skal brukes til tv-titting, filmer og PS3 (IKKE PC)

-Avstand: 2-2,5 meter.
    -Lysforhold: Vinduer som slipper inn noe dagslys inn fra siden.
    -kabel-TV
    -Pris: ca 10 000,-

Jeg har sett ut noen, men blir lykkelig over erfaringer og forslag fra alle.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge sola ikke står rett på skjermen ville jeg gått for Panasonic 42PX80 uten tvil. får den jo til 8000. Får ikke bedre tv til prisen. enkelt og greit.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller LG 42PG6000. Koster det samme, er mist like god og mye penere å se på :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar meg den frihet å hive meg på denne tråden:
    Har omtrent samme kriterier som trådstarter (minus spill), men vil nok ha mindre skjerm (32) og gjerne ca 7000kr. Dette har ført meg til LG 32PG6000, som virker bra. Spørsmålet er om det er risikabelt å kjøpe førstegenerasjons plasma i denne størrelsen? Barnesykdommer?

mvh alf_erling

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alf_erling
    Jeg tar meg den frihet å hive meg på denne tråden:
    Har omtrent samme kriterier som trådstarter (minus spill), men vil nok ha mindre skjerm (32) og gjerne ca 7000kr. Dette har ført meg til LG 32PG6000, som virker bra. Spørsmålet er om det er risikabelt å kjøpe førstegenerasjons plasma i denne størrelsen? Barnesykdommer?

mvh alf_erling
    Den fungerer nok som andre plasma skjermer... Det er et beskåret panel og jeg er ganske sikker på at den er blant de beste 32" du kan få tak i. Hvis du kjøper den så er det kult om du kommer med en liten tilbakemelding. Det finnes ikke så mange kritikker av den.

Billig er den også.

Et alternativ er selvsagt Sony W4000 som også har et kjempebra sortnivå, men den er litt svakere på sd signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forøvrig nevne at jeg kjøpte meg en veldig god "Philips 32" billedrør-TV som kostet kr 13 000,- for ca 4 år siden, og som fortsatt fungerer utrolig bra. Hvorfor jeg valgte billedrør for 4 år siden, var fordi det ikke fantes flatskjerm som kunne måle seg med den gode billedkvaliteten i den prisklassen.

Jeg ville bare nevne dette fordi jeg sitter med en litt dårlig bismak når jeg nå velger å sette vekk en såpass god TV.
    Jeg får nok heller ikke solgt den.

Men nå er det bare sånn at jeg ikke er tålmodig nok til å vente lenger, jeg vil ha en TV som er flatere, større og bedre, jeg bare må....bare må.

Etter å ha lest mange tråder, så blir jeg klokere, men kanskje ikke helt klok på all teknisk prat og synsing.
    Jeg synes det er mange som er flinke til å forklare forskjellen mellom "LCD" og "PLASMA", men alle er kanskje ikke like flinke til å se problemer hos sitt eget barn.

"Dudeeven": Du nevner i en annen tråd at du har "42PX80", og du går virkelig i detaljer, da du ser på PX80 sine svake sider.

Da blir spørsmålet: Når du snakker om støy, mener du da støy på bilde eller lyd?

Jeg vet ikke engang hva du mener med "SD-SIGNALER"?

Du snakker om gulskjær i det hvite. Er det noe som kommer og går?

Valget står mellom PX80 og sony kdlw4000, eller LG37PG6000 om det finnes, men aner ikke hva jeg skal velge

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klaraku
    Kan forøvrig nevne at jeg kjøpte meg en veldig god "Philips 32" billedrør-TV som kostet kr 13 000,- for ca 4 år siden, og som fortsatt fungerer utrolig bra. Hvorfor jeg valgte billedrør for 4 år siden, var fordi det ikke fantes flatskjerm som kunne måle seg med den gode billedkvaliteten i den prisklassen.

Jeg ville bare nevne dette fordi jeg sitter med en litt dårlig bismak når jeg nå velger å sette vekk en såpass god TV.
    Jeg får nok heller ikke solgt den.

Men nå er det bare sånn at jeg ikke er tålmodig nok til å vente lenger, jeg vil ha en TV som er flatere, større og bedre, jeg bare må....bare må.

Etter å ha lest mange tråder, så blir jeg klokere, men kanskje ikke helt klok på all teknisk prat og synsing.
    Jeg synes det er mange som er flinke til å forklare forskjellen mellom "LCD" og "PLASMA", men alle er kanskje ikke like flinke til å se problemer hos sitt eget barn.

"Dudeeven": Du nevner i en annen tråd at du har "42PX80", og du går virkelig i detaljer, da du ser på PX80 sine svake sider.

Da blir spørsmålet: Når du snakker om støy, mener du da støy på bilde eller lyd?

Jeg vet ikke engang hva du mener med "SD-SIGNALER"?

Du snakker om gulskjær i det hvite. Er det noe som kommer og går?

Valget står mellom PX80 og sony kdlw4000, eller LG37PG6000 om det finnes, men aner ikke hva jeg skal velge
    SD signaler står for Standars Definition og tilsvarer den oppløsningen som kommer fra tv uttaket ditt.

Altså vanlige tv signaler...

Flat tv-er konstruert for høyere oppløsninger enn det vi har i dag. Derfor må tv-ene skalere opp signalet slik at det passer til skjermen. Enkelte flat tv-er gjør bedre jobb enn andre, men noe som tilsvarer det gamle billedrøret har enda ikke dukket opp på markedet. Ikke en gang Pioneer’s Kuro kan bringe frem det samme sortnivået og ikke minst renheten en crt gir på slike signaler.

Plasma er det nærmeste man kommer slike bilder i dag og selv om lcd-en tar innpå så er fremdeles dette systemet sterkest på svake signaler. PX80 er en av de bedre tv-ene når det kommer til vanlig tv titting og man kan godt se uten å gremmes over svimlende artefakter.

Det jeg mener med støy er rett og slett digital støy, eller snø i bildet. Dette er ikke plagsomt, men det er der. Hvitt er ikke noe disse tv-ene makter særlig godt og på svake kilder kan man se et lite gulstikk som selvsagt varierer etter hvilken kanal du bruker. Perfekt blir det altså ikke…

På DVD så viser tv-en større muskler og her ser det riktig så bra ut. Hvis du har en bra dvd spiller med oppskalering til HD så er jeg ganske sikker på at du vil få et lite smil om munnen. Særlig hvis du putter inn en nyere dvd plate som har blitt brent med den seneste teknologien. Fargene blir klare og detaljene kommer frem på en presis måte, men et lite grønnstikk kan skimtes på enkelte filmer. Dette ser du tydeligst på hudtoner hvis en person eksempelvis beveger seg i et snølandskap, men dette skrev jeg om i det forrige innlegget du leste….

Det er vanskelig å si om du vil like overgangen fra din Philips crt og hvis den ikke er i ferd med å brenne opp så kan du godt vente en stund til.

Både plasma og lcd kan fort bli erstattet av nye og mer overlegne systemer.

Oled, Fed og Sed er systemer som er langt bedre enn den flate teknologien vi har i dag. Fed og Sed er basert på et lignende rørsystem som crt-en, men de bruker nano teknologi slik at tv-en blir noen få cm tykk. I stedet for en stor kanon så er det mange små rør.

Sed skulle kommet i år, men Cannon har sittet i rettsaker pågrunn av noe dølle greier, men slik jag har forstått det så er de på skinner igjen nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Både plasma og lcd kan fort bli erstattet av nye og mer overlegne systemer.

Oled, Fed og Sed er systemer som er langt bedre enn den flate teknologien vi har i dag. Fed og Sed er basert på et lignende rørsystem som crt-en, men de bruker nano teknologi slik at tv-en blir noen få cm tykk. I stedet for en stor kanon så er det mange små rør.

Sed skulle kommet i år, men Cannon har sittet i rettsaker pågrunn av noe dølle greier, men slik jag har forstått det så er de på skinner igjen nå.
    Ok, da er det kanskje lurt jeg venter. Men når det nå kommer ny teknologi, så ser jeg for meg stive priser og en skog med tekniske utfordringer for produsenten i starten der ventetiden blir lenger enn forventet.

gruble gruble

Takk for svarene

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klaraku
    Ok, da er det kanskje lurt jeg venter. Men når det nå kommer ny teknologi, så ser jeg for meg stive priser og en skog med tekniske utfordringer for produsenten i starten der ventetiden blir lenger enn forventet.

gruble gruble

Takk for svarene
    Nå er det jo slik at det alltid lurer noe nytt og bedre rundt neste hjørne, men når det gjelder flat skjermer så er det ikke noen dyd av nødvendighet. Det er mange år til vanlige tv sendinger blir hd og blu-ray ser ikke ut til å spise opp markedet enda. Hvis du er komfortabel med din crt så burde du holde på den litt lenger så sparer du deg for all grublingen. Eventuelt så handler du en skjerm på Elkjøp og retunerer den hvis du ikke synes det er noe kult med lcd eller plasma. Til syvende og sist så er det bare en tv... Den skal skape litt glede heimen. Hvis den ikke gjør det... Ut av vinduet med den...

Denne teknologien har tross alt blitt tredd nedover hodene våre...

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Loewe 32" CRT som jeg bruker, og så har jeg en BenQ W10000 prosjektor til film. Kunne tenkt meg et litt større TV, men jeg er ikke villig til å gå bort ifra CRT før flatskjermene kommer i samme klasse som CRT på SD signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dudeven sa:
    Den fungerer nok som andre plasma skjermer... Det er et beskåret panel og jeg er ganske sikker på at den er blant de beste 32" du kan få tak i. Hvis du kjøper den så er det kult om du kommer med en liten tilbakemelding. Det finnes ikke så mange kritikker av den.
    Tok en tur til i butikken. Denne 32-plasmaen (LG 32PG6000) hadde et dårligere bilde enn en ca 1 år gammel LG LCD (32LB75) som jeg får for 6995 ( samme pris), og denne elkjøp-mannen mente det ville være et dårlig valg. I en annen elkjøp-butikk mente elkjøp-mannen at 32-plasmaen var den jeg burde gå for.
    Er det noen særlige problemer med å kjøpe "gammel" utgave?
    Ikke lett dette her...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Jeg har en Loewe 32" CRT som jeg bruker, og så har jeg en BenQ W10000 prosjektor til film. Kunne tenkt meg et litt større TV, men jeg er ikke villig til å gå bort ifra CRT før flatskjermene kommer i samme klasse som CRT på SD signaler.
    Da spørs det om du blir sittende med din CRT lenge... Flatskjermer i dag er laget for HD signaler og ikke SD signaler. For alle SD signaler må den interpolere og gjette seg til punkter som ikke finnes i originalen. Det sier seg selv at dette aldri kan bli optimalt. Vi får vel heller håpe at vi er kvitt SD signaler om noen år selv om det ser ut til å ta sin tid.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •