Er det skadelig å la tv'er stå på i standby?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at man har standby og det er for at en skal slippe å dra ut kontakten hver gang en ikke bruker tv'en. Det skal en grunn ikke være farlig å la godkjente apparater stå i standby.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Mandelid
    En av to branner starter i elektrisk utstyr

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Det er en grunn til at man har standby og det er for at en skal slippe å dra ut kontakten hver gang en ikke bruker tv'en. Det skal en grunn ikke være farlig å la godkjente apparater stå i standby.

Selv om dette skal stemme er det vel ikke noe ukjent problem at tv apparater som står i stand-by er en brannfare i seg selv i og med at det da fortsatt vil være strøm på apparatet.....

Jeg for min del "safer" meg å tar meg tid til det lille sekundet ekstra det tar å slå av med knappen hver kveld

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man drar da vel ikke ut stikkontakten av kjøleskapet etter hver gang man er ferdig med frokosten Det meste står i standby hos meg i allefall. Kjipt med varm melk da

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen TV-er har ikke en slik hovedbryter og da er det faktisk ikke så mange andre alternativer enn å la det være på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris_
    Selv om dette skal stemme er det vel ikke noe ukjent problem at tv apparater som står i stand-by er en brannfare i seg selv i og med at det da fortsatt vil være strøm på apparatet.....

Jeg for min del "safer" meg å tar meg tid til det lille sekundet ekstra det tar å slå av med knappen hver kveld
    Men, det kommer jo likevel strøm inn til bryteren på apparatet?
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en ikke bare skru av hovedsikringen da, så slipper man å tenke på brannfaren med det elektriske...

Hos meg er det aldri noen kontakter som blir dratt ut, her står det meste enten på hele tiden eller i standby.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra huset vårt kan jeg se en TV som henger i et hus et stykke vekk. Denne har vært kontinuerlig på, i et snart et år. Det er rett og slett sykt. Jeg tenker alltid på denne når tema som dette er oppe til debatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er farligere å dra ut kontakten hver kveld enn standby. Iallefall for apparatet selv. Du kan lett ødelegge en sikring ved å bare dra ut kontakten 1-2 ganger om dagen

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg står alt i "stand-by" sålenge det ikke er i bruk... PC'er derimot står alltid på.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Suzpaz
    Det er farligere å dra ut kontakten hver kveld enn standby. Iallefall for apparatet selv. Du kan lett ødelegge en sikring ved å bare dra ut kontakten 1-2 ganger om dagen
    Så lenge du setter den i stanby før du drar ut kontakten har det ingen ting å si, annet enn slitasje på støpsel, stikkontakt og ryggen kanskje...

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som kan taes med i vurderingen er levetiden på apparartet. Spesielt dersom du har Plasma tv vil levetiden kunne forlenges dersom den ikke står i standby når du ikke benytter tv'n.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    En annen ting som kan taes med i vurderingen er levetiden på apparartet. Spesielt dersom du har Plasma tv vil levetiden kunne forlenges dersom den ikke står i standby når du ikke benytter tv'n.
    Så du mener stand by-mode "spiser" av apparatets levetid?
    Det har jeg vondt for å to.
    For det første står det ikke spenning på selve panelet i stand by-mode. Det er kun noen få kontrollkretser som fortsatt har spenning på.
    For det andre vil elektriske komponenter leve lenger ved jevn temperatur ved kontinuerlig spenning. Selve påslaget er en belastning.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har begynt å etterlyse på/av knapp på en del lcd skjermer siden de kun har stand by funksjon. Over tid kan blant annet støv være med på og starte brann i apparatet. Det er vel ikke meldt om så mange flat tv branner, men de kommer til å komme i løpet av de neste årene.

BRANN - - Flatskjermen eksploderte - Nettavisen

En måte man kan fikse det på er å skaffe seg et spenningsvern med av/på knapp. Da er problemet løst...

Allikevel vil jeg tro at vannkokere og brødristere utgjør en langt større brannfare enn en lcd!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Så du mener stand by-mode "spiser" av apparatets levetid?
    Det har jeg vondt for å to.
    For det første står det ikke spenning på selve panelet i stand by-mode. Det er kun noen få kontrollkretser som fortsatt har spenning på.
    For det andre vil elektriske komponenter leve lenger ved jevn temperatur ved kontinuerlig spenning. Selve påslaget er en belastning.
    Det kan være du har rett da jeg selv ikke har satt med inn i dette. Selv har jeg en pioneer plasma tv og ble etter samtale med pioneer norge anbefalt å slå av tv'n fra stand by modus da den kunne spise av levetiden. Men om dette er tilfellet vet jeg ikke. Vanskelig å måle.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Levetiden blir nok ikke drastisk redusert av dette. Trolig vil du bytte ut tv-en lenge før den slukner av seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hjemme har jeg skjøteledning med bryter på den skrus av hver kveld eller så får ikke dama sove pga mulig brann fare hehe

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    better safe den sorry, jeg har tven på standby når jeg er hjemme, skrur den så av når jeg går ut eller når jeg legger meg. Strømregninga blir billigere også..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er IKKE farlig å la TV'en din stå i standby. Akkurat som det er ikke farlig med å la kaffedrakten, forsterker, PC, PS3, radio, projektor, kokeplatene, varmepumpe, varmvanntanken, varmeovn, bilen (!!!), etc stå på eller i standby

Ja, det **kan** være farlig og det beste er å alltid koble ut alt som man ikke bruker men det lar seg ikke gjøre i praksis. Det hadde være for dumt hvis man var nødt til å koble ut alt fra strømnettet hver gang :-?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •