Er det skadelig å la tv'er stå på i standby? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter mange år med "ST. By" funksjon og problemer rundt denne funksjon på TV har de måttet oppgradere denne funskjonen, slik at den er tilnærmet lik en av og på bryter. Ikke alle har klart å safe denne funksjonen som er et FG godkjenings krav på TV. Men det skal være forbedret på nyere tvèr Tror også denne usikkerheten er mest på CRT systemer og ikke så mye problem på LCD og PLASMA?..
    Ellers er det mulig å skaffe en sikring via COAX cabelen til TVèn som stopper lynnedslage i å komme til TV apparatet.

Vi har bare et CRT TV og det slåes av på hoved bryteren etter hver gang det er brukt.

Noen som har hørt om LCD eller PLASMA tv som har startet brann??

A.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Ellers er det mulig å skaffe en sikring via COAX cabelen til TVèn som stopper lynnedslage i å komme til TV apparatet.
    Trur det er galvanisk skille du tenker på, for eventuele potensialforskjeller til jord.

Det er litt mere effekt i et lynnedslag enn hva en vanlig sikring klarer å stoppe.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Nei, det er IKKE farlig å la TV'en din stå i standby. Akkurat som det er ikke farlig med å la kaffedrakten, forsterker, PC, PS3, radio, projektor, kokeplatene, varmepumpe, varmvanntanken, varmeovn, bilen (!!!), etc stå på eller i standby

Ja, det **kan** være farlig og det beste er å alltid koble ut alt som man ikke bruker men det lar seg ikke gjøre i praksis. Det hadde være for dumt hvis man var nødt til å koble ut alt fra strømnettet hver gang :-?

-----------
    Selv om det sjelden blir branner så er det ingen grunn til ikke å passe seg. Som regel starter en brann i det elektriske utstyret.

Ofte skjer det med kaffetraktere som folk glemmer å skru av eller i en gammel vannkoker. Enkel elektronikk er det verste sånn sett. Jeg har spenningsvern med bryter på alle store elektriske gjenstander.

Vannkoker og brødrister trekker jeg ut hver gang jeg bruker dem.

Hvis folk hadde vært litt mer paranoide så hadde vi hatt enda færre branner enn det vi har i dag.

Bare i sommer har det vært to storbranner i nabolaget her...

At flat tv produsenter i det hele tatt ikke har tatt høyde for problemet slik at man bør bruke et galvanisk skille sier litt... Når teknologien får gått seg inn litt så vil brannene komme.

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt denne diskusjonen dere......

Er det virkelig så vanskelig å bare trykke på den knappen når dere skal legge dere om kvelden? (Vil tro det ikke tar stort lenger enn ca 1 sek) Nå sier ikke jeg at dette er en nødvendighet, men en sikkerhet for at det ikke skal skje. Nå kan jeg snakke kun for meg selv å jeg liker hvertfall å være på den sikre siden.
    Har selv mistet 2 gode venner å deres barn pga brann i tv, så det kan sikkert være derfor jeg er ekstra forsiktig akkurat rundt dette temaet.

Finner jo masse info om dette rundt om kring på nettet også. Det har seg faktisk slik at hele 42% av alle boligbranner starter i elektrisk utstyr.

Tviler ikke på at funksjonen har blitt bedre å sikrere de siste årene, men hva er det man faktisk kan miste om det skulle skje? Tenk på det.......

-: www.tvbrann.no :-

Om det er direkte skadelig for tv'n å sta i stand-by tviler jeg på.....Var egentlig er det trådstarter spør om

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    -----------

At flat tv produsenter i det hele tatt ikke har tatt høyde for problemet slik at man bør bruke et galvanisk skille sier litt...
    Det er nok heller slik at det skyldes vårt sære norske elsystem som tar ut jord lokalt slik at kabelleverandøren kan ha en annen jord enn deg. Og så sov vel Norge, eller var for små til å bli hørt, når denne standarden ble laget. Koster jo litt når hele europa skal bygge inn skilletrafo i antenneinngangen fordi Norge trenger det.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris_
    Jeg skjønner ikke helt denne diskusjonen dere......

Er det virkelig så vanskelig å bare trykke på den knappen når dere skal legge dere om kvelden? (Vil tro det ikke tar stort lenger enn ca 1 sek) Nå sier ikke jeg at dette er en nødvendighet, men en sikkerhet for at det ikke skal skje. Nå kan jeg snakke kun for meg selv å jeg liker hvertfall å være på den sikre siden.
    Nå ha det seg vel helles sånn at mange, hvis ikke brorparten av TV, ikke har avknapp lenger - som nevt. Skal man dra ut kontakten hver kveld blir det vel fort dårlig kontakt i den og. Der går det 200-500W og det blir fort varme i kontakten hvis den er slitt....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Nå ha det seg vel helles sånn at mange, hvis ikke brorparten av TV, ikke har avknapp lenger - som nevt. Skal man dra ut kontakten hver kveld blir det vel fort dårlig kontakt i den og. Der går det 200-500W og det blir fort varme i kontakten hvis den er slitt....
    Eller du bruker et spenningsvern med av/på bryter. Da trekker du ikke ut ledningen, du skrur bare av...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •