37" vs 42. Diskusjon som jeg ikke skjønner noe av

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

37" vs 42. Diskusjon som jeg ikke skjønner noe av

Jeg er i en diskusjon ang, flatskjerm, der en person mener 37" er et bedre valg enn 42.

Jeg forstår ikke noe av det han mener, men kanskje noen av dere gjør det?

Jeg trodde 42" hadde like bra billedkvalitet som 37", men om det er noe jeg har misforstått så er det fint om noen kan forklare meg?

Dette er hans sitat:

Hvis du skal se en del på vanlig TV ville jeg gått for 37". Bildekvaliteten blir bare for ræva om man strekker bildet opp på 42", til og med DVD ser litt dass ut på så store TVer. Hvis du derimot har stort sett høykvalitetsmaterial du skal se på er større bedre mener jeg. Og styr unna de billigste modellene i hver kategori. Sjekk også at TVen du ender opp med har et fornuftig valg av bildeskaleringer å velge mellom, her finnes det mye rart og ræva. F.eks så jeg en gang en Toshiba-TV som ikke flyttet bilde opp men forvrengte bildet (16:9->16:7) for å få plass til tekst i "undertekst modus", mao. defekt ved design. Det beste jeg har sett er TVer der du kan zoom trinnløst ut og inn, skjønner ikke hvorfor det ikke er standard, samt vertikal justering, da kan man få alt til å passe perfekt. Les et par tester på The World Wide Web og gå for en som gjør det ok i begge, da blir du sjeldent misfornøyd.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har han tydelighvis hatt dårlige erfaringer med digital-TV (ikke HD) og oppskalering.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo også an på hvor langt fra skjermen du sitter.

Men det er viktig å kjøpe en TV (evnt. en tuner slik at TVen kan stå i 16:9-modus) som håndterer 4:3 og 16:9-format ordentlig. Altså viser 4:3 som 4:3 og ikke strekker det ut til 16:9 på diverse oppfinnsomme måter. Min Philips CRT-TV er veldig god på dette, mens Tatung LCD-TVen synes jeg ikke er fullt så god. Heldigvis håndterer de fleste digitaltunere dette i dag slik at man kan la TVen stå i 16:9-modus (dessverre mangler de ofte zoom, og man kan jo da ikke bruke TVens zoom-funksjon).

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg skjønner poenget og til en viss grad har han rett. Med en mindre tv blir artefaktene mindre synlige. Forutsatt at man da nesten dobbler sitteavstand. Hvis du sitter 3.5 - 4 meter fra en 32" lcd så vil bildet føles renere enn hvis du sitter på samme avstand med en 42"...

Uansett så er det en litt underlig diskusjon fordi bildet blir egentlig ikke bedre, bare mindre. Det er øynene våre som softer bildet på større avstand...

Alt i alt så handler det om sitteavstand og her er det jo delte meninger. Noen kan sitte 2 meter fra en 50" og andre blir svimle hvis de sitter nærmer enn 5 meter på samme størelse.

Noen liker rett og slett ikke de store tv-ene og andre gjør det... Dette må man føle på selv og aller helst teste det hjemme i sin egen stue. Blir du komfortabel etter noen dager så har du funnet den rette størelsen. Sånn er det bare.

Personlig liker jeg ikke 42" da jeg synes bildet blir for stort. Iallefall i forhold til sitteavstanden jeg har i stuen. Derfor valgte jeg 37"...

For meg er det mer behagelig.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg på en annen side mener jo større jo bedre, men så ser jeg kun film fra dvd og hd. Tv sendinger er laget for å vises på mindre skjermer og derfor kan det egne seg bedre med mindre tv. Uansett så syns jeg ikke 42" er stor, og jeg sitter ca 3 meter i fra. Ingen tvil om at det blir 50" igjen neste gang.

Det blir mye smak og behag, på vanlig tv sendinger så vil mindre tv fremstå som skarpere, mens ved hd så må man ha større tv for å få utnyttet potensiale...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det startet med at en annen person ville ha tips. Jeg anbefalte da disse 3 tv-ene:
    Nr.1 Sony Bravia KDL-40W4000 (LCD)
    Nr.2 Panasonic TH 42PX80 (plasma)
    Nr.3 Samsung LE40A656 (LCD)

Derfor jeg ikke forstod helt hvorfor han absolutt mente 37" var bedre.

Nå mener han at Hvis 90% av tiden går med til å se på standard TVsignaler fra Canal Digital kan det være lurt å tenke over det i alle fall.

Jeg skjønner det fortsatt ikke... men men

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på sitteavstand, type TV og signalkilder. Jeg sitter omlag 2,5-3 meter unna, jeg ser DVD for det meste, jeg har HTPC og satelitt (standard oppløsning), og jeg ser HD/BD av og til. Jeg konverterte for ikke lenge siden fra en 37" Toshiba LCD til en billig 42" Samsung plasma. Egentlig var det ikke meningen å gå opp 5 tommer. På tidspunktet syntes jeg 37" var helt perfekt. Det hadde seg bare slik at Komplett kjørte et meget godt tilbud på en plasma som kun var tilgjengelig i den størrelsen.
    I sterk kontrast til din venns påstander opplever jeg at bildet er bedre på det meste. Absolutt sort og detaljer i det sorte, samt fargedynamikk, er atskillig bedre. Også med satelitt. Dette skyldes plasmateknologien. Bildestøy økte noe, men det skyldes ikke størrelsen, det skyldes utelukkende noe billig elektronikk. Støyen vil være like fremtredende på en mindre modell.
    Komprimeringsstøy derimot er faktisk mindre synlig, også med satelitt, noe som vel å merke kan skyldes at plasmapanelet har lavere oppløsning.
    Mitt råd til deg er ganske likt andres råd; Prøv TV-er selv, gjør deg opp egne meninger. Og gjør det alene. Dine venner har sine preferanser, du har dine.
    Broren min har en 50" Panasonic som han sitter 3 meter unna. Han elsker det. ;)

Edit:
    Hvis vennen din bruker analog kabel-TV som referanse-signalkilde, har han på sett og vis litt rett. Men, det er ikke noe i veien for å velge en stor TV. Bare velg TV med lavest oppløsning. Plasma er ideelt til dette. En Panasonic PX80 for eksempel. LCD har som regel for høy oppløsning. Da blir det dårlige kabelbildet strukket langt over bristepunktet for å fylle skjermen, og alle bildefeilene blir forsterket og fremhevet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •