Plasma eller LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma eller LCD

Jeg er på gang å kjøper tv. Trodde ikke jeg skulle velge plasma, men nå er jeg i tvil.

Kan du komme med tanker om hvorfor jeg bør velge det ene eller andre.

For å gi litt info: Størrelsen jeg har tenkt er 46-52 tommer, bruker blir primært tv og film, men også data og spilling. Men mest tv og film. Jeg får lys inn fra et vindu som vil kunne prege tv`n. Videre vil avstand være ca 4-5 m.

Håper du kan overbevise meg om noe.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gauteaus
    Jeg er på gang å kjøper tv. Trodde ikke jeg skulle velge plasma, men nå er jeg i tvil.

Kan du komme med tanker om hvorfor jeg bør velge det ene eller andre.

For å gi litt info: Størrelsen jeg har tenkt er 46-52 tommer, bruker blir primært tv og film, men også data og spilling. Men mest tv og film. Jeg får lys inn fra et vindu som vil kunne prege tv`n. Videre vil avstand være ca 4-5 m.

Håper du kan overbevise meg om noe.

Dette har blitt en hyppig debatt det siste året siden folk har oppdaget plasmaen og dens positive egenskaper, men dreier seg mye om smak og behag. Det vil sikkert komme en og annen hardcore lcd fantast som vil tråkke plasmaen ned i søla og trekke frem lcd-ens overlegne egenskaper. Selv tror jeg det handler mest om bruks områder.

En plasma skjerm har et mykere bilde som minner om det gamle crt bilde. Fordelen er at tv-ene er større og de takler høyere oppløsning. Når dette er sagt så finnes det faktisk crt skjermer som er full hd, men de finnes ikke i Norge. Det var en digresjon…

Plasmaen er bedre en lcd-en på analoge signaler. Hvis du ser mye tv så er ikke plasma noe dårlig valg i det hele tatt og sjansen er stor for at du vil bli meget fornøyd. Til film egner også plasmaen seg godt. Bildet minner rett og slett mer om kino… Liker du dette så er plasma valget. Sortnivåene på plasmaen er også mye dypere enn lcd, men Sony og Samsung sine nye lcd skjermer ligger hakk i hæl så det er ikke så lenge igjen før plasmaen mister dette forspranget. I løpet av høsten dukker LED lcd opp og da er de likestilt.

LED er baklys som kan skrues helt av i de mørkeste partiene av bildet.

Plasma skjermen har nok den mest fremtredende barnesykdommen og det er innbrenningsfaren. Selv om denne kraftig redusert så er den ikke utryddet og du kan fremdeles være uheldig å få permanente innbrenninger på en plasma, men det skal innmari mye til og sjansen er liten. Retention derimot er det bare Pioneer som har kontroll over. Dette er midlertidige innbrenninger som fort forsvinner. På enkelte modeller forekommer dette ganske hyppig, særlig de første 100 timene du bruker skjermen. Som regel er ikke dette synlig annet enn når alle kilder er skrudd av og kun skjermen står på.

Plasma har også underlige artefakter som ”plasma trails”. Det som gjør de merkelige er at kun noen få ser dem og selv de ser forskjellig grad av dem. Dette er rett og slett gult og grønt etterslep som blir ekstremt synlig på sort hvitt filmer. Sånn sett kan det være lurt å sjekke at du ikke ser dette fenomenet. Dette er for øvrig noe som blir mindre markant ettersom skjermen går seg inn og den brenner mindre kraftig.

Systemet er velegnet til spilling og dette ser meget bra ut, men bildet blir softere enn en lcd. Noen liker det siden kantene ser jevnere ut og andre liker lcd-en som har et skarpere spill bilde. Igjen så dreier det seg om smak og lite annet…

Til pc så viser ikke plasmaen så store muskler. Det funker fint, men lcd-en ligger noen sprang foran her. Innbrenningsfaren hopper mer enn noen hakk opp når du kobler til en pc så her må man kjøre ”vær varsom” regelen til punkt og prikke.

Fremdeles kjøper de fleste lcd og det er ikke så rart. De blir hardest markedsført og selgere tjener større penger når de selger en lcd fremfor en plasma.

Lcd skjermen har et skarpere bilde som er en stor fordel når man skal se tv i et lyst rom. De fleste modellene har matte skjermer som eliminerer de fleste refleksjoner. Her ligger skjermene langt foran plasmaen. Selv om Panasonic har anti refleks panel så er det fremdeles refleksjoner. Nå er det ikke slik at alle lcd paneler har matt skjerm. Samsung kjører glassfront på flere av sine modeller og dette er en klar fordel i forhold til kontrast og sortnivå. Skjermene har blant det dypeste sortnivået som finnes på en lcd skjerm i dag.

Hvis du er vandt med den gode gamle crt-en så vil det i alle tilfeller være mindre refleksjoner enn hva disse skjermene fikk til. Det er ikke lett å se tv på en crt om dagen. Da blir ofte stua og alt rundt en stor del av bildet.

Lcd skjermene har fremdeles lavere responstid enn en plasma skjerm. Det er rett og slett svært lite etterslep på en plasma i motsetning til en lcd som kan produsere svært mye av dette. På eldre modeller så kan hele ansiktet til en person se helt utvasket ut hvis han beveger seg for mye. Dette har produsentene grepet fast og utvikler diverse former for interpolering. Noen kaller det 100hz og andre har funnet på andre navn. Kort fortalt så øker det antall bilder i sekundet. En film er skutt i 24 fps og med interpolering så økes dette til 50 fps. Dette gjør at slep og ikke minst hakking blir kraftig redusert. Detaljene i bildet øker og mykheten hopper i takket.

Dette er noe du bør sjekke ut for det er ikke alle som er like glad i konsekvensen. Bildet blir nemlig kraftig forandret og enkelte blir distansert og føler at film opplevelsen blir borte. Det kommer nemlig et video preg over bildet og noen mener at en hver film i større grad gir en ”tv program” følelse enn den magiske opplevelsen de hadde på kino.

Sony kom i fjor med et system hvor man kunne regulere interpoleringen i 3 nivåer. På de laveste så forsvant litt av video effekten, men den ble ikke helt borte. I år har flere produsenter valgt å gi systemet flere trinn. Blant annet har Samsung kommet med dette… Philips har nok laget det mest interessante systemet med Perfect Natural Motion. Det er jo slik at disse systemene bærer med seg en del artefakter. Særlig hvis det blir for kjappe bevegelser og interpoleringen ikke klarer å følge. Philips sitt nye system er så bra at jeg tror enkelte film look fantaster kommer til å tilgi video effekten til fordel for enorm detalj rikdom.

Lcd-en har også sine barnesykdommer og selv om de ikke kan drepe skjermen så er ting som clouding og smearing ganske plagsomt på enkelte modeller. Clouding er hvite sky-lignende kanter som legger seg rundt bildet og det blir særlig synlig når skjermen går i sort. Smearing er når deler av bildet renner utover skjermen. Det ser ut som om noe griser til ansikter med en usynlig pensel.

Til sist vil jeg egentlig anbefale deg å sjekke ut begge systemene… Det er nemlig snakk om smak og behag!

Det er mulig du burde vurdere en 42" i forhold til sitteavstanden din...

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra innlegg! At LCD-tver får bedre svartnivå er det ingen tvil om. Hvordan er framtiden for plasmaen? Tvene blir hvertfall tynnere - Pioneer har vel en konseptmodell på 9mm? Er vel gjerne lysstyrken som du nevner som har vært akilleshælen til plasma - vil den kunne økes uten at også faren for innbrenninger øker? Refleksjoner i skjermen plager meg ikke så mye - da jeg fremdeles sitter og ser på CRT. Enkelte mente vel også at antirefleksbelegget på f.eks Panasonic PZ70 gjorde at fargene ikke ble like bra som på Panasonic PX70.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått et meget godt og utfyllende svar ovenfor. Men selv har jeg 50" pioneer 508 å sitter på maks 3.3 m funker meget bra det. Sitter ca 2.5 nå å ser på tv via digital tuner som er å anbefale uansett.

Det går fint å bruke pc på plasma synes ikke bilde er så ille(hadde 42" LCD 100HZ før). Er rett med innbrenningen. Fikk litt retention(midlertidlig innbrenning) på min 508 etter å ha brukt KUN pc i 5 timer hver dag i 14 dager. Så da ta topp og bunn linja på XP hang igjen. Etter å ha kjørt skjermvask samt justert ned kontrast til 20 og gått over til grå topp/bunn linje forsvant problemet.

Har selv 4 vinder rett ved siden av skjermen. Går bra så lenge jeg har ned persienner på dag tid når sola står på. Ser hvordan pioneer "vokser" om kvelden-det gjorde ikke LCD den bare "lyste"..

Ikke så stor forskjell på tv med direkte sollys rett på hverken med plasma eller LCD til meg. Må legges til at begge typer får hadde ca likt lys utbytte etter kalbrering (130 cd/m2) LCD var kanskje litt bedre men å se tv men flom sol er ikke noe sørlig uansett.
    En annen fordel jeg har oppdaget er at en kan sto på f.eks kjøkkenet på skrå å se på bilde uten forandring på Plasmaen den gikk ikke på LCD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma har også den fordelen at den generelt har mer farger i briliere i. LCD-TVene har litt sterkere farger, hvertfall som standard, men det gir ett litt mer tegnefilmpreg. Om en f.eks sammenlikener bildet fra en LCD- og en plasma-TV på en fotballkamp ser en ofte store forskjeller. Om en tenker seg hvordan det er å faktisk sitte på stadioen vil de fleste trekke konklusjonen om at bildet fra plasmaen er mer virkelighetsnær. Men for all del, det finnes mange som liker den ekstra boosten i fargene.

Når det gjelder sortnivå har som dudeeven nevnte tidligere de beste LCD-skjermene nærmet seg plasma. LCD greier ikke å holde på samme sortnivået om det er veldig lyse områder i samme bildet. Til og med ikke LED baklys kan ordne opp i dette. LED har en tendens til å gi en glowing effekt rundt små lyse partier på mørk bakgrunn. Det ligger helt klart en fordel i plasmaens teknologi her, som aldri helt vil kunne vaskes bort, men det skal bli spennende å se andre generasjon LED til høsten.
    Men det er i hovedsak detaljer i de mørkeste scenene LCD sliter med. I forhold til gode plasmaskjermer glatter de over en del.

Refleksjoner vil alltid være et problem i lyse rom for de som har blanke paneler. De aller fleste produsenter, ikke bare Panasonic, benytter seg av antirefleksbelegg. Det hjelper selvfølgelig kun til en viss grad. Er dette verre på plasma enn de gamle CRT-skjermene? Svaret er både ja og nei. Selve glasset vil ikke gi flere reflaksjoner, men plasma har helt rette panel og er mye større enn de fleste CRT-skjermene var. Dette vil bidra til at en lettere legger merke til problemet og det blir mer skjenerende. LCD her helt klart fordeler her med de matte modellene. Det er derimot slik at bildet ofte virker friskere om en sammenlikner en LCD med blank skjerm kontra en med matt. For å pirke litt er det ikke glass som er i fronten på blanke LCD-modeller, men høyglanset plast. Dette ser du fort om du tar på skjermen.

Retention er ikke lenger noe problem om en kun skal se på TV, film og noe spilling i blant. PC-bruk vil være det store ankepunktet. Men her kommer det igjen ann på bruk. Skal en se film eller spille via PC, eller er det surfing det er snakk om? Det er kun sistnevnte eller liknende bruk som kan skape problemer om en ikke er forsiktig. Men så må en spørre seg om dette er et behov. De aller fleste vil svare nei, og heller legge vekt på kvaliteter på de andre bruksområdene.

Når det gjelder avanse på LCD kontra plasma går det ikke ann å si at selgere tjener mer på det ene kontra det andre. Det er helt individuelt fra modell til modell. Faktisk er den prosentvise avansen ganske lik.

Så hva er best, LCD eller plasma? Som dudeeven sa, smak og behag! Det er faktisk også helt avhengig av hvilke modeller det står mellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode utfyllende svar. Det var mye lærerrik lesning.

Jeg blir nok nødt til å lese gjennom dette flere ganger.

Jeg tenkte også jeg kunne nevne at tv`n jeg nesten hadde
    bestemt meg for er Samsung sin nye 6 serie. 46" A656 heter
    den. De får jeg for 15000,-. Vet ikke om det er annen LCD eller
    plasma som kan konkurere med det.

Få gjerne noe innspill på det, hvis dere har....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo få en LG 50PG6000 plasma skjerm til kr 12500,-.

Har selv 42" versjonen og er meget godt fornøyd. Ulempen er at den kun har HDoppløsning - 1368x768 og ikke FullHD. Om du trenger FullHD er jo en spørsmål om hvor god oppløsning du vil ha på PC. På TV/Film ser du neppe forskjell mellom 720P og 1080P.

Den modellen du nevner har blank overflate og er mer utsatt for reflekse enn f.eks Sony W4000 som vurderes av mange som like god som Samsung'n. Selv har jeg teste Sony i over en uke men ble ikke helt fornøyd med bildet, spesielt på SD signaler. Valgte derfor å skifte til plasma og ble mye mer fornøyd med bildet. For meg blir det mest TV og film, så en redusert oppløsning på PC spiller ingen rolle, og på film ser du som sagt ikke forsjell i alle fall på en 40" skjerm.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok personlig gått for en 50 plasma tv fra lg, men vis du ikke har noen mulighet for å dekke til vinduene når sola står på som værst må du nok kjøpe lcd! plasma har altid vært bra men har av en eller annen urettferdig grunn blitt totalt overkjørt av lcd som har dårligere bilde!!!

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som ingen nevner her er jo innsynsvinkel. Der er plasma totalt overlegen alt som finnes av LCD. Absolutt ALLE LCD-skjermer får utvasket og dårlig bilde når du ser dem fra siden, selv om graden av dette varierer noe. Dette merkes spesielt godt med mørke bilder, da det vil bli tydelige lyslekkasjer i LCD'en. Plasma derimot ser helt perfekt ut fra alle vinkler, akkurat som en CRT. Dette er en viktig ting som bør tas i betrakning, ihvertfall var det en av de avgjørende faktorene som gjorde at jeg gikk fra LCD til plasma - har ikke angret

En annen ting er at plasma også er overlegne på kontrast. Det er sant at de beste LCD-skjermene nå er omtrent like gode som plasma på svartnivå (bortsett fra Pioneer 9G, som er milevis foran alle konkurrenter uansett skjermtype). Men, dette oppnår de ved dynamisk styring av baklyset slik at kontrasten mellom lyse og mørke elementer i et generelt mørkt bilde er mye lavere på en LCD enn en plasma. Dermed kommer skyggedetaljer bedre frem på en plasma, og den gir generelt mer dybde og "smell" i mørke bilder.

Edit: ....og når det gjelder størrelse; kjøp det største du har råd til - du vil ikke angre! På 4-5 meter kan du fint ha en 60-tommer om du vil det, så jeg vil absolutt anbefale minimum 50.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som de fleste heller mot Plasma. Men da slenger jeg ut en tanke til. Når det gjelder størrelse, der er det litt uenighet. Hvis jeg kjøper meg 46-52" størrelse f.eks plasma (evnt lcd) hva da med HD KLAR eller FULL HD. Jeg har blitt forklart det slik at ved kjøp av 46-52" så bør jeg ha FULL HD pga at skjermen er så stor. Dette gikk bl.a på piksler. Videre er de nye FULL HD tv`ne oppsatt med nyere teknologi bl.a kontrast 30000:1 osv. HD klar er vel på vei ut?? Dermed billigere og vil bildekvaliteten forringes mye hvis man velger en HD KLAR 50" plasma eller lcd?? 50" FULL HD plasma er ikke spesielt billig.

Jeg nevnte at jeg vurderte en 46" full HD fra samsung.

Takk

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gauteaus
    Det virker som de fleste heller mot Plasma. Men da slenger jeg ut en tanke til. Når det gjelder størrelse, der er det litt uenighet. Hvis jeg kjøper meg 46-52" størrelse f.eks plasma (evnt lcd) hva da med HD KLAR eller FULL HD. Jeg har blitt forklart det slik at ved kjøp av 46-52" så bør jeg ha FULL HD pga at skjermen er så stor. Dette gikk bl.a på piksler. Videre er de nye FULL HD tv`ne oppsatt med nyere teknologi bl.a kontrast 30000:1 osv. HD klar er vel på vei ut?? Dermed billigere og vil bildekvaliteten forringes mye hvis man velger en HD KLAR 50" plasma eller lcd?? 50" FULL HD plasma er ikke spesielt billig.

Jeg nevnte at jeg vurderte en 46" full HD fra samsung.

Takk
    Det er ikke så dyrt som det var for et år siden. På Amentio.no så får du Panasonic PZ85 46" til 17000 + frakt.

Topp modellen PZ800 50" ligger på 22 000

Pioneers nye yber vidunder 9gen ligger på rundt 33 000!

Prisene har falt ganske mye det siste året!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene dudeven

Jeg er enig at prisene har falt ganske mye, men må være ærlig å si at tv kjøp har en smerte grense.

Men kan du gi meg en utalelse på følgende. Disse modellene du nevner over er vel FULL HD? Forstår jeg deg riktig at jeg bør også ha FULL HD på plasma da i forhold til størrelse 46-52" eller vil HD KLAR være godt nok???
    Dette spørsmålet er vesentlig for meg.

Gjerne svar fra andre også.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal sitte på ca 5m avstand som du sier i første innlegg vil nok HD ready være godt nok på 50".
    Det blir hvertfall billigere. Man ser ikke så stor forskjell på så lang avstand. SItter du på 3m avstand vil du nok se litt forskjell, men fortsatt kan HD ready tv levere et imponerende bilde.

En ting som jeg ikke så nevnt mens jeg skumleste resten av innleggene er at HD ready tver gjerne gjør en noe bedre jobb med SD signaler, fremfor en full HD tv. Det kreves nemmelig mindre beregninger for å oppskalere bildet til HD ready enn det kreves for å oppskalere til full HD. Så hvis du kun skal se på SD signaler fra dvd og tv er det liten vits med full HD.
    Skal du derimot nyte HD signaler fra feks bluray er nok Full HD tv tingen.

Dette må du nesten bare oppveie mot pris osv. Full HD koster jo en del mer enn HD ready.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I avstanden som er beskrevet av trådstarter har HD vs fulHD lite å si selv på 50 tommer. Andre kvaliteter vil være MYE mer vesentlige.
    LCD har ikke lenger så gal innsynsvinkel. Sortnivå er også kommet langt. A656 som er trådstarters aktuelle har bedre sortnivå enn samtlige av plasmaene som har blitt nevnt her bortsett fra Pioneer, spesielt i lysere omgivelder. Plasmasprodusentene oppgir også ofte dynamisk kontrast. Dynamikk og detaljer i sortnivået er derimot bedre i plasmaskjermene. Plasma gir ofte finere bilder på SD og fjerner en god del mer støy.

Om en vurderer LG 50PG6000 bør en være klar over at denne skjermen har veldig dårlig sortnivå, og vil virke direkte blass i lyse omgivelser. Det er derimot en bra skjerm på veldig mange andre områder. Panasonic's modeller gjør seg, som de fleste plasmaskjermer, også best i mørket, men er ikke så kritisk som LG'en. Ellers finnes også Samsungs 5-serie plasma (PS50A556), som plasseres mellom de nevnte fra Panasonic. Pioneer (50LX5090) ligger for øvrig på 30.000,- med et prutingsrom på inkludert fot.

Hvor lyst rommer er, er også en ting som absolutt bør tas i betraktning når en vurderer LCD eller plasma. Dette har ikke bare med gjenskinn å gjøre, men også skjermens lysstyrke og hvordan lys trenger inn. Det er et faktum at plasmaskjermer trives aller best i mørket, og det er først da de glitere til med bilder som varmer hjertet. LCD er langt mindre kresen på dette, men når ikke helt opp til de bilde plasmaen kan gi når alt ligger til rette.

Personlig hadde jeg valgt en plasmaskjerm fra Samsung eller Panasonic (eller aller helst Pioneer om budsjettet tilsier det) om TVen mest blir brukt på kvelstid, eller i et rom men lite til normalt lys. Om det er lysere omgivelser, eller mye bruk på dagtid hadde jeg gått for markedets beste LCD, A656 fra Samsung. Selvfølgelig må også de tidligere tipsene du har fått om bruksområder tas i betraktning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat investert i en Panasonic TH-42PX80 etter månedsvis med vurdering av plasma/lcd og hd-ready/full hd. Kan ikke si annet enn at px80 imponerer med sitt bilde. Dette med dårlig sortnivå i lyse rom mener jeg er overdrevet. Har selv kveldssol rett inn på skjermen uten at det er noe problem, drar bare for gardinene. Oppløsningen er også god nok på normal avstand. Bruker den mest til digital parabol i sd-kvalitet og bildet er veldig bra. Dvd er selvsagt enda bedre. Har ikke hatt sjansen til å teste Playstation ennå.
    Jeg angrer i alle fall ikke på at jeg valgte sd plasma.

Lykke til!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    I avstanden som er beskrevet av trådstarter har HD vs fulHD lite å si selv på 50 tommer. Andre kvaliteter vil være MYE mer vesentlige.
    LCD har ikke lenger så gal innsynsvinkel. Sortnivå er også kommet langt. A656 som er trådstarters aktuelle har bedre sortnivå enn samtlige av plasmaene som har blitt nevnt her bortsett fra Pioneer, spesielt i lysere omgivelder. Plasmasprodusentene oppgir også ofte dynamisk kontrast. Dynamikk og detaljer i sortnivået er derimot bedre i plasmaskjermene. Plasma gir ofte finere bilder på SD og fjerner en god del mer støy.

Om en vurderer LG 50PG6000 bør en være klar over at denne skjermen har veldig dårlig sortnivå, og vil virke direkte blass i lyse omgivelser. Det er derimot en bra skjerm på veldig mange andre områder. Panasonic's modeller gjør seg, som de fleste plasmaskjermer, også best i mørket, men er ikke så kritisk som LG'en. Ellers finnes også Samsungs 5-serie plasma (PS50A556), som plasseres mellom de nevnte fra Panasonic. Pioneer (50LX5090) ligger for øvrig på 30.000,- med et prutingsrom på inkludert fot.

Hvor lyst rommer er, er også en ting som absolutt bør tas i betraktning når en vurderer LCD eller plasma. Dette har ikke bare med gjenskinn å gjøre, men også skjermens lysstyrke og hvordan lys trenger inn. Det er et faktum at plasmaskjermer trives aller best i mørket, og det er først da de glitere til med bilder som varmer hjertet. LCD er langt mindre kresen på dette, men når ikke helt opp til de bilde plasmaen kan gi når alt ligger til rette.

Personlig hadde jeg valgt en plasmaskjerm fra Samsung eller Panasonic (eller aller helst Pioneer om budsjettet tilsier det) om TVen mest blir brukt på kvelstid, eller i et rom men lite til normalt lys. Om det er lysere omgivelser, eller mye bruk på dagtid hadde jeg gått for markedets beste LCD, A656 fra Samsung. Selvfølgelig må også de tidligere tipsene du har fått om bruksområder tas i betraktning.
    ----------
    Sortnivå handler ikke bare om hvor mørk tv-en kan bli. Når man kommer over et vist punkt så føles sort som sort uansett, men dynamikken i sortnivået er noe helt annet. Problemet med lcd og sortnivå er at baklysdimmingen fjerner veldig mye detaljer i sort og dette flater ut bildet slik at mye av dybden blir borte.

Gråtoneskalaen på en plasma skjerm er større enn den på en lcd. Dynamisk kontrast er et begrep produsentene har funnet på slik at de kan sette formidable tall på tv-ene sine. Det finnes ikke en standard form for hvordan dette skal måles.

En annen ting som veier godt mot plasma er interpolering. Jeg vet at dette er en smaksak, men alle disse systemene som forbedrer bevegelsene og frameraten bærer med seg en lite hendig bi-effekt. Video looken som milevis fjerner filmen fra skaperenes visjon. For meg handler ikke dette om å være gammeldags, eller "fjomp! Ser du ikke hakkingen på 24fps?". I mine øyne så handler det om hvordan bildet er designet for at vi som publikum skal føle riktig. Når dette blir tuklet for mye med så faller i alle fall jeg helt av...

Interpolering skal uansett ikke slåes helt i bakken. Produsentene har tatt hintet og de fleste nye modeller har flere trinn på sine bevegelses systemer. Settes denne på det laveste nivået så blir mye av video effekten borte, men helt borte blir den altså ikke.

På plasma så funker disse systemene langt bedre. Film + på en Samsung plasma ser mye bedre ut enn på en Samsung lcd og dette har mye med teksturen plasma bildet har. Det blir rett og slett mindre videofisert og man venner seg fort til det.

Panasonic sitt IFC ser ikke helt forferdelig ut det heller, men de kunne gjort en bedre jobb med hvordan det kalkulerer.

Det kanskje viktigste forsvaret for plasma er det de fleste ser på. Nemlig vanlige sd signaler. Jeg har til gode å se en lcd som kan vise en eldre dvd med middels kvalitet, eller en dvd-r for den saks skyld. Plasmaen er faktisk det mest vennlige systemet når det kommer de signalene som i størst grad omringer oss. Folk ser på tv...

Blu-Ray og andre hd formater er noe nerdene driver med. HD-tv via dekoder er ikke 1080P og sjansen for at vi får en slik oppløsning på norske skjermer de første 15 årene er tvilsom.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv på nippet til å handle meg ny tv.
    Sitter og leser litt her, og prøver å finne gode tips og råd, noe som går rimelig bra.
    Bortsett fra at det dukker jo opp en del nye ord og uttrykk her og der. Dere skriver om SD-signaler her. Hva er SD-signaler?
    Til tv- og film-titting, er det viktig med 100Hz eller klarer det seg med 50 Hz?
    Vil bruke en Dreambox DM800 HD-tuner og parabol sammen med tv.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod

Om en vurderer LG 50PG6000 bør en være klar over at denne skjermen har veldig dårlig sortnivå, og vil virke direkte blass i lyse omgivelser.
    Akkurat det tror jeg det er veldig mange i LG PG6000 tråden som er uenig med deg i. Har ikke testet Panasonic selv men de fleste mener at Pana og LG ligger på samme niva. Ellers skal man ikke se seg blind på sortnivå med mindre man sitter og ser TV i stummende mørke. Selv bruker jeg lys i rommet og synes at det er vel så viktig i fokusere på dynamikken i TV'n og der skal LG være håret vassere enn Pana. Videre må man ikke se bort fra at plasma har en glassplate i front. Selv om man blender ned lyset får man lett reflekser og her er LCD mye bedre men jeg ville ikke valgt LCD for det etter å ha sett hva som bor i plasma.

Selv sitter jeg på 3 m og trives godt med 42". Rommet er heller ikke stort og jeg merker at plasma som bruker en del mer strøm enn LCD varmer godt. Tror ikke jeg kunne hatt 50" uten å sette opp et vindu. Min 42" drar vel rundt 350W mens 50" nærmer seg 500W, mens LCD ligger på rundt 200W. Skulle jeg valgt en større skjerm enn dette ville jeg valgt FullHD på samme avstand. Blir avstanden større så spiller det mindre rolle for TV, mens man vil ha større glede av skjermen ved PC, Bluray, PS3 etc.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sector
    Er selv på nippet til å handle meg ny tv.
    Sitter og leser litt her, og prøver å finne gode tips og råd, noe som går rimelig bra.
    Bortsett fra at det dukker jo opp en del nye ord og uttrykk her og der. Dere skriver om SD-signaler her. Hva er SD-signaler?
    Til tv- og film-titting, er det viktig med 100Hz eller klarer det seg med 50 Hz?
    Vil bruke en Dreambox DM800 HD-tuner og parabol sammen med tv.
    SD er Standard Definition 576x720 slik NRK bruker i dag, HD er High Definition min 720x1024 -normale HD TV sendinger, mens FullHD er 1080p x1920 -noe TV bruker 1080i men normalt nås dette kun ved Blu-ray. Ved "p" legges bildet i et sveip mens ved "i" legges to 720 bilder på hverandre litt forskjøvet slik at det ser ut som 1080.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dudeeven: (ikke helt sikker på hvorfor du qoutet meg i din forrige post, da jeg har skrevet mye av det samme du skrev i mine to tidligere innlegg)
    Når det gjelder interpolering eg jeg enig i at dette er bedre på plasma enn på LCD. Hva du skriver om 24fps kan jeg ikke si meg helt enig i. Om du ser hakking i dette har du nok utstyr som ikke kan gjengi dette uten å konvertere. Veldig mange produsenter liker å slenge på et klistermerke som viser at de støtter 24fps el. Det de fleste faktisk støtter er mottak av slike signaler, for deretter å konvertere. Dårlig bildehahandling skaper hakkingen.

Ingeniør'n: Husker å ha diskutert LG PG6000 med deg før. Jeg er nok en av dem som ser meg veldig blind på det maksimale sortnivået, og synes det er direkte irreterende å se et grått panel mot den sorte høyglansede ramma. Den vil alltid være der til sammenlikning, slik at øyet ikke kan lures til å tro skjermen er sort. Nå må du ikke misforstå meg, for jeg sier ikke PG6000 er en dårlig TV, tvert imot. Alt koker bare ned til hvilke kvaliteter en vektlegger.

Strømforbruk ja.. sukk. I kinorommet mitt er det nesten uutholdelig varmt disse sommerkveldene med ca 1kW durende fra projektor, annlegg og PC.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •