Plasma eller LCD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    SD er Standard Definition 576x720 slik NRK bruker i dag, HD er High Definition min 720x1024 -normale HD TV sendinger, mens FullHD er 1080p x1920 -noe TV bruker 1080i men normalt nås dette kun ved Blu-ray. Ved "p" legges bildet i et sveip mens ved "i" legges to 720 bilder på hverandre litt forskjøvet slik at det ser ut som 1080.
    Det finnes ikke HD format som er 720x1024.
    Det finnes heller ikke 720i.

Vi har to HD-formater for kringkasting. Det er

720p (1280x720 progressivt) og
    1080i (1920x1080 interlaced).

På våre breddegrader er det 1080i som benyttes mest.

I tillegg finnes 1080p (1920x1080 progressivt) som i overskuelig framtid forbeholdes faste media.

"Full-HD" relateres egentlig kun til oppløsningen, dvs 1920x1080 for paneler.
    Noen benytter også "full HD" ifm signaloverføring. Det er i den forbindelse noe uenighet om 1080i kan kalles "full-HD", eller om "full-HD" kun gjelder 1080p. (Det diskuteres sågar om 1080p@50/60Hz kan kalles "full-HD, eller om det må være 1080p@24Hz...)

Min mening er at "full-HD" kun bør benyttes om den fysiske paneloppløsningen (1920x1080) og at man bør benytte "1080i" og "1080p" når man snakker om signaloverføring.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Til sist vil jeg egentlig anbefale deg å sjekke ut begge systemene… Det er nemlig snakk om smak og behag!
    Forfriskende å for en gangs skyld lese et relativt godt ballansert innlegg i en tråd om LCD vs. Plasma
    :-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det finnes ikke HD format som er 720x1024.
    Det finnes heller ikke 720i.

På våre breddegrader er det 1080i som benyttes mest.
    Godt du rydder opp - ble litt upresist og 1080i bildet bygges selvfølgelig opp av 2x540. Hvor har du det fra at 1080i er mest benyttet. Trodde det var 720p ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    dudeeven: (ikke helt sikker på hvorfor du qoutet meg i din forrige post, da jeg har skrevet mye av det samme du skrev i mine to tidligere innlegg)
    Når det gjelder interpolering eg jeg enig i at dette er bedre på plasma enn på LCD. Hva du skriver om 24fps kan jeg ikke si meg helt enig i. Om du ser hakking i dette har du nok utstyr som ikke kan gjengi dette uten å konvertere. Veldig mange produsenter liker å slenge på et klistermerke som viser at de støtter 24fps el. Det de fleste faktisk støtter er mottak av slike signaler, for deretter å konvertere. Dårlig bildehahandling skaper hakkingen.

Ingeniør'n: Husker å ha diskutert LG PG6000 med deg før. Jeg er nok en av dem som ser meg veldig blind på det maksimale sortnivået, og synes det er direkte irreterende å se et grått panel mot den sorte høyglansede ramma. Den vil alltid være der til sammenlikning, slik at øyet ikke kan lures til å tro skjermen er sort. Nå må du ikke misforstå meg, for jeg sier ikke PG6000 er en dårlig TV, tvert imot. Alt koker bare ned til hvilke kvaliteter en vektlegger.

Strømforbruk ja.. sukk. I kinorommet mitt er det nesten uutholdelig varmt disse sommerkveldene med ca 1kW durende fra projektor, annlegg og PC.

---------
    Ah, nei det var ikke noen direkte link til ditt innlegg. Det gikk litt fort det hele.

På kino så blir det dobble bilder og uskarpheter hvis bevegelsene blir raske.

Det er dette jeg mener med hakking. Det er ikke snakk om napping som tv-en eller utstyret produserer.

Tv-en hakker ikke mye, men film skutt i 24fps gjør faktisk det. Jeg har aldri vært plaget av det siden man faktisk må flytte blikket bort fra det som er hovedfokus i bildet for i det hele tatt å se dette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvor har du det fra at 1080i er mest benyttet. Trodde det var 720p ?
    SVT HD har sendt i 720p
    TV2 Sport HD har sendt i 720p (Selvom EM-08 ble produsert i 1080i)
    Alle de andre HD-kanalene vi har tilgang til sender i 1080i.

Dette kan du se på tuneren hvis den viser slik info. Eller du kan google det.
    Hvorfor trodde du det var 720p som var gjeldende?

Jeg tror 1080i nærmest har blitt en defacto standard pga tilgjengelig produksjonsutstyr har vært for 1080i. Sky produserer f. eks. Premier league i 1080i og det ser helt fantastisk ut:-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVT HD har sendt i 720p

Jeg tror 1080i nærmest har blitt en defacto standard pga tilgjengelig produksjonsutstyr har vært for 1080i. Sky produserer f. eks. Premier league i 1080i og det ser helt fantastisk ut:-)
    Hvor jeg har det fra - si det. Har vel fanget det opp et sted... Greit å vite da jeg ikke ser hva som sendes over fiber (Altibox), men jeg mener å ha lest at de bare formidler videre det som sendes. Hadde dekoderen min stående på 1080i men satte den til 720p for litt siden da dette er nærmest mine TV. Får vel prøve 1080i igjen da...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Kjell Hugo sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Imponerende

Dette må vel være en av de beste diskusjonene jeg har lest på lenge. Her var det mye faktisk sakelig og nyttig info og lese om. Stå på gutta

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Søker råd

Jeg er enig i at her var det mye nyttig informasjon, men jeg må likevel søke råd hos dere.

Jeg kjøpte en 42" Panasonic plasma i 2006. Den har fungert prikkfritt og har godt bilde. Jeg er nå likevel fristet til å oppdatere til større TV. Valget står nå mellom:

PIONEER 50'' PDP-LX5090D full HD Plasma-TV ca 29000,-
    Samsung 46" LCD LE46A656 full HD LCD ca 19000,-

Jeg har sett begge utstilt på butikk og Samsung imponerte meg faktisk. Den hadde krystall-klart bilde selv om jeg stod langt ut til siden. Likevel jeg er ikke i tvil om at Pioneer er best til digital satellitt og Blueray. Problemet er at jeg nå skal kjøpe meg Nintendo Wii. Spørsmålet blir da:

Tåler Pioneer plasma TV-spill?

Jeg har ikke lyst til å bruke 30000,- på en TV som jeg ødelegger med TV-spill. Jeg har opplevd midlertidig innbrenning på Panasonic og det var en forferdelig opplevelse (satte opp ny satellitt-tuner og lot en av menyene stå på for lenge). Trodde jeg hadde ødelagt TVn. Et par timer med "snø" fikset heldigvis den saken.

Er det noen her som har brukt TV-spill på en av de nyeste Pioneer? Det blir snakk om max 3-4 timer på en dag.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spilling

Dette er noe jeg begynner å bekymre meg over nå - har lest et par innlegg som sier at spilling på plasma er skummelt. Jeg har nylig bestilt meg Panasonic Plasma. Jeg har en Xbox 360 stående som jeg har tenkt å koble til. Burde jeg heller avbestille plasmaen og finne en god LCD?

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geffen
    Jeg er enig i at her var det mye nyttig informasjon, men jeg må likevel søke råd hos dere.

Jeg kjøpte en 42" Panasonic plasma i 2006. Den har fungert prikkfritt og har godt bilde. Jeg er nå likevel fristet til å oppdatere til større TV. Valget står nå mellom:

Jeg har sett begge utstilt på butikk og Samsung imponerte meg faktisk. Den hadde krystall-klart bilde selv om jeg stod langt ut til siden. Likevel jeg er ikke i tvil om at Pioneer er best til digital satellitt og Blueray. Problemet er at jeg nå skal kjøpe meg Nintendo Wii. Spørsmålet blir da:

Jeg har ikke lyst til å bruke 30000,- på en TV som jeg ødelegger med TV-spill. Jeg har opplevd midlertidig innbrenning på Panasonic og det var en forferdelig opplevelse (satte opp ny satellitt-tuner og lot en av menyene stå på for lenge). Trodde jeg hadde ødelagt TVn. Et par timer med "snø" fikset heldigvis den saken.

Er det noen her som har brukt TV-spill på en av de nyeste Pioneer? Det blir snakk om max 3-4 timer på en dag.
    Synes det var en høy pris du oppgav på Samsungen, mener jeg har sett den på nettet litt over 14k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris

Sitat Opprinnelig postet av denny 68
    Synes det var en høy pris du oppgav på Samsungen, mener jeg har sett den på nettet litt over 14k

Jada, prisen er på en "norsk"-modell fra en stor lokal elektrokjede.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Dette er noe jeg begynner å bekymre meg over nå - har lest et par innlegg som sier at spilling på plasma er skummelt. Jeg har nylig bestilt meg Panasonic Plasma. Jeg har en Xbox 360 stående som jeg har tenkt å koble til. Burde jeg heller avbestille plasmaen og finne en god LCD?
    Nei! Spiller mye Xbox på min PX70 plasma uten å få innbrenning. Får IR etter noen timer med spilling men det forsvinner med en gang jeg setter på en annen kanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVT HD har sendt i 720p

PÅ vei til å kjøpe Sony KDL40V4000 og Dreambox DM800. Primært for å se Premier League i HD.
    Har forstått at Dreamboxen sender i 720p. Er det bare Sky som sender i 1080i eller gjør Canal Digital også det på Sport-HD kanalen deres?
    Ellers så har eg en Sony receiver, DA5200ES, kan denne oppskalere bildet fra 720p til 1080i?
    Og hva kan eg gjør for å skaffe meg Sky? Det hadde vært moro å ha det!!

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geffen

For å svare kort: ja, Pioneer plasma tåler TV-spill. Pioneer er vel den eneste produsenten som har tilnærmet ingen retention, og permanent innbrenning skal veldig mye til for å få. Selvfølgelig bør du ikke sette spillet på pause, og så dra ut på byen og la det stå på til neste dag... men med sunn fornuft er det ikke noe problem å spille 3-4 timer pr dag på en Pioneer plasma, så lenge du også ser på vanlig TV med den i tillegg. Om du bruker den bare til spilling derimot, vil ikke skjermen få noen "variasjon" og da vil permanent innbrenning kunne oppstå over tid.

Ang. at Samsungen ser bra ut også fra siden har nok mest å gjøre med at den stod i et flombelyst butikklokale. Da merker man ikke den dårlige innsynsvinkelen LCD har kontra Plasma like lett. Men prøver man å sette på f.eks. Sin City i et mørkt rom og så stiller seg på siden av Samsungen, da er jeg redd du blir skuffet... LX5090 er uansett en overlegen TV kontra Samsungen, selv om forskjellene nok er vanskelige å se i et butikklokale (alt for lyst!!). Så får du avgjøre om den er verdt prisen

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sector
    PÅ vei til å kjøpe Sony KDL40V4000 og Dreambox DM800. Primært for å se Premier League i HD.
    Har forstått at Dreamboxen sender i 720p. Er det bare Sky som sender i 1080i eller gjør Canal Digital også det på Sport-HD kanalen deres?
    Ellers så har eg en Sony receiver, DA5200ES, kan denne oppskalere bildet fra 720p til 1080i?
    Og hva kan eg gjør for å skaffe meg Sky? Det hadde vært moro å ha det!!
    Dette begynner å bli vel OT.
    Men jeg svarer kort på noe av det. Du kan også søke på forumet. Det er skrevet mye om dette tidligere.
    Jeg har ingen direkte kjennskap til Dreambox. Men det vil forundre meg om du ikke kan velge mellom 720p og 1080i ut eller sette til automatisk.
    Canal+ Sport HD sender i 1080i siden det er det Sky produserer i. De foretar ingen konvertering. C+ Sport HD sender også alt Sky produserer av PL i HD. Jeg har selv vurdert Sky. Men har valgt å gå for C+ da tilbudet er meget godt. Det er mye "styr" og temmelig dyrt å skaffe seg Sky.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •