HD klar eller Full HD???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD klar eller Full HD???

Jeg er ikke langt fra å kjøpe meg en lcd tv. Har tenkt størrelsen 46", hadde nesten bestemt meg for Full HD. Men så blir jeg i tvil. Hva bør jeg velge og hvorfor????? HD KLAR eller FULL HD

Jeg opplever ikke at prisene er så ulike. Bruken min, ja jeg tror det blir noe bruk av data, samt forsatt noe spill (ps2). Det meste blir tv titting (parabol) og på film.

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg opp i oppløsning... se først og fremst etter fargegjengivelse, kontrast og viktigst av alt etter min mening.. sortnivå.

En ting mange ikke tenker på mht PC-bruk er at det i mange situasjoner kan bli for høy oppløsning på en TV også. Hvis du sitter i typisk avstand på 3-4 meter med en oppløsning på 1920x1080 så vil f.eks en nettside ha svært små bokstaver. Hvis du velger å senke oppløsningen for å øke størrelsen på innholdet så får du en "ikke-native" oppløsning og ofte uklare fonter osv...

Jeg vil i alle tilfeller annbefale å teste så mye som mulig før kjøp, og se på bildet... ikke spesifikasjonene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpt 40" HDready

Jeg vil si at skal du kjøpe TV over 40" så kjøp fullHD. Men trenger du så stor TV ?

Jeg har vært igjennom samme prosessen som deg nylig. Jeg har også testet en Sony 40W4000 hjemme i over en uke men ble ikke helt fornøyd. Kjempebra på fullHD og TdF som jeg har sett en del i det siste, men når det kommer til SD materiale så sliter den mer enn det som er godt og min gamle Viewpia er faktisk bedre på slikt.

Sony'n skal være av de beste LCD TV du får per dato. Når den ikke er bedre enn dette på SD så valgte jeg heller å teste en plasma. En LG 42PG6000 ble hanket inn og jeg må bare si at den banker Sony på billedkvalitet. Mens LCD er veldig glatt og tegner fine bokstaver etc kan den ikke matche plasma på dynamikk, farger og ikke minst dybde i bildet. Men den er håpløs på reflekser og egner seg dårlig i en stue med mange viduer og sollys. Har testet fullHD materiale og på en 42" ser du ikke forskjell mellom 720 og 1080. Skal du deriomot opp på noe større ville jeg kjøpt fullHD.

Enden på visa var ar jeg satte min Viewpia i stua og LG i kino'n i underetasjen. Har ikke angret et sekund og kommer til å ha dette noen år til det kommer fullHD til fornuftige priser og bedre kvalitet enn i dag.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Ikke heng deg opp i oppløsning... se først og fremst etter fargegjengivelse, kontrast og viktigst av alt etter min mening.. sortnivå.

En ting mange ikke tenker på mht PC-bruk er at det i mange situasjoner kan bli for høy oppløsning på en TV også. Hvis du sitter i typisk avstand på 3-4 meter med en oppløsning på 1920x1080 så vil f.eks en nettside ha svært små bokstaver. Hvis du velger å senke oppløsningen for å øke størrelsen på innholdet så får du en "ikke-native" oppløsning og ofte uklare fonter osv...

Jeg vil i alle tilfeller annbefale å teste så mye som mulig før kjøp, og se på bildet... ikke spesifikasjonene.
    Er enig med at fargegjengivelse, kontrast og sortnivå er viktigst. Men kan ikke si meg enig i at små bokstaver når du surfer er et argument mot full hd (1920x1080) , er jo tross alt ikke så vanskelig og øke fontstørrelsen, tar omtrent 0,5 sek, (ctrl +).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Funk
    Er enig med at fargegjengivelse, kontrast og sortnivå er viktigst. Men kan ikke si meg enig i at små bokstaver når du surfer er et argument mot full hd (1920x1080) , er jo tross alt ikke så vanskelig og øke fontstørrelsen, tar omtrent 0,5 sek, (ctrl +).
    Der lærte iallefall jeg noe nytt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innleggene som er kommet. Hører gjerne hva flere av dere mener.

Har også sett på plasma, men av noen grunner valgt å la være. Det rommet tv`n skal stå i har et vindu. Lyset fra dette vinduet kommer rett inn på tv`n. Videre blir det endel spilling på tv`n av barn, dermed har jeg tenkt endel på brenning av stillbilde. Kan selvfølgelig lære dem om dette, men samtidig er de ikke mer enn 7 og 9.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma TV utvikler også veldig mye varme. Det kan være litt dumt i disse sommermåndeder + at det går jo da også mye mer strøm.

P

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pipemann
    Plasma TV utvikler også veldig mye varme. Det kan være litt dumt i disse sommermåndeder + at det går jo da også mye mer strøm.

P
    Sant nok. Jeg merker det blir varmere i kino'n nå enn før. En Sony LCD 40W4000 trekker 120W mens min LG Plasma 42PG6000 trekker 310W. På den annen side trenger vi oppvarming 3/4 av året her i Norge og da spiller det ingen rolle om varmen kommer fra TV eller en annen kilde.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Sant nok. Jeg merker det blir varmere i kino'n nå enn før. En Sony LCD 40W4000 trekker 120W mens min LG Plasma 42PG6000 trekker 310W. På den annen side trenger vi oppvarming 3/4 av året her i Norge og da spiller det ingen rolle om varmen kommer fra TV eller en annen kilde.
    Bruker varmepumpe ,så det spiller nok en rolle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme problemstillingen. Vurdere nå å kjøpe en 720p Plasma, men er usikker på om jeg bør velge en som støtter 1366 x 768 eller om 1024 x 768 er bra nok? Kommer nok hovedsaklig å bruke den til å spille av HD fra PC. Hvilken oppløsning bør jeg kjøre fra pcen da for å få riktig bilde/oppløsning? 1024 x 768 på pcen er jo ikke 16:9?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eiki
    Jeg er i samme problemstillingen. Vurdere nå å kjøpe en 720p Plasma, men er usikker på om jeg bør velge en som støtter 1366 x 768 eller om 1024 x 768 er bra nok? Kommer nok hovedsaklig å bruke den til å spille av HD fra PC. Hvilken oppløsning bør jeg kjøre fra pcen da for å få riktig bilde/oppløsning? 1024 x 768 på pcen er jo ikke 16:9?
    Spiller ingen rolle da bildet strekkes slik at det fyller skjermen. Testet dette i går på min LG 42PG6000 som har 1024x720 og den spiste både 1024x768 og 1366x768, men den føste ga best bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •