LCD Clouding

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: LCD Clouding

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD Clouding

Fikk Samsung LE52A656 i går, har litt problemer med clouding som kan ses på mørke scener i ett mørkt rom. Har lest litt på andre forum at dette er et ganske vanlig issue på LCD skjermer.

Noen andre som har problemer med dette? Eventuelt, er det noen som har hatt problemer med det som har gått seg til ?

Se forøvrig denne tråden;

Fixing LCD "Clouding" - High Def Forum - Your High Definition Community & High Definition Resource

Newcomer DareDungeon sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kan kjenne igjen skyene i min tv også.. men har intet svar desverre..

Newcomer Xcaliber sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhagl
    Fikk Samsung LE52A656 i går, har litt problemer med clouding som kan ses på mørke scener i ett mørkt rom. Har lest litt på andre forum at dette er et ganske vanlig issue på LCD skjermer.

Noen andre som har problemer med dette? Eventuelt, er det noen som har hatt problemer med det som har gått seg til ?

Se forøvrig denne tråden;

Fixing LCD "Clouding" - High Def Forum - Your High Definition Community & High Definition Resource
    er det så ille som på denne sony'en eller? : YouTube - Sony Bravia LCD Backlight Clouding

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xcaliber
    er det så ille som på denne sony'en eller? : YouTube - Sony Bravia LCD Backlight Clouding
    Ikke fullt så ille, kanskje havlparten i mengde og ikke så synlig kanskje..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fullt så ille, kanskje havlparten i mengde og ikke så synlig kanskje..
    hmm, oki. Da ville jeg vurdert å returnere den. Enn hvor kjipt akkurat det å returnere en 52" er, så ville jeg vurdert det... Hvert fall dersom du veit at du kommer til å irritere deg over det fremover.

mvh
    Xcaliber

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Har tatt ett par bilder;

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ujevn bakbelysning vil alltid forekomme på en LCD-TV. Det er derfor det er så dumt at butikkene viser LCD-TVene med flombelysningen på, ettersom folk ikke får vurdert hele TVens fordeler og ulemper, for nettopp bakbelysningen er jo en svakhet på LCD. De bildene du viser synes jeg på ingen måte er ille, har sett LANGT værre...

Derfor mener jeg at du bør vurdere å heller gå for en plasma-TV hvis du dette fenomenet plager deg. Plasmaen har 100% jevn bakbelysning...

Det er også mulig de nye LED-baserte LCD-TVene vil være noe bedre, men det må nesten bare tiden vise... Samsung kommer jo med en ny serie opp til 46-tommer i oktober/november.

Når det er sagt må du jo også huske at det som oftest er noe lys i rommet når en ser på TVen, og det skal lite lys til for at fenomenet er nærmest usynlig. Samtidig; kjører du film i et bekmørkt rom er det kun Kuro (helst II) eller ev. en projektorløsning som vil gi deg et sortnivå og lysjevnhet du slipper å irritere deg over (men da er det jo mulig du finner noe annet å irritere deg over...).

Husk uansett at alle teknologier har visse svakheter og styrker. Selv om plasmaen har bedre lysjevnhet er jo ikke hvitnivået, bildestabiliteten og skarpheten like god som på LCD...

Mitt råd er som oftest; LCD til "hverdagsrommet" der en ser en del film, men kanskje primært bruker TVen som en "TV", mens plasmaen fremdeles er den ubestridte mørkets herre (og så må du huske at jeg er plasmamann da...).....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Så på film i går kveld og observerte at cloudingen på mitt apparat har gått seg til. Det var faktisk så bra at selv om jeg skrudde av alt lys i stuen, kunne jeg ikke observere noen ujevnheter i mørke scener på filmavspilling. :-D Prøvde etterpå med helt svart skjerm, da kan jeg fortsatt se noe ujevnheter, men det er blitt betydelig bedre enn kvelden før. Og faktisk helt innenfor det jeg oppfatter som akseptabelt.

Det skal bli spennende å følge med på om det holder seg så bra...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Så på film i går kveld og observerte at cloudingen på mitt apparat har gått seg til. Det var faktisk så bra at selv om jeg skrudde av alt lys i stuen, kunne jeg ikke observere noen ujevnheter i mørke scener på filmavspilling. :-D Prøvde etterpå med helt svart skjerm, da kan jeg fortsatt se noe ujevnheter, men det er blitt betydelig bedre enn kvelden før. Og faktisk helt innenfor det jeg oppfatter som akseptabelt.

Det skal bli spennende å følge med på om det holder seg så bra...

Har du mulighet for å laste opp et bilde av skjermen din i mørket, på mørk skjerm nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å laste opp et bilde av skjermen din i mørket, på mørk skjerm nå?
    Skal se litt senere i kveld om jeg kan få tatt noen brukbare bilder...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se litt senere i kveld om jeg kan få tatt noen brukbare bilder...
    Glimrende

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt ett par nye bilder, det er fortsatt mye bedre enn til å begynne med.

Disse bildene er tatt med preset standard på TV'en, dvs. 7/10 backlight. Men bruker kalibrert film mode ved dimmet belysning.
    Da er backlight 3/10, og da er det knapt merkbart. Kan se en liten antyding oppe i venstre hjørne på mørke scener i film mode, men tror jeg kan leve med det.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Disse bildene er tatt med preset standard på TV'en, dvs. 7/10 backlight. Men bruker kalibrert film mode ved dimmet belysning.
    Da er backlight 3/10, og da er det knapt merkbart. Kan se en liten antyding oppe i venstre hjørne på mørke scener i film mode, men tror jeg kan leve med det.
    Ser jo ikke så aller verst ut det der

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan ligger det an med cloudinga på A656'en din ? Har det blitt enda bedre? vurderer du å sende den i retur, eller hva er ståa ?

er clouding tilfelle på ALLE lcd'tver i denne størrelsen (forsåvidt uavhengig av størrelse, men jeg vil jo tro at siden dette er en 52" så er det mer merkbart da det er større flater) ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ligger det an med cloudinga på A656'en din ? Har det blitt enda bedre? vurderer du å sende den i retur, eller hva er ståa ?

er clouding tilfelle på ALLE lcd'tver i denne størrelsen (forsåvidt uavhengig av størrelse, men jeg vil jo tro at siden dette er en 52" så er det mer merkbart da det er større flater) ?
    Er vel omtrent det samme som sist. Det er merkbart oppe i høyre hjørne, men kun ved dimmet belysning, og ved mørke scener. Har bestemt meg for at jeg kan leve med det, det er jo en topp TV ellers. Orker heller ikke alt styret med returnere, bestille ny og vente på ny. Hadde vært noe annet om jeg hadde kjøpt den på Elkjøp, da hadde jeg levert den inn og fått ny på stedet.

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt, oppfatter jeg det slik at man kan være heldig å få en TV som er helt jevn eller være litt uheldig som i mitt tilfelle. Jeg hadde en 52a556 i to uker og den var helt fin. La iallefall ikke merke til noe clouding på den.

Har lest litt på andre forum, og det er noen som mener at clouding delvis skyldes stress i panelet grunnet ujevnt strammede skruer. Noen av disse har til og med åpnet TV'en og eksperimentert med panelskruene, noe som skal ha hatt positiv effekt.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel omtrent det samme som sist. Det er merkbart oppe i høyre hjørne, men kun ved dimmet belysning, og ved mørke scener. Har bestemt meg for at jeg kan leve med det, det er jo en topp TV ellers. Orker heller ikke alt styret med returnere, bestille ny og vente på ny. Hadde vært noe annet om jeg hadde kjøpt den på Elkjøp, da hadde jeg levert den inn og fått ny på stedet.

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt, oppfatter jeg det slik at man kan være heldig å få en TV som er helt jevn eller være litt uheldig som i mitt tilfelle. Jeg hadde en 52a556 i to uker og den var helt fin. La iallefall ikke merke til noe clouding på den.

Har lest litt på andre forum, og det er noen som mener at clouding delvis skyldes stress i panelet grunnet ujevnt strammede skruer. Noen av disse har til og med åpnet TV'en og eksperimentert med panelskruene, noe som skal ha hatt positiv effekt.
    Stemmer. Høres jo logisk ut at det kan skyldes stress i panelet pga ujevnt strammede skruer. Hvis man sammenligner ved å trykke løst på et LCD-panel. Tror ikke jeg gidder gjøre noe med det, hvis det oppstår på den jeg får

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Clouding..

Har selv en Sony 46W4000 med noe synlig clouding eller backligt bleeding eller hva man skal kalle det. Hos meg var det vertikale "søyler" på skjermen som gjentok seg bortover og som jeg syntes korresponderer med der hvor man ser baklyset på baksiden av tv-n...(?). Kona syntes jeg var i overkant hypokonder når jeg påpekte dette...
    Men dette har gått seg til såpass at jeg ikke synes dette er plagsomt overhodet - muligens innkjøring av panelet er påkrevd?
    En side om dette problemet (AVForums Home) og spesielt Sonys paneler var litt interessant lesning - tydeligvis er dette en utfordring jo større panelet er og som har vært problem hos de fleste Sony-modeller (og pga. panelsamarbeidet med Samsung også for Samsungtv-er?). Et par Sony-eiere i Australia fikk visstnok råd fra Sony der borte om å la tv-en stå på i minimum 40 timer i strekk med en tvkanal på for å kurere clouding. Husker ikke i farten hvordan det gikk, men synes det virker litt søkt.... Eller har andre hørt om denne "metoden" evt. andre metoder? Håndspålegging, djevleutdrivelse, ofring av levende høner med fullmåne etc...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •