Pioneer Kuro LCD - first look

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer Kuro LCD - first look

Jeg har været så heldig at få lov at kigge nærmere på de nye Pioneer Kuro LCD-modeller, og Pioneer var modige nok til at give mig lov til at dele ud af mine oplevelser, selv om de udmærket ved at jeg er noget mere plasma-tilhænger end LCD-tilhænger... Så det gør jeg så:

Først lidt disclaimer: Jeg har set TV'ene i et lokale jeg ikke selv har 100% kontrol over, dog med mit eget kildemateriale. Derfor kan jeg ikke udtale mig om hvordan tv'ene performer i et HELT mørkt rum, vurderingen er foretaget under moderat belysning - dvs. eftermiddagssol blændet af med persienner. TV'ene er såvidt jeg har forstået det pre-production, så der kan være mindre udsving i forhold til de endelige modeller. Det betyder også at jeg vil undlade screenshots af målinger, da jeg risikerer at folk - ikke mindst udlændinge der googler sig frem til mine indlæg - overfortolker på målinger der måske ikke er retvisende for det færdige produkt (ikke at der er så meget væsentligt at skjule egentlig...). Det skader nok heller ikke at læse det skrevne med dét in mente at jeg er pænt stor fan af Pioneer's plasma-tv, og per definition ikke bryder mig om LCD-teknologiens ulemper.

Jeg så 37" og 32" modellen, men brugte primært tid på 32" udgaven, da det var dén der stod under de bedste betingelser. Jeg tillader mig at dele interessen op i de to overordnede spørgsmål som jeg formoder har interesse for de fleste: 1: Er den bedre end de andre LCD på markedet, og 2: Hvor god er den i forhold til Pioneer's egne plasma-tv.

Det er ingen hemmelighed at panelet stammer fra Sharp. Derfor er de grundlæggende panel-egenskaber som man kunne forvente. God kontrast, god farvegengivelse, men skærmen bliver blålig/magenta når man ser den fra skæve synsvinkler. Ingen revolutioner dér - det er et LCD, og sådan er dét. Pioneer har ikke til formål at revolutionere LCD-teknikken, det kan de ikke eftersom det ikke er dem der udvikler panelet. De må "nøjes" med at bygge et så godt tv som muligt op om de paneler de har valgt. Personligt synes jeg på mange måder Sharp er en god partner. Ser man skærmen lige på, har den (for en LCD) en god gengivelse af mørke detaljer. Pioneer har valgt en opbygning af skærmen der ikke forfalder til "snyd" på samme måde som flertallet af konkurrenterne. Det skal forstås på den måde at det kan lade sig gøre at opnå et meget ægte og "ærligt" billede, hvor man ikke forsøger at bruge tricks som dynamisk kontrast, skæve gamma-kurver osv til at få det til at se UD som om der er flot sort, men rent faktisk viser dét sort der nu engang er, og så til gengæld gør det i en god kvalitet, med god detaljegrad. Dén opbygning tiltaler mig personligt meget, da de forskellige "tricks" oftest forværrer billedet mindst lige så meget som de forbedrer, og gør billedet unaturligt.

Det skinner meget igennem at Pioneer har rettet dette tv mod den "almindelige, men kvalitetsbevidste bruger", mere end super-nørden. Det betyder væsentligt færre justeringsmuligheder end i plasma-versionerne. Hvis jeg tager udgangspunkt i den almindelige, typiske forbruger, vil jeg være ret kort og kontant at sige at med dét udgangspunkt er Pioneer's LCD det bedste LCD til dato. Standard-indstillingerne (hhv. "standard" og "film" minder meget om plasma'erne, dvs. "standard" er lidt pumpet, men langt mindre end de fleste konkurrenter, og "film" er ganske fornuftig - en smule mørk dog. Det er der råd for, én af de indstillinger Pioneer heldigvis giver folk, er fuld kontrol over backlight. Der er både en manuel justering af backlight, hvilket er meget normalt, og så en sensor-funktion der skruer op og ned for backlight alt efter lyset i rummet. I modsætning til stort set alle andre lignende funktioner jeg har set, så lader denne i mine øjne til at være gennemtænkt designet. Såvidt jeg kan se justerer den _kun_ backlight, hvor de fleste andre tv's sensor-funktioner (inkl. den på Pioneer's plasma, hvor der i sagens natur ikke er en backlight at justere på) ændres i gamma, brightness-indstillinger osv, hvilket ødelægger billedet på mange punkter. Pioneer har endda gjort det muligt manuelt at vælge hvad minimum og maksimum for denne auto-backlight skal være. Jeg ved ikke om det findes hos nogen andre mærker, men det er såvidt jeg husker første gang jeg har set det. Ros for det, det er et TV der må formodes at bruges under forskellige lysforhold, og ikke er rettet mod hjemmebio-entusiasten. Til dét brug fungerer det fremragende.

Det største problem jeg som entusiast finder ved tv'et, er at billed-indstillingerne efter min mening er blevet FOR spartanske (det er sgu ikke nemt at blive tilfreds...) Ala Panasonic, så er der ingen manuel gråskala-justering i bruger-menuen. Der er heller ingen ISF menu, så tiden vil vise om det er muligt at justere det i service-menuen. På test-eksemplaret var hvid-balancen en sjat til den magenta side, hvilket er meget typisk for Pioneer's tv. Det er lidt synd at kalibrerings-muligheden mangler, da det faktisk forværrer det magenta-stik det giver at se skærmen fra siden. På den anden side skal man også være fair at den eneste skærm der i mine øjne kan konkurrere med Pioneer'en mht. "ægthed", kontrast og detaljering i billedet, er Sony W4000, og der har man samme problem, i lidt værre grad: Farvegengivelsen er ikke særligt korrekt, og kan ikke justeres.

Samlet set, så er det ikke et perfekt tv, men Pioneer vinder groft sagt på at konkurrenterne er værre. Jeg holder personligt på Pioneer'en som bedste 32" TV på markedet p.t., samlet set. Der er ikke ét enkelt punkt hvor Pioneer slår alle andre, men som samlet pakke, rettet mod den almindelige forbruger, er det et godt tv, udført i en noget lækrere kvalitet end alt andet i prisklassen (inkl. fjernbetjeningen, der er fuldt ud lige så lækker som den til 5090). Hvis man er lige så meget tilhænger af korrekte farver som jeg er, så er det ikke helt godt nok (endnu?). Men så er spørgsmålet jo netop om man overhovedet skal købe et LCD.

Det bringer os så til den anden del af spørgsmålet: Er de lige så gode som plasma'erne? Jeg har jo flere gange gjort mig til talsmand for at hvis Pioneer lavede LCD i samme kvalitet som deres plasma, så ville det være markedets bedste LCD-tv. Det synes jeg så bare desværre ikke rigtigt at de har. Det er et godt _LCD-TV_, men det er tydeligt at målsætningen er en anden end at levere det absolut bedste til entusiasten, der er skåret et par hjørner i forhold til plasma'erne. Du får naturligvis de helt grundlæggende fordel og ulemper ved LCD vs plasma, men det kan Pioneer jo ikke rigtigt gøre for. Derudover er der som nævnt færre justeringsmuligheder, hvilket gør at farvegengivelsen aldrig vil blive så god som på et godt kalibreret plasma fra samme firma. Signalbehandlingen (de-interlacing/opskalering) er ikke på niveau med plasma'erne, og det betyder at hvor plasma'erne leverer et ganske godt billede både med HD og SD signaler, så taber SD kilderne lidt på LCD'erne i sammenligning. Det skal dog siges at der kan være opdateringer til dette inden de endelige produktionsmodeller. Alt i alt, så ender vi på at LCD'erne på ingen måde er konkurrenter til Pioneer's egen plads på tronen over bedste TV på markedet.

Jeg har en fornemmelse af at jeg har brugt meget plads på brok, men i bund og grund leder jeg jo efter fejl. Derfor vil jeg gerne lige gentage konklusionen til sidst: Uanset at jeg kan finde en række ting jeg gerne ville have haft endnu bedre, så kan jeg finde flere ting at brokke mig over ved alle andre LCD-tv på markedet, derfor må jeg konkludere at man kommer på arbejde hvis man vil finde et bedre LCD-tv end dette. Det ændrer bare ikke på dét der har været min anbefaling hidtil, vil du have et fladskærms-tv med et _godt_ billede til hjemmebio'en, så køb et Pioneer plasma. Kort sagt, så er jeg ikke blevet LCD-fan bare fordi der står Pioneer på fronten, men man må anerkende at de har strikket et godt tv sammen, og især rose dem for ikke at forfalde til "tricks" for at levere "imponator-billeder". Det er vel et af de få LCD-tv der rent faktisk er designet til at stå i stuen, og ikke i demo-rummet.

recordere.dk forum: Kuro LCD - first look!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...oversatt til norsk:

Jeg har vært heldig å være i stand til å se på den nye Pioneer Kuro LCD modeller, og Pioneer var modig nok til å tillate meg å dele mine erfaringer, men de vet meget godt at jeg har litt mer plasma -- støttespiller enn LCD-tilhenger ... Så jeg gjør det:

Bare en liten disclaimer: Jeg har sett TV'ene i et rom jeg ikke selv har 100% kontroll over, med mine egne kilder. Derfor kan jeg ikke kommentere hvordan tv'ene utøver i et mørkt rom helt vurderingen er gjennomført under moderat belysning - ie. eftermiddagssol blindet av persienner. TV'ene er så langt jeg forstår det pre-produksjon, så det kan være mindre volatilitet i forhold til den endelige modellene. Det betyr også at jeg ikke vil skjermbilder av målinger, siden jeg kjøre risikoen for at folk - spesielt utlendinger som googler komme til min tale - overfortolker på målinger som kanskje ikke være til stede på det ferdige produktet (ikke at det er så veldig viktig for å skjule egentlig ...). Det skader nok ikke å lese den skriftlige med dette i bakhodet at jeg er en fin stor fan av Pioneer's plasma TV, og per definisjon ikke liker LCD-teknologien er ulemper.

Jeg så 37 "og 32"-modellen, men tid brukt hovedsakelig på 32 "-serien, så det var dén som var under de beste forhold. Jeg ønsker å dele interessen i de to store problemer som jeg anta er av interesse for de fleste: 1: Er det bedre enn de andre LCD på markedet, og 2: Hvor god er det i forhold til Pioneer's egen plasma-TV.

Det er ingen hemmelighet at panelet kommer fra Sharp. Derfor er grunnleggende panel egenskaper som du kan forvente. God kontrast, god farge, men skjermen vil bli blåaktig / magenta når du ser den fra skjev vinkler. Ingen revolusjoner der - det er en LCD-skjerm, og det er det. Pioneer ikke som mål å revolusjonere den LCD-teknologien, kan de ikke fordi det ikke er de som utvikler panel. De må "bare" å bygge en slik god TV som mulig opp på paneler de har valgt. Personlig tror jeg på mange måter, Sharp er en god samarbeidspartner. Ser bare på skjermen, det (for en LCD-skjerm) en god representasjon av den mørke detaljer. Pioneer har valgt en bygning på skjermen ikke er grunn til å "jukse" på samme måte som de fleste av konkurrentene. Det bør bli forstått i den forstand at det er mulig å oppnå en svært reell og "ærlig" bilde, som ikke prøver å bruke triks som dynamisk kontrast, skjev gamma kurver, osv., slik at det ser ut som om det UD er stor variasjon, men faktisk viser hva svarte er nå enda, og i sin tur gjøre det på en god kvalitet, med god detaljegrad. Dén strukturen appellerer til meg personlig mye, som de forskjellige "triks" ofte forverre bildet minst like mye som de bedre, og at bildet unaturlig.

Det skinner gjennom at Pioneer har adressert denne TV mot "felles men god brukeropplevelse", mer enn super-nørden. Dette betyr betydelig mindre justering enn i plasma versjoner. Hvis jeg starter fra det generelle, de typiske konsumvarer, vil jeg være ganske kort og kontanter for å si at med dette utgangspunktet er Pioneer's LCD de beste LCD hittil. Standard innstillinger (henholdsvis "standard" og "film" er svært mye plasma'erne, som det er. "Standard" er et lite pumpet, men langt mindre enn de fleste konkurrentene, og "film" er ganske rimelig - litt mørkt, however. Det er rådene til ett av alternativene Pioneer Heldigvis, folk er i full kontroll av baklyset. Det er både en manuell justering av bakgrunnsbelysningen, som er svært vanlig, og som en sensor funksjon som skruer opp og ned bakgrunnsbelysningen i henhold til lys i rommet. motsetning til nesten alle andre lignende funksjoner jeg har sett, så la dette etter mitt syn, å være gjennomtenkt design. Så vidt jeg kan se det _kun_ justerer bakgrunnsbelysningen, der de fleste av de andre TV-sensor funksjoner (inkludert på Pioneer's plasma, som av natur ikke en bakgrunnsbelysning for å justere til) i gamma, lysstyrke, etc. som ødelegger bildet på mange måter. Pioneer har også gjort det mulig å manuelt velge minimum og maksimum for denne bilen -- bakgrunnsbelysningen skal være. Jeg vet ikke om det finnes i noen andre merker, men det er så vidt jeg husker første gang jeg har sett det. Ros for hva det er en TV som sannsynligvis vil bli brukt i ulike lysforhold, og er ikke rettet mot hjemmebio-entusiasten. For hva bruk virker det briljante.

Det største problemet jeg som entusiast funnet av TV-er til bildet, i min mening har vært i spartanske (sgu det er ikke lett å bli glad ...) Ala Panasonic, så det er ingen manuell gråskala justering i bruk menyen. Det er dessuten ingen ISF-menyen, så tiden vil vise om det er mulig å justere inn-service-menyen. På testen kopi ble hvit-balanse et punkt til magenta, som er svært typisk for Pioneer's TV. Det er en skam at span muligheten mangler, som det faktisk forverres i magenta-plugin for å se på skjermen fra siden. På den annen side, vi må også være rettferdig at den eneste skjermen i mitt syn, kan konkurrere med Pioneer'en når det gjelder "ekte", kontrast og detaljer i bildet, Sony W4000, og som har samme problemet, i litt dårligere grad : Farvegengivelsen er ikke så veldig nøyaktige, og kan ikke justeres.

Overall, er det ikke en perfekt tv, men Pioneer vinner omtrent til konkurrentene er verre. Jeg er personlig på Pioneer'en som den beste 32 "TV på markedet i dag, totalt sett. Det er ikke enkelt punkt der Pioneer slår alle andre, men samlet pakke, adressert til den alminnelige forbruker, er det en god TV, utført i noe lækrere kvalitet enn noe annet i prisen hakeparentes (inkludert ekstern, som er fullt så deilig som den til 5090). Hvis en er like mye i favør av de riktige fargene som jeg er, så er det ikke helt bra nok (ennå ?). Men så er spørsmålet nettopp om man skal kjøpe en LCD-skjerm.

Dette bringer oss til en annen del av spørsmålet: Er de så godt som plasma'erne? Jeg har flere ganger gjort meg talsmann for Pioneer gjort LCD i samme kvalitet som deres plasma, så det ville være den beste LCD-TV. Jeg tror det bare er dessverre ikke sant at de har. Det er en god _LCD-TV_, men det er klart at målet er annerledes enn å gi det aller beste for entusiasten, som er kuttet noen hjørner i forhold til plasma'erne. Du er selvfølgelig de mest grunnleggende fordelene og ulempene med LCD kontra plasma, men det kan Pioneer er ikke retten til å gjøre. I tillegg som nevnt færre justering, som gjør at fargen vil aldri bli like god som i en godt kalibrert plasma fra samme selskap. Signalbehandlingen (de-interlacing/opskalering) er ikke på nivået av plasma'erne, og det betyr at der plasma'erne gir et svært godt bilde med både HD og SD-signaler vil miste SD kilder lite på LCD'erne i sammenligning. Det må sies at det kan være oppdateringer til dette før den endelige enheter. Alt i alt, vil vi havne på LCD'erne på ingen måte er konkurrenter av Pioneer's egen plass på tronen av de beste TV på markedet.

Jeg har en følelse at jeg har brukt mye plass på brokk, men innerst inne er jeg selvfølgelig leter etter feilen. Så jeg vil bare gjenta avslutningen på slutten: Til tross for at jeg kan finne en rekke ting jeg ville ha vært enda bedre, så kan jeg finne mer ting å Gripe meg over alle de andre LCD-TV-markedet, derfor må jeg konkludere med at du kommer til å fungere hvis du ønsker å finne en bedre LCD-TV enn dette. Det endrer ikke bare på hva som har vært min innstilling til dato, vil du ha en flatskjerm-TV med et bilde _godt_ til hjemmebio'en, så kjøp en Pioneer plasma. Kort sagt, jeg har ikke LCD-fan bare fordi det står Pioneer på forsiden, men vi må innse at de har brosteinbelagte sammen en god TV, og spesielt rose dem for ikke å falle inn i "triks" å levere "imponator -- bilder ". Det er trolig en av de få LCD TV er faktisk designet for å være i rommet, og ikke i demo plass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •